Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen

Gestart door Tpb woensdag 08 maart 2023, 21:49:26

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Onlangs kocht ik in houten een (volgens de verkoper) nieuwe piko ns1111, de railhobby paaltjeslok
Thuis ingelezen in cs3, mfx aanmelden ging zonder problemen en alle functies werken.
Alleen stond de afremvertraging zodanig dat de lok in automatisch bedrijf (itrain) vrolijk een blok verder reed.
ook bij handmatig besturen in cs3 van 50% snelheid naar 0, blijft de lok zo'n 20-25 seconden doorrijden.

Nu wilde ik dit aanpassen, en via programmeren kan ik de waardes wel veranderen, maar dit heeft geen effect.
Dan maar de lok gewist, aangemeld via DCC en Cv's.  Edres wijzigen etc gaat wel, maar de vertraging instellen, van de standaardwaarde 30 naar 0, 1, 2, 5 etc geeft geen effect.
Ook maar even geprobeerd via een MS2, zowel dcc als MFX geen resultaat.

Heeft iemand ervaring met de Piko decoder 5.1, of deze lok wellicht wel weten te programmeren?
zou het helpen deze via een Ecos te programmeren?

Groet,

Thom

Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
MFX gaat je sowieso niet lukken, je zult echt via de CV's in de DCC modus moeten werken. Dus MFX uitschakelen in de centrale, opnieuw opstarten onder DCC en dan proberen.

Zit je in de juiste CV's en de juiste modus?
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Ik heb het zelfde met mijn Roco treinen kan het geluid ook niet zachter zetten met CS 2
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Met Roco locs is het meestal mogelijk om het volume te regelen met twee F toetsen. Een voor harder en een voor zachter.

Zoals Laurent aangeeft lukt het alleen met DCC programmeren bij de Piko decoders. Dit is in de handleiding wat summier beschreven en eigenlijk alleen voor de MS2/MS3 en niet voor de CS3. Nu heb ik met beide geen ervaring maar ik gok dat het conceptueel gelijkwaardig werkt?
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Citaat van: bouke op donderdag 09 maart 2023, 20:31:16Ik heb het zelfde met mijn Roco treinen kan het geluid ook niet zachter zetten met CS 2
Dat zou op het programmeerspoor via DCC wel moet kunnen.
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Ook via dcc op de CS 2 reageert het geluidsvolume niet op. Ik kan wel het adres veranderen. Ik snap niet wat je bedoelt met de 2 F toetsen om het geluidsvolume te veranderen bij Roco loks.

Groetjes Bouke
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Dank voor de tips allen!

Vandaag nogmaals de decoder gereset, in ms2 alleen dcc protocol aan, lok op rollerbank en via de cv's 3( optrek) en 4 (afrem ingesteld),
helaas geen enkele verandering in de lok.  Even een paar andere cv's geprobeerd; (max snelheid, adres) dat geeft wel effect.
je zou bijna verwachten dat er ergens in de lok een ouderwetse potmeter zit, maar de directe regeling onder f9 doet het wel, dus rijden we nu daar maar mee.
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Op de Piko site wel een uitgebreide (enkel in duits) lijst van alle cv's gevonden van de nieuwe 5.1 decoders:
link naar de pdf voor geintresseerden- klik


Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Heb je onderstaande geprobeerd?

1. Schakel de MS2 om naar puur DCC: Setup menu (Shift wissel) → Locomotief protocollen → DCC.
2. Ontkoppel de spoorkast van de stroom, wacht enkele seconden, schakel alles weer in. Bij de herstart geeft de MS2 voortaan alleen nog maar een DCC signaal af. De locdecoder hoort vanaf nu alleen DCC en luistert dus ook naar DCC.
3. Verander nu alle CV's: Configureer loc (Shift loc) → Programmeer CV's.
4. Als je klaar bent met het programmeren van CV's, stel je de MS2 weer in op alle gewenste digitale formaten.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Ik heb hetzelfde probleem met een nieuw Piko treinstel. Loopt ook vrolijk het blok uit. Ik heb zelf ook de Piko programmer en daar lukt het ook niet mee. Ook Mfx uitgezet in DCC CV 3 en 4 op 1 gezet geen resultaat. Importeur kon me ook niet verder helpen. ESuU decoder erin gezet dan gaat het prima alleen het geluid is bij ESU niet beschikbaar van dit treinstel. Staat voorlopig in de vitrine. Helaas.

mvg. Martin
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Jammer toch voor de importeur, gewoon een officiële garantieclaim indien, aangetekend en wel.

Groet, Anne W
Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Dank voor de reacties, en vervelend te horen dat het meer mensen zo overkomt.

@ Ad
Vanavond de stappen nog maar eens exact zo uitgevoerd:
- Ms heeft de nieuwste update. gereset voor de zekerheid, op alleen DCC gezet. Ontkoppeld van stroom en opnieuw gestart.
- Lok op de rollerbank, cv's geprogrammeerd volgens de handleiding (betreft CV 3 en 4.)
- geen resultaat.

Daarna de lok gereset, en alles opnieuw gedaan met de CS3, (programmeerspoor uiteraard)  zelfde resultaat.
Ik heb daarna een aantal keer de cv's uitgelezen, gewijzigd, lok laten rijden op programmeerspoor en weer uitgelezen in de cs3.
Daar lijkt iets geks te zijn, als ik via de cv's iets anders wijzig, bijvoorbeeld de maximumsnelheid op 50,
en ik lees daarna de cv's weer uit, staat deze op 32. De afremvertraging gaat standaard op 15, welke andere waarde ik er ook aan geef.
dit is niet de standaardwaarde volgens het boekje, die zou op 30 moeten staan.
Kortom, er lijkt iets met de decoder te zijn. Ter vergelijking even een piko 2200 genomen, zelfde procedure, en die luistert wel gewoon.

@AnneW
Je hebt gelijk, Ik ga de verkoper emailen, hopelijk kan deze er nog wat mee ondanks dat het op Houten gekocht is.. (heb wel een pinbon)

@ Martin
Kan ik gewoon een esu plux22 erin zetten? dure oplossing, maar mijn lok had toch al geen geluid..




Re: piko NS 1111 laat afremmen en optrekken niet instellen
Decoder ook eens buiten de loc geprogrammeerd? Voor als een condensator in die loc zit welke het programmeren verhinderd.
ESU erin prikken kan inderdaad.