Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Slanke wissel + 24071

Gestart door Charlemagne woensdag 15 maart 2023, 12:17:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke wissel + 24071
Lid sinds: 2021

offline
Slanke wissel + 24071
In mijn schaduwbaan/station heb ik nu slanke wissels gepland (24771/72). Uit andere discussies op het forum leid ik af dat dan ook altijd de verloopstukken 24071 moeten worden gebruikt. Ik heb dat in deze versie toegepast, maar is het ook altijd nodig. En zo ja, waarom zijn die stukjes dan niet in de wissel zelf verwerkt? Een beginnersvraag, ik weet het, maar op mijn huidige baan heb ik nog geen slanke wissels gebruikt, dus dit is nieuw voor mij.

Aanvankelijk had ik meer schaduwsporen op het oog, maar dan zou ik de 24671/72 moeten gebruiken en die heeft een R1 binnenbocht die ik liever vermijd.

Bij voorbaat dank voor opheldering.

Karel
Re: Slanke wissel + 24071
Ik vond nu pas https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-rail_Deeloplossingen#Slanke_Wissels_en_Slanke_Kruisingen. Laat ik dat eerst meer eens goed bestuderen. Ik ken de 315, maar wist niet dat die ook afneembare bermdelen heeft. Wellicht krijg ik zo meer mogelijkheden.
Karel
Re: Slanke wissel + 24071
Hallo Karel,

Bij een slanke wissel 24771/72 heb je ook vier gebogen stukjes gebogen rails 24315 met afneembare baanbermen nodig, deze zie ik niet in je railplan.
Re: Slanke wissel + 24071
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Slanke wissel + 24071
Hallo,

ik heb onlangs een bochtwissel 24771 gelegd, en je hier moeten aan beide poten verloopstukken 1x 24315 gebruiken anders past de bij de wissel meegeleverde inklikbare railbedding niet, de volgende 24315 dient alleen om de hoek naar 30 Graden weer vol te maken, dus de wissel is kompleet met invulstukken 45 Graden.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Slanke wissel + 24071
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slanke wissel + 24071
Die slanke wissels vind ik mooi hoor, maar in het schaduwstation zie je er niets van. Daarom ontwerp ik schaduwstations meestal met alleen maar wissels 24611/612/624/630. Slanke boogwissels 24771/772 gebruik ik alleen maar als ik er anders niet uit kom.

Ook met wissels 24611/612 kun je kleine parallelafstanden bereiken. Hieronder zie je een voorbeeld, met nog een extra opstelspoor bovendien. Alleen al door de diverse gele, rechte trajecten wat korter of langer te maken en eventueel andere groene bochten te gebruiken, krijg je enorm veel mogelijkheden.

fragment voor Karel.png
Re: Slanke wissel + 24071
Lid sinds: 2017

offline
Re: Slanke wissel + 24071
Ik gebruik slanke wissels zonder passtuk. Aansluitende rails maak ik passend door een deel van de berm af te zagen.
Wanneer je op een beperkte breedte meerdere optelsporen kwijt wil, kijk dan even naar mijn oplossing in dit topic
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=91203.msg1503095#msg1503095

Cees
Re: Slanke wissel + 24071
Wim, Walter, Rob en Cees,
Veel dank voor jullie reacties! Mede op basis daarvan heb ik een herziene versie gemaakt, met gebruikmaking van de 315's. Zo spoort het al beter.
Karel
Re: Slanke wissel + 24071
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Slanke wissel + 24071
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 15 maart 2023, 13:13:21Die slanke wissels vind ik mooi hoor, maar in het schaduwstation zie je er niets van. Daarom ontwerp ik schaduwstations meestal met alleen maar wissels 24611/612/624/630. Slanke boogwissels 24771/772 gebruik ik alleen maar als ik er anders niet uit kom.

Ik zie wèl een nuttige toepassing van slanke wissels in een schaduwstation: om overbufferen van lange rijtuigen in het schaduwstation te voorkomen ingeval er S-bochten moeten worden aangelegd. Om die reden liggen er bij mij zelfs drie. Ben je van plan enkel Märklin-materieel te gaan gebruiken dan speelt dat probleem wellicht minder of zelfs helemaal niet.