Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Er is vooruitgang.

Gestart door Jurrien zondag 15 januari 2023, 20:42:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw treintafel gestart
 :) Hoi Jurrien, inderdaad gewoon houtlijm, werkt prima.
Leuk om te zien dat je de tafel van gebruikt hout hebt gemaakt, kan een inspiratie zijn voor anderen. O:-D
En misschien een idee om dit topic te verplaatsen naar "modelbaanbouw"? :roll:
Daar is het beter op zijn plek en komt het wat meer in de picture, in ieder geval bij mij.

Dirk-Jan

N.B.
 B) En achter die plaatjes kurk zie ik een W.O.S.A flat en meer old skool spul. 8)
(Op dat W.O.S.A gedoe zit je misschien niet  te wachten, maar en zijn hier wat ouwe mannetjes die dat leuk vinden. :D)
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
In de geluid-/trilling demping is er één gouden regel: maak alles zo stijf mogelijk behalve het rubber. Vertaal je dit naar modelspoor dan betekent dat dat je het onderstel zo stijf mogelijk moet maken en het dempende materiaal daarop vast moet maken met zo flexibele mogelijke materialen. Houtlijm wordt keihard, nog harder als het ijzer van spijkertjes, dus een lijm die flexibel blijft, b.v. boekbinderslijm.

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
En daar heeft Anne dan ook gelijk in. Echter er zijn twee verschillende houtlijmen. Je hebt de traditionele houtlijm op basis van beendermeel, die wordt zo hard als beton (Anne zegt dan staal). En daarnaast heb je de moderne houtlijm op basis van rubber (latex). En daar is die boekbinderslijm weer een variant van. Waar je dus op moet letten is wat de basis van de lijm is. Latex is goed, beendermeel minder.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Jurrien op dinsdag 07 maart 2023, 16:34:18Ik bedoel niet dat ik de rails op de kurk ga vastlijmen, maar de kurk op de tafel.
Mooi om te zien hoe je elk stadium passeert.
Inmiddels zal de kurk wel op tafel of baantracee terecht gekomen zijn, en verlijmd zijn (met boekbinderslijm of met dubbelzijdig plakband).

De volgende stap is dan toch het vastzetten van die rails.
Je gaat die (C-)rails niet op de kurk verlijmen, schreef je al. Maar hoe wel? Hete lijm?
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 07 maart 2023, 17:27:23ik plak kurk met dubbelzijdig plakband op de ondergrond
Dank je wel voor je suggestie. Maar gezien de hoeveelheid aan meters die ga leggen, denk ik dat dit een dure oplossing wordt.

Citaat van: ArieV op dinsdag 07 maart 2023, 17:45:24Voor kurk heb je kurk kit. Maar dat is lastig weer los te halen.

Groet, Arie
OK. Het is niet mijn bedoeling dat ik het weer ga loshalen als het eenmaal vastzit. Maar ik ga het wel eerst op proef neerleggen.

Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 07 maart 2023, 21:10:18Of je gebruikt houtlijm.
Dat is in ieder geval makkelijk verkrijgbaar.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 08 maart 2023, 06:06:21@citaat En dt is anet zo goed als alle andere genoemde methodes maar veel goedkoper.
Voor mij een heel belangrijke afweging. >:-D

Citaat van: Victoria22 op woensdag 08 maart 2023, 09:05:17Vilt wat je in platen bij ikea kunt kopen is een betere geluidsdemping dan kurk.
Victoria22.
Dank voor de suggestie. Maar zoals gezegd, ik sleep dat kurk al meer dan 40 jaar met mij mee en wil het nu gaan gebruiken. Het hoeft tzt niet met mij te worden begraven. :D

Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 08 maart 2023, 09:48:44:) Hoi Jurrien, inderdaad gewoon houtlijm, werkt prima.
Leuk om te zien dat je de tafel van gebruikt hout hebt gemaakt, kan een inspiratie zijn voor anderen. O:-D

Ik ben inderdaad niet van de afdeling verspilling. Maar het is vaak ook wel een uitdaging om op zonder veel geld iets te maken.
CiteerEn misschien een idee om dit topic te verplaatsen naar "modelbaanbouw"? :roll:
Daar is het beter op zijn plek en komt het wat meer in de picture, in ieder geval bij mij.

Dirk-Jan
Dat is een goed idee Dirk-Jan. Ik ga het even vragen bij de mods.
CiteerN.B.
 B) En achter die plaatjes kurk zie ik een W.O.S.A flat en meer old skool spul. 8)
(Op dat W.O.S.A gedoe zit je misschien niet  te wachten, maar en zijn hier wat ouwe mannetjes die dat leuk vinden. :D)
De afkorting W.O.S.A. is mij nog even onbekend, maar zo te lezen is het niet schadelijk. Dus ga je gang. De flat in kwestie heeft inmiddels nieuwe balustrades gekregen en het dak kan er niet meer afwaaien..... :)

Citaat van: Anne W op woensdag 08 maart 2023, 11:03:08In de geluid-/trilling demping is er één gouden regel: maak alles zo stijf mogelijk behalve het rubber. Vertaal je dit naar modelspoor dan betekent dat dat je het onderstel zo stijf mogelijk moet maken en het dempende materiaal daarop vast moet maken met zo flexibele mogelijke materialen. Houtlijm wordt keihard, nog harder als het ijzer van spijkertjes, dus een lijm die flexibel blijft, b.v. boekbinderslijm.

Groet, Anne W
Bedankt Anne. Daar ga ik naar kijken.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 08 maart 2023, 11:39:36En daar heeft Anne dan ook gelijk in. Echter er zijn twee verschillende houtlijmen. Je hebt de traditionele houtlijm op basis van beendermeel, die wordt zo hard als beton (Anne zegt dan staal). En daarnaast heb je de moderne houtlijm op basis van rubber (latex). En daar is die boekbinderslijm weer een variant van. Waar je dus op moet letten is wat de basis van de lijm is. Latex is goed, beendermeel minder.
Met deze verduidelijking ben ik erg blij. Dank je wel.

