Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Piko's NS2200

Gestart door molly w donderdag 23 maart 2017, 13:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Piko's NS2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
MFX uitzetten in de decoder en via DCC aanmaken, dat staat ook een paar posts later. ;)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko's NS2200
Ok, domme vraag maar, hoe doe je dat op een CS2?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
In de handleiding van de decoder de betreffende CV documentatie opzoeken en dan de CV waarde goed instellen.

Ben je bekend met CV programmeren van decoders?

Koen
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko's NS2200
Jawel

Maar het volgende gebeurt.

- ik zet het protocol in MS2 op dcc only
- ik verwijder de lok
- ik lees de lok uit in MS2 => ik krijg een dcc adres
- de lok reageert vervolgens NIETop MS2
- ik kan wel een CV uitlezen en programmeren (CV 12 naar 1 dacht ik), lok pakt dat ook maar reageert NIET
- ik verzet lok naar een baan met CS2, lok meldt zich aan via mfx

Ik ben lost

Ps, als ik MS2 naar alle protocollen terug wil zetten, dan lijkt ie dat zelf al gedaan te hebben
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Piko's NS2200
Deze volgorde moet je aanhouden:
-  Alle loks van de baan nemen
-  De MS2 instellen op dcc only
-  De juiste lok op de baan zetten
-  Alle gewenste cv's goed instellen
-  Nu moet de lok op de MS2 reageren
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2011

offline
Re: Piko's NS2200
Ok, en dan nu nog de piece de resistance: weet iemand welke cv ik moet hebben en waarop diemgeprogrammeerd moet worden?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Ik dacht dat CV12 op 4 zetten zorgt dat hij alleen naar DCC luistert.
Helaas heeft Piko geen volledige documentatie van alle CV's van hun decocers. Ik heb die nog nooit kunnen vinden.

Koen
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Dit lees ik op Beneluxspoor:
Bit 0=1 DC (Analogbetrieb Gleichstrom) ein          =1*
Bit 1=1 AC (Analogbetrieb Wechselstrom) ein        =2*
Bit 2=1 Datenformat DCC ein                              =4*
Bit 3=1 Datenformat Motorola ein                        =8*
Bit 4=1 Datenformat Selectrix ein                        =16*
Bit 5=1 Datenformat mfx ein (nur mfx® Varianten) = 32*

Koen
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Piko's NS2200
Voor mijn Piko decoders heb ik een documentje aan gemaakt:

CV12 = 4 (nur DCC)

CV12 = 5 (DCC + Analogerkennung DC für Bremsstrecken)

CV12 = 12 DCC + MOTOROLA
 

CV29 = 10 (DCC + RailCom)

CV29 = 14 (DCC + RailCom + Analogerkennung DC für Bremsstrecken) Werkseinstellung

oder
CV29 = 42 oder 46 für die eventuell genutzte ,,Lange Adresse", also Lokadresse größer 127.


Ik gebruik:
CV12 = 4
CV29 = 42   = DCC + Railcom + Lang adres.

Meine
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: KNed op donderdag 30 maart 2023, 12:16:15Helaas heeft Piko geen volledige documentatie van alle CV's van hun decocers. Ik heb die nog nooit kunnen vinden.

Die kon ik ook niet krijgen, maar dankzij Ben is het gelukt. Op de site van Piko staan Engelse en Duitse handleidingen. Je moet de Duitse pakken want de Engelse is niet compleet.

Meine
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Bedankt voor de tip. Ik heb 1 Piko loc met een Piko decoder, daarvan kan ik niet bepalen welke decoder precies. In de onderdelenlijst staat een niet-bestaand nummer.
Ik vind diverse decoders op de website. In sommige van de Duitse handleidingen staat inderdaad CV12 wel benoemd, in andere weer niet.

Koen
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Volgens mij doen ze dit bewust geen of minimale info over het programmeren plaatsen, om zo mensen bijna te verplichten om een hun eigen decoder programmer te kopen. 
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Zou kunnen, jammer is dat...

Koen
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Ik heb, toen ik de 2221 van Piko kocht, op de website van Piko documenten gedownload over de loc, zoals gebruiksaanwijzingen e.d.Natuurlijk zit er e.e.a. in de doos, maar ik vind digitaal handiger.
Zo heb ik toen ook een document van 16 pagina's over de piko sounddecoder gedownload, weliswaar in het Duits, maar met heel uitgebreide informatie.
Het is een pdf bestand, dat kan ik hier niet toevoegen helaas.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2017

offline
Re: Piko's NS2200
Over die NS2200 van Piko kan ik echt enthousiast worden. Ooit -in 1961- mocht ik er zelf een stukje mee rijden!
De Piko NS2299 die ik nu heb is geheel naar analogie van die nu bij de VSM rijdt. En het bijzondere is: de ingesproken geluiden komen van de vertegenwoordiger van Piko-Nederland en zijn opgenomen bij de VSM in Apeldoorn. Hoe exclusief wil je het hebben!
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2020

Een hobby voor het leven

offline
Re: Piko's NS2200
Hierbij even een plaatje van mijn nieuwe 2255 van Piko nadat ik hem een beetje heb gepimpt met onder meer nummerschilden van Erwin Frick.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko's NS2200
Voor de oude Piko decoders (100% Uhlenbrock) klopt het m.b.t. de beperkte handleiding, maar je kunt daar een eind komen met de handleiding van Uhlenbrock zelf.

Voor de SmartDecoder 4.1 en XP 5.1 staan de volledige handleidingen incl complete CV lijst op de piko-shop website (zowel in het Duits als in het Engels). Je moet alleen niet bij het betreffende model kijken maar bij "Digitaal" en daar de betreffende decoder opzoeken voor de huidige XP 5.1 decoders. Voor de SmartDecoder 4.1 via "Ersatzteile/Anleitungen" in het menu, daar is de "ausführliche Anleitung" te downloaden.

De programmer heb je niet persé nodig (en is zeer slecht leverbaar, ik verwacht mijn exemplaar aan het einde van deze maand na meer dan een jaar geleden deze te hebben gereserveerd).

Ik heb voor de NS2200 een LokPilot v4 ooit een project gemaakt voor de NS2200. Voor de LokPilot v5 heb ik een basis maar daar moet ik nog met de motor CV's rommelen want standaard rijd het waardeloos (werkt voor geen meter standaard met alle kleine Piko motoren). Ik zal m'n projecten t.z.t. beschikbaar gaan stellen via m'n website. Ik heb de Strukton José versie ook gekocht (DC analoog) en daar moet ik nog een projectje voor knutselen. :)