Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verdeling over 3 gelijkrichters

Gestart door lmou maandag 08 mei 2023, 12:20:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2015

offline
verdeling over 3 gelijkrichters
Ik verdeel alle verbruikers van de baan (vooral verlichting) over 3 gelijkrichters (black box 16v wissel naar 12v gelijk), aan de wisselspanningskant kan ik de gelijkrichters verdelen over de aanwezige transfo's; Nu komt het: als ik maar 1 input aansluit, krijg ik spanning op alle uitgangen.
zie schema in bijlage, aan wisselspanningszijde een gemeenschappelijke grond, aan gelijkspanningszijde een andere gemeenschappelijk grond.
Wat loopt hier mis?
groet Leopold

na opmerking van ronaldk:
fout in de tekening: de inputs zijn in de praktijk wel degelijk gescheiden, dus input1 gaat enkel naar BR1 enz
Re: verdeling ober 3 gelijkrichters
Kijk even naar het schema. Daar zit input1, input2 en input3 op elkaar aangesloten (bolletje) met alle twee de draadjes.
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Klopt, fout in de tekening: de inputs zijn in de praktijk wel degelijk gescheiden, sorry
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
De vraag is, wat en hoe zit het in die black box??? Kennelijk zit daar iets in doorverbonden anders kan t niet.
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Ik heb de gemeenschappelijke uitgangen al ontkoppeld met een diode, maar geen verbetering
Omvormer in bijlage
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
je hebt er zo dus 3 in gebruik ? Waarom een gemeenschappelijke ingang voor alle 3 ipv gewoon de AC van elke trafo naar de ingang van de omvormer ? Op de uitgang kan je mss wel een gemeenschappelijke massa gebruiken (als 1 draad)

Ps: mss ook die tekening aanpassen want zo gaat het nooit werken
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Je hebt nu 3 van deze boxjes? Deze kunnen 5A aan... daar kan je heel veel lampjes op aansluiten zeker als het leds zijn. En inderdad waarom bij 3 trafo's allemaal gekoppeld? Dat is toch niet nodig?
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
En wanneer je de secundaire gemeenschappelijke retourleiding wegneemt? Dus volgens dit schema aansluiten.
Imou.png
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Citaat van: ronaldk op maandag 08 mei 2023, 16:03:45Je hebt nu 3 van deze boxjes? Deze kunnen 5A aan... daar kan je heel veel lampjes op aansluiten zeker als het leds zijn.
Behalve als het Chinese producten zijn. Die willen nog weleens zwaar overdrijven met de specs. Ooit had ik ook een paar van die omvormertjes aangeschaft. 2Amp max stond er op, in de praktijk bleek 0,8A al te veel gevraagd.
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
 @citaat @citaat Dan is er bij BR1 nog steeds kortsluiting aan de AC-zijde! :eek:

Groeten,

Erik.
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Ja inderdaad, daar moet nog een stukkie lijn verwijdert worden. Man wat een gepruts. Persoonlijk zou ik helemaal geen gemeenschappelijke retourleidingen gebruiken bij een dergelijke schakeling. Je wint er namelijk niets mee.
Imou.png
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
 @citaat  @citaat  @citaat  @citaat is een oplossing, primair separaat (zonder doorverbonden nullen) voeden kan ook.
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
even meer uitleg:
op mijn vorige baan verdeelde ik de verlichting over meerdere kringen, elke kring kon ik dan apart in- of uitschakelen, dit was gewoon 16v wisselspanning, komende van meerder M-transfo's met gemeenschappelijke massa,

bij de nieuwe baan worden meer LED's gebruikt, dus besliste ik de verdeling te doen met 12v gelijkspanning
een gelijkrichter is goedkoop, er zijn goedkope kant en klaar modules, de ringleiding ligt er al dus 3 kringen 12v en 1 draad gemeenschappelijke retour,
maar blijkbaar gaat er iets fout met de gelijkrichters,

dus veel gepruts is hier niet aan

Leopold
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
je spreekt jezelf tegen.Die gelijkrichters zijn niet nodig want wat je toont is gewoon een module met gelijkrichter in.Simpel zoals ik en anderen vermelden : volledige uitgang AC trafo (2 draden) op ingang module en uitgang module heb je 12 volt DC waar je eventueel een gemeenschappelijk draad voor massa kan gebruiken.Wil je ze apart uitschakelen zet dan gewoon een schakelaar in de AC voedingsdraad. Op de uitgang kan je eventueel ook nog een controle led zetten
Re: verdeling over 3 gelijkrichters
iedereen bedankt voor meedenken,

Leopold