Citaat van: Jan22 op woensdag 08 maart 2023, 11:59:18Mooi om te zien hoe je elk stadium passeert.
Inmiddels zal de kurk wel op tafel of baantracee terecht gekomen zijn, en verlijmd zijn (met boekbinderslijm of met dubbelzijdig plakband).

De volgende stap is dan toch het vastzetten van die rails.
Je gaat die (C-)rails niet op de kurk verlijmen, schreef je al. Maar hoe wel? Hete lijm?
Jij bent een grapjas zeg :O Gisteren de laatste plaat gelegd en nu al de kurk er op? Heb net zeven reepjes gesneden uit één plaatje. In een pak zitten 10 plaatjes en ik heb 7 pakken te gaan...... 8o  Hoe ik de rails ga vastzetten op de kurk weet ik nog niet. Heb ook wel gedacht dat ik de rails niet ga vastzetten, maar fixeer, door aan weerszijden af en toe een strookje dik dubbelzijdig plakband te plakken.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Rails vastzetten is natuurlijk weer een heel ander hoofdstuk en daar zijn ook legio mogelijkheden voor. Hier zal ik nu vertellen hoe ik dat doe.
Bij rails in tunnels gebruik ik helemaal geen kurk oid. maar dubbelzijdig klevend foamband. Dat wordt in  stukjes van 4cm gesneden en onder de klikverbindingen van de C-rails geplakt. Dan zweeft de rails als het ware boven de ondergrond. Dit heeft als voordeel dat deze niet als klankkast gaat fungeren. Het is wel opletten in bochten, aangezien de rails daar de neiging heeft om naar buiten te kantelen dien je aan de buitenzijde van de bocht in het midden een extra reepje foam te leggen. Daarnaast kun je de rails dan nog extra zekeren met een paar dotjes hotglue hier en daar.

Wanneer de C-rails in het zicht komt te liggen word deze wel op kurk gelegd maar niet vast gelijmd. Hier lijm ik aan weerszijden van de rails een strookje kurk. Het voordeel daarvan is dat de rails opgesloten ligt en nergens meer heen kan schuiven terwijl je ze wel op kan tillen mocht er nog wat aan moeten gebeuren. Een ander voordeel hiervan is ook dat je het klankkast effekt onderdrukt door deze zijdelings in te dammen. Uiteraard kun je deze zijdelingse laag net zo hoog maken als de bedding zelf waardoor deze helemaal niet meer te zien is.
Om de kurk te fixeren totdat de lijm droog is gebruik ik etalagespelden of boardpins. Boardpins zijn een soort punaises met een fel gekleurde knop van plastic.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Ik heb een tijdje een Raptor demobaantje gehad bij de HIP in Werkendam, daar reed een Märklin Vt 04.5, de rails was C-Rails. Bij mij thuis reed ook een Vt 04.5 maar op K-Rails. Ze reden beide identiek maar er was één groot verschil: in Werkendam hoorde ik de sleper over de puntcontacten en thuis niet. Er zijn twee verschillen tussen C- en K-Rails:

de puntcontacten bij C-Rails zijn inderdaad puntig, bij K-Rails zijn ze langwerpig die dwars op de rijrichting staan.

de C-rails zijn hol.

Ik denk dat de holte in de C-Rails een klankkast vormen en dat dat de hoofdreden is voor het meer hoorbaar zijn.

Remedie: de holte in de C-Rails opvullen met bijvoorbeeld schuimrubber.

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2012

offline
Re: Bouw treintafel gestart
boekbinderslijm om de kurk te lijmen,

mvg,
Michel
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Jurrien op woensdag 08 maart 2023, 13:09:33Hoe ik de rails ga vastzetten op de kurk weet ik nog niet. Heb ook wel gedacht dat ik de rails niet ga vastzetten, maar fixeer, door aan weerszijden af en toe een strookje dik dubbelzijdig plakband te plakken.
:D
Dan heb je alle tijd om even te kijken in het draadje van Witmoosdorf (pagina 4, halverwege) omdat daar de discussie loopt hoe je (C- of M-rails) rails aan kurk lijmt en hoe je kurk op hout lijmt, en waarom zo en niet anders.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2012

offline
Re: Bouw treintafel gestart
ik heb alleen mijn flexrails in de bochten gelijmd met boekbinderslijm, als alle rails in elkaar geklikt is en met alle draadjes kunnen ze toch nergens meer heen en bij het ballasten komen ze toch vast te zitten,

mvg,
Michel
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 08 maart 2023, 14:09:20Rails vastzetten is natuurlijk weer een heel ander hoofdstuk en daar zijn ook legio mogelijkheden voor. Hier zal ik nu vertellen hoe ik dat doe.
Bij rails in tunnels gebruik ik helemaal geen kurk oid. maar dubbelzijdig klevend foamband. Dat wordt in  stukjes van 4cm gesneden en onder de klikverbindingen van de C-rails geplakt. Dan zweeft de rails als het ware boven de ondergrond. Dit heeft als voordeel dat deze niet als klankkast gaat fungeren. Het is wel opletten in bochten, aangezien de rails daar de neiging heeft om naar buiten te kantelen dien je aan de buitenzijde van de bocht in het midden een extra reepje foam te leggen. Daarnaast kun je de rails dan nog extra zekeren met een paar dotjes hotglue hier en daar.

