Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.

Gestart door l.neumann maandag 13 maart 2023, 20:02:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Met inspiratie van een Marklin baan ben ik tot onderstaande baan gekomen. Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback, waarvoor alvast dank!
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
heb je nagedacht wat je wil qua thema...1 of meerdere stations, rangeermogelijkheden, rondje om de kerk of een afwisselend treinverloop, wel of geen berglandschap  etc etc, zonder dat is het moeilijk om te adviseren.

gr. Ruud
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Beste Ruud, terechte vraag!
Rangeren heeft wat minder prioriteit, vandaar dat ik ook nauwelijks rangeerspoor heb. Volgens mij is een beetje extra altijd nog wel toe te voegen.

Het hoofdthema is een Zwitsers berglandschap. De tunnels geven in dat opzicht ook aan waar ongeveer wat bergen zullen komen.
Verder hebben we een 1 hoofdstation. Die moet wat langer zijn. Mijn plan is dat daar uiteindelijk een Giruno (2m.) moet kunnen stoppen.
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Het is een leuk baanplan, realiseer je alleen dat als je op het dubbele hoofdspoor rijdt je maar vanaf 1 spoor naar je schaduwstation kan. Of je moet een stuk "tegen het verkeer"in rijden. Nu ga ik er vanuit dat je op het ene spoor links en het andere spoor rechtsom rijdt. Dat kan je opheffen door voor je in en uitgang naar je schaduwstation de mogelijkheid te maken om van spoor te wisselen. Dan zijn alleen de sporen naar en van het schaduwstation 2 richtingsverkeer.
Als je digitaal gaat rijden is dat geen probleem. Bij analoog rijden wordt dat wel lastiger.

Succes,

Tim

Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Beste Tim,

Dank je wel voor je bericht! Je snijdt een goed punt aan. Vind het lastig te visualiseren hoe voor het schaduwstation de mogelijkheid te maken om van spoor te wisselen.

Kan je mij daarbij misschien op een of andere manier bij helpen?

Hartelijke groet!
Lex
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Beste Tim,

Nog dank voor je advies. Dit is het uiteindelijk geworden!

Met hartelijke groet,
LexMarklin baanplan.jpg
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Die afrit naar je schaduwstation ga je nooit zo snel onder je drie sporen krijgen.
Je kunt beter ipv schuin langs de rechterkant onder de rails dalen. Daar lopen je rails een stuk hoger omdat het de oprit naar het hoge deel is.
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
IK heb even snel een kladje getekend ,lijkt me een stuk makkelijker te begrijpen.

Mvg RobinMarklin baanplan 1 bewerkt.jpg
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
 @citaat Helemaal mee eensch. Dat was ook mijn gedachte bij de eerste blik.
Re: Nieuwe baan; tips en adviezen gevraagd.
Beste Hero,

Late reactie van mij. Dank je wel voor de tip. Heb de baan hier inderdaad op aangepast. Was me zo aan het blindstaren op het plan dat dit me niet was opgevallen.