Citaat van: loc1200 op woensdag 15 maart 2023, 20:13:08Bouw gewoon je locs om, dan hoef je ook niet te lopen prutsen.
Het grote nadeel van analoog en digitaal mixen bij geautomatiseerd rijden,
is dat je dan ook 2 besturingssystemen nodig hebt, en dus dubbele kosten maakt,
tenzij je zo'n besturingssysteem neemt als
Dinamo,
maar dat is ook niet bepaald goedkoop (wel goedkoop voor wat het is, maar niet voor wat je wilt).
De kosten van zo'n systeem zijn altijd hoger dan de kosten voor simpele loc-decoders,
maar bedenk wel dat er voor digitaal
geautomatiseerd rijden allerlei andere kosten bijkomen,
zoals bezetmelders, wisseldecoders, computerbesturing (in welke vorm ook).
En ik denk dat je dat met een ms2 alleen niet redt. Die is leuk voor locs, maar niet voor rijwegen.
Uit het voorgaande maak ik op: je rijdt conventioneel (zo noemt Märklin dat) met een MS2 (voor de locs).
Ik ervaar de term conventioneel als marketing taal voor analoog bestuurd rijden.
Maar daar zullen digitaal-rijders genuanceerder over denken.
De simpelste manier om analoge locs op het analoge deel van een gemixte baan te houden,
is die analoge locs uitrusten met een supermagneetje (t.b.v. reedcontact of hallsensor).
Wissels staan dan standaard geschakeld naar de digitale baan,
behalve voor locs (en hun hun wagonsleep) met magneet,
want dan schakelen ze om richting analoge baan.
Zo voorkom je de te verwachten schade als een analoge loc terecht komt op de digitale baan
en er ineens als een speer van door gaat, en bij de eerste beste bocht eruit vliegt.
Zelfs als kinderen spelen met je baan, dan heb je daarmee de verzekering ingebouwd dat
analoge locs altijd op de analoge baan blijven.
Die paar wissels kunnen ze dan niet bedienen, uiteraard.
Bij digitale locs moet je er zeker van zijn dat de aanwezige decoder analoog rijden ondersteunt,
want die locs kunnen dan wel op de analoge baan rijden, en er ook weer af.
Citaat van: loc1200 op woensdag 15 maart 2023, 20:13:08eventueel kan je van mij wel een witte trafo overnemen voor een vriendenprijs.
Gewoon doen, natuurlijk. Dat lost op een simpele manier je probleem op.
Gezien je overweging om over te stappen op termijn, doe je er goed aan om een detectiesysteem te kiezen dat zowel analoog als digitaal bruikbaar is. Wie het eerst dit heeft bedacht, weet ik niet, maar op dit forum kwam forumlid Sprinter aanzetten met dit idee.
Met jouw vooronderstelling dat je t.z.t. overstapt naar puur digitaal, zoek draadjes over de bezetmelders van Rosoft (dat bedrijf is inmiddels gesloten).
Er staat b.v. iets in over een bepaald detectiesysteem dat analoog ook bruikbaar is, mits je een 2e (onafhankelijke) stroombron gebruikt.
Het systeem wordt digitaal massaal ingezet (in ieder geval in dit forum lijkt dat het geval), maar analoog kan het bijna identiek werken.
Ik stop dat schema onderaan er nog even bij, omdat het me nu teveel tijd kost om het juiste draadje terug te vinden.
Daarbij een opmerking: een Märklin analoge trafo heeft een stroomkring voor rijden en een stroomkring voor licht, maar intern in de trafo zijn die stroomkringen niet gescheiden. Met een 2e onafhankelijke stroomkring wordt analoog dus een 2e trafo bedoeld. Anders gaat het niet werken.
In dit schema is die 2e trafo bijvoorbeeld een lichttrafo, of de lichtstroomkring van de 2e rijtrafo (want aangeduid met 16 V ~).
Er zijn in dit schema dus twee gescheiden stroomkringen getekend.
Digitaal heb je die 2e stroombron
niet nodig omdat op de rails constant 18 volt staat, en een stilstaande trein dus wordt waargenomen.
Analoog heb je die 2e stroombron (b.v. constant 16 volt)
wel nodig omdat dan ook een stilstaande trein kan worden waargenomen.
Uiterst rechts boven in het schema staat het woord
melder. Het signaal "bezet" gaat daar dus heen. Het zal je duidelijk zijn dat je daarmee niet zonder meer iets (zoals een analoge wissel of analoog sein) kunt schakelen, want daartoe moet je het signaal oppeppen.
In dit schema is het signaal net aan toereikend om een bitje om te laten klappen.
Er bestaat ook een schemavariant met aansturing van een relais (in plaats van een bezettmelder-signaal).