Wanneer de C-rails in het zicht komt te liggen word deze wel op kurk gelegd maar niet vast gelijmd. Hier lijm ik aan weerszijden van de rails een strookje kurk. Het voordeel daarvan is dat de rails opgesloten ligt en nergens meer heen kan schuiven terwijl je ze wel op kan tillen mocht er nog wat aan moeten gebeuren. Een ander voordeel hiervan is ook dat je het klankkast effekt onderdrukt door deze zijdelings in te dammen. Uiteraard kun je deze zijdelingse laag net zo hoog maken als de bedding zelf waardoor deze helemaal niet meer te zien is.
Om de kurk te fixeren totdat de lijm droog is gebruik ik etalagespelden of boardpins. Boardpins zijn een soort punaises met een fel gekleurde knop van plastic.
Henk, bedankt voor deze uitleg. Ik ga dit ook proberen. Heb de tijd om de aangereikte methodes uit te proberen. En de kurk die ik heb, is meer dan voldoende voor de zichtbaan, maar niet voor de schaduwstations.

Citaat van: Anne W op woensdag 08 maart 2023, 14:22:26Er zijn twee verschillen tussen C- en K-Rails:
De puntcontacten bij C-Rails zijn inderdaad puntig, bij K-Rails zijn ze langwerpig die dwars op de rijrichting staan.
de C-rails zijn hol.
Ik denk dat de holte in de C-Rails een klankkast vormen en dat dat de hoofdreden is voor het meer hoorbaar zijn.
Remedie: de holte in de C-Rails opvullen met bijvoorbeeld schuimrubber.
Groet, Anne W

Denk dat je best eens gelijk kunt hebben Anne. Maar om elk stukje rails van schuimrubber te gaan voorzien wordt nogal een klus denk ik. Maar ook dat ga ik in ieder geval proberen.

Citaat van: ramdani op woensdag 08 maart 2023, 17:25:37boekbinderslijm om de kurk te lijmen,
mvg,
Michel
Dank je wel Michel. De boekbinderslijm is inmiddels besteld.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 10 maart 2023, 14:28:00
Citaat van: Jurrien op woensdag 08 maart 2023, 13:09:33Hoe ik de rails ga vastzetten op de kurk weet ik nog niet. Heb ook wel gedacht dat ik de rails niet ga vastzetten, maar fixeer, door aan weerszijden af en toe een strookje dik dubbelzijdig plakband te plakken.
:D
Dan heb je alle tijd om even te kijken in het draadje van Witmoosdorf (pagina 4, halverwege) omdat daar de discussie loopt hoe je (C- of M-rails) rails aan kurk lijmt en hoe je kurk op hout lijmt, en waarom zo en niet anders.

Dank voor de tip Jan. Dit draadje inmiddels ook goed gelezen en hier en daar wat van opgeslagen.

Citaat van: ramdani op vrijdag 10 maart 2023, 16:13:22ik heb alleen mijn flexrails in de bochten gelijmd met boekbinderslijm, als alle rails in elkaar geklikt is en met alle draadjes kunnen ze toch nergens meer heen en bij het ballasten komen ze toch vast te zitten,
mvg,
Michel

Daar heb je denk ik ook wel gelijk in. Maar in de schaduwstations ga ik niet ballasten. Dat bewaar ik fijn voor de zichttafel :D

Inmiddels zijn alle plaatjes kurk veranderd in reepjes kurk. Achter elkaar gelegd levert dat 105 meter kurk op. Ik kan dus even vooruit. Maar de methode om dubbelzijdig plakband te gebruiken ga ik ook proberen.
De komende dagen staan in het teken van het leggen van de eerste rails voor het onderste schaduwstation.
Onder de wissels van dit schaduwstation komen Marklin wisselaandrijvingen. Heb er een flink aantal van liggen. Maar moeten nog wel worden gecontroleerd of ze zijn doorgesoldeerd. Elk stukje rails moet worden gegumd en afgenomen met wasbenzine. Aan een flink aantal moeten draden worden gesoldeerd. Anders voelt de ringleiding zich zo overbodig. Bepaald moet worden hoelang de blokken dienen te zijn. Ik neig er toe ze zo lang te maken als de lengte van een personentrein met zes wagons, waarbij de schaal van de personenwagons 1:87 is.
En vervolgens één en ander aansluiten. Voorlopig ga ik me de komende maanden dus niet vervelen.
Re: Bouw treintafel gestart
Een bloklengte van ruim 2 meter is op zich prima.
In het schaduwstation zou je op de langste sporen eventueel in het midden nog een extra melder kunnen aanbrengen (je bent toch bezig) om het blok in tweeën te kunnen splitsen voor het opstellen van twee korte treintjes. Je weet maar nooit of het van pas komt.
Overigens is er ook besturingssoftware die dit kan simuleren en dan is geen extra melder nodig. Je moet je dan wel strikt houden aan de eenmaal ingevoerde treinlengte.

Groet,

Peter
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Het gaat niet zo snel, maar de eerste rails ligt. Inmiddels vijf wissels die op afstand bediend kunnen worden. En er is één blok klaar. Alle rails in het blok is geknipt. Ik heb een gewone trafo aangesloten en de ouderwetse schakelkastjes. Als dat werkt, dan moet het digitaal ook werken. Tenminste voor zover het de rails en de wissels betreft. Elke wissel krijgt zijn eigen voeding en massa aansluiting. En steeds wanneer er iets is aangesloten of wordt aangekoppeld met een lok er over heen om te kijken of er geen fouten zijn gemaakt.Gummen is ook een dingetje en daarna met wasbenzine er nog overheen.
Draden zijn vaak tekort en moeten worden verlengt. Tijdrovend karweitje.
Boekbinders houden de draadjes netjes bij elkaar. Sommige moeten nog wat worden ingekort. Ben afgestapt van het idee om LSA stroken te gebruiken. Kroonsteentjes werken ook.
vraag over het maken van blokken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
vraag over het maken van blokken.
Ik ben toch wat onzeker over de manier waarop ik de blokken maak.
Bijgaand plaatje is afkomstig uit de wiki en volgens mij, bij mij van toepassing.
OP dit moment leg ik na de wissel een bezetmelder. De bezetmelder en de wissel isoleer ik van elkaar met de bekende rode puntjes van Marklin.
Vervolgens leg ik wat geknipte rails achter de bezetmelder. Dan volgt een tweede bezetmelder. Daar weer achter geknipte rails en tenslotte weer een bezetmelder en daarachter een wissel. De laatste bezetmelder isoleer ik dan weer van de wissel.
Ik heb de bezetmelder volgens instructies gemaakt. Bijgevoegd is een foto. Alleen zie ik nu op het wiki plaatje dat de plus en de massa niet aan de bezetmelder zijn gesoldeerd, maar elders. Maakt dat nog verschil?

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2012

offline
Re: Bouw treintafel gestart
ja, want bruin en rood zijn de stroom voor je baan, en groen (en aan de andere railstaaf dan bruin) is voor de bezetmelder;
de rode puntjes komen aan de kant van de groene draad,
als je het andersom aansluit aan de bezetmelder (met bruin) brand je melder altijd;

mvg,
Michel
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Jurrien, wat bedoel jij met het woord "bezetmelder"

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
 @citaat
Precies dat vroeg ik mij ook af bij het lezen van post #114. Het woord bezetmelder wordt daar zo vaak gebruikt dat je het overzicht bijna verliest. Als ik zijn verhaal goed begrijp heeft Jurrien 3 of 4 bezetmelders achter elkaar in een blok terwijl hij zegt het precies volgens het geplaatste schema te hebben gemaakt. En dat zijn slechts twee bezetmelders. Vervolgens verwonderd Jurrien zich erover dat de plus en de massa op andere plaatsen zijn aangesloten in het schema. Dan vraag ik mij toch ernstig af wat Jurrien nu eigenlijk gebakken heeft. In ieder geval kom ik er zo niet uit.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Even voor de duidelijkheid een uitleg bij het schema. De zwarte driehoekjes (3) symboliseren de rode hoedjes (puntjes) waarmee je een isolatie zet. Je ziet dat deze allemaal aan één kant van de rails zijn geplaatst, in één railstaaf dus. Dat zijn de bezetmelders, de secties tussen de driehoekjes. Uit hoeveel geknipte rails die bestaan is in principe niet belangrijk. Het blijft één melder ook als er honderd rails tussen zitten.
Dus samengevat een melder wordt aan begin en einde voorzien van een isolatie in dezelfde railstaaf. Deze geïsoleerde railstaaf is de melder, ongeacht zijn lengte. De tegenoverliggende railstaaf krijgt dan de bruine draad aangesloten en is de min van de rijstroomkring. De plus van de rijstroomkring zijn de puko's waar de rode draad aan wordt gezet.

Hoop dat je hiermee een beter inzicht krijgt van wat je nu aan het doen bent.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Dank voor de reacties. Mijn bak kunsten zien er als volgt uit:
wissel - rail met diode er onder en bedrading (groen, rood, bruin [zie foto]) Tot nu toe heette dat stukje rail bij mij "bezetmelder" Maar ik zal voortaan het woord "diode rail" gebruiken.
De wissel en de diode rail zijn van elkaar gescheiden door een rode isolator. Deze isolator is geplaatst op de railstaaf, waaraan de groene draad en de diode is bevestigd.
Achter de dioderail liggen zeven geknipte rails. Dan weer een dioderail, die met isolatoren weer gescheiden is van de voor en achterliggende geknipte rails. Dat zijn er in dit geval ook acht. De laatst van die acht is de dioderail, die weer met een isolator is gescheiden van het daarachter geplaatste wissel. Bruine draden gaan naar de massa, rode draden gaan naar de voeding en groene draden gaan naar de S-88N
Ik dacht dat ik het zo goed had gedaan.

mvg
Jurrien

Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Jurrien, wat doet die dioderail en als je toch aan het denken bent, werkt die wel met een terugmeldeenheid die gevoed wordt met de digitale spanning ide afwisselend positief en negatief is?

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Die door Jurrien benoemde dioderail is niets anders als de bekende diodetruuc. Maar waarom deze twee maal in een meldsectie wordt toegepast is mij een vraagteken. Eén maal is ruim voldoende.
Ofwacht even, na het nogmaals lezen van zijn laatste post kom ik tot de conclusie dat Jurrien vier isolatoren in een blok zet en zo drie melders creëert. Eén van 8 raillengtes, dan één van één raillengte en dan weer acht raillengtes. Maar wat is daarvan de bedoeling? Die verdeling slaat volgens mij nergens op. Kun je dat verklaren Jurrien? Wat is de bedoeling en/of de functie van ieder van deze drie melders?
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Anne W op zondag 26 maart 2023, 16:13:25Jurrien, wat doet die dioderail en als je toch aan het denken bent, werkt die wel met een terugmeldeenheid die gevoed wordt met de digitale spanning ide afwisselend positief en negatief is?

Groet, Anne W

Voor zover ik weet heb ik een stel S 88 kaarten hier, waar ik 16 mogelijkheden heb om groene draden aan te bevestigen. Zo'n kaart sluit ik via een netwerkkabel aan op de Ecos.

Ik heb blijkbaar altijd en alles wat hier over bezetmelders en/of blokken en/of secties ging verkeerd gelezen en/of geïnterpreteerd. Ik dacht op de manier waarop ik het nu heb gedaan, twee blokken te hebben gemaakt Blijkbaar dus niet. :?

