Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vocht en/of kou funest voor modelbaan?

Gestart door AlbertJan woensdag 24 januari 2007, 14:27:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Hallo forumleden.
Omdat ik nu voor het eerst een wat grotere modelbaan wil gaan bouwen, 6,10 x 3,20 in een U vorm, loop ik tegen het volgende probleem aan!
De ruimte hiervoor bevindt zich op de 1e verdieping van onze (oude) boerderij en is niet geïsoleerd of verwarmd, de luchtvochtigheid is betrekkelijk laag maar in de winter is het erg koud.
Natuurlijk ga ik deze ruimte isoleren en verwarmen, maar het gevolg hiervan is dan dat de luchtvochtigheid wel een stuk hoger wordt!
Nu is het probleem voor de modelbaan (volgens mij) niet zo zeer de temperatuur maar veel meer de luchtvochtigheid!
Ik heb nu al, al zou het niet mogen kunnen, enkele C-rails waar de strip met puko's flink verroest zijn!
Wie kan mij hier advies over geven om, bij welke temperatuur en luchtvochtigheid, je het beste je materiaal en baan in goede staat kunt houden?
Ik moet nog beginnen, dus isolatie en verwarming kan ik nog aanpassen!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
ik zelf heb ook een garagzolder die niet is geisoleerd maar het materiaal wat op de baan zal komen wordt ook steeds meer naar binnen genomen even als de transformaten en de mobstat .

De ramen staan wel dag en nacht open moeten die dan dan dicht ?

en kan het geen kwaad voor de rails ?

Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 24 januari 2007, 14:27:34
Hallo forumleden.
Omdat ik nu voor het eerst een wat grotere modelbaan wil gaan bouwen, 6,10 x 3,20 in een U vorm, loop ik tegen het volgende probleem aan!
De ruimte hiervoor bevindt zich op de 1e verdieping van onze (oude) boerderij en is niet geïsoleerd of verwarmd, de luchtvochtigheid is betrekkelijk laag maar in de winter is het erg koud.
Natuurlijk ga ik deze ruimte isoleren en verwarmen, maar het gevolg hiervan is dan dat de luchtvochtigheid wel een stuk hoger wordt!
Nu is het probleem voor de modelbaan (volgens mij) niet zo zeer de temperatuur maar veel meer de luchtvochtigheid!
Ik heb nu al, al zou het niet mogen kunnen, enkele C-rails waar de strip met puko's flink verroest zijn!
Wie kan mij hier advies over geven om, bij welke temperatuur en luchtvochtigheid, je het beste je materiaal en baan in goede staat kunt houden?
Ik moet nog beginnen, dus isolatie en verwarming kan ik nog aanpassen!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Isoleren en verwarmen is helemaal geen probleem, je moet gewoon goed ventileren. Hierdoor wordt de lucht minder vochtig, bijkomend voordeel is dat droge lucht makkelijker te verwarmen is, dus goedkoper.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Helemaal mee eens. Ik zou zeker een goede mechanische ventilatie voorzien.

Verder moet je goed uitkijken met het aanbrengen van de isolatie en de dikte daarvan. Doe je dit verkeerd dan kan het zijn dat het dauwpunt in de constructie komt te vallen waardoor op den duur schimmel en houtrot in de constructie kan optreden.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Citaat van: RvdbB op woensdag 24 januari 2007, 14:34:20
ik zelf heb ook een garagzolder die niet is geisoleerd maar het materiaal wat op de baan zal komen wordt ook steeds meer naar binnen genomen even als de transformaten en de mobstat .

De ramen staan wel dag en nacht open moeten die dan dan dicht ?

en kan het geen kwaad voor de rails ?



Iemand hier DE oplossing voor ?
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Dit is het antwoord wat ik van de heer Keuterman heb mogen ontvangen.

Geachte heer van Drie,
Bijzondere voorwaarden voor het klimaat zijn er niet. Een normale droge, donkere ruimte met een constante temperatuur rond de 20 graden Celsius voldoet prima. Grote schommelingen in de temperatuur en luchtvochtigheid dienen vermeden te worden.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,

m.v.gr.
G. Keuterman
G.Keuterman Modeltreinen
Service-centrum voor HAG, Marklin en Trix

Zo heel veel kun je hier niet mee maar het is duidelijk dat verwarming en een lage luchtvochtigheid belangrijk zijn!
Maar ja om je baan nu altijd in het donker gehuld te houden, natuurlijk wel de baanverlichting aan, gaat mij wel een beetje ver! :roll: :wink: :lol:

Tot zover dan maar, veel succes met de verdere bouw,
AlbertJan.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
dan is de oplossing die ik zie gewoon een radiator dag en nach aan te houden maar dit gaat toch wel veel geld kosten want die kachels vreten stroom .

En de raam dicht maar hoe zit het dan met de ventilatie .

of de raam op een heel klein kiertje zetten dan is er iig frisse lucht

en ik heb mijn rails nog wel boven op de zolder liggen . kan dit kwaad ?

Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Hoi Robert.
Ik heb nu zelf ook een elec. verwarming staan en die gebruikt inderdaad behoorlijk wat stroom, zeker als je ook nog wat wilt ventileren.
Indien je deze nog moet kopen kijk dan eens naar een oliegevulde radiator met temp. instelling en thermostaat, deze houdt veel langer de warmte vast en zou daardoor (iets) minder moeten gebruiken.
Zelf ben ik ook aan het zoeken voor een andere oplossing maar die heb ik nog niet!
Misschien anderen!?
AlbertJan.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Ikzelf heb houten vloeren, hierdoor sijpelt de warmte nog wel een beetje door. Door het isoleren van het dak en het niet isoleren van de zoldervloer/1e verd. plafond met het feit dat de ketel op zolder staat,is het daar goed vertoeven.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?

Wanneer je bang bent dat de lucht te vochtig blijft ( ondanks ventileren ),
dan kan je altijd nog een luchtdroger neer zetten. Deze zijn bij bouwmarkten voor redelijke prijzen te koop.

Vriendelijke groet

Harry
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 27 januari 2007, 12:08:30
Hoi Robert.
Ik heb nu zelf ook een elec. verwarming staan en die gebruikt inderdaad behoorlijk wat stroom, zeker als je ook nog wat wilt ventileren.
Indien je deze nog moet kopen kijk dan eens naar een oliegevulde radiator met temp. instelling en thermostaat, deze houdt veel langer de warmte vast en zou daardoor (iets) minder moeten gebruiken.
Zelf ben ik ook aan het zoeken voor een andere oplossing maar die heb ik nog niet!
Misschien anderen!?
AlbertJan.

Ik heb zelf voor een andere oplossing deze verwarminspanelen besteld:
http://www.econoheat.nl/nl/panelen/informatie.php (80 euro incl verzending)
Ze zijn heeeel dun (max 3 van de muur) , zijn vlak, dus je kunt er een trein op beschilderen of iets dergelijks en erg zuinig (met electrisch 425W tegen een olie radiator van 2000W. verder hebben ze weinig stofverplaating in vergelijk met normale cv of olie radiator (en das best fijn toch)
Je kunt ze scakelen met een externe thermostaat (met een losse voeler, dus beter te reguleren dan een thermostaat op de radiator zelf):
http://www.graafland.nl/eurokas/t11.htm  (50 euro incl verzending)

De verwarming wordt in africa gemaakt, dus doe je ook gelijk aan ontwikkelingshulp :wink:
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?

Hé ...Dat is een mooie oplossing voor mijn  koude en onverwarmde zoldertje.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Hallo Marco.
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
Hier ga ik even achteraan, bedankt voor de info.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
zozo!

zoveel interesse?

moet nog even aandelen kopen... :wink:

ik heb ze bij deze persoon gekocht (telefoonnummer is goed)
email is anders, maar dat kun je na vragen:
klik hier


er is ook een kleinere versie van 260W 45x60 cm de 425W is 60x60cm...
de kleinere is ca 5 euro goedkoper...

                                         Edit Marcel : te grote link ingekort ;).
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
kan deze gewoon op het stopcontact en houdt hij constante temperatuur

en hoeveel vebruikt hij per watt ofzo want ik kan er niet uit wijs worden

en moeten hiervoor de ramen dicht en kan hij een redelijk groote ruimte verwarmen .
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Geachte Marklincollega's,

Ik vind het leuk dat jullie een oplossing hebben gevonden voor het koude/vocht-probleem, maar Chimeara heeft wel een heel goed punt aangestipt, namelijk het dauwpunt. Dat is namelijk de temperatuur waarop het vocht neerslaat.
Ik weet niet of jullie gemakkelijk aan dat soort meetapparatuur kunnen komen, maar dat dauwpunt lijkt mij heel belangrijk voor een modelbaan.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Tom,

Om rekening te houden met het dauwpunt, moet je als je gaat isoleren altijd minimaal 3 cm overhouden aan ruimte tussen isolatiemateriaal en dakconstructie. Zelf heb ik steenwolplaten (de vorige eigenaar had bulten van dit spul laten liggen toen we het huis kochten) gebruikt, met een ruimte van 12 cm was dit mijn werkwijze:

Even vlug een tekeningetje gemaakt in paint



De dunne zwarte lijn zijn de planken onder de pannen, de zwarte blokken de dakbalken. Nu verbind je de dakbalken met latten van 6 cm breed met een hartafstand van 60 cm van elkaar (later 30 kom ik zo op). Nu wurm je de isolatie er achter (bij mij de twee blauwe en de paarse lijn), de dikte van de platen was 3cm, dus 3 x 3 is 9 houdt ik nog 3cm over tussen isolatie en dak, hierdoor voorkom je dat het dauwpunt wordt verstoord. Daarna plaats je tussen de latten met hartafstand 60 nog een rij latten op hartafstand 30cm. Nu bedak je alles met geperforeerde folie en dan kunnen de gipsplaten er overheen en dan krijg je dit resultaat:

Re: Vocht en/of kou funest voor modelbaan?
Dag Chris,

Dat ziet er keurig netjes uit. Ik neem aan dat meerdere mensen hun voordeel kunnen doen met jouw tip en uitleg.

Met vriendelijke groet,

Tom