Hallo leden,
Begin juli ben ik voor 2 weken naar CH geweest. Zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag vertrokken vanuit Alkmaar. Goede reis gehad (voor zover dat kan met 3 kinderen waarvan 1 baby). Wachttijd voor de Gotthardtunnel was bijna 45 minuten. Bestemming was Piazzogna in Ticino, een klein dorpje aan het Lago Maggiore op steenworp van de Italiaanse grens.
Dorpje lift op de oostoever van het meer vlakbij de spoorlijn Bellinzona-Luino. Kon vanuit de woning de treinen helaas niet zien maar wel horen. Op deze lijn rijdt 1x per 2 uur een lokaaltreintje en voor de rest veel goederenverkeer richting en vanaf Italie. Hier rijden voornamelijk SBB-locs van het type Re484, maar heb hier ook gele Dispoloks van het type BR189 gezien.
Zijn de eerste week ook nog in Bellinzona geweest, mooie oude stad met kastelen, erg indrukwekkend. Ook een druk station met veel treinverkeer. Opvallend voor mij was het ontbreken van Re460-loks. Wel veel Re4/4 II, Re 6/6, Re 484, DB BR185, ICN enz.....
Redelijk goed weer gehad maar wel in de avond veel onweer.
Na een week zijn we doorgereisd naar Davos in Graubunden. Daar deze plaats op een hoogte van 1560 mtr. ligt was het hier een stuk frisser. Het appartement viel helaas wat tegen maar de mooie omgeving maakte dit meer dan goed. Heb hier enkele dagen gewandeld en hierbij vele treinen van de Rhatische baan gezien. Een dag had ik voor mij zelf gereserveerd. Deze dag ben ik om 07.30 uur naar Filisur vertrokken. Dit is een imposant traject met vele bruggen en tunnels. Te Filisur ben ik overgestapt op trein richting Chur. Ook dit is een geweldig traject met als hoogtepunten het Landwasserviaduct, de Rheinbrug bij Reichenau, enz...
Apart is nog dat het spoor van Chur richting Reichenau voorzien is van een derde rail. Hierdoor is het voor SBB-locomotieven mogelijk om een klant van SBB-Cargo te bereiken. Grappig de Rhb en SBB nagenoeg op hetzelfde spoor. Vanuit Chur de EC richting Thalwil, na een overstap via Zug Arth-Goldau bereikt. Vandaar via Zurich HB en Landquart weer terug naar Davos.
Regioexpres van de RhB vlak voor Davos Dorf
Spoorlijn langs het Lago Maggiore bijj San Nazarro
Kolibri-treinstel te San Nazarro
Kolibri-treinstel te San Nazarro.
Diesellok te Cadenazzo
Regiotrein te Cadenazzo
2x Re 6/6 te Bellinzona
Opstelterrein te Bellinzona
Doorkomst BLS-duo te Bellinzona
BR 185 als opdruklok
Nogmaals
Cisalpino treinstel te Bellinzona
Re 4/4 II Swiss-express met IR naar Zurich
Re 484 richting Italie
Cisalpino te Bellinzona
Re 4/4 II met IR naar Locarno
Re 4/4 II met IR naar Basel SBB
MRCE-lok te Bellinzona
Goederentrein richting Italie
Ee 3/3 te Bellinzona
BDt te Bellinzona
ICN naar Lugano
Re 4/4 II te Cadenazzo
IR met panorama-wagen
Stuurstandwagen van de RhB te DavosDorf
Ge 4/4 II te Davos Platz
Ge 4/4 I (?) te Davos Platz
Ge 4/4II te Filisur
Station Filisur
Regio express naar Chur
Chur, 2x Re 460 en Ge 4/4 III
Chur, IC naar Basel SBB
Re 4/4 II met IR naar St Gallen
Re 450 te Thalwil
Re 10/10 te Arth-Goldau (let op 11601 prototype Re 6/6)
Kolibri te Arth-Goldau
Emplacement Arth-Goldau in richting Gotthard
BR 185 te Arth-Goldau
Ae 6/6 te Arth-Goldau
Re 10/10
Re 10/10
Sturstand-wagen Voralpen express
Locomotief Voralpen express
Dt te Arth-Goldau
Station Arth-Goldau
Re 4/4 II
Re 482
BR 185 van Rail4chem
SOB-treinstel
IR naar Basel SBB
ICN naar Zurich HB
Re 6/6 richting Erstfeld
2x Re 10/10
Am 843
Arth-Goldau met station Rigi-Bahn
Re 10/10
Re 10/10
Re 482 uit Muttenz
Re 10/10 richting Muttenz
Am 843
Re 4/4 II met IR naar Locarno te Zurich HB
Zurich HB
Zurich HB
Ee 3/3 te Zurich HB
Idem
EW IV Bt te Zurich HB
Re 450
Station Zurich
Re 460 te Zurich
S-Bahn treinstel
Dosto stuurstand wagon
Station Zurich
Reddingstrein ???
VL-post Zurich links op de foto
Glarner Sprinter in nieuwe kleurstelling
Zurich HB
Binnenkomst EC uit Hamburg Altona
Idem
Lokwissel EC7
Ge 4/4 II te Landquart
Station Davos Platz
Station San Nazarro
Groet,
Erwin
Edit Herman05: Paar foto's geplaatst