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Het simpelst is het een blok te zien als een stuk spoor tussen twee wissels.

Aan het begin van dit spoor maak je een meldsectie van 20 tot 50 cm lang. En aan het eind doe je dat ook. Dan heb je een melder aan het begin van je blok en een melder aan het eind.

Het tussenstuk kun je ook voorzien van een melddraad, maar hoeft niet.

Het blok kun je in twee richtingen berijden als je wilt.

Je kunt op de 'vrije baan' ook blokken achter elkaar leggen maar ik weet niet of je zulke lange sporen hebt tussen twee wisselstraten in. Ik laat het hier maar even rusten.

De diodes zijn niet per se nodig. Ze zijn alleen bedoeld om in een meldsectie de stroomvoorziening op de geïsoleerde spoorstaaf te verbeteren. Je locomotieven krijgen van de ander spoorstaaf sowieso massa.

Rode en bruine draad zijn stroomtoevoer en massa. Ze doen niks met de terugmelding via de massa, zoals jij nu voor ogen hebt. Er hoeven dus ook geen draden in elke sectie aangesloten te worden. Gewoon om de 1,5 meter is genoeg.

Groet,

Peter
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Jurrien, blokken maak je niet fysiek op je treintafel. Die benoem je in de layout van je computer programma bv koploper of rocrail oa.  Bezetmelders maak je fysiek in het sporenplan en wijs je toe aan een blok in voorgenoemd programma.
Bij stationssporen kan het handig zijn om volledige detectie te hebben o0m de trein mooi tijdig te laten remmen en op het juiste punt te laten stoppen. Maar in de vrije baan is dat nergens voor nodig. Dan is een melder ter lengte van één rail ruim voldoende. Het programma heeft de trein bij binnenkomst van het blok gedetecteerd en onthoud dat tot de laatste melder weer wordt vrijgegeven. Dan wordt ook het blok vrijgegeven.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 26 maart 2023, 18:42:48blokken maak je niet fysiek op je treintafel. Die benoem je
Digitaal  :thumbup:
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Iedereen bedankt voor de uitleg. Als ik het nu goed begrijp gaat de middelste dioderail er tussen uit. Dan houdt ik dus één bezetmelder over, die is nu dan net zo lang als alle rails tussen beide wissels. Ik houd dus twee groene draden over die naar de S88-N gaan. Laten we zeggen op positie 1 en 2.
In het programma maak ik een blok aan, ik markeer daarvoor de twee uiterste rails, tussen de wissels en vertel het programma dat mijn blok,(in dit geval is dat blok 1) een lengte heeft van ?? cm en dat de bezetmelder die hij voor dat blok nodig heeft op de S 88N te vinden is op positie 1 en 2. Ik ga overigens Traincontroller gebruiken.

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Jurrien op zondag 26 maart 2023, 19:45:21Ik ga overigens Traincontroller gebruiken.
Daar maak je vrienden mee (al zal dat niet je opzet zijn).  :D
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Jurrien,

Je hebt inderdaad S88 kaarten en als de foto correct is dan heb je speciale S88 kaarten die voorzien zijn van een opto-coupler schakeling die het detectie circuit scheidt van het data circuit. Het detectiecircuit heeft een eigen voeding nodig, LDT gebruikt de digitale spanning als voeding waarmee die digitale spanning op de het detectie railstuk komt te staan en via de diodeschakeling en een lok in de detectie een "digitale" kortsluiting veroorzaakt.

Dus de eerste vraag is: heb je inderdaad RM=88-N-Opto terugmeldeenheden? De twee vraag is als het antwoord ja is, hecht je aan de diodeschakeling?

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Anne W op zondag 26 maart 2023, 22:20:51Het detectiecircuit heeft een eigen voeding nodig, LDT gebruikt de digitale spanning

Wat is LTD?

CiteerDus de eerste vraag is: heb je inderdaad RM=88-N-Opto terugmeldeenheden? De twee vraag is als het antwoord ja is, hecht je aan de diodeschakeling?

Groet, Anne W

Onderstaand 3 foto's. Hopelijk geven die antwoord op je vraag. De eerste twee zijn S 88 van Rosoft. De derde van Etecma

Over de diodetruuc lees ik dat het helpt om een trein probleemloos over de bezetmelder te laten rijden. Hij komt minder snel tot stilstand. Rosoft heeft zelfs S 88 geleverd met ingebouwde diodetruc. Dus lijkt het mij dat ik dit zonder problemen moete kunnen gebruiken.

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Jurriën, je houdt niet één bezetmelder over door wat je nu bedacht hebt.

Als je het goed gaat doen, heb je aan het begin van je blok een terugmeldsectie, bestaande uit een geïsoleerd stukje spoorstaaf waar een groene melddraad aan gesoldeerd is. Die verbind je dan met ingang 1 van je eerste S-88 module.
Met het middenstuk doe je niks.
Het laatste stuk wordt terugmeldsectie 2 die je aan ingang 2 van je S-88 module koppelt.
In Train Controller moet je dan de juiste definities invoeren.

Hoe kom je trouwens bij die keuze? Het is geen goedkoop programma. Ik denk dat i-Train hetzelfde kan tegen een iets gunstiger prijskaartje.

RocRail zou je niets kosten maar vergt wat meer gepuzzel. Ik neig ernaar je dat programma af te raden, hoewel de video 's van AlbertG super helder zijn.

Succes,

Peter


Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 27 maart 2023, 00:03:19Jurriën, je houdt niet één bezetmelders over door wat je nu bedacht hebt.
Inderdaad je houdt twee bezetmeldsecties over (twee groene draden).

CiteerAls je het goed gaat doen, heb je aan het begin van je blok een terugmeldsectie, bestaande uit een geïsoleerd stukje spoorstaaf waar een groene melddraad aan gesoldeerd is. Die verbind je dan met ingang 1 van je eerste S-88 module.
Correct.

