Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging

Gestart door marc2109 zaterdag 04 maart 2023, 18:31:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Hoi allemaal.
Tijdje niet bezig geweest omdat er weer eens van alles tussen kwam.
Maaaarrrr nu weer lekker bezig.
In het orginele plan zou ik de zolder gaan bezetten als 1 van de 2 kinderen het huis uit zou gaan.
Nu blijkt dat de zolder off limits is voor mij, blijkt een zeer gewilde slaapplaats te zijn.
Ik ben dus verbannen naar de eerste verdieping voor de toekomst (meer ruimte  :D ) als een van de kinderen het ouderlijke huis kan en wil verlaten.
Ben dus weer bezig met een compleet nieuwe baan voor deze kamer.
Het ontwerp is bijna klaar, maar ik wil er nog een testbaantje tussendoor hebben omdat ik best wel veel treinen heb die nog wat aandacht nodig hebben, of als ik er eentje ombouw, dus gewoon een testbaan.
Maar ik kom er niet helemaal uit, vandaar dat ik aan jullie wil vragen of jullie nog een idee hebben(baan is in scarm gemaakt)?
Verder is de baan digitaal (rood) en analoog (blauw) de testbaan is Grijs.
Overigens, bij het proefbaantje wat ik nu gebruik op de kleine slaapkamer (met M rails) merk ik dat de schakelrailsjes voor het schaduwstation en de blokmeldingen wel wat problemen kunnen geven.
Wat is wijsheid, gewoon nieuwe schakelrails blijven/gaan gebruiken of omswitchen naar reedcontacten en magneetjes onder de treinen, enzo ja wie kan me daar mee helpen?
Ondertussen ben ik ook over aan het gaan van M rails naar k rails, het klinkt wat rustiger allemaal.
Wie oh wie kan mij wijze raad geven, hoe verder te gaan.

Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Die schakelrailtjes vergeten!
Als je met K-rail gaat rijden, kun je heel makkelijk zelf contact rails maken. Gewoon aan weerszijden van een raillasje een slijpschijfje door een railstaaf jagen en dan een draadje aan je raillasje solderen. Massacontact is klaar.
Het is het meest geschikt voor rijden met s88 (dus digitale) terugmelding.
Elk wielstel schakelt, dus dat is analoog misschien een uitdaging.

Groet,

Peter
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Dankjewel peter.
Ga het eens proberen om een draadje te solderen aan een k rail. bij m rail was het nooit een probleem, bij k rail zal het wel een uitdaging worden vanwege het plastic.
Mocht het lukken, dan scheelt dat weer in de kosten. Zag al dat de officiele Marklin massa aansluiting rond de 2,5 euro kost.
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
De draad voor de massa kun je prima aan de raillas solderen. De draad voor de stroom kun je aan de onderkant van de rail solderen. Moet je wel even de zwarte verf wegkrassen met een platte schroevendraaier. Dan kun je daar ook prima de draad op solderen.
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
En beter niet proberen aan de railstaaf zelf te solderen. Het kan, maar alleen met speciaal soldeer en dat moet je goed heet stoken. Ik heb het en gebruik het als het niet anders kan, hoewel er altijd wel een raillasje opgeschoven kan worden.
Gebruik van S-39 moet je vermijden. Het gaat gewoon prima met standaard soldeer op de raillasjes!

Groet,

Peter
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 04 maart 2023, 23:47:58Gebruik van S-39 moet je vermijden.
Als je het (S-39 RVS) gaat gebruiken, dan met een satéprikkertje aanbrengen. Je hebt er maar heel weinig van nodig. Daarna eventueel met wasbenzine schoonmaken.
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Citaat van: marc2109 op zaterdag 04 maart 2023, 18:31:00Ondertussen ben ik ook over aan het gaan van M rails naar k rails, het klinkt wat rustiger allemaal.

Wijs voel ik mij allang niet meer, maar K-rails is zeker stiller dan C-rails.
Daarentegen, C-rails verlegt veel sneller dan K-rails

(dus alleen bij krappe hoogte-verschillen zou ik nog gaan voor k-rails.
Alle standaard rails is beter dan flex-rails bij de bogen in je plan,
alleen al omdat K-flexrais zich niet in krappe bogen laat buigen.

Als je persé toch iets wilt met flex én krappe bogen,
ga dan voor Piko-flexrails, met Peco Puko-strips (binnenkort niet meer leverbaar).

Piko-flexrails kunnen zo ongeveer alle radialen aan die er in h0-schaal gemaakt zijn




Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Citaat van: Jan22 op zondag 05 maart 2023, 01:09:15met Peco Puko-strips (binnenkort niet meer leverbaar).
Dat is ook een goede. Al twee jaar uit het assortiment. Indien jij die nog ergens kunt krijgen ben je een knappe jongen en hou ik mij aanbevolen.
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: van de zolder naar een verdieping lager,een nieuw baan ontwerp met een uitdaging
Bedankt voor de handige tips allemaal.
Ik weet dat je zoveel mogelijk massa en stroom aansluitingen moet hebben op je baan voor een goede rij prestatie.
Vroeger als klein jongetje vond ik het raar dat de treintjes achterin een stuk langzamer reden dan voor op de baan waar de aansluiting zat. :D
En overigens gebruik ik de flexrails alleen voor rechte stukken Jan, voor alle bochten gebruik ik de 2231 en 2221.