Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

oude marklinkraan

Gestart door musictrain vrijdag 17 november 2006, 20:06:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude marklinkraan
musictrain
gast

oude marklinkraan
Hallo,

Enige tijdgeleden heb ik via marktplaat een oude Marklinkraan met magneet gekocht. Nu is het alleen zo dat bij het draaien het motertje erg aan het vonken is. Moet er nu een nieuw anker is? Je hoort het ook wat "knetteren".

Alvast bedankt, Peter (musictrain)
Re: oude marklinkraan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: oude marklinkraan
Hallo Peter,

Ik zou maar eens beginnen met de motor schoon te maken en er nieuwe koolborstels in te zetten.
Ik denk, dat dan het vonken wel over zal zijn.

Mvrgr.  Charlie.

Update:
haha, Peter was me net voor lees ik nu.
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Okew bedankt voor de tip. Ik had dit al eerder gedaan maar mischien moet ik het nog een keertje doen.
Re: oude marklinkraan
Lid sinds: 2006

offline
Re: oude marklinkraan
Je kunt de kraan ook op de rijstroom van de trafo (apart 10va) aansluiten en niet met het volle vermogen werken dan is het vonken over. Je kunt wel koolborstels en de motor schoonmaken maar dan ben je dat onderhand verplicht dat iedere keer te doen als je de kraan gebruikt hebt.
Erg belangrijk hou de smeerpunten goed bij,dan heb je er jaren plezier van.

Mvrg
Janus
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Ik heb uhm nu via diodes laten werken. Maar op een lagere wisselspanning zou hij het dus beter moeten doen? Alvast bedankt en ik blijf alle tips proberen.

Nog even een andere vraag. Heeft iemand nog een tip tegen de "herrie" het setje om het motorblok onder de baan te bouwen is niet meer leverbaar dus dat is geen optie. Iemand enige ervaring hier mee?

met vriendelijke groet, Peter
Re: oude marklinkraan
Citaat van: musictrain op zaterdag 18 november 2006, 17:27:00
CiteerHet setje om het motorblok onder de baan te bouwen is niet meer leverbaar


Peter,

Op de Duitse Ebay wordt er een aangeboden.
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
bedankt voor de tip.  :)
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Bedankt voor je schema.  :D
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Ik heb het schema bekeken maar ik ga er toch voor om de kraan analoog te bedienen. Ik denk dat ik hem maar op een eigen trafo zet.

Bedankt voor alle tips.
Re: oude marklinkraan
Lid sinds: 2006

offline
Re: oude marklinkraan
Volgens mij is dat vonken moeiijk te voorkomen, of ben ik daar verkeerd in ??
Ludwig
Re: oude marklinkraan
vardex
gast

Re: oude marklinkraan
Controleer de aandrukspanning van de borstelveren eens. Deze is meestal een beetje aan de lage kant.

Gewoon met een pincet o.i.d. lichtjes op de borstel drukken,en kijken of het vonken dan minder wordt,hierna eventueel de veertjes iets verbuigen.

Bart
Re: oude marklinkraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: oude marklinkraan
...en als dát allemaal niet helpt zou het kunnen zijn dat de collector versleten is. Als er duidelijke groeven zitten in de koperen plaatjes op het anker waar de borstels tegenaan drukken ben je inderdaad aan een nieuw anker toe.

Echter, ik betwijfel of de motor van een kraan genoeg draaiuren maakt om zover te komen want een loc moet er heel wat kilometertjes voor afleggen.
Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Als ik binnenkort weer eens tijd heb ga ik deze tips zeker gebruiken om het allemaal nog eens goed te kontroleren.

Alvastbedankt en een goede jaarwisseling toegewenst.

Re: oude marklinkraan
musictrain
gast

Re: oude marklinkraan
Vandaag even naar de kraan gekeken. Enhet lag aan de veertjes. Na deze aangedrukt te hebben liep hij een stuk beter. Op gelijkspannig werk hij het meest rustig.

Peter