CiteerMet het middenstuk doe je niks.
Correct. Let dan wel op dat de bruine draad hier aan beide railstaven gelegd kan (moet) worden.

CiteerHet laatste stuk wordt terugmeldsectie 2 die je aan ingang 2 van je S-88 module koppelt.
Correct.

CiteerIn Train Controller moet je dan de juiste definities invoeren.
.
Heel juist, en daar zit nu net de truuc. Hoe doe je dat, ik ken TrainController helemaal niet en heb dus geen flauwe notie van hoe je dat doet. Anders gezegd ik kan je er niet bij helpen.

CiteerHoe kom je trouwens bij die keuze? Het is geen goedkoop programma. Ik denk dat i-Train hetzelfde kan tegen een iets gunstiger prijskaartje.
RocRail zou je niets kosten maar vergt wat meer gepuzzel. Ik neig ernaar je dat programma af te raden, hoewel de video 's van AlbertG super helder zijn.
Tja dat is natuurlijk een persoonlijke keuze die je maakt. Onze vraag is dan eigenlijk hoe je tot die keuze bent gekomen en welke bronnen je daarvoor hebt geraadpleegd. Dat is ook voor andere instijgers in het digitale gebeuren leerzaam.
Persoonlijk gebruik ik, en vele anderen met mij, koploper. Dat is een stabiel programma met heel veel mogelijkheden, niet al te moeilijk om mee te beginnen (hoewel alle begin moeilijk is) en, ook niet geheel onbelangrijk, het is gratis. Door sommigen wordt het als minpunt gezien dat er geen updates meer voor worden uitgebracht en dat enkele nieuwe centrales er niet mee kunnen communiceren. Dat laatste is een beperking, het eerste zie ik niet als minpunt. Het is stabiel en heeft in dat opzicht geen updates meer nodig. Enige punt kan nog zijn dat Microsoft de architectuur van Windows weer compleet omgooit. Dat hebben ze al een paar keer gedaan en dat het programma dan helemaal niet meer loopt. Maar dat risico heb je met alle programma's.

Maar goed, dat daargelaten blijft de vraag of je je besluitvorming hieromtrent op dit forum zou willen delen. Leermoment.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Jurrien,

O.K. het zijn dus geen opto terugmelders van LDT, Etecma zegt mij niets, voor het overige zeg ik dan: let op als je de eenheden moet voeden met de digitale spanning en je installeert diodes.

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
@citaat Anne, er wordt toch niks gevoed met 'digitale spanning'?
Het gaat gewoon om een stringetje S-88 massaterugmelders met diodetruc.

Jurriën soldeert echter van alles aan zijn rails, zoals voedingsdraden en massa-aansluitingen, maar dat hoeft helemaal niet.
Mag wel, maar voor de terugmelding heeft het geen enkel nut.

Groet,

Peter
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Peter,

Als je de diode truuk toepast dan knoop je het geïsoleerde stuk railstaaf, de meldrailstaaf, aan de digitale spanning

Als je de opto terugmeldeeenheden van LDT gebruikt, zie #114 van 26 maart, dan knoop je de voeding van het detectie gedeelte aan de digitale spanning.

Beste Jurrien,

Traincontroller is een goed programma, wordt gebruikt op de Grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch, maar is, als alle goede programma's wat ingewikkeld.

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Ik krijg hier wel meer het verwijt niks te snappen van elektrotechniek, maar goed. Toch een poging om naar helderheid te zoeken.

Ik zie niet goed hoe het stukje meldstaaf gekoppeld wordt aan de digitale spanning. Als er geen verbinding is tussen de beide spoorstaven, gebeurt er niks. Is die verbinding er wel, dan registreert de S-88 module een contact. Het stroompje van 5 of 12 volt kan dan lopen.

Maakt de diode dit nu wezenlijk anders? Ik zou denken van niet.

Alleen een optocoupler in de S-88 module maakt het verschil volgens mij. Dan is ook de massa geheel los van de rest van het digitale systeem te maken, maar dat is wat anders. Elk ander massaterugmeldsysteem maakt gebruik van gezamenlijke massa, maar is daarmee nog niet gekoppeld aan de digitale spanning zou ik zeggen.


Groet,

Peter

Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 27 maart 2023, 00:03:19Hoe kom je trouwens bij die keuze? Het is geen goedkoop programma. Ik denk dat i-Train hetzelfde kan tegen een iets gunstiger prijskaartje.

RocRail zou je niets kosten maar vergt wat meer gepuzzel. Ik neig ernaar je dat programma af te raden, hoewel de video 's van AlbertG super helder zijn.

Succes,

Peter


Ik heb gekozen voor Traincontroller, omdat:
a. Koploper voor mij afvalt vanwege het feit dat het niet verder wordt ontwikkeld en  ik het voor zover ik het hier lees en heb gelezen, een vrij ingewikkeld programma vindt. Ook de lay-out vind ik niet mooi.
b. Itrain valt af omdat het hetzelfde risico in zich draagt als Koploper, nl. afhankelijk van de goede bedoelingen van één man. Bovendien vind ik die man niet sympathiek
c. Rocrail heb ik ook bestudeerd, maar vind ik te ingewikkeld.
d. Traincontroller sprak me het meest aan. Heb een flink aantal video's bekeken en er hier over gelezen. Bovendien gebruikt iemand in mijn omgeving het ook. Ook een club binnen mijn bereik gebruikt het. De prijs was ook wel leuk omdat ik van iemand een licentie heb kunnen overnemen.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 27 maart 2023, 03:42:15Persoonlijk gebruik ik, en vele anderen met mij, koploper. Dat is een stabiel programma met heel veel mogelijkheden, niet al te moeilijk om mee te beginnen (hoewel alle begin moeilijk is) en, ook niet geheel onbelangrijk, het is gratis. Door sommigen wordt het als minpunt gezien dat er geen updates meer voor worden uitgebracht en dat enkele nieuwe centrales er niet mee kunnen communiceren. Dat laatste is een beperking, het eerste zie ik niet als minpunt. Het is stabiel en heeft in dat opzicht geen updates meer nodig. Enige punt kan nog zijn dat Microsoft de architectuur van Windows weer compleet omgooit. Dat hebben ze al een paar keer gedaan en dat het programma dan helemaal niet meer loopt. Maar dat risico heb je met alle programma's.


