Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan van Harrie weer nieuwe ideen uitgewerkt

Gestart door DEBORA0517 woensdag 08 april 2009, 22:00:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2008

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hoi Harry,

Volg dit draadje al langer maar je baan blijf mij imponeren. Ook weer mooie foto's gemaakt door Hendrik Marklin.

Groetjes
Henk

Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 30 juli 2009, 20:19:22
Ik zou mijn nieuw stukje baan gaan voorzien van de nodige seinen om het verloop van mijn baanverder te automatiseren.IK had nog een drietal seinen liggen die ik op een beurs had gekocht,als reserve voor de baan.Bij het aansluiten kwam ik tot een vreemde ontdekking.Het ene sein schakelde nl precies anders om.Vrij was bezet en bezet was vrij.IK heb toen een ander sein als voorbeeld genomen en ontdekte dat deze precies andersom op de plaat staat,dit is niet te draaien.Het palletje wat het sein bediend werkt zo averechts.Is er ook iemand die een oplossng kan geven?Zie bijgaande foto



Harrie

Harry, heb je ook een foto van de bovenkant van  het sein?

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Mooie bomen Harrie...knap gemaakt hoor !!!!....en een mooie baan.

Succes met het aanleggen van je bos  :)

Ohhh, ik loop een beetje achter, de bomen waren al op pagina 1...sorry  :oops:

Groeten,

Hans.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Ik denk dat ik het probleem zie, volgens mij hebben ze de bodemplaat verkeerd omgezet.
Nou is hij in spiegelbeeld in elkaar gezet  :shock: :shock: :? :( door de fabriek denk ik.
Als je de paal aan de andere kant kan zetten zou hij het mischien doen.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Einte op donderdag 30 juli 2009, 21:17:29
Ik denk dat ik het probleem zie, volgens mij hebben ze de bodemplaat verkeerd omgezet.
Nou is hij in spiegelbeeld in elkaar gezet  :shock: :shock: :? :( door de fabriek denk ik.
Als je de paal aan de andere kant kan zetten zou hij het mischien doen.

Gr Einte
Nee Einte op de bodemplaat zit een vaste opstaande rand waar het sein aan vast zit
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
De bodemplaat is volgens mij in de fabriek verkeerd in de machine gezet om die randjes om te zetten.
Maar je kon toen ze hem in elkaar zetten alleen is alles verkeerd om 180 graden verkeerd.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
AnalogDriver
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Je hebt een uniek artikel!

Maar hoe iemand dit voor elkaar krijgt? Geen idee.

Dat lipje aan de bodemplaat waar de mast aan vast zit, dat zit toch onlosmakelijk aan de bodemplaat? Of niet?

De mast is in elk geval aan de andere kant gezet.
Maar hoe dat mechanisch akn? Ik kan mij wel voorstellen dat de schakeling dan andersom werkt, inderdaad rood>groon
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
IK kan dit sein wel onder de baan zetten dan zie ik het niet en de mast doet zijn werk,alleen de trein rijd wel altijd door rood.
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan van Harrie
zeer leuk dat nostalgisch materiaal.

Dennis
ps: je hebt 2x dezelfde foto geplaatst
Re:Modelbaan van Harrie
AnalogDriver
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 30 juli 2009, 21:57:24
IK kan dit sein wel onder de baan zetten dan zie ik het niet en de mast doet zijn werk,alleen de trein rijd wel altijd door rood.
Groet Harrie

Volgens mij is het rood/groen lensje wat voor het lampje zit symetrisch en los te halen.
Dan kun je die even loshalen dus en omdraaien. Dat is wat ik mij herinner van demontage en reparatie van een kapotte seinen van dit type.  Heb ja lleen nog de verkeerde arm stand, maar in elk geval juiste lichtbeeld.
Re:Modelbaan van Harrie
AnalogDriver
gast

Re:Modelbaan van Harrie

De foto-van-foto van oude baan: jemig wat een complete baan had je, helemaal af met scenery en bovenleiding en mooi complex railspatroon.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Enorme imposante baan.
Succes met de verdere bouw
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harrie,

Rijdt alles weer naar wens?
Die bomen zien er goed uit  :D

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Einte op donderdag 20 augustus 2009, 19:22:38
Hallo Harrie,

Rijdt alles weer naar wens?
Die bomen zien er goed uit  :D

Gr Einte
Hallo Einte
DE storing heb ik gevonden,die zat onder de rails,waarbij het lipje van het sein contact maakte met de voetplaat van het sein.Alles rijd nog niet naar wens ,maar dat los ik vast wel op.Ik moet nu nog de tunnelingangen bekleden van het nieuwe gedeelte.Verder doe ik nog wel eens ideeën op die een ander op dit forum heeft gemaakt,zo blijf je toch bezig
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harrie,

Je boompjes zien er mooi uit zo zie je maar hoeft niet veel te kosten en wat je zelf maakt heb je nog meer plezier van ook.

Voor je tunnelingangen te bekleden heb ik van klei gedaan dit werkt perfect zie mijn topic bij scenerybouw.

Veel succes erbij en kijk hoe het er uit gaat zien op jou manier.

Groet Wim
Re:Modelbaan van Harrie
Mooi, Harry !
Spreekt mij als M-rail fan wel aan.

Willem-Jan
Re:Modelbaan van Harrie
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:Modelbaan van Harrie
wouw harrie ziet er goed uit
met die bomen, is dat gewoon takjes uit de tuin halen, op de kop laten drogen, spuiten, en dan op de baan plaatsen?
het lijkt mij een makkelijke mooie en goedkope manier voor het maken van bomen.

Re:Modelbaan van Harrie
O hoe leuk boompjes vlak naats het spoor en binnenkort vertragingen door blaadjes op het spoor :?
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Modeltreinen met vierkante wielen  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Harrie, wat ik me afvraag waarom staat er naast elke foto van jou een rood kruisje? Zijn dat specials of zo?
Re:Modelbaan van Harrie
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 22 augustus 2009, 11:24:43
Citaat van: Guusjuhhh(zeg maar Guus) op vrijdag 21 augustus 2009, 13:41:37
wouw harrie ziet er goed uit
met die bomen, is dat gewoon takjes uit de tuin halen, op de kop laten drogen, spuiten, en dan op de baan plaatsen?
het lijkt mij een makkelijke mooie en goedkope manier voor het maken van bomen.


Hallo Guus .
mijn bomen komen van een bloem die hel stevig blijft en als een takje opdroogt.Zie mijn afbeelding en ga de tuinen maar eens langs.[wel vragen hoor]



Er zijn trouwens meerdere bloemen die zich ervoor lenen,maar die zijn nog niet zover.
Harrie

dit ga ik zeker proberen, een zeer goede tip, en het geeft ook nog eens een echt mooi resultaat
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 22 augustus 2009, 14:16:34
Harrie, wat ik me afvraag waarom staat er naast elke foto van jou een rood kruisje? Zijn dat specials of zo?

Ik zie geen rode kruisjes......


Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Aliebengalie
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Mooi hoe heet ie ook al weer .... HANS ANDERS ..... :lol:

Linksonder naast elke foto een kruisje klopt...zal wel fout in regel zijn....

Mvg: Alex
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 22 augustus 2009, 14:49:38
Mooi hoe heet ie ook al weer .... HANS ANDERS ..... :lol:

Linksonder naast elke foto een kruisje klopt...zal wel fout in regel zijn....

Mvg: Alex

Kan ook aan de browser liggen ik gebruik firefox.



Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2008

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Vanavond op uitnodiging van Harrie even langs geweest.
Ik wil ook weer beginnen met een baan, maar kom er niet uit hoe en wat.
Vriendelijke ontvangst en ik mocht overal even een kijkje nemen.

Zeker leuke ideeën opgedaan voor wat betreft de hoogteverschillen en de verschillende lagen, want gezien de ruimte is het werken met verschillende lagen echt wel en aanrader.

Volgende week komt de expert even bij mij langs om even te kijken naar de nu nog lege zolder.

Harrie, schitterende baan heb je, de koffie staat klaar volgende week  :D :D

Roland.
Re:Modelbaan van Harrie
Je hebt een erg mooie baan en ook erg mooi materiaal alleen wel een beetje veel.
Re:Modelbaan van Harrie
Je maakt goede vooruitgang. Ga vooral zo door en stop neit met ons mooie plaatjes te laten zien van je baan.

Mathijs
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re:Modelbaan van Harrie
hoi harrie ik ben net nieuw op deze site maar heb jou baan al heel vaak bekeken . ik vind hem prachtig en zeer mooi ontworpen .  heb je alles zelf bedacht of heb je deze baan uit een boek gehaalt gr eltjo
Re:Modelbaan van Harrie
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Wat een schitterende baan, mijn complimenten! 13 treinen analoog en volautomatisch... wauw. Toch wel grappig als je bedenkt dat dat al zeker 50 jaar kan. Waar heb je digitaal voor nodig?  :D

Ik vind het echt een prachtig eerbetoon aan de klassieke Märklinbaan. Nooit gedacht dat je met M-rails zo iets gigantisch kan bouwen.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harry,

Die spiegel is wel een leuk idee, voor een spoorbaan.
Maar dan moet je wel de achterkant afwerken, wat je normaal niet zou zien  :? :shock:

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Modelbaan van Harrie
En dat zijn vast niet de plekjes waar je nog makkelijk bij kan :mrgreen:. Maar het ziet er wel heel mooi uit!
Re:Modelbaan van Harrie
caponordtraveller
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Hoi Harrie,

was ik een Nederlander dan kocht ik ook die Koploper, ik vindt hem goed staan op je baan  :D

Succes ermee !!!

Tot dan, Steven.

Re:Modelbaan van Harrie
Frankie.7
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Harrie,

Ik herken het snelheidsprobleem, want ik rijdt ook analoog met M rails. Het snelheidsverschil wordt veroorzaakt door de decoder, die een deel van de spanning gebruikt, waardoor er minder vermogen over blijft voor de motor. Dat betekent dat de meeste delta en digital locs langzamer rijden. In combinatie met de snelheidsverschillen die je op de analoge baan toch al hebt, levert dat soms een onacceptabel rijgedrag op.

Ik los dit probleem op door de decoder uit de loc te halen en één rijdraad rechtstreeks naar de sleper door te koppelen. De loc kan op die manier niet meer van rijrichting veranderen, maar dat is bij mij ook niet nodig omdat alle treinen automatisch rijden. (Ik ga er dus niet meer rangeren.)

Je kan eventueel een conventioneel omschakelrelais inbouwen, zodat je de rijrichting weer kunt schakelen.

Een ander nadeeel van mijn oplossing is het ontbreken van verlichting. De LED verlichting wordt aangestuurt vanuit de decoder. Ik heb de verlichting een keer aangesloten op de rijspanning, maar dat hebben ze niet overleeft, omdat die spanning te hoog is.

Met mijn oplossing wordt het snelheidsprobleem echter opgelost en dat is voor een moderne personentrein natuurlijk we zo mooi.

Ik moet er misschien nog bij vermelden dat ik tot op heden alleen locs heb met een 3 polige motor. Ik weet niet of nieuwe motoren zonder decoder kunnen functioneren.

Groeten, Frank


P.S. Achter je koploper zie ik eenzelfde TEE trein staan als ik heb, met zo'n prachtige BR 103. Voor de wagons heb ik de originele koppelingen zelf aangepast tot kortkoppelingen. In het draadje van mijn vloerbaan staat een stukje hoe ik dat gedaan heb.
Re:Modelbaan van Harrie 0PLOSSING voor ruimte tekort
Citaat van: DEBORA0517 link=topic=15335.msg246748#msg 246748 date=1240607802
OP mijn baan zat ik met een probleem,ik kon al mijn treinstellen niet meer plaatsen.
IK heb toen een lade gemaakt ,waar ik weer een paar treinstellen kon opstellen.
Hoi Harrie,
Wat een geweldige oplossing zeg!
Ik kom hier nog op terug want ik zit nu op mijn werk en kan slecht al je foto's downloaden.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Frank .Jouw oplossing om de decoders te verwijderen zijn misschien wel een oplossing.Misschien dat ik iemand kan vinden die dit voor mij kan klaren.
Ik heb verder niets met het digitale ,de geluiden heb ik niets aan en de verlichting is misschien ook wel een oplossing voor.Ik moet hem verder nog helemaal op mijn baan laten rijden,ivm ontsporing testen,ik heb hem alleen nog maar op mijn rangeer spoor laten rijden.
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Henk-Jan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Geweldig Harrie,

Dit de beste oplossing sinds tijden.
Zelf heb ik net als vele van ons ruimte gebrek.
Zat ook wel eens te denken om een klimspiraal te maken (dan wel en dan weer weer niet u kent dat wel) om etages te maken op een kleine ruimte maar dan zit je toch met .........waar parkeer je nou de rest van mijn spul.
Dit wil ik ook Harrie!
Weet nog niet hoe maar voor mij is dit echt de beste oplossing. Ben dit naar mijn weten nog niet eerder tegen gekomen.
Ik ben zo blij dat ik nu niet kan wachten om dit ook te realiseren.
Ben nog bezig met een verbouwing mijn zolder is bijna klaar en ben nu met de slaapkamers van de jongens bezig.
Ik denk dat ik na de grote school vakantie of in het najaar dit ga kopieren van je.
Harrie hartelijk dank voor het plaatsen van deze detail foto's.
Mijn dank is groot.
Re:Modelbaan van Harrie 0PLOSSING voor ruimte tekort
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 14 februari 2010, 16:31:47

En tot slot het kogeltje wat in de verschillende gleufjes valt  ,voor de baan verdeling

Hallo Harrie,
Heb even gegoogled maar kan dit voorwerp niet vinden.
Hoe mag dit dan heten?
En hoe kom ik aan dit product?
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Henk Jan.
Het onderdeel waar je om vraagt is een kogelsnapslot verkrijgbaar bij een bouwmarkt.
Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Henk-Jan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Dank u Harrie. :wink:
Re:Modelbaan van Harrie
Henk-Jan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Ziet er heel vrij uit,maar heb hier geen kaas van gegeten.
Re:Modelbaan van Harrie
Henk-Jan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Wauw mooie foto's :wink:
De laatste foto zie ik de kleur blauw/groen is dat een sloot,water?

Bedankt voor het plaatsen Harrie.
(blijf je volgen)
Re:Modelbaan van Harrie
Henk-Jan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op vrijdag 19 maart 2010, 21:01:34
MIsschien is het zo duidelijker
Zeker Harrie misschien kwam het wel door de nacht fotografie flits.
Dank je wel voor je bijdrage de foto zijn heel mooi geworden zo.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Dag Harrie.

Help mij eens even met jouw onderstaande uitleg:

Citaat van: DEBORA0517 op woensdag 12 mei 2010, 18:13:29
Wat het rijden betreft heb ik 1treinstel er tussen uit gehaald en rijden er nu 13 automatisch in blok sisteem.Doordat ik 1 treinstel heb verwijderd blijft er dus 1 sein onbezet en kan het circus,dus 1sein overslaan.Hierdoor krijg je veel meer drukte op de baan en rijden er soms 4 tegelijk.

Bedoel je nu dat er 13-1=12 treinen op de aktieve baan (dus zonder de opstelsporen) en er 3 á 4 tegelijk rijden? Dan staan er dus 8 á 9 treinen stil bij een perron of sein of snap ik het dan nog niet?  :shock:

Verder heb je een prachtige baan met veel rails! 8)
Ook spreekt mij zo'n 'Old school' baan erg aan: klassieke m-rail, analoog schakelen en veel seventies bouwdozen! Heerlijk  :wink:

Groeten,

Erik
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Mooi hoor!

Citaat van: DEBORA0517 op woensdag 12 mei 2010, 18:13:29
Dan nog maar een paar foto,s van de baan.
IK heb mijn opstelsporen in het zicht ,ik vindt het zonde om een schaduwstation te maken.

maakt niet uit toch?, je heb de ruimte ervoor dus...  :D

Groeten,
Martijn
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 12 mei 2010, 19:05:43
Dag Harrie.

Help mij eens even met jouw onderstaande uitleg:

Citaat van: DEBORA0517 op woensdag 12 mei 2010, 18:13:29
Wat het rijden betreft heb ik 1treinstel er tussen uit gehaald en rijden er nu 13 automatisch in blok sisteem.Doordat ik 1 treinstel heb verwijderd blijft er dus 1 sein onbezet en kan het circus,dus 1sein overslaan.Hierdoor krijg je veel meer drukte op de baan en rijden er soms 4 tegelijk.

Bedoel je nu dat er 13-1=12 treinen op de aktieve baan (dus zonder de opstelsporen) en er 3 á 4 tegelijk rijden? Dan staan er dus 8 á 9 treinen stil bij een perron of sein of snap ik het dan nog niet?  :shock:

Verder heb je een prachtige baan met veel rails! 8)
Ook spreekt mij zo'n 'Old school' baan erg aan: klassieke m-rail, analoog schakelen en veel seventies bouwdozen! Heerlijk  :wink:

Groeten,

Erik
Niet helemaal juist ERik ,het is 14-1=13treinen,het wisselt  dus constant omdat het in blokvorm rijd,ik zou het kunnen uitbreiden met 3 treinstellen als ik mijn binnenbaan erbij zou betrekken,hier rijden ook 3 automatisch.Vanaf de hoofdbaan laat ik er dan 1 naar de binnenbaan gaan en wissel dan van treinstel.
Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Marklinzolder
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harrie,

Zo zie je maar een modelbaan is nooit af en anders verzin je gewoon weer iets nieuws :P
Het is een indrukwekkende baan met mooi materieel, komplimenten! :lol:

                                                                                           Mvg. Bernard
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harry,

Mooie bomen, waar heb je die vandaan?

Zoek nog mooie bomen.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 18 november 2010, 13:13:45
Hallo Einte
Mijn bomen komen uit eigen tuin,Je moet ze op het juiste moment oogsten ,laten drogen en met een spuitbus een laagje groen  er op spuiten.Ik had al eens eerder deze plant laten zien,maar ik zal hem nogmaals plaatsen.
Groet Harrie
Harrie, wat is de naam (Nederlands en/of Latijn) van deze plant?
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Wim .
Ik heb het plantenboek erbij gezocht en kom uit op guldenroede ze zijn in verschillende hoogten verkrijgbaar,maar de laagste planten zijn het geschiktst.(solidago canadensis).
Als je ze al vindt moet je vlug wezen want er is al niet veel van over.
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 18 november 2010, 13:43:33
Hallo Wim .
Ik heb het plantenboek erbij gezocht en kom uit op guldenroede ze zijn in verschillende hoogten verkrijgbaar,maar de laagste planten zijn het geschiktst.(solidago canadensis).
Als je ze al vindt moet je vlug wezen want er is al niet veel van over.
Groet Harrie
Bedankt voor de informatie.
Je schrijft "Als je ze al vindt moet je vlug wezen want er is al niet veel van over."
Wat bedoel je daarmee? Zijn ze zeldzaam of refereer je aan het seizoen?