Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,

Gestart door Silverrails1921 woensdag 08 maart 2023, 21:09:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Hallo mede Modelliefhebbers,

Na lang deze Forum alles mee te beleven en na- of bij lezen, hier mijn verhaal/baan,

mijn tafel heeft een U vorm oppervlakte in mijn hobbykamer  zodat ik overal aan kan en toezicht op de scenery,
met de erfenis van Pa (zijn tafel was 2m60 X 1m60) begin ik met op te bouwen Analoog HO, de jaren II, III, IV,
de sporen zijn K rails Marklin HO,
de transformaties de oude toestellen nog van de jaren 1960 à 1990, 4 stuks + een gewone voor wissels en bijhorend materiaal,
het plan is een deels het zelfde als Pa maar ook een aanvulling met mijn ontwerp,
de oude en nieuwe wissels komen er liggen, den 2260-2268-2269-2270 ,
er komen seinen,
ik ben wel een leek in met alles van elektriciteit,
doelstelling verschillende locs  + aantal wagonnetjes elkaar afwisselen,
gebergten komen er waaronder eentje een kleine helix zit,
ideeën genoeg, veel oude huisjes, groen materiaal, alles wat er van erfenis was,
maar er zal nog bij gekocht worden en ook recycleer materiaal wordt gebruikt ,

wensen:
een boerderij met molen en scenery dat er rond hangt,
een klein BW + klein mijntje + mss fabriekje,
stationnetjes met perrons en laadloodsen,
een dorpje met bijhorend scenery,
een wegje over heel het baan,
iets met water,
dit moet ik nog zien of dat allemaal gerealiseerd kan!

Alle suggestie en raad en tips welkom!


Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
schaduw station!
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Dag Benny,

zou je de afmetingen eens kunnen doorgeven van de verschillende vlakken van uw U-vormige tafel? Alsook de hoogte vanop de vloer.
Wil je met de helix naar boven of naar beneden (voor het schaduwstation bijvoorbeeld)? Heb je die per se nodig? Waarom geen dalend/stijgend spoor langs de wanden tegen de muur met keerlussen?
Reken voor de helix toch minstens een oppervlakte van 1m op 1m (voor R2) - heb je die ruimte beschikbaar? Besef ook dat je voor de helix nog meer ruimte nodig hebt als je het aankomend en vertrekkend spoor in dezelfde richting wil laten lopen (je hebt dan nog een bijkomende kwartcirkel in tegenwijzerzin nodig), tenzij je de helix in een hoek zet waar je links of rechts weg kunt.

Zelf had ik een dubbelhelix R1/R2 maar die heb ik onlangs verwijderd en heb hem vervangen door een stijgend/dalend spoor. Geeft mij veel meer rijmogelijkheden.

Jos
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Hoi Benny,

Mooi dat je een wensenlijstje hebt opgesteld, dat is altijd een goed begin. En het is een bescheiden lijstje, dat is heel goed. De kunst is om dat allemaal evenwichtig op je baan te verdelen.
Even een paar vragen daarbij.
Een boerderij met molen of een boerderij en een molen. De molen hoeft echt niet direkt naast de boerderij te staan. Meestal zijn dat twee aparte bedrijfjes. Dan de overweging windmolen of watermolen, de laatste kun je combineren met het andere punt van je lijstje. Iets met water.
een klein BW + klein mijntje + mss fabriekje,
Het BW kun je combineren met een stationnetje. Aangezien je niet een heel grote baan gaat bouwen, hou het landelijk. Dus een klein station met een lokloods en kolen en water bevoorrading. Meer moet dat niet zijn.
Een klein mijntje wordt al moeilijk wanneer dat een kolenmijn moet zijn. Goudmijnen zijn over het algemeen veel kleiner. Een landmijn zul je vast niet willen. Fabriekjes zijn er in heel veel soorten en maten, dat is een keuze die niet zo moeilijk is.
Een dorpje bij het station is logisch maar meerdere stations zal al moeilijk worden. Een kleine halte is dan meer op zijn plaats.
Iets met water is zeer rekbaar. Een fontein of een recreatieplas is al een wereld van verschil en daar zitten een heleboel mogelijkheden tussen.
Uiteraard een weg die de diverse objecten met elkaar verbindt.

Je hebt de tafelal klaarstaan. Pak eens een potlood en zet wat lijnen en kringen op de tafel wat je waar zou willen hebben. Dan krijg je al gauw een indruk van de mogelijkheden en vooral van de onmogelijkheden.
Succes.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Jos,
er komt geen helix tussen de 2 niveaus,
de hoogte van de tafel is 93.5 cm,
er komt daar XPS platen van 2cm op te liggen + 3mm Kurk,
die kleine helix komt boven te liggen,
een ideetje voor scenery te creëren,opbouw tafel (19).JPG
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Mooi dat je een wensenlijstje hebt opgesteld, dat is altijd een goed begin. En het is een bescheiden lijstje, dat is heel goed. De kunst is om dat allemaal evenwichtig op je baan te verdelen.

ik hoop dat ik niet teveel wil, het is zoeken evenwicht tussen deze wensen,


Een boerderij met molen of een boerderij en een molen. De molen hoeft echt niet direkt naast de boerderij te staan. Meestal zijn dat twee aparte bedrijfjes. Dan de overweging windmolen of watermolen, de laatste kun je combineren met het andere punt van je lijstje.

met die boerderij is er zeker verschillende bedrijfjes apart dat ik ga doen, vee, kleine wijngaard, windmolen met een molenaar, landbouw,
maar dit zal ik zien hoe ik er aan toe ben,


Iets met water.

ik dacht aan een riviertje door de landschap,
ik heb 2 houtzagerijen met gebruik van watermolen,
k weet niet of het doenbaar is maar dit eventjes plannen,


een klein BW + klein mijntje + mss fabriekje,
Het BW kun je combineren met een stationnetje. Aangezien je niet een heel grote baan gaat bouwen, hou het landelijk. Dus een klein station met een lokloods en kolen en water bevoorrading. Meer moet dat niet zijn.
Een klein mijntje wordt al moeilijk wanneer dat een kolenmijn moet zijn. Goudmijnen zijn over het algemeen veel kleiner. Een landmijn zul je vast niet willen. Fabriekjes zijn er in heel veel soorten en maten, dat is een keuze die niet zo moeilijk is.

die idee heb ik ook Henk van dat BW + Stationnetje,
landelijk zowiezo hou ik voor het oog, is ook mijn bedoeling,
die mijntje was bedoeld als koolmijntje langs de BW,
ik heb een idee 💡, maar moet eventjes iets uitproberen

Een dorpje bij het station is logisch maar meerdere stations zal al moeilijk worden. Een kleine halte is dan meer op zijn plaats.

dit is ook de bedoeling Henk een halte ergens in landschap,

Iets met water is zeer rekbaar. Een fontein of een recreatieplas is al een wereld van verschil en daar zitten een heleboel mogelijkheden tussen.
zie boven als antwoord,

Uiteraard een weg die de diverse objecten met elkaar verbindt.

die komt zeker, maar omdat ik geen bal van kent van elektriciteit, ga ik deze gebruiken Magnorails!

Je hebt de tafel al klaarstaan. Pak eens een potlood en zet wat lijnen en kringen op de tafel wat je waar zou willen hebben. Dan krijg je al gauw een indruk van de mogelijkheden en vooral van de onmogelijkheden.
Succes.
[/quote]
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Jos en Henk ieder geval bedankt voor jullie reacties
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo,
langs de kant tegen de muur wil ik de stijgend en de dalend spoor leggen,
ik heb het zo berekend,
per meter 2.5 cm stijgend,
is dit haalbaar voor de analoog locs?
hoe berekend men dit zonder toestel graden of procenten, de helling,
ik las ergens dat men 3 cm per meter gaven, dus neem ik voor zekerheid deze maat!
ik ga geen helix plaatsen! op de schaduw station,overzicht plan.jpg
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Het begin is er, Benny  :thumbup:

Ik zou de hoek van de linker tafel ook alvast maar eens schuin afzagen/maken, dat loopt en werkt veel makkelijker en voor het railplan zal het weinig uitmaken.
Uiteraard wel de poot op de hoek eerst verplaatsen  O:-D

Grtz Tony
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Tony,
bedankt voor je duim,
voorlopig laat ik het nog zo,
dit tip houd ik rekening mee! ;)
dit hangt af van de boven baan,
hoe ik de sporen ga leggen, rondom of er een afneembare brug plaatsen tussen twee tafels,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Benny,

het is niet helemaal duidelijk: op welk niveau situeert zich de hoofdbaan (met diverse sporen, met de scenery) en op welk niveau bevindt zich dan het schaduwstation? Ik zie dat je ergens een hoogteverschil van 30 cm hebt voorzien; is dit het niveau van het schaduwstation, en zo ja: welke sporen uit je schets maken deel uit van dit station en welke van de hoofdbaan?
De opening tussen beide tafels is maar goed 33 cm; daar kan je nooit tussen. Dus inderdaad schuin afzagen langs beide zijden. 
Als het mogelijk is zou ik niet opteren voor een overbrugging: die staat gegarandeerd in de weg.
Maar aan jou uiteraard de keuze! Indien je de schetsen iets meer kunt verduidelijken, kunnen we eens zien wat er mogelijk is. 
Benieuwd naar bijkomende info.

Jos
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Jos,
dit plan is alleen de schaduw station, niveau 0!
de enige dat boven komt is die schuine dubbel sporen bij de hoogte 30 cm voor die afneem brug over naar de andere kant!
zoals ik tegen Tony meld er is nog geen beslissing genomen brug/schuin afzagen!
maar ik denk dat ik ze verder langs de muurkant leg naar de raam  toe en van daaruit de echte baanplan,
daar waar geen kurk ligt komt de opbouw voor de stijgende en dalende sporen!
de echte baanplan wat zichtbaar wordt moet ik nog ontwerpen!
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Citaat van: Silverrails1921 op donderdag 09 maart 2023, 16:26:33ik heb het zo berekend,
per meter 2.5 cm stijgend,
is dit haalbaar voor de analoog locs?
hoe berekend men dit zonder toestel graden of procenten, de helling

De formule voor de stijging in procenten is

  Stijgingspercentage = hoogteverschil / spoorlengte.

In jouw geval is dat dus 2,5 cm / 100 cm = 2,5%.

Als een loc dat niet aankan, analoog of digitaal, is er waarschijnlijk iets aan de hand want bijna alle locs moeten dit aankunnen. Naarmate er meer wagons achter hangen, zal de loc het uiteraard lastiger krijgen en ook bij krappe bochten gaat het net wat minder makkelijk.

Märklin Technik-Tipp 412 geeft meer uitleg. Daar staat 3% als maximum, ofwel 3 cm per meter. Wat daar ook wordt uitgelegd, is dat de stijging niet abrupt van vlak naar 3% kan gaan. Er moeten (minstens) twee rails tussen op 1% en op 2%. Ook als je naar 2,5% wilt moeten er twee rails tussen.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo,
die plan werk ik met Anyrail programma (probeerversie)
daar kan ik maar telkens 50 stuks gebruiken,
eventjes geduld, O:-D
in één van de hoeken komt een kleine helix, waardoor men deels de locs zie ingaan en uitkomen, +_ 6 tunnels openingen!
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Benny,

Leuk om ons vanaf stap 1 mee te nemen bij de bouw van je nieuwe baan. Als ik het zo lees heb je ideeën genoeg en anders zijn er altijd wel volgers die met goede suggesties komen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw :thumbup:.

Groeten,
Wico   
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Rob,
bedankt voor de tip,
ik ga ze zo houden 2.5 %,
en krappe bochten zoveel mogelijk mijden,
op moment neem ik deze 2231 zoveel mogelijk,
dit las en zag ik iedereen op topics elkaar verwittigen, geen krappe bochten nemen! R1 & R2,
dus zoveel mogelijk R3 & R4 bochten als het kan,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo Wico,
ja de eerste stap is genomen,
en ja veel hulp zal ik nodig hebben,
tips en raad altijd welkom, :thumbup:
de start is genomen en met de hulp van Forum en leden zal ik het op te bouwen,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
We kletsen en helpen je er wel doorheen, Benny  :)
Uiteindelijk zal je telkens keuzes moeten maken, die jou het meest bevallen.
En Rob ( speeltmettreintjes ) hierboven is erg goed met railplannen maken en aanpassen  :thumbup:

Grtz en alvast heel veel knutselplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Citaat van: Silverrails1921 op donderdag 09 maart 2023, 18:56:38dit las en zag ik iedereen op topics elkaar verwittigen, geen krappe bochten nemen! R1 & R2,
dus zoveel mogelijk R3 & R4 bochten als het kan,

Veel info staat in de 3-rail wiki,
zo ook K-rail Geometrie met o.a.
dit plaatje (de ontbrekende straal)
en dat plaatje (lengte van een boog met straal x en de hoogte die je daar maximaal mee kunt winnen bij 3%) .

Je hebt het over R1 en R2 mijden en bij voorkeur R3 en R4 gebruiken.
Maar pas op, wat R2, R3 en R4 zijn, hangt af van het railtype M-, K- of C- rail.
K-rails mist tussen R2 (2231) en R3 (2241) een boogstraal (die 129,3 mm is wellicht ooit uitgespaard ten behoeve van bovenleiding masten).

Ruimteverspilling  hoef je niet te aanvaarden. Nogal wat K-rail rijders nemen R2 (2231) en maken daar een buitenboog omheen, of nemen R3 (2241) en maken daarbinnen een binnenboog.

Sinds flexrails (2205) zijn er ook heel wat K-rail rijders die beseffen dat je vanaf R=515 mm. met een hart-op-hart afstand van 57 mm genoegen kunt nemen zolang je geen extreme voertuigen gebruikt zoals Torpedowagen, Schnabelwagen (wagens met een extreme overhang).

Dus je doet je zelf wat aan als je je wilt beperken tot R3 & R4 bij K-rails.

De hoofdreden om R2 (2231) te mijden is de straal van 424,6 mm. Die is ontoereikend als je Stadler GTW-'s in tandem wilt kunnen koppelen, of locs van sommige Kleinserie bouwers wilt laten rijden, zoals Fulgurex of Metropolitan, die eigenlijk alleen maar bedoeld zijn om in vitrines te staan. Maar in z'n algemeenheid geldt dat alles erdoor kan.

Sterk op 2231 lijkt de iets krappere boog van Piko-A R2 (=422 mm), en die is ook genoeg voor alles op deze paar uitzonderingen na.
Voor Piko-A geldt dat de hart-op-hart afstand tot R3 maar 61.88 mm is in plaats van de 64.6 mm bij K-rails.
En Piko garandeert dat true-scale 1:87 h0 wagons elkaar veilig kunnen passeren in parallel bogen op die afstand.
Dat zou je te denken moeten geven over de doordachtheid van de K-rail geometrie.
Als een paar millimeter minder ook kan, waarom dan meer?

 
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
JW,
eventjes alles controle gedaan na je info,
ik heb je raad opgevolgd om naar Wiki te kijken,
ik moet mij zelf weer updaten,
ben weer verkeerde conclusie aan doen,
ik dacht dat R1 & R2 2210 en 2221 was maar ik ben mis,
er zullen enkele heel lange wagons rijden,
van bovenleiding was ik van plan geen te zetten,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 maart 2023, 22:51:23Dat zou je te denken moeten geven over de doordachtheid van de K-rail geometrie.
Als een paar millimeter minder ook kan, waarom dan meer?
Temeer omdat toen de K-rail geometrie geïntroduceerd werd Märklin al zijn modellen nog in lengte 1:100 fabriekte.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Citaat van: Silverrails1921 op vrijdag 10 maart 2023, 14:58:07er zullen enkele heel lange wagons rijden,
Er bestaan normtabellen, zowel voor wagonlengten als voor hart-op-hart afstanden tussen sporen (in bogen).
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Met die normen kun je op zich genoegen nemen.
Maar je kunt ze ook zelf berekenen, b.v. in een spreadsheet.

Dat deed ik in 2018 in een artikel Boogstraal en Bodemplaat.