Heel veel modelliefhebbers gebruiken koploper tot grote tevredenheid. Daar wil ik ook niets aan afdoen. Maar ik heb er voor mezelf geen goed gevoel bij.

Citaat van: Anne W op maandag 27 maart 2023, 10:14:10Beste Jurrien,

voor het overige zeg ik dan: let op als je de eenheden moet voeden met de digitale spanning en je installeert diodes.

Groet, Anne W

In wat voor situaties zou ik eenheden moeten gaan voeden met digitale spanning Anne? Ik heb een Ecos2 waar ik binnenkort de S -88 modules aan ga hangen. Ik heb voor de wissels een aparte voeding, die verbonden is met een grijze trafo van Marklin. De wissels schakel ik op dit moment handmatig. Straks komt er aan de Ecos2 een OC32 te hangen.

Citaat van: Anne W op maandag 27 maart 2023, 16:22:51Beste Jurrien,

Traincontroller is een goed programma, wordt gebruikt op de Grote Märklin Baan van de MSG/Den Bosch, maar is, als alle goede programma's wat ingewikkeld.

Groet, Anne W

Zal nog wel wat uurtjes kosten voor ik zover ben, maar ik denk dat ik het wel onder de knie zal krijgen. Oefening baart kunst..... :D

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 27 maart 2023, 18:16:42Ik zie niet goed hoe het stukje meldstaaf gekoppeld wordt aan de digitale spanning. Als er geen verbinding is tussen de beide spoorstaven, gebeurt er niks. Is die verbinding er wel, dan registreert de S-88 module een contact. Het stroompje van 5 of 12 volt kan dan lopen.

Maakt de diode dit nu wezenlijk anders? Ik zou denken van niet.

Alleen een optocoupler in de S-88 module maakt het verschil volgens mij. Dan is ook de massa geheel los van de rest van het digitale systeem te maken, maar dat is wat anders. Elk ander massaterugmeldsysteem maakt gebruik van gezamenlijke massa, maar is daarmee nog niet gekoppeld aan de digitale spanning zou ik zeggen.

Groet,

Peter


Ik ben ook bepaald geen techneut. Maar ik heb altijd begrepen dat de commando's richting de locomotieven etc van de centrale, via de massa gaan. En dan vraag ik me inderdaad af, waarom de "gesprekken" tussen de centrale en de locomotieven, zouden worden verstoord door een diode.

Verder nogmaals iedereen bedankt die me op weg hebben geholpen om op de juiste manier bezetmelders te maken om later blokken te kunnen verwezenlijken.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Jurrien,

Je moet de LDT RM-88-N-Opto voeden (zie #114) met digitale spanning, maar die gebruik je niet heb je in #129 gezegd, dus: vergeten tot je terugmelders van LDT koopt.

Traincontroller is ook geen groot bedrijf, simpel omdat je met software alleen geld kunt verdienen als je veel programma's verkoopt en daar is de modelspoorwereld te klein voor.

Beste Jurrien en Peter,

Ik heb de ervaring dat de LDT RM-88-N-Opto niet samengaat met de diodetruuk op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch, ik heb me nooit verdiept in het waarom omdat ik, simpel gezegd, geen echte elektronicus ben, maar een scheepswerktuigkundige met ervaring met moertjes van een halve meter of meer.

Groet, Anne W

Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Jurrien,

Bedankt voor het delen van je overwegingen. Dat is duidelijk en verhelderend. Jouw meningen, jouw goed recht, of een ander het daarmee volledig eens is is dan niet belangrijk.

Het verhaal over diodes en voeden met digitale spanning is een volslagen non-argument. Dat slaat echt nergens op, de klok horen luiden....etc. De diode doet niks in het bezetmeldcircuit. De diode dient alleen om de lok een iets betere basis te geven bij het massacontact en zelfs dat is nog maar minimaal. In principe moet één railstaaf voor massa gewoon genoeg zijn. Er is ook maar één rij puko's voor de andere kant van de voeding toch. En bij het tweerail systeem heeft iedere kant van de voeding de beschikking over slechts één railstaaf en dat werkt net zo goed.

Digitale commando's gaan niet (alleen) via de massa. Digitale commando's worden op de voedingsspanning gemoduleerd en gaan gelijk daarmee naar de locomotieven en andere digitale componenten. Hetzelfde als wat in de radiotechniek wordt toegepast. Het geluidssignaal wordt dan op de draaggolf (afstemfrequentie) gemoduleerd en zo door de lucht (ether) naar de ontvanger verzonden.
Elektriek moet altijd een gesloten circuit zijn waarin de stroom rond kan lopen, geen gesloten circuit betekent geen stroom. En zonder stroom werkt niets in de elektrieke wereld. Dat je, zoals hier, de helft van een ander circuit gebruikt om een neveneffect te creëeren is een heel ander verhaal. Daar zal ik nu niet op ingaan, dat gaat net iets te ver.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Henk,

Ik vind je mening prima, ik ga er van uit dat jij ook ervaring hebt met de LDT LDT RM-88-N-Opto en de diode truuk........, discussie gesloten.

