Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden

Gestart door Patdv vrijdag 24 februari 2023, 16:06:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Eentje dat ik gemaakt heb op verzoek maar dat ik hier wel eens wil delen.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Leuk stationnetje in ieder geval. Maar dat spoor waar die railbus op staat zie ik geen kop en eind aan. Zou je dat even willen toelichten?
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Die railbus moet zo nu en dan eens over en weer rijden en altijd tussen de ritten in verborgen opgesteld staan langs de ene kant of langs de andere kant van het traject.
Het is de bedoeling boven het schaduwstation en de keerlus een klein stadje uit te beelden dat trapsgewijze oploopt en waardoor de railbus bovenaan links onder het stadje door rijdt, eventueel met het ontvangstgebouw op hoogte van dat stadje met een voetgangersbrug verbonden met de perrons beneden.
Of het wordt landelijk boven met een kleine stoplaats.
Dat wordt nog verder uitgewerkt.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Het zou er bijvoorbeeld zo kunnen uit zien.
Om ook bovenaan wat afwisseling te hebben zou de zichtbare 'S' langs weerskanten onzichtbaar kunnen voorzien worden van een splitsing om te kiezen uit 2 railbusjes.
Maar er zijn natuurlijk duizend en één mogelijkheden om zo iets aan te kleden.
Blijft dat er op een heel klein baantje veel mogelijk is, zowel voor scenery als rij- en rangeermogelijkheden, veel meer dan op de meeste veel grotere banen die hier de revue passeren.
Zo lang je maar afziet van rondjes en hellingen aanleggen.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Leuke thematiek. Eerst zat ik wat te puzzelen met het ontvangstgebouw bij de railbus... Twee dicht opeen liggende stations?
Maar het is eerder één station dat twee lijnen verbindt en dat is leuk. Heel gecomprimeerd maak je zo een boeiend en afwisselend treinverkeer mogelijk. Ik geniet hiervan!

Groet,

Peter
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Ja, het zit inderdaad best geinig in elkaar. Al blijft het woekeren met de ruimte waardoor deze grappige keuzestress kan ontstaan:
je kan beneden op het perron kiezen om met de trein naar het ontvangstgebouw boven te gaan of om de trap omhoog en dan de voetgangersbrug te nemen ;)
En ja ik begrijp dat het de bedoeling is dat de railbus van tunnel naar tunnel pendelt met een tussenstop bij het ontvangstgebouw ;) en slechts in "uitzonderlijke gevallen" door rijdt naar de perrons beneden; maar het kàn wel en dat maakt het leuk!
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Ik vind het knap wat je op dit formaat heb weten te ontwerpen. Het stationsgebouw boven langs je railbuslijn vind ik alleen wat grootstedelijk voor zo'n nevenlijntje. Ik zou er meer een halte van maken die een aansluiting heeft op de hoofdlijn beneden. Dus hooguit een perron en misschien wat abri achtige schuilgelegenheid. Dat doet meer recht naar mijn mening aan het kleinschalige karakter van het nevenlijntje.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Citaat van: Hanzi op dinsdag 28 februari 2023, 13:13:17je kan beneden op het perron kiezen om met de trein naar het ontvangstgebouw boven te gaan of om de trap omhoog en dan de voetgangersbrug te nemen
Nee Hans dat kun je niet. Het lijntje waar de railbus op rijdt gaat via dit station van A(schaffenburg) naar B(isschofshof). Terwijl de lijn die beneden van het kopstation vertrekt naar C(hemnitz) gaat. Er is nergens een verbinding tussen die twee lijnen.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Het is inderdaad niet de bedoeling dat beide spoorlijnen ergens met elkaar verbonden zijn, het bovenste baantje zou bijvoorbeeld smalspoor kunnen zijn. Of een tram.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 28 februari 2023, 14:22:48
Citaat van: Hanzi op dinsdag 28 februari 2023, 13:13:17je kan beneden op het perron kiezen om met de trein naar het ontvangstgebouw boven te gaan of om de trap omhoog en dan de voetgangersbrug te nemen
Nee Hans dat kun je niet. Het lijntje waar de railbus op rijdt gaat via dit station van A(schaffenburg) naar B(isschofshof). Terwijl de lijn die beneden van het kopstation vertrekt naar C(hemnitz) gaat. Er is nergens een verbinding tussen die twee lijnen.
Oké, m'n bril stond scheef waardoor ik dacht dat de lijnen rechts middels een bochtwissel gekoppeld waren. Sorry, misverstandje. Hoewel het nog wel een leuke optie zou zijn voor die "uitzonderlijke gevallen" die ik noemde.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Iemand denkt dat ik mijn hand overspeeld heb door een tenderloc te tonen die klaar staat met 6 donderbussen en denkt dat de loc nooit kan omgelopen zijn.
Nochtans kan het wel, zelfs inclusief een bevoorading met water en kolen.
Ik probeer het te tonen met een stripverhaal. Dan worden de misschien op het eerste zicht overbodige wissels ook wel duidelijk.
De trein komt aan en rijdt tot tegen het stootblok.
De passagiers stappen uit.
De loc duwt de wagons achteruit richting locloods tot het omrijwissel gepasseerd is.
De wagons worden losgekoppeld en de loc rijdt naar het parallelspoor.
Op het parallelspoor rijdt de loc tot aan de bevoorrading en 'tankt'.
Dan duwt de loc de wagons weer tot tegen het stootblok en staat hij gereed, voorzien van nieuwe reizigers, om te vertrekken.
Dit is nu precies het leuke aan kleine baantjes, er is heel veel op te doen  ;)
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Zou helemaal netjes van de loc-bemanning zijn als ze de trein even tegen het stootjuk drukten voordat ze de machine gaan verzorgen. Dan is de kruising geheel vrij en worden eventuele passagiers niet gehinderd door het verschuiven van de trein voor vertrek.
Het is maar een detail, maar dat kenmerkt hoogwaardige service!

Groet,

Peter
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Je ziet maar, alles kan beter  ;)
In mijn ingebeelde dienstregeling komt de trein aan, stappen de passagiers uit en begint de loc dan pas te rangeren met lege wagons. En de volgende passagiers stappen pas in als de trein op zijn plaats staat om te vertrekken. Dat spaart wat over en weer rijden uit. En de passagiers worden door niks gehinderd. Maar de kruising is inderdaad iets langer bezet.
Variatie genoeg 😉
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Belangrijk (voor mij althans) is dat ten allen tijde het voorste spoor niet geblokkeerd wordt door het omrijden op het andere spoor, trek-duw treinen en treinstellen moeten ondertussen ongehinderd kunnen aankomen en vertrekken.
Ik stel mij het hogergelegen spoor voor bediend door een pendelautomaat, het voorste stationsspoor zou ook makkelijk automatisch kunnen afgehandeld worden en terwijl heel dat circus onbewaakt afloopt kun je dan zelf rangeren met personentreinen en goederentreinen op de andere sporen van het station.
Groter moet het allemaal niet zijn om mee te spelen 😉
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Hallo,

Het spoor links boven loopt dat dood in de berg?
Vind dit een mooi ontwerp, en heb ongeveer het zelfde formaat die ik kan vol bouwen.
Ben redelijk goed in de scenery, maar erg slecht met pc`s en Electra.

Groet, Jacob
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Ja dat loopt dood in de berg; rechts boven ook trouwens.
Er is dus geen verbinding tussen boven en beneden. Je moet van rangeren en pendelen houden; rondjes rijden is er niet bij.
Re: Beginnersbaantje 122x244 met veel (rangeer)mogelijkheden
Ik vind het een leuk ontwerp, vooral door de eigen bovenlijn en geen klimspiralen etc. Ook inspirerend voor een vervolg op mijn baan. Ik zou alleen je spoor uit het station dubbel maken. Lijkt mij een vrij groot station voor een enkele lijn. En ik vind het altijd mooi als twee treinen elkaar passeren.
Succes