In dat draadje stelde ik o.a. een norm op hoe de overhang en uitzwenking van wagons te berekenen op basis van landmeetkundige formules. Door de uitkomsten recursief toe te passen op parallelle boogstralen beredeneerde ik hoe dicht die boogstralen op elkaar kunnen liggen.

Uitgangspunt  type-C wagons (30,3 cm lange wagons van Liliput) als langste wagon, en Lima BDt stuurstanden (zo kort als type-B wagons, maar veel breder dan Liliput en Roco wagons).

Bij Schnabelträger wagons (die zijn nog weer veel langer, en hebben een grotere overhang) bleek de overhang-formule ook bruikbaar.

Dus ja, de vraag hoe lang is lang, heeft te maken met meer dan alleen lengte en breedte van buffer tot buffer.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
JW,
ik heb de hele verslag dat je daar doorgegeven heb gelezen,
een hele boterham die verslag,
ik ga eens terug aan de slag met mijn schaduw station te ontwerpen,
om zo alles goed te laten werken mijn baan,
die vuist op vuist regel ga ik aan houden, 64mm afstand
maar dan moet ik ook die 2221 laten vallen, 360mm
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo,
terwijl ik bezig ben met AnyRail programma,
is moeilijk op de linker tafel dat 80 cm breed is om 2 langs elkaar gebogen sporen te leggen zodat het niet krap is, kan alleen met 2231 de 2210 erbij te werken,
zal dit lukken met de lange trein?
de buitenste dient voor stijgend werkwijze,
de binnenste voor dalend werkwijze,
aan de grote tafel aan de raam heb ik die 2 buitenste sporen aan de muur verder laten gaan stijgend met 2,5%,
die derde is bodem 0test 1jpg.jpg[attach
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
De 2210 is een erg krappe bocht, alleen geschikt voor industriegebieden en trajecten waar alleen korte locs en wagonnetjes komen. Voor dubbelspoor is het onrealistisch. Als een traject zo druk gebruikt wordt dat enkelspoor niet voldoet, horen beide sporen ook geschikt zijn voor alle soorten treinen. Met andere woorden, de 2210 hoort hooguit op een industrieterreintje of een enkelspoors traject waar af en toe een treintje met korte wagons rijdt.

Als je met K-rail een bocht in een dubbelspoors traject wilt, kan dat met 2231 buiten en 2221 binnen. Voor een bocht van 180 graden heb je dan een breedte van minstens 92 cm nodig. Dst hoeft echter geen probleem te zijn: alleen waar zo'n bocht komt te liggen, moet het zo breed zijn, op andere plaatsen kan het smaller.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Rob,
Ik moet wel bij melden dat het schaduw station is wat ik nu aan bouwen is,
Ik ben JW zijn informatie als basis proberen te doen,
Moeilijk misschien, maar de tafels staan er al klaar als basis, zie foto  @citaat
Daarop vertrek ik met bouwen van de rails,
Zal straks eens je raad uitvoeren op tafel, wat mogelijk is als basis,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Voor een schaduwstation spelen uiteraard andere overwegingen een rol dan bij een zichtbaar traject. Je kunt daar eventueel met industriespoor gaan werken, als je je maar realiseert dat niet alle locs en wagons daar gebruik van kunnen maken.

Maar... als dit het schaduwstation wordt, hoe denk je straks in het schaduwstation bij alle sporen te kunnen komen die ver van de rand van de baan liggen? Als ik de foto's bekijk, kun je er alleen vanuit het midden van de kamer bij. Dan moet er heel veel tussenruimte boven het schaduwstation en de zichtbare baan komen want je moet er in kunnen kruipen om bij de sporen te komen die vlak langs de muur lopen.

Als ik een baanontwerp maak, begin ik vrijwel altijd met de bovenbaan, waarbij ik in m'n achterhoofd hou dat ik ergens een spoor naar beneden moet kunnen leggen. Liefst dubbelspoor, maar bij een klein baantje mag het ook wel enkel zijn. Uitgaande van een ontwerp voor de bovenbaan bedenk ik pas wat voor schaduwstation daar onder past. En pas als dat grotendeels klopt, teken ik de grondvorm. Doorgaans ga ik daarbij uit van een schaduwstation dat niet op een massieve, dichte plaat ligt, maar waarbij alleen de rails wordt ondersteund, zodat je er van onderen bij kunt komen.