Groet, Anne W
Met frisse moed.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Met frisse moed.
Na een flink aantal tegenslagen, onder meer moest alles wat gelegd was weer los, alle bedrading uit de boekbinders, met goede moed opnieuw begonnen. Met betere inzichten hoe onder meer de sporen te leggen, liggen er inmiddels drie sporen.
Bezetmelders  worden volgens instructie gemaakt.
Wisseldecoder aangeschaft en bezig met het vastschroeven van de draadjes.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Beste Jurrien,

Ook nog wat verder gekomen met het "begrijpen" van de terugmelding?

Groet, Anne W
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Anne W op maandag 17 april 2023, 22:00:11Beste Jurrien,

Ook nog wat verder gekomen met het "begrijpen" van de terugmelding?

Groet, Anne W

Voor mezelf beredeneerd dat de massa die ik meet op het moment dat er niets op de bezetmelder aanwezig is, meer wordt op het moment dat er een loc overheen rijdt. En dat die verhoogde massa de S88 trikkert, waardoor er een signaaltje wordt afgegeven.
Re: Bouw treintafel gestart
Ik zou me daar niet druk om maken. Alleen zorgen dat de railstaaf die je als meldsectie gebruikt, geheel geïsoleerd is van de rest.
Door het wielstel onstaat een verbinding en daardoor kan er een signaal door de melddraad naar de S-88 module lopen.
En dan moet je in je software goed definiëren wat elke meldsectie geacht wordt 'te doen': het inrijden melden, het begin van het afremmen en het uiteindelijke stoppen.

Groet,

Peter
Re: Donald Trump: Make Spurgenhöfen great.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Donald Trump: Make Spurgenhöfen great.
Het heeft even geduurd, maar er kan een rondje gereden worden op de 1e helft van het schaduwstation.
Om dit heugelijk feit te vieren was presidents kandidaat Donald Trump uitgenodigd als ere gast. Als locatie was gekozen voor een historische kerk in de omgeving. Uitgenodigd waren ook de Broeders van het Rechte Spoor voor geestelijke ondersteuning. Echter, zonder medeweten van de organisatie had een sneaky bierbrouwer een reclame wagon achtergelaten, waardoor de broeders werden afgeleid. Van één en ander werd verslag gedaan, door de bekende journalist Hagen van Orloff en zijn team, die heel toepasselijk waren gearriveerd in een oude klassieker, een Ford Granada Coupe uit 1976.
Helaas zijn de beelden soms wat wazig, maar niettemin, er is een verslag.
Re: Thalys op bezoek
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Thalys op bezoek

Vandaag een gast op bezoek die zijn Thalys had meegenomen. Frabrikant is Mehano. Zowel trekken als duwen ging voortreffelijk. Leuk om te zien.

mvg
Jurrien
Nieuwe lok.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Nieuwe lok.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90441.new#new

Kleine bijdrage over mijn nieuwe loc van Sudexpress, de Eurodual Stadler.
S88's aangesloten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
S88's aangesloten.
Sinds gisteren twee S'88's aangesloten op de Ecos. Met dank aan forumlid Jelmer, weet ik nu hoe ik kan zien of de bezetmelders correct zijn verbonden. Bijgaande foto vertelt me dat, terwijl er geen enkel voertuig op de rails staat, er toch zeven bezetmelders zijn, die iets anders beweren.
Dus nu uitzoeken welke dat zijn en grondig controleren op wat er mis kan zijn. Het houdt me in ieder geval vandaag van de straat. :D
Het werkt overigens wel erg prettig om met VNC het IP adres van de Ecos op te roepen, waardoor ik met de muis de Ecos kan aansturen :)
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Dat duurde wat minder lang dan ik had gevreesd. Variërend van een soldeerfoutje, omgedraaide rails en niet goed geknipte rails, geven alle bezetmelders een "vrij" signaal af.
Daarna met een locomotief elke bezetmelder gecontroleerd en ze werken allemaal volgens verwachting. Ik ben blij! :)
Re: S-88's aangesloten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S-88's aangesloten
Beste Jurrien,

Heel mooi, maar een adviesje: als je een rail geknipt en gesoldeerd hebt, controleren met de multimeter en dat weer herhalen als je hem aan een "buurrail" vast gelegd hebt. Het scheelt later correctiewerk.

Groet, Anne W
Re: S-88's aangesloten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: S-88's aangesloten
Klopt helemaal wat je zegt Anne. Dak je wel. Het aanleggen van het 1e gedeelte van het onderste schaduwstation heeft me heel veel geleerd, waardoor ik het 2e gedeelte wat makkelijker kan doen. Heb een aantal fouten gemaakt, die ik hoop nu niet te herhalen.
Van de detectie railsen had ik in 2014 al een flink aantal gemaakt, die moeten nu alleen nog maar gecontroleerd te worden. Wat ik ook ga doen is direct de 3e S88 aansluiten op de Ecos. Kan ik per detectierails bekijken of het goed is of niet.

Vandaag ook er in geslaagd om 8 wissels aan de praat te krijgen. Hoewel iedereen zijn best doet om duidelijke handleidingen te schrijven, is dat niet altijd geslaagd, althans niet voor mij. Maar na wat mailwisselingen met techneuten van van Domburgs Train Support (vriendelijke lui) werken ze alle 8.
Wat overigens ook heel fijn werkt is dat ik dmv TightVNC viewer het Ecos scherm op m'n laptop heb. Is enorm makkelijk bij het invoeren van gegevens, bijv. namen.

Ik heb dus nu werkende bezetmelders en werkende wissels. Volgende stap aan de gang met Traincontroller en kijken of ik er in slaag om op een paar sporen  automatische treinbewegingen voor elkaar te krijgen.

Wordt vervolgd.