Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

je gaat de diepte in :D wat ga je toch snel met de bouw van je baan, er gaat geen dag voorbij of je hebt alweer een update :)

Die brug vind ik nog steeds een topper.

Succes met de verdere bouw, ik blijf het graag volgen.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ben het met Einte eens dat het wel erg abrupt en diep is zo.
schuin naar het midden laten lopen is een oplossing. Om het nog wat vloeiender te maken zou je ook wat bomen onder de brug en naast je verdieping kunnen plaatsen. Lage vlak bij de rand en wat verder weg wat grotere. Ook weer beginnen met wat grotere in de verdieping.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo allemaal!

nou jongens, ik heb er alle vertrouwen in dat Hans er wat moois van kan maken hoor!

ik denk dat dit ravijn mooi integreert tegen de berg die er nog achter komt. maar het idee van Einte vind ik wel erg leuk: een bruggetje op 0-niveau. ik heb er een schilderijtje van gemaakt hoe het BIJVOORBEELD (Hans mag zelf bedenken hoe precies) kan worden. mogelijkheden zat:



groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
ziet er goed uit hans
complimenten en ga zo door
ik ben benieuwd
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hessel,

leuk dat je er gelijk zo,n plaatje bij maakt nu krijg je een indruk hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

En dat is niet verkeerd.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
tja, een modelbaan bouwen is nu eenmaal het creeren van een model. en het model toont hoe de bouwer de werkelijkheid ziet of wil laten zien. daarom zijn plaatjes zo leuk. iedereen pikt er weer iets anders uit en maakt dat.

voor Hans heb ik nog een leuke foto gevonden voor in z'n "bouwput"  :lol::



groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoor ik daar bouwput  :lol:

Hessel, alsof je gedachte kan lezen...zoiets (jouw afbeelding) heb ik ongeveer inderdaad in mijn hoofd  :)
Ook achterin met die berg en het aflopen naar dat ravijn-gedeelte.

Pab (Piet) geen paniek...je dacht toch niet dat ik het zo liet, dit is zoals ik al zei een zeer ruwe schets hoor.
Kan het er niet kant en klaar zo inkwakken  :mrgreen:

Bedankt voor de reacties mensen, leuk dat jullie zo meeleven  :wink:

Groeten,

Hans.

PS: vandaag weinig tijd gehad, ik heb wel het pendelstukje (onder de viaduct) iets meer in een bochtje kunnen leggen.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel....ik heb een probleem.

Ik kan het water niet laten doorlopen zoals jij op de afbeelding hebt gezet.
Eronder loopt de grote keerlus, en is dus geen ruimte...simpel  :)
Dat is ook de reden waarom ik het ravijntje zo moest passen en meten waar het nu ligt.

Ik denk dat ik het water maar beter helemaal weg laat.
Meertje rondom pijlers lijkt me ook onwaarschijnlijk  :wink:

DUS ??

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

CiteerEronder loopt de grote keerlus, en is dus geen ruimte...simpel

dat is nu juist het idee dat Einte ook al noemde: een 0-niveau bruggetje. het beekje moet dus OP de MDF plaat en stroomt dan pas via een waterval het ravijn in. het 0-niveau bruggetje is misschien maar 1 mm boven waterniveau! maar dat is al genoeg.

het leuke van dit ideetje is dat het spoor een tijdje langs het water loopt en het dan opeens oversteekt.

bergbeekjes zijn er overal in de bergen. trouwens ook uit tunnels wordt heel veel water afgevoerd: weer een reden voor zomaar ergens een beekje.

nogmaals: het zijn ideeën, maar bijna alles is mogelijk!

leuke hobby hebben we toch!

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 14 augustus 2009, 23:49:01
Hallo Hans!

CiteerEronder loopt de grote keerlus, en is dus geen ruimte...simpel

dat is nu juist het idee dat Einte ook al noemde: een 0-niveau bruggetje. het beekje moet dus OP de MDF plaat en stroomt dan pas via een waterval het ravijn in. het 0-niveau bruggetje is misschien maar 1 mm boven waterniveau! maar dat is al genoeg.

het leuke van dit ideetje is dat het spoor een tijdje langs het water loopt en het dan opeens oversteekt.

bergbeekjes zijn er overal in de bergen. trouwens ook uit tunnels wordt heel veel water afgevoerd: weer een reden voor zomaar ergens een beekje.

nogmaals: het zijn ideeën, maar bijna alles is mogelijk!

leuke hobby hebben we toch!

groeten,
Hessel


Even ter verduidelijking...je kent me  :lol:



Rode pijl > plaatniveau

Oranje pijl > watervalletje...naar beneden het ravijn in.

Gele kruis > waar blijft dat water...meertje ?? ...of meer een plasje  :mrgreen:

Ik dacht dat jullie eerst een waterval van de berg bedoelde het ravijn in..dat was mijn misvatting dus  :wink:
Of dat het blauwe op jouw afbeelding heel laag kwam te liggen.
Dit ziet er wel erg gaaf uit, kan dat een metalen bruggetje zijn...of moet dit eenvoudiger ??

Bedankt Hessel !!!! ...fijn weekend.

Groeten,

Hans.

PS:  woow, zo krijg ik wel veel variatie en dat op een maar redelijke oppervlakte...YESSSSSSSSSSS  :D
       En dit is nog maar het begin !!
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 15 augustus 2009, 09:05:26
Rode pijl > plaatniveau

Oranje pijl > watervalletje...naar beneden het ravijn in.

Gele kruis > waar blijft dat water...meertje ?? ...of meer een plasje  :mrgreen:
Dat water loopt ondergronds, door de rotsen, verder. Da's bij heel veel bergmeertjes zo.

Citeer
Dit ziet er wel erg gaaf uit, kan dat een metalen bruggetje zijn...of moet dit eenvoudiger ??
Als je het watervalletjes klein houdt, zou zelfs een duiker (een dikke buis onder het spoor door) voldoende kunnen zijn. Zelf zou ik denken aan een overspanning van ong. een halve raillengte, en dan een simpele metalen brug ruim voldoende.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Duidelijk, dank voor de info en tips Egmaf  :)

Fijn weekend.

Hans.

PS: Mijn vriendin en ik gaan binnenkort ons 30 jaar samenzijn vieren, met een hotelletje langs de Rijn....ga ik lekker veel trein-foto's, en foto's van de omgeving maken...tunnels o.a  8)
Een vriendin van goud of niet  :D
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Zo'n vriendin moet je koesteren :lol:.

Veel plezier aan de Rijn.


Groeten Piwie.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

het bruggetje kan ook van steen zijn hoor. de truuk is dan om alleen twee brugleuningen te maken van bijv. MDF. boogje er uit zagen bekleden met klei  :wink:, zie voorbeeld tekeningetje:



CiteerGele kruis > waar blijft dat water...meertje ?? ...of meer een plasje 

het einde van het beekje vraagt weer een speciale oplossing: veel beekjes verdwijnen in de berg (zoals Egmaf al heel duidelijk aangeeft).

Als ik een oplossing zoek, kijk ik meestal op internet-foto's, want bijna geen enkel probleem is nieuw.

eerste foto: zie jij water? maar het is er vast wel, zo zou je een beekje kunnen eindigen:


foto: een waterval komt UIT de rotswand, dus zelfs dat kan nog, als je geen bruggetje wilt.


succes maar weer!

Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Piwie op zaterdag 15 augustus 2009, 10:13:10
Hans,

Zo'n vriendin moet je koesteren :lol:.

Veel plezier aan de Rijn.


Groeten Piwie.

Dank je Piwie, zal ik doen  :)

Hessel, ziet er goed uit...kan ik zeker weer inspiratie uit halen, BEDANKT WEER  8)

Ik heb vandaag een begin gemaakt, een eerste aanzet van de rotswanden...zie foto.
Ik werk graag met piepschuim en doek, daardoor blijft het zeer licht van gewicht.
De randen worden later afgewerkt, waardoor het mooi in elkaar overloopt uiteraard.

Maak eerst een groffe opzet met piepschuim, dit bewerk ik weer met zo'n hete draad...daar doe ik wat piepschuim-pasta/lijm op, dan het doek op maat... en aandrukken maar  :lol:

Probeer het niet te stijl te maken (de rotswand) van mijn kant gezien, anders wordt het echt een soort PUT !!
Links dus, dan zie ik het aflopen, snap je.



Groet en bedankt.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Ziet er goed uit Hans, lijkt nou niet meer zo erg op een ****put  :mrgreen:
Ben nou wel benieuwd hoe het gaat worden, met of zonder beekje.

Gr Einte

Ps lijkt wel slagroom  :mrgreen: die pasta.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op zaterdag 15 augustus 2009, 17:44:39
Ziet er goed uit Hans, lijkt nou niet meer zo erg op een ****put  :mrgreen:
Ben nou wel benieuwd hoe het gaat worden, met of zonder beekje.

Gr Einte

Ps lijkt wel slagroom  :mrgreen: die pasta.

Dank je Einte, het witte doek (stof) is de basis ...hierover komt later van die hele luchtige afwerk-pasta nog overheen  :)

Denk niet dat ik daar slagroom voor gebruik  :lol:

Probeer met beekje.

Ben vroeger nog met een N-baan bezig geweest, ook op deze wijze....nog een voorbeeld van mijn werkwijze.
Gelukkig heb ik de foto's nog  :mrgreen:
Misschien maak ik nog een kasteeltje op de andere berg (grote spiraal)




Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
ben benieuwd
het ziet er goed uit
complimenten
groet robert
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 15 augustus 2009, 19:43:07
het witte doek (stof) is de basis ...hierover komt later van die hele luchtige afwerk-pasta nog overheen  :)
Ziet er inderdaad goed uit. Wat voor doek & pasta is het precies?
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

je gaat echt als een speer :D Begint in april met het bouwen van een baan en is enkele maanden verder al bezig met de aankleding 8) Wil je met de kerst al achterover kunnen leunen? :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Tilly op zondag 16 augustus 2009, 00:31:37
Hans,

je gaat echt als een speer :D Begint in april met het bouwen van een baan en is enkele maanden verder al bezig met de aankleding 8) Wil je met de kerst al achterover kunnen leunen? :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John

Hoi John,

Ik moet wel, want met de kerst ben ik weer druk met de aankleding van de kerstboom  :mrgreen:

Ach, ik heb nog zoveel te doen...en ik ben graag met de handjes bezig zoals ze dat wel eens zeggen.

-------------------------------------------------------------

Robert, bedankt !!  :)

-------------------------------------------------------------

EgMaf, het is stofdoek en tandpasta...geintje  :lol:

Ze noemen het HYDROFIBRE met landschapsmat.
Overigens denk ik dat je ook van die poetslappen van de auto ervoor kan nemen...iemand ????



Fijne zondag !!

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
En weer een stukkie erbij  :)

Hier zal het bij blijven vandaag....lijmpasta is op  :lol:
Ik probeer de gleuven iets dieper te maken, iets ruiger.
Moet er weer een beetje inkomen, maar met de afwerkpasta kan ik het ook nog iets hoekiger maken.
Het is toch fijn, dat uitneembare deel...zo kan je lekker in de huiskamer op tafel rommelen en is nog gezelliger voor je vriendin ook  :P

Fijne zondag allen !!



groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Oke Hans,

Dus je laat ons weer een dag wachten. :shock: :shock:
Hee heel leuk trouwens om eens te kijken hoe je dit mat doek gaat aankleden ziet er nu al goed uit dus aan de basis gaat het niet liggen ook aan de afwerking trouwens niet weet ik zeker.

J aja ik ben ook een trouwe bezoeker van je draadtje omdat ik het ook erg leerzaam vindt en zoals je al aangaf gaat het met een beekje niet goed komen nu heb ik een idee voor wat ik ook bij mijn diorama wil gaan uitproberen.

Als je een beekje aanleg en over het ebgin waar het beekje vandaan stroomd kan je toch een soort klein tunneltje maken vanwaar het water onder vandaan stroomt en op dat tunneltje een hekje wat poppetjes erop en klaar is het misschien een idee.

Sucecs verder met de bouw en is de onderbouw stevig genoeg bij het eventueel aanstoten oke topie had niet anders van je verwacht Hans Kazan. :D

Groet Wim.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,jij gaat er ook snel vandoor seg heel knap die ravijn van jou seg.heel mooi gedaan  :P om het mss nog ruiger te maken probeer eens plamuur, en oude lakens en dan het doek beetje nat maken en insmeren met plamuur,en dan heel de boel plakken en vorm geven.mss een idee  :P

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wim,

Bedankt, ik doe mijn best  :)
Wil het idee met dat beekje toch proberen...lijkt me toch wel gaaf.
Maak je geen zorgen, het is stevig genoeg  :wink:

Peter,

Ik zal voor de gein tegen mijn vriendin zeggen, kijk eens...hoe vindt je mijn bergen, toch niet slecht gemaakt MET ONZE PAS NIEUW GEKOCHTE LAKENS  :lol:

Dank voor jullie reacties.

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
haha hans,ik zij tegen mijn vrouw zo van ik neem even de satijna lakens om een tunnel te maken he  :P nene grapje hoor mijn vader had nog oude lakens liggen.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Je gaat weer als een sneltrein, om jouw bij te kunnen houden op dit forum kom ik heel niet aan mijn eigen baan toe. Maar zonder gekheid dit ziet er weer veelbelovend uit.

Ik zag in een ander draadje (van PJ) dat je nog steeds zit te worstelen meet die K-C overgang naar een draaischijf.  Ik vond pas in MM 2008/1 (blz 40-41) een beschrijving hou je eenvoudig een (korte) overgang van C naar K rails kan maken.
Als je MM niet heb kan ik het morgen wel scannen op mijn werk en mailen.

Groetjes
Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Henk,

Dat zou te gek zijn...precies wat ik kan gebruiken.
Ik heb je al een persoonlijk bericht gestuurd, met mijn Email-adres.

Bedankt voor je reactie  :)

Peter, ik probeer het eerst met die speciale pasta die heb ik toch nog liggen, zodoende.
Toch bedankt  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 16 augustus 2009, 11:49:18
En weer een stukkie erbij  :)

Hier zal het bij blijven vandaag....lijmpasta is op  :lol:
Ik probeer de gleuven iets dieper te maken, iets ruiger.
Moet er weer een beetje inkomen, maar met de afwerkpasta kan ik het ook nog iets hoekiger maken.
Het is toch fijn, dat uitneembare deel...zo kan je lekker in de huiskamer op tafel rommelen en is nog gezelliger voor je vriendin ook  :P


En het is een stuk minder warm hoop ik dan bij mij op zolder  :mrgreen:

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!
het gaat weer zoals we van je gewend zijn: volle kracht vooruit, en voordat iemand het in de gaten heeft, staat er weer een fantastisch detail.

denk je ook nog even aan de overgang tussen vlak land en het ravijn? zo mooi mogelijk camoufleren. dat vlakke land is meestal niet zo vlak en horizontaal. maar de rails liggen wel precies vlak: dit levert doorgravingen en dijkjes en evt. keermuurtjes op.

(ik weet het: dit soort tips levert meteen weer een foto op met hoe het geworden is  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:)

groeten en succes,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lokkie
gast

Re:Baan Hans(je)
Ziet er veelbelovend uit. 8)
Ben heel benieuwd hoe je verder te werk gaat.

Gr.
René
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Einte,

Ik heb mijn racebaan op zolder, maar daar durf ik voorlopig niet te komen...warme lucht stijgt nu eenmaal op en daar doe je weinig aan  :)
Maar mijn trein is een etage lager, dus  8)

-------------------------------------

René,

Dank voor je reactie.
Hoe dat het verder gaat is zelfs voor mij een verassing  :P

-------------------------------------

Hessel,

Ik zal er aan denken....zelfs zonder afbeelding dit keer  :lol:
Ben voorlopig nog met doek en pasta bezig.

Ik zal jullie een paar dagen rust gunnen om bij te komen en af te kicken  :mrgreen:

Bedankt.

Hans.

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan Hans(je)
Beste Hans,

Ik gebruik ook hydrofibre van ER, maar dan op:

aluminium gaas gesteund door hier en daar wat latjes.
twee lagen (ongebruikt) wc papier met een kwast nat gemaakt met verdunde houtlijm
dan hydrofibre (14 dagen laten uitharden
twee lagen grijze verf op waterbasis

resultaat: een goed harde laag.

Groet, Anne W
Re:Baan Hans(je)
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo Hans,
je updates zien er weer TOPuit!! :lol: :lol:

Groetjes,
Alexander
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op zondag 16 augustus 2009, 22:33:08
hallo Hans,
je updates zien er weer TOPuit!! :lol: :lol:

Groetjes,
Alexander

Hartelijk dank Alexander...tot de volgende update maar weer  :)

Anne, dat zijn tips waar ik zeker wat aan heb....BEDANKT
Nadeel met doek als ondergrond is, dat het iets moeilijker pakt...bleef altijd meer aan de spatel plakken.
Waar breng jij het mee aan ??

Ben blij dat je zei dat het wc-papier ongebruikt moest zijn  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

weer eens wat inspiratie voor je galerij-tunnel:
http://www.dailymotion.pl/video/x92lio_camera-embarquee-sur-reseau-train-m_tech

geeft ook wel weer eens een leuk beeld van bruggen en tunnels en arcademuren.
groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op maandag 17 augustus 2009, 20:21:16
Hallo Hans!

weer eens wat inspiratie voor je galerij-tunnel:
http://www.dailymotion.pl/video/x92lio_camera-embarquee-sur-reseau-train-m_tech

geeft ook wel weer eens een leuk beeld van bruggen en tunnels en arcademuren.
groeten,
Hessel

Ik wou ook iets van arcademuren maken, dit ziet er mooi uit, ook iets voor Hans denk ik.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Super leuk om die link aan te klikken, de baan die je te zien krijgt is de moeite waard om te bekijken.

De muren waren ook niet verkeerd :D

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dat is een gave link zeg...bedankt Hessel.

Ben vandaag een dagje weg geweest...STOOMTREIN-GOES-BORSELE echt leuk  :)

Hier een paar foto's (van de vele) ...Stoomtrein staat op het punt de rijtuigen aan te koppelen.
Dus ik heb echt rangeerwerk gezien !!



En een Seinhuis welke in zijn geheel uit de grond in Middelburg is gehaald...en daar naartoe is gebracht, deels over het water als ik het goed begrepen heb.




PS: Ben ik niet op de foto hoor, hierboven  :lol:

En voorlopig de laatste  :)



O ja, het is tevens een soort museum in wording...its all about money  :wink:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan Hans(je)
Beste Hans,

Inderdaad de hydrofibre heeft de neiging om flink aan je spatel te plakken, maar knoeien is niet erg (gewoon terug doen in de pot) en je handen mag je ook gebruiken.

Het doek is niet stijf, misschien ook twee lagen ongebruikt wc papier met verdunde houtlijm aanbrengen of het doek zelf in de verdunde houtlijm drenken?

Groet, Anne W
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Anne W op maandag 17 augustus 2009, 22:31:20
Beste Hans,

Inderdaad de hydrofibre heeft de neiging om flink aan je spatel te plakken, maar knoeien is niet erg (gewoon terug doen in de pot) en je handen mag je ook gebruiken.

Het doek is niet stijf, misschien ook twee lagen ongebruikt wc papier met verdunde houtlijm aanbrengen of het doek zelf in de verdunde houtlijm drenken?

Groet, Anne W

Hoi,

Bedankt voor de reactie....ga vandaag weer eens verder rommelen en kliederen  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Mensen even een vraagje, heb al wat hierover gelezen....maar het lijkt me wel tof de rails wat te verouderen en roestiger te maken.

Welke verf kan ik het best gebruiken, moet NIET te oranje worden..is iets minder.
Sommige plaatjes gaven wel een erg oranje gevoel  :lol:

Is het wel een goed idee ????

Dank U.

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

het besluit om de rails te verven heeft veel te maken met de uitgangspunten van je baan. ik denk dat met de keuze van M* en C-rail je kiest voor speel mogelijkheden en functionaliteit en een goede algehele indruk en dus niet voor super-realisme.

het sterke punt bij jouw baan:
het wekt een soort vakantie gevoel op: mooie natuur en wat leuk: ook een trein rijdt er door heen! verder kun je er gigantisch goed en langdurig mee spelen.

1) M* levert geen "modelrails". streef daarom niet naar super realisme, dat mislukt geheid.

2) wel maak je je baan uniek en herkenbaar door de unieke kleur.

3) de C-rails wekken het beeld van een spoorbaan in het landschap prima op. het is de vraag of je dit met een andere kleur kunt versterken. dus: waarom zou je de kleur veranderen? veel toeschouwers gebruiken hun fantasie om te zien wat ze willen zien.

4) het is echt heeeel veel werk om nu nog alle rails te kleuren.

5) je foto's in dit draadje geven de echte kleur al aan.

6) bij mijn weten is gewone verdunde G***A-acryl verf goed genoeg. hecht goed.

7) foto technisch wordt aangeraden de spoorstaven donker (bruin-grijsachtig) te kleuren, omdat dit de hoogte optisch minder maakt

8. sommige wissels zetten stroom op de wisseltongen doordat de wisseltong tegen de rails aanligt. daar mag dus geen verf tussenkomen.

9. het gevaar voor kliekwerk op slecht bereikbare plaatsen. hierdoor wordt een eventueel positief effect volledig te niet gedaan.

10) te verkopen rails brengen het meest op als ze nog "als nieuw" zijn.

misschien moet je nog veel meer dingen overwegen. maar mijn mening is dat je M* rails niet echter maakt met een ander kleurtje. daarvoor moeten veel meer dingen worden aangepast (denk bijv. aan "onzichtbare" pukko's, overgangsbogen, slanke wissels, minder steile bedding en nog veel meer. daarom denk ik dat het totaal-effect niet opweegt tegen het werk.

ik heb zelf trouwens wel een zo realistisch mogelijke baan met geverfde rails, maar mijn rijdend materieel is niet super gedetailleerd, dus daar ga je al weer :(.

maar ik vind een modelbaan met speelgoed treinen ook heel leuk hoor! jouw baan vind ik bijv. minstens zo interessant als mn eigen. Al is hij veel anders.

ik hoop dat ik je hiermee een beetje help  :D :D :D.

vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor je prachtige verhaal Hessel...wanneer komt het in boekvorm op de markt  :lol:

Ik zie er toch maar vanaf, te groot risico..en het is een enorm extra karwei.
En ik heb het al druk genoeg.

Voor de verandering maar weer eens een update, met blauw kan je al ongeveer zien hoe dat het gaat lopen...soort bedding met piepschuim reeds gemaakt.
HET IS NOG IN GROFFE STAAT MENSEN..dit om misverstanden te voorkomen  :mrgreen:



Ben geen geweldig tekenaar hoor, maar zoiets..uit de losse pols  :)



VRAAG HOE LAAT IK HET AFLOPEN ??...toch een soort mini-meertje ??

Hessel bedankt weer...groetjes,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

:P als ik alles wat ik heb getekend en geschreven in boeken had gezet, hoefde ik nu niet meer te werken....

maar terzake:
ik zou achter de pilaar ombuigen. het beekje wordt steeds meer steen totdat het droog is aan de achterkant van de brug. dan nog een paar rotsblokken los er op metselen, zodat veel spleten en gaten ontstaan, waarbij je meteen naar de helling er achter kunt overgaan.

hessel.

PS. weet je hoe je een waterval maken kunt? met huishoudfolie en witte houtlijm. :wink:

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de tip, wel een treurig einde voor zoiets moois  :lol:
Heb je daar toevallig ook een plaatje of link van ????

Wilde er geen echte waterval van maken, meer zo'n tussen de rotsen naar beneden lopend watertje (stroompje)...ik heb er wel een voorstelling van, want ik ben al zo'n 7 jaar of meer naar Zwitserland geweest, dus  :)
Heb wel een idee wat je bedoeld Hessel, met zo'n einde kan het ook geen al te grootse waterval worden, niet dan. (ik hou het dus bescheiden)

Heb al wel de nodige fantasie in mijn hoofd, nu de uitwerking nog !!

Mijn dank is groot.

Groeten,

Hans.

PS: Hoe is het met jouw baan trouwens ?? stuur me nog eens wat foto's  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo Hans!

mooie waterval in zwitserland, maar dan moet je door het plafond denk ik:

http://www.waterfall.ch/index.php?N1_ID=177&N2_ID=351&N3_ID=428&Language=de



maar hoe klein ook, je kan altijd dit gebruiken:
http://www.spoorgroepzwitserland.nl/VSZSITE/TIP/water/model_watervallen.htm

vriendelijke groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
trouwens veel leuke en bruikbare tips staan op deze site:
http://www.spoorgroepzwitserland.nl/

Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank U...zal het eens nader bestuderen Hessel  :)

Ik heb nog een hoop kurk-stukken liggen, misschien een idee om het eerste deel van de berg...de bak dus  :lol:...achterin eerst steil te laten lopen met die kurk-stukken ?? anders wordt alles weer bijna dichtgemetseld.
En daarna meer geleidelijker.

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
ziet er netjes uit hoor !!
succes met je werkzaamheden
groet robert