Lees maar eens wat andere topics in 'Banenplan ontwerpen', daar gaat het geregeld over de bereikbaarheid van schaduwstations.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Rob,
die standpunt hou ik rekening mee,
haalbaarheid om aan te kunnen aan alle sporen en treinen of wagonnetjes ontsporingen,
de hoogte hou ik 25 à 30 cm,
op moment daar de buitenste sporen goed stijgend of dalend, (ze liggen allebei langs elkaar op zelfde hoogte, van begin tot einde,)
hou ik ze open langs boven om daar vanuit aan te kunnen, soort ravijntje, of open tunnel,
maar zoals ik al in begin meld, dit is nog een begin, een eerste stap of idee!
buiten de tafels zelf ( met XPS en kurk) ligt er niets vast! alles kan veranderen, de zichtbare tafel kan varieert zijn, deels blad, deels bewerking met materiaalgebruik,
op die grote tafel aan de raam komt geen berg, wegens de vitrine kast!
ik lees al bij vele van jullie topics, leerzaam en leuk, observeer alle attentie van gevaren en fouten,
en toch kan men er iets fout doen, wij leren daar uit hé, en helpen elkaar toch! ;)
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
Eerlijk gezegd denk ik dat je met 30 cm tussen schaduwstation en bovenlaag bij lange na niet genoeg ruimte hebt om bij de sporen langs de muur te kunnen komen als daar een probleem ontstaat. Stel, er is een onstporing op het spoor dat het verst van de rand ligt en daarbij ontstaat kortsluiting. Dan moet de stroom van de baan en moet je vervolgens alle treinen uit het schaduwstation halen die tussen de rand van de baan en de ontspoorde trein liggen, dan pas kun je er bij. Met 30 cm tussenruimte kan dat alleen met een grijper. Het kan, maar is veel werk.

Erger wordt het nog als er een probleem ontstaat met rails waar je niet goed bij kunt. Een wisselaandrijving die kapot gaat bijvoorbeeld, in een spoor ver van de rand. Als je er dan niet van onder of boven goed bij kunt komen, moet er véél meer tussenruimte zijn dan 30 cm, anders kom je er nooit bij zonder een flink stuk van de bovenbaan te slopen.

Als je van onderen bij de sporen kunt komen wordt het een ander verhaal. Met 25 cm ruimte tussen schaduwstation en bovenbaan zijn bij het onderstaande ontwerp alle wissels prima bereikbaar. Voor een goede bereikbaarheid van de opstelsporen langs de muur is 2 x 5 sporen veel te veel, dan blijft er niet genoeg ruimte over. Met een breedte van 80 cm lijkt me hooguit 6 opstelsporen een stuk beter. Dat kan 2 x 3 zijn, met mag ook anders. Eén spoor langs de muur, 5 aan de rand van de baan waar je er wél goed bij kunt komen bijvoorbeeld.
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo,
eventjes afstand genomen van de plan,
ik ga eens opnieuw een volledige plan uittekenen en of ik zonder die schaduwstation kan,
wil wel ergens een rij sporen bouwen, soort van rangeerterrein waar verschillende treinen elkaar aflossen, achter muur of heuvel of gebergte,
om zo afwisseling over de baan te hebben,
 de vorm van de tafel blijft, ook de wensen, met K rails,
ideeën en tips zijn welkom,
Re: Silverrails Mini Land/ mijn baan ontwerpen,
hallo,
het is wel stil op deze topic, maar op de achtergrond ben ik nog altijd aan experimenteren hoe ik mijn baan wil,
er komt geen schaduw station! daar ben ik er al uit, :)
in plaats van Anyrail te gebruiken, ben ik manueel de sporen aan leggen, en testen met rijden van de loc,
met bedoeling de beide richtingen te kunnen laten rijden met behulp aan seinen en wissels, ;)
zaterdag een deel rails en paar wissels bij kopen in Houten, :roll: