Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... M-nummer Schlafwagen???

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Nichts schwarz, volgens Klaus Knørrepøt, maar reines Goldenes Öl. Direct fertig voor gebruik en voor alle Anwendungen!

En dat is mooi, scheelt mij weer een raffinaderij bouwen >:-D!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Hans,

Leuk dat je de ja-knikker ook nog werkend hebt gekregen. Ik vind de beweging erg "smooth". Dat is soepel Engels voor het juiste tempo :thumbup:. De laatste opstelling vind ik persoonlijk erg druk. Ik heb alle opties nog eens teruggekeken en geconcludeerd dat de borstelbomen mij eigenlijk het meeste storen in het oog springen. Die passen voor mij niet zo bij een fraai industrieel tafereeltje.

Groeten,
Wico   
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Hanzi op maandag 20 februari 2023, 19:18:47Radio Twente
Dat zit in de stad toch? In de buurt van de Amsterdamse Veerkade dacht ik?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Ja! (Knikker) Met de juiste cadans, Hans!  :thumbup: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Radio Twenthe, Stille Veerkade 11 in Den Haag.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Leuk om die ja-knikker in actie te zien Hans. :thumbup:
Een leuke toevoeging aan je baan.
Ook ik vind de opstelling niet rustgevend in tegenstelling met de eerste opstelling succes met het vinden van de juiste opstelling :P

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Nu we het over den Haag hebben. Vroeguh stond in het Haagse hout vlakbij station Laan van NOI niet zover v/d Hofpleinlijn ook zo'n ding ja te knikken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Och er zitten in DenHaag nog veel meer ja-knikkers, die gaan het alleen maar om de knikkers  ;)

Die knikker van Hanzi is wel leuk, dat motortje loopt mooi rond en die plunjer doet zijn werk wel. Nog steeds vind ik de eerste opstelling het mooist.  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: FransW op maandag 20 februari 2023, 20:32:05Radio Twenthe, Stille Veerkade 11 in Den Haag.
100% WOSA die winkel; komt zo uit de Faller catalogus van 1972 :D


plaatje van Google streetview
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Weer prachtig gecreëerd Hanzi 👌
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Freek op maandag 20 februari 2023, 23:45:13Nu we het over den Haag hebben. Vroeguh stond in het Haagse hout vlakbij station Laan van NOI niet zover v/d Hofpleinlijn ook zo'n ding ja te knikken.
Klopt, er hebben er naar het schijnt heel wat gestaan in de Haagse regio, Wassenaar, Rijswijk, Leidschendam, Delft; daar werd in de jaren 30 olie gevonden. Eén van de laatsten (wellicht de laatste?) herinner ik mij nog en stond net over de grens van Wassenaar langs de Landscheidingsweg; eind jaren 80 is die verdwenen; op zoek naar een foto daarvan kwam ik eigenlijk alleen dit krantenbericht tegen: jaknikker Landscheidingsweg Wassenaar

En zo lees ik dankzij het incomplete jaknikkertje uit een rommelbak op de Rijswijkse treintjesbeurs opeens allerlei wetenswaardigheden over de olievelden van de Haagse regio :thumbup:  :) .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 februari 2023, 08:09:46de olievelden van de Haagse regio
Zijn daar dan ook oliebaronnen uit voort gekomen. Zal wel niet.

En toen de olievelden in Den Haag uitgeput waren is Shell vertrokken. Of?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 21 februari 2023, 11:28:24En toen de olievelden in Den Haag uitgeput waren is Shell vertrokken. Of?
Shell is om een andere reden naar de VK verhuist.

Citaat van: FransW op maandag 20 februari 2023, 20:32:05Stille Veerkade
In de buurt dus.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@ Hans
Wat ik maar wil zeggen, is dat in mijn jeugd ik zo'n knikkend geval indrukwekkend vond. Nu heb je hem in model nagebouwd en nog werkend ook en de indruk is er klaarblijkelijk niet minder om, anders had die herinnering niet boven water eh .......... olie gekomen.

Naschrift: De Haagse olievelden werden geexploiteerd door de Bataafse Pietereulie Maatschappij wat toen nog geen Shell was.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 februari 2023, 08:09:46En zo lees ik dankzij het incomplete jaknikkertje uit een rommelbak op de Rijswijkse treintjesbeurs opeens allerlei wetenswaardigheden over de olievelden van de Haagse regio :thumbup:  :) .

Wanneer je de foto van het krantenknipsel goed bekijkt,
zie je dat je de plunjer niet aan de onderzijde van de knikarm,
maar aan de bovenzijde dient te bevestigen :wink:
Dit was om een exact rechte lineaire beweging met de plunjer te maken.

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Klopt Erik, er ontbreekