Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw naar Märklin

Gestart door Buzz_4stroke donderdag 30 maart 2006, 16:50:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw naar Märklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouw naar Märklin
Als beginnend modelspoorder zou ik wel eens willen weten welke merken je het makkelijkste kunt ombouwen naar 3 rail wisselstroom. Waar moet ik rekening mee houden, en wat zijn de voornaamste voordelen?
Ombouw naar Märklin
55erke
gast

Ombouw naar Märklin
Wel bij de nieuwere heb je (meestal) wel een wisselstroomversie bvb bij Roco , mehano , .....
De andere  moet je van model tot model bekijken. Bij de ene zal dit makelijker gaan als bij de andere.

Groeten
Johan
Ombouw naar Märklin
johnbob
gast

Ombouw naar Märklin
Tja, die vraag heb ik eigenlijk ook.

Stel ik wil een lima hondekop, of een fleischmann.....1200 serie
In beide gevallen dus gelijkstroom met sleper en analoog ombouwen naar Marklin.
In het eerste geval, alleen de ombouw naar wisslestroom, hoe gaat dit, wat moet veranderen en wat zijn de kosten (ongeveer ;-)
Wielen isoleren?
Komen er wijzigingen in de motor voor etc?

Thanks alvast :wink:
Ombouw naar Märklin
Lid sinds: 2006

offline
Ombouw naar Märklin
Het ombouwen van Gelijk naar Wissel... ehh...
In digitaal bedrijf is daar GEEN verschil meer in. Enigste verschil is 2-rail of 3-rail, rest maakt geen bal uit.

1. Je moet dus een sleper monteren.
2. Eventueel een Märklin protocol decoder, tenzij je toch DCC kunt aansturen vanuit bijvoorbeeld IB of PC, dan kan DCC decoder ook goed.
3. Wielstellen vervangen. Niet vanwegen de issolatie, maar omdat de wielbasis van Märklin groter is dan bij 2-rail. Bij boogwissels en E-wissel loopt het spul er anders vrijwel zeker uit.

Heb e.e.a. gedaan met meerdere treinen. Lima, Mehano, Fleischman, Roco.. geen probleem als je bovenstaande aanhoudt.

ALS je de trein kunt inruilen voor een officiele Märklin 3-rail versie is dat altijd beter..
 
ps:Deze tekst heb ik van fredje.