Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MFX loks melden zich opeens niet meer aan.

Gestart door Maarten Marklin dinsdag 12 augustus 2008, 23:43:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Gisteren gewoon met alles gereden en net als altijd de stekekrdoos van de Central station uitgezet.
Vanavond weer aangezet en zag ik dat een groot aantal loks uit de lijst waren verdwenen waaronder ook mijn drie MFX loks. Met geen mogelijkheid meldden zij zich aan.
De CS gereset, loks stuk voor stuk op de programmeerrails gezet. geen resultaat.
De loks weer op de gewone rails gezet en na een tijdje meldt eentje zich wel aan. Nog even later de tweede. Maar de derde vertikt het. Ik zie daar wel het licht van branden en de egluidmodule werkt. Het lijkt erop dat hij denkt dat hij zich wel heeft aangemeld maar dat het niet zichtbaar is in de lijst.  De backup batterijen heb ik getest en die hebben voldoende capaciteit.
Wie helpt me????
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Heb je niet de beschikking over een MS waar jet hetzelfde eens kunt uitproberen?
Zijn de locomotieven wel via een motorola adres aan te roepen?

Je geeft aan dat diverse locs uit de lijst zijn verdwenen waaronder jouw 3 MFX locs. Zijn de niet-MFX locs wel weer opnieuw in te stellen?

Heb je de instellingen van de CS (met al jouw locs) opgeslagen op een PC zodat je deze kunt terugroepen, of bedoel je dat met het resetten?

Door dit uit te proberen kom je er wellicht achter waar de fout zit.

Groet,
Ronald

Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 12 augustus 2008, 23:43:56
Gisteren gewoon met alles gereden en net als altijd de stekekrdoos van de Central station uitgezet.

...

De backup batterijen heb ik getest en die hebben voldoende capaciteit.
Wie helpt me????

Als je je CS uitzet door de stroom er via de stekkerdoos af te halen, zal je CS proberen om toch "netjes"af te sluiten en alle gegevens op te slaan. De stroom die hiervoro nodig is kan niet meer uit het stopcontact komen, dus gebruikt hij daar de 4 penlites voor.

Gezien je problemen lijkt het erop dat de batterijen in je CS toch niet genoeg kracht meer hebben om alles goed uit te kunnen zetten en op te kunnen slaan. Batterij-capaciteitstests vertellen niet zoveel omdat je niet weet hoeveel capaciteit een CS maximaal nodig heeft tijdens het uitzetten.

Je kunt dit probleem voorkomen door je CS altijd netjes uit te schakelen voordat je de stroom eraf haalt. Netjes uitschakelen doe je door de STOP knop een paar tellen ingedrukt te houden. Op het scherm vertelt hij je dan dat hij aan het uitschakelen is, en ook wanneer hij ermee klaar is en je de stroom eraf kunt halen.

Hoe je je 3e lok weer aangemeldt krijgt, weet ik niet. Je zou kunnen proberen om hem eens op een andere CS of MS aan te melden (zonder dat jouw CS aangesloten is), en daarna opnieuw op jouw CS aanmelden. Of je kunt proberen je CS instellingen vanuit een PC terug te zetten (als je een backup op je PC van je CS gemaakt hebt.

Succes ermee,

EgMaf
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Probeer eens of de loc zich wel aanmeld als hij op het programmeer spoor staat. Bij mij lukte dat wel met een loc die zich op de baan niet wilde aanmelden. Succes in ieder geval.
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
 Ik heb een keer gehad dat een nieuwe MFX loc nog niet volledig was aangemeld en de CS uit ging. Daarna was aanmelden van die loc ook niet meer mogelijk. De oplossing was eindelijk vrij simpel, de CS resetten en daarna ALLES opnieuw inprogrameren.
Je kunt de MFX locs opnieuw laten aanmelden door ze daarna een voor een op het spoor te zetten.
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Hoi,

Ik ben gisteravond nog even bezig geweest en in een helder moment heb ik de mobile station aangesloten. Daar reageerde de MFX lok wel op.
Daarna de central station weer aangesloten en ....... de lok meldde zich mooi aan.

Rest mij nog het probleem hoe het komt dat ik opeens een gedeelte van loklijst kwijt was.
Het is een hels karwei om alle loks er weer in te zetten. Dat is het nadeel als je veel loks bij elkaar hebt verzameld. :)
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Dit kan volgens mij alleen maar gebeurdt zijn door het niet netjes afsluiten van de centrale.
In een eerder bericht is aangegeven hoe de centrale uitschakeld dient te worden. Dit geeft de mogelijkheid om de informatie voor het uiteindelijke afsluiten netjes weg te schrijven.

Mvg,
Peter
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Elk voordeel heb zijn nadeel, het voordeel van automatisch aanmelden vereist zorgvuldigheid bij het afzetten, blijkt.

Groet, Anne W
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Hallo Maarten,

bij een zwaar belaste baan (te veel verbruikers) met slechte bedrading (te weinig/te dun) is het inderdaad mogelijk dat locs zich niet op het CS aanmelden. Vaak is een aantal locs of verlichte ruituigen van de baan halen al voldoende om een loc opnieuw te laten aanmelden.

Ipv resetten is het beter of vooraf een backup te maken en de backup bij problemen weer terug te lezen, op dezelfde manier kan je ook alle gegevens van het 1e CS naar het andere overzetten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties en goede tips.

Inderdaad sloot ik de centrale niet op de goede manier af. Gewoon de switch op de stekkerdoos uitzetten werkte altijd goed, tot aan de laatste keer. Ik zal het voortaan via indrukken stop toets gaan doen.
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Citaat van: Anne W op woensdag 13 augustus 2008, 22:24:38
Elk voordeel heb zijn nadeel, het voordeel van automatisch aanmelden vereist zorgvuldigheid bij het afzetten, blijkt.

Groet, Anne W
Als je je computer altijd uitzet door de stekker uit het stopkontakt te rossen, dan moet je ook niet verbaasd staan te kijken als er informatie verdwijnt. :mrgreen:

Volgens mij had ik dit euvel ook op mijn CS, totdat ik er batterijen in stopte.
Nu sluit ik de CS altijd af door 5 sec op de stopknop te drukken.
Het is in feite gewoon een Unix doos (of was het nu Linux) en een Unix machine dien je ook eerst softwarematig af te sluiten, alvorens de spanning af te schakelen.
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: MFX loks melden zich opeens niet meer aan.
Beste Ad,

Ik bedoel dat naar mate "machines" meer kunnen, de procedures beter gevolgd moeten worden, ik zie dat ook bij mijn dieselmotoren (tegenwoordig betekent een keer niet goed de brandstof ontluchten een grote kans op het aanschaffen van nieuwe brandstofinjectoren)

Bij mijn apparaat verlies ik de wijzigingen gemaakt na de vorige "nette" uitschakeling, nu, na het compleet ingevoerde baanplan, dat de treinen niet meer staan waar ze volgens R* zouden staan en dat is zo op te lossen.

Maar ja, de loks melden zich ook niet automatisch aan, zie je het verschil, verder geen waardeoordeel, het is ieder zijn eigen "smaak".

Groet, Anne w