Hallo lezers!
Wat een waanzinnig forum is dit, echt waar. De laatste paar weken is het van een aanzienlijke toegevoegde waarde geweest bij mijn overwegingen om weer te beginnen. "Daar hebben we er weer zo één..." hoor ik jullie en masse denken en: groot gelijk. Toch ben ik benieuwd naar jullie advies.
Een korte inleiding: mijn vader en oom hadden vanuit hun jeugd al het nodige aan Märklin-materiaal gespaard: locs, wagons en natuurlijk rails. De eerste herinneringen die ik er aan heb gaan terug naar begin jaren '80, waarbij mijn oom op een zondag naar ons toe kwam, de tafel helemaal werd volgelegd, we een paar uur konden hobbyen waarna alles weer "de doos" in moest...
Toen we verhuisden naar een groter huis en ook ik ouder werd, kregen we veel meer ruimte ter beschikking en kon "de doos" permanent geleegd worden. Mijn vader en oom keken er niet meer naar om; ik daarentegen kon helemaal los. Ik kocht feitelijk alles behalve rails. Slechts heel af en toe kwam er iets bij, maar het was toch vooral aankleding, locs en wagons. Dit ging prima tot halverwege jaren '90 de interesse voor de auto het won van de trein. Alles ging weer terug "de doos" in en bleef daar, sporadisch slechts tevoorschijn komend voor een rondje...
Af en toe een beurs bezoeken mocht niet baten, de auto bleef aan de winnende hand. Wel kocht ik, bij de overgang van M naar C door Märklin her en der nog wat rails. Inmiddels woon ik samen en, alhoewel de ruimte beperkt is, kan ik zeggen dat er ruimte ís. Echter, de belangrijkste reden waardoor de interesse weer gewekt is, is een vakantie van mijn vriendin en ik aan Japan. Zonder al teveel in detail te treden: het hele land lijkt 1 grote modelbaan! Waanzinnig, echt waar, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de rest...
Enfin, bij terugkomst bleef vanalles in mijn hoofd spoken. Een bezoek aan Willie's in Eindhoven maakte het alleen nog maar erger. Daar waar mijn (lees: mijn pa's) vroegere materiaal allemaal analoog was (op een enkele Engelse en meegebogen wissel na, die dan weer door mij was ingebracht), was het waanzinnig om te zien welke vlucht de techniek heeft gemaakt... Hiervan kon je toen alleen maar dromen! Dus, brochures en catalogussen mee genomen en langzaamaan begin ik het één en ander (weer) te snappen en begin ik het steeds interessanter te vinden...
Nu is dus de vraag: wat wordt de volgende stap? Voor mezelf heb ik twee opties:
1. Ik "leen" alle materiaal van het thuisfront en ga volledig analoog nog eens alles opbouwen (landschap laat ik even in het midden) om te kijken hoe lang de aandacht blijft hangen, of ik weer terugzak in mijn auto-fanatisme (die zich in principe beperkt tot veel lezen en Top Gear kijken);
2. Ik haal mijn rollend materiaal op en koop een digitale startset die ik verder ga uitbreiden om zo de hobby tot een niveau proberen te brengen wat ik nooit voor mogelijk had gehouden.
Van zaken als schakelschema's e.d. zoals bijv. horende bij Acido's baan heb ik vooralsnog geen kaas gegeten, laat staan van het volledig digitaal aansturen en automatiseren van een baan, maar het beeld van handmatig rangeren en vervolgens de snel- en goederentreinen automatisch de rest van het traject laten rijden, krijg ik niet uit mijn hoofd...
Dus: wat is jullie advies in deze? Hebben jullie ook al met een dergelijk opnieuw opkomende interesse te maken gehad? Wat is een goede "incubatietijd" (
) om in acht te nemen? Wat zijn jullie gedachten na het lezen van dit verhaal? Ik heb een poging ondernomen om iets vergelijkbaars op het forum tegen te komen: verwijzingen naar verhalen/ adviezen die ik over het hoofd gezien heb, zijn ook bijzonder welkom.
Alvast bedankt voor jullie reactie en de tijd die jullie genomen hebben om dit hele verhaal door te lezen
. Mijn vriendin verwijt me wel eens "wollig taalgebruik". Valt het op?
William