Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wéér opnieuw een plan

Gestart door ~TomM donderdag 25 mei 2023, 22:51:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Wéér opnieuw een plan
Hallo allemaal!

Ik ben al een tijdje aan het bouwen aan mijn baan, en houd dit zo af en toe bij in mijn topic.
Ik heb mijn baanplan al meerdere keren herzien en kom er maar niet uit. Mijn baan neemt nu relatief veel plek in de ruimte in, maar er is niet veel spoor zichtbaar.
Ook met de scenery loop ik vast en ik vind het moeilijk 'de grote houten plaat' te vullen.

Ik wil met mijn nieuwe idee meer zichtbaar spoor hebben.
Ook merk ik dat ik in mijn huidige ontwerp de bestemmingen voor de treinen erg mis, er is nu maar 1 station, daar moet verandering in komen.

Als inspiratie voor mijn nieuwe plan heb ik de regio rond de stad Bonn genomen en de nodige fantasie.
Ik denk dat ik door de baan langs de muur te leggen op een smaller oppervlakte, meer gemak te hebben met het maken van de scenery.

Ik ben globaal begonnen met wat ik nu in mijn hoofd heb.
-2 in elkaar gevouwen schaduw stations, Koblenz en Brühl (C-rail R3/R4 klimspiraal met voldoende wentelingen).
-2 Stations aan de hoofdlijn, Bonn Mehlem en Bonn HBF.
-Een opstel/rangeer terrein Bonn GBH.
-2 Stations aan de zijlijn, Duisdorf en Hersel.




Ik vind het moeilijk om in te schatten of ik de juiste kant op aan het gaan ben.
Voor ik verder ga met het bepalen van het exacte sporenplan zou ik graag jullie feedback willen.

Alvast enorm bedankt!


Re: Wéér opnieuw een plan
Het lijkt mij niet zo wenselijk meer dan een station op deze oppervlakte te zetten. Er is amper plaats voor; het uitrijwissel van het ene station is gelijk het inrijwissel van het volgende.

Misschien is een industrie-aansluiting een aardige optie, of wat extra opstelsporen om een locwissel te kunnen uitvoeren, als het station in de buurt van een landsgrens ligt bijvoorbeeld.

Probeer niet alles vol te leggen met rails.

Groet,

Peter
Re: Wéér opnieuw een plan
Verder is het wat saai al die rechte sporen langs de kant.
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Kubisme is (was) toch ook een geliefde kunstvorm.  >:-D
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
tis lastig om mee te denken als je al bezig bent met de bouw van je baan....wat kan je nog veranderen en wat is al gebouwd.
Kijk ik zo naar je topic dan krijg ik het idee dat er al aardig wat gebouwd is.

gr. Ruud
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Ruud,
Ik vind het niet erg om opnieuw te beginnen dus iets radicaals anders mag zeker! Het probleem met mijn huidige baan is dat ik vast loop met de scenery en het weinige treinverkeer niet leuk vind... Duren treinen wil je wel kunnen zien rijden natuurlijk :)

Martin en Henk,
De sporen zo recht leggen ben ik ook niet van plan, ik heb dit puur getekend als indicatie welke ruimte ik ongeveer wil gaan gebruiken.

Ik loop enorm vast in het bedenken van een goed uit te voeren sporenplan wat toch interessant is om naar te kijken.
In het verleden was bereikbaarheid een redelijk probleem door de ambitie iets complex te bouwen.
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
ik zou eerst nadenken wat je wilt; (veel) rangeren met diverse opstelsporen en/of een dubbele paradebaan of juist een enkelspoor, 1 groot of meerdere middelgrote/ kleinere stations etc etc

gr. Ruud
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Ruud, bedankt voor je reactie.
Ik wil sowieso een groot passagiers station en 2 sporige paradebaan. Het liefste wil ik daaromheen ergens nog een kleiner station om 'naartoe te rijden', of meerdere sbahn stations rond de hoofdlijn (zoals in Bonn). Gezien ik volautomatisch rijd met de pc is rangeren niet zo mijn ding. Zijn er nog andere zaken die je aanraad om over na te denken? Ik heb wellicht de slechte gewoonte om direct sporen te willen gaan tekenen :?
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
je baan is een groot rechthoek en als je een groot - lokaal- en sbahn-station wil is een langwerpige baan een betere optie.
Dan heb je meer ruimte tussen de stations en kan je ook beter een paradebaan kwijt.
dit is allemaal lastig en je zou eerst alles los kunnen laten en met een schone lei helemaal opnieuw beginnen met tekenen en kijk dan of de stations kan inplannen.

gr. Ruud
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
De baan Märklin Bahn + Landschaft van Bernd Schmidt is een leuke baan, ik heb hem grotendeels gebouwd en voldoet aan je eisen, zie mijn bouwtopic.

Groet, Anne W
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Ik ben wat verder gaan tekenen en heb nu het volgende:



Ik moet nog een beetje stoeien met pas stukjes, dus alles sluit nog net niet goed aan.
Ik weet niet zo goed hoe ik het beste de paradebaan in dit plan kan opnemen.
Voor het station langs wellicht? Hoe sluit ik die dan aan op de spiralen?
Wellicht moeten de klimspiralen op een andere plaats en is mijn schaduwstation zo niet ideaal...
Ik weet het niet zo goed.

Anne, zeker een hele mooie baan! Ik ben alleen niet helemaal fan van de grote hoogteverschillen...
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Beste Tom,

De hoogteverschillen in de hoofdbaan beperken zich tot de hoogte nodig om onder elkaar door te rijden, die heb je dus altijd, tenzij je een echt vlak landschap wilt. De bergbaan maakt inderdaad een flinke stijging door, maar één grote stijging zit onder het kasteel, was bij mij 2231 k-rail, ook de twee railbussen met stuurwagen konden de stijging aan.

Groet, Anne W
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Wanneer je een keuze maakt voor eenrichtingsverkeer in je station, dan kunnen diverse overloopwissels vervallen.
Deze zijn alleen maar nodig indien je er voor kiest dat elk spoor in twee richtingen bereden moet kunnen worden.
Al eerder heb ik in diverse reacties aangegeven dat ik die dure passtukjes, zoals 071, niet gebruik.
Ik heb alles op maat gezaagd en de h.h.o.-afstand tussen de sporen in mijn hoofdbaan (ook station) is daardoor 53 mm.

Cees
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Met het eenrichtingsverkeer in het station ben ik wat gaan spelen.
Ook heb ik een paradebaan voor het station langs gelegd (circa 12 cm lager).

De paradebaan wordt gevolgd door een 8-sporig schaduwstation.

De spiraal voert de treinen verder naar beneden, naar een 2e identiek schaduwstation.


Ik denk dat 16 sporen aan schaduw station wellicht overdreven is. Het zou ook kunnen met 1 schaduwstation...
Ik hoor graag jullie mening!
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Met 1 schaduwstation zou het er zo uit zien:


Wat mij betreft beter, een minder overdreven schaduwstation en een iets interessanter verloop van de paradebaan.
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
het aantal treinen wat je hebt en wat je wilt laten rijden is een maatstaf voor het aantal opstelsporen in (een) schaduwstation(s)

gr. Ruud
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Inmiddels al een tijd bezig na wat nieuwe inspiratie op gedaan te hebben.
Ik ben geïnspireerd geraakt door deze baan:

Het voorbeeld is eigenlijk bijna perfect qua afmetingen voor mijn ruimte.
Ik heb de elementen die ik wat minder vind veranderd, een industrie lijntje naar een haven toegevoegd, het station aangepast aan mijn maximale treinlengte en een nieuwe schaduwstation getekend.
De gehele baan komt op wielen, waardoor je altijd aan alle kanten er bij kan komen.

De bovenlaag ziet er dan zo uit:

De 2e laag:

En het schaduw station:





Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
als het allemaal lukt met de max 3% stijging is het een leuk aangepast ontwerp en met name een verrijdbare baan is een uitkomst qua ruimte-optimalisatie .

gr. Ruud
Re: Wéér opnieuw een plan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wéér opnieuw een plan
Hi Ruud.
Ik heb inderdaad overal max 3% aangehouden. Behalve in de bergbaan naar het dorp, daar is het wat meer. Echter rijd je daar toch niet met lange treinen dus ik voorzie geen problemen.