Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Defecte decoder

Gestart door Ruben zaterdag 06 september 2008, 18:39:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte decoder
Ruben
gast

Defecte decoder
Na het plaatsen van een delta decoder 66032 in een klassieke Pacific, naar mijn stellige overtuiging volgens de handleiding, blijkt deze nu defect te zijn. Ik overweeg om een reparatie te proberen, heeft dit zin, is dit te doen. Is er een vrijwel standaard component dat kapot gaat in dat soort gevallen. Ik lees ook dat een vervuilde motor tot dit soort resultaten kan leiden? Kan iemand helpen/advies geven.

Re: Defecte decoder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Defecte decoder
wat doet de decorder precies niet werkt de verlichting wel.
Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
De verlichting doet het, alleen schakelt de loc niet meer, ook als ik hem doormeet na schakelen blijft op dezefde uitgang spanning staan, logisch. Hij rijdt ook nog steeds 1 kant op.

Als ik met een vergrootglas de decoder inspecteer is het component links bovenin (Volgens mij een mosfet) 9545A zichtbaar beschadigd door oververhitting. De gehele code is ook niet meer leesbaar. Verder lijkt  de Decoder visueel in orde.

Ik ben geen electronica kenner maar ben wel in staat een eenvoudig circuitje te verkennen en zeker een eenvoudige decoder te installeren. Ik heb al meerdere geplaatst, waarvan er al een eerder (Een eenvoudigere 6095 volgens mij) ook al defect raakte.  Zijn er type motoren van marklin die zich niet lenen voor plaatsing van decoders. Ook de loc waar ik deze nu in plaats in een oud type.

Is jou iets bekend over vervuilde motoren die kunnen leiden tot kapotte decoders?




Re: Defecte decoder
Spoorman
gast

Re: Defecte decoder
Ruben,

De 66032 is in principe kortsluitvast maar niet tot elke prijs. Jouw motor sturing is denk ik defect geraakt door sluiting in je veldspoel of vervuild anker. Die gebakken chip die jij ziet is een 9945, dubbele mosfet. Je kunt proberen deze te vervangen als je een beetje handig bent.

Los dan wel eerst het probleem op van een eventuele sluiting.

Succes, Ben.
Re: Defecte decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Defecte decoder
ik weet niet hoeveel watt jou soldeerbut is.
maar dit kan ook een oorzaak zijn van de oververhitting.

Dennis
Re: Defecte decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Defecte decoder
@Dennis,
Volgens mij heeft Ruben de soldeerbout nog niet aangeraakt, dus kan het ook niet de oorzaak zijn van oververhitting  :P

Groeten,
Herman
Re: Defecte decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Defecte decoder
Citaat van: Herman05 op zondag 07 september 2008, 16:14:18
Volgens mij heeft Ruben de soldeerbout nog niet aangeraakt, dus kan het ook niet de oorzaak zijn van oververhitting  :P

Herman, Ruben zegt dattie zelf de decoder heeft ingebouwd, dus zal er ook gesoldeerd zijn. :wink:
Maar in principe soldeer je alleen de draadjes en lijkt het me sterk dat dan de decoder zelf oververhit raakt.

Ruben, Marklin adviseerd wel, dat de om te bouwen lok, een storingsvrije analoge loop heeft en niet vervuild of versleten is.
Het is dus raadzaam om de motor uiteen te halen en te reinigen.
Kan het niet zijn dat er sluiting is opgetreden tussen het motorschild en de behuizing?
Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
Bedankt voor de feedback, ik heb een mooi klein boutje voor fijne electronica (ERSA 261 16 (52W)) , is volgens mij geen probleem. Aan het printje hoeft ook niets gesoldeerd te worden normaliter dus ook daar ben ik niet aangeweest, het heeft absoluut niets te maken met de soldeerbout.

Ik denk idd dat er iets mis is met de motor omdat direct na aansluiten alles perfect werkte. Na verloop van tijd is dit euvel pas onstaan.
Ik ga proberen die dubbele mosfet te vervangen, kijken of er iets mis is met het anker en eerst heel voorzichtig proberen mocht het lukken om te kijken of het component niet weer te warm wordt na verloop van tijd.

in ieder geval nogmaals dank voor de info.  :P

Ruben
Re: Defecte decoder
Spoorman
gast

Re: Defecte decoder
Mogen wij het ook weten?
Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
Uiteraard, ik zal de uitkomst duidelijk maken. Moet eerst op zoek naar elektronica winkel. Vertrouwde adres in Breda is opgedoekt. Iemand suggesties, iNet?


R
Re: Defecte decoder
Spoorman
gast

Re: Defecte decoder
Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
Ter info. de hyperlinks, kwa plaatje, lijken duidelijk anders

Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
Onderdeeltjes zijn besteld, duurt alleen nog 1.5 week. Wordt vervolgd....
Re: Defecte decoder
Ruben
gast

Re: Defecte decoder
Helaas helaas... Heb de Mosfet er netjes opgekregen maar euvel blijft. Eeuwige jachtvelden vrees ik. Nou goed, beter een decoder dan ik moet ik maar denken.

Ik heb overigens wel het euvel van de sluiting gevonden. Er zat een clipje los in de Stoomgenerator die om de zoveel tijd sluiting maakte. Ik heb er nu een andere decoder ingezet en alles werkt al dagen perfect. Gewoon dikke pech denk ik.


Nogmaals bedankt.