Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe modelbaan beginner.

Gestart door Plqns donderdag 16 maart 2023, 18:47:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Nieuwe modelbaan beginner.
Hallo,

Ik ben Remco, 14 jaar oud en ben bezig met het ontwerpen van mijn eerste modelbaan. Ik ben al een eindje op weg, maar weet niet goed hoe ik verder moet. Om de balk weg te werken zou ik graag wat bergen willen, maar er moet ook nog wat plaats zijn voor een paar huisjes. Kan iemand mij helpen/ heeft iemand tips (in het algemeen)?
(bij foto 1 is een balk zichtbaar, in mijn kamer is de balk ook echt aanwezig)

Groeten,
Remco
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ondertussen is het dit geworden, hoe kan ik de problemen oplossen dat de rails niet aansluit?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Citaat van: Plqns op donderdag 16 maart 2023, 21:01:15Ondertussen is het dit geworden, hoe kan ik de problemen oplossen dat de rails niet aansluit?

Welkom op het forum Remco! Het is c-rails zo te zien. Met een 188 en 172 kun je wellicht op een tactisch punt wat spelen. Daarnaast kun je ze bewerken door in te korten. Op de kop, en de plastic bedding op twee punten door zagen met een ijzerzaag. Alleen het plastic! De zaagpunten net zoveel uit elkaar als je de rail wil inkorten. Daarna schuif je de bedding weer tegen elkaar. Vervolgens maak je de uitstekende railsen op maat.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Welkom Remco.
Als je gaat leggen, eerst eens proberen of inkorten wel nodig is. Het zijn flinke einden rails en een paar milimeter smokkelen is dan in de regel geen probleem.
Is dit je hele kamer of een deel? Kan je wel overal gemakkelijk bij?
Verder zou ik de rails niet zo krap tegen de rand leggen als op sommige plaatsen het geval lijkt. Beter minstens vijf centimeter afstand tot de rand bewaren.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Hi Remco,

Die balk is dat dat iets donkerdere ding wat aan het eind van je baan getekend is? Hoe ziet dat er in zijaanzicht uit? Hoogtes vanaf het blad.

Met C-rail kun je nog aardig smokkelen. Van enkele mm in zijwaarte beweging per meter lengte en iets minder in lengterichting. Eerst proberen is het advies.

Wat al eerder is opgemerkt is de afstand van de rail tot de tafelrand. Je moet echt minstens vijf centimeter ruimte houden vanaf middelpunt rail. C-rail heeft een breedte van 4cm, de helft daarvan is 2 cm. Dan 2 cm naast de bedding voor het uitzwaaien van de wagons en grotere loks in de bochten (vrije ruimte profiel). Daar is een MOROP normblad over, Google maar eens. In de werklijkheid is deze ruimte er ook en wordt gebruikt voor een pad waarover men onderhouds werkzaamheden kan verrichten. En daarnaast wil je nog ruimte hebben voor masten, signalen en andere attributen die je zoal langs een spoorbaan kan vinden.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Bedankt voor de antwoorden! Ik was vergeten te zeggen dat er bij de wissel, die deels over de rand van de tafel ligt nog een stukje hout onderkomt. Hierbij nog een foto van de balk.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ah juist, zo ziet dat er uit. Daar kun je heel goed het landschap tegen aan laten stijgen. En wist je al dat er hele dorpen tegen berghellingen en op bergtoppen zijn gebouwd. Dus dat hoeft geen enkele belemmering te zijn voor je scenery.
Bergdorp.png

Foto van Pauline86 op pxhere.com/nl/photo/1547813. Gratis voor persoonlijk en commercieel gebruik.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Hoi Remco,

Misschien is het een idee om dat kronkelige stukje in je baanplan wat recht te trekken (zie de zwarte lijn). Locs en wagons zullen dan niet zo gaan schommelen op dat stukje.

Een mooi stukje bos maken op de schuine balk met wat huisjes zoals op het rechtergedeelte van de foto hierboven klinkt als een goed plan. Veel plezier met het bouwen van je baan.



Groet, Marc
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik zie in het begin, en ook later 2 3wegwissels, C-rails zo te lezen.
Die worden gezien de tekening in beide richtingen bereden. Klopt dat?

Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
@Jan22, dat klopt. Iedereen bedankt voor zijn atnwoorden, ik ga weer aan de slag.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik heb geen C-rails. Met 3wegwissels van M-rails was ik altijd tevreden.
Bij K-rails heb ik ze niet aangeschaft omdat er gemompeld werd dat er problemen mee zouden zijn.

Over 3wegwissels in het algemeen wordt beweerd dat je ze rustig kunt gebruiken als uitrijwissel
maar niet als inrijwissel. Of dat zo is, en zo ja, waarom ? Dat laat ik graag aan anderen over.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 maart 2023, 17:19:05Foto van Pauline86
Ah, Cordes. Mooi stadje om door heen te wandelen en wat te eten en drinken. Kun je van het uitzicht genieten :thumbup:
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik heb toch wel wat zorgen over de bereikbaarheid van het een en ander. Wordt het een grote tafel met een mangat erin? Lijkt me lastig worden.
Het spoor onder de balk kan en inderdaad kun je er een stijgend landschap tegenaan bouwen, maar ik vermoed dat die balk in een schuin dak zit. Dus heel veel ruimte is er dan ook weer niet.
Tot slot: wat voor treinen wil je vooral gaan rijden? Met (hedendaagse) treinstellen kun je hier wel uit de voeten. Naar believen kun je ze linksom of rechtsom laten rijden. Maar getrokken materieel zal vooral rondjes rijden, behalve als je de loc laat omlopen. Heb je wat ideetjes over een thema?

Groet,

Peter
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik rijd vooral met hedendaagse treinen.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 18 maart 2023, 00:03:38Het spoor onder de balk kan en inderdaad kun je er een stijgend landschap tegenaan bouwen, maar ik vermoed dat die balk in een schuin dak zit. Dus heel veel ruimte is er dan ook weer niet.
Tot slot: wat voor treinen wil je vooral gaan rijden? Met (hedendaagse) treinstellen kun je hier wel uit de voeten. Naar believen kun je ze linksom of rechtsom laten rijden. Maar getrokken materieel zal vooral rondjes rijden, behalve als je de loc laat omlopen. Heb je wat ideetjes over een thema?

Nu heb ik toevallig wel enige kennis van bouwkunde dus. Een dergelijke balk is een draagbalk en die zijn, afhankelijk van de afstand tussen de spanten, al gauw circa 20cm hoog. Tel daarbij de afstand onder de balk waar een trein moet rijden kom je bij elkaar al gauw op circa 30cm. En dat is op de meeste modelbanen een behoorlijke hoogte.

Citaat van: Plqns op zondag 19 maart 2023, 16:06:18Ik rijd vooral met hedendaagse treinen.

Dat is een goed antwoord op de eerste vraag van Peter. En hoe luidt het antwoord op vraag 2?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik wil graag een berg/heuvellandschap.

Is er toevallig iemand die een ontwerp voor mij zou willen maken?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Citaat van: Plqns op maandag 20 maart 2023, 09:02:501.Ik wil graag een berg/heuvellandschap.
2.Is er toevallig iemand die een ontwerp voor mij zou willen maken?
1. er zijn 2 soorten heuvellandschappen:
a. waarbij de trein stijgt noch daalt, maar het landschap wél stijgt én daalt
b. een waarbij het landschap begint bij de grondplaat, en van daar uit opstijgt, en de trein klimt én daalt

2. voor mij een ander

Wat betreft je aanvang:
c. kan een groter grijs gat ook? en
d. waarvoor is die slinger bedoeld

zie:
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik wil graag b.

Een groot grijs gat is niet handig.
De slinger is omdat het niet helemaal uitkwam.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Dit is een beetje mijn plan:

Ik heb zelf wel nieuwere treinen.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Remco, de baan op dat filmpje is heel wat anders dan wat jij getekend hebt. Voor zover ik het met het geslinger van de camera heb kunnen volgen is dat een dogbone en niet een gewone cirkel.

Aangezien ik momenteel aan mijn stoel gekluisterd ben en verder niet veel kan doen wil ik wel wat ideeën uitwerken. Maaarr.... ik teken uitsluitend in Anyrail. Dus om mijn tekeningen te kunnen bekijken moet jij ook Anyrail hebben. Is dat een probleem?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Fijn! Ik heb geen anyrail, kan je met de proefversie iemand anders zijn project bekijken. Of misschien kunt u screenshots sturen.

De rangeersporen waar treinen op kunnen staan zijn eigenlijk niet meer nodig, dus die hoeven er niet in. Verder wil ik alleen dat het station uit 3 sporen naast elkaar bestaat.

Alvast bedankt : )
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Aangezien dit project ver over de toegestane 50 rails van de proefversie gaat zal dat niet kunnen. Anyrail zal het bestand niet openen of meteen weer sluiten.

Indien ik een plan maak doe ik dat in meerdere lagen (layers) om het overzicht niet te verliezen met vele lijnen door elkaar.
Met alleen een sporenplan ben je namelijk nog niet klaar. Ik maak er meteen een landschapsplan bij met alle mogelijke features. En al die features komen dan in een aparte laag zodat deze makkelijk te bewerken zijn. Met screenshots is dat ondoenlijk en het grootste nadeel is dat je niet op details kunt inzoomen. Dus dat gaat niet werken. Bijvoorbeeld het ontwerp van mijn eigen baan bestaat uit 21 lagen.
Een Anyrail licentie kost nog geen €50 voor de rest van je leven. Als je die niet wilt of kunt investeren gaat het niet door.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik vind 50 euro behoorlijk duur, zou ik niet op uw account kunnen inloggen om het project te bekijken?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik heb mijn ontwerp in 3d train studio gemaakt, dat programma is gratis. Ik weet niet of u daar ook misschien in zou willen werken?
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Duur? Ja dat zal wel, Een simpel goederenwagonnetje van Märklin kost net zoveel dus dat is ook duur.
Dan laat maar.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Ik ben nog maar 14, dus heb niet zoveel geld te besteden.
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe modelbaan beginner.
Is er iemand anders die een spoorplan voor mij zou willen ontwerpen :help: