Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

meerpolig stroomgeleidende koppeling

Gestart door arge dinsdag 02 januari 2007, 11:51:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
meerpolig stroomgeleidende koppeling
Hallo,

ik heb een vraag. Ik ben een lima koploper (doodloper :P) aan het ombouwen met een 60760 decoder. Nu heb ik in beide kopstukken 2 lampjes, een wit en een rood. In het motordeel zit mijn decoder. het kopstuk met de 2 lampjes wil ik via een stroomgeleidende koppeling naar de decoder laten gaan. Deze moet dus miniaal 2 polig zijn, voor de gele als grijze draad. De retour van de lampjes hang rechtstreeks aan een wielstel, dus de derde (oranje) draad is niet nodig.

Weet iemand of er zo' n koppeling bestaat en welke ik dan zou moeten hebben ? In de 26530 van Marklin zit zelfs een 4 polige stroomgeleidende koppeling meen ik, zoiets zou fijn zijn, maar ik vind hier geen artikelnummer of iets dergelijks van terug.

Wie kan mij helpen?

Bedankt alavast
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Viesmann heeft een tweepolige, gebaseerd op de profi-koppeling.
Roco heeft (had?) een vierpolige.
Ik heb de Viesmann gebruikt in mijn dubbeldekkerstam. Het is moeilijk om een betrouwbaar contact te maken, maar als het een keer zit, is het prima.

Jan
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Ok, Weet je misschien oo khet artikelnummer van de Roco en een plaatje ervan?

Van de Viesmann heb ik kunnen vinden de 5048.

Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Dat is 40345, zie: bij totaltrain

Op de roco-site niet meer te vinden, dus waarschijnlijk uit het assortiment
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Ja ik heb idd gezien dat het niet meer bij Roco op de site staat.

Hoe zou jij me adviseren de Viesmann koppeling onder een Lima IRM en een Lima koploer aan te brengen? Misschien dat je dat hier nog niet bij geprobeerd hebt, maar misschien ook wel. Bij de IRM kan ik de huidige koppeling eraf halen, niet bij de koploper, daar zit het vast aan de kunststoffen behuizing van een wielstel.

Bij de IRM blijft een recht staafje achter als ik de huisge koppeling verwijder, is de Viesmann hierop te klikken of dient deze toch geschroefd te worden ?

Groet

arge
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Sorry, dat ik even verzuimd heb te reageren.
Ik heb geen ervaring met de koploper of IRM.
Maar ik denk dat ik de bestaande koppelingen van de koploper sowieso zou vervangen door symoba-mechanieken of iets dergelijks. Waarschijnlijk is er op BNLS wel iets over te vinden.

Jan
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Zie bijvoorbeeld bij het Groterdamproject. Chris heeft daar een koploper van kortkoppelingen voorzien.

Jan
Re: meerpolig stroomgeleidende koppeling
Bedankt Jan,

Dit is zeer nuttig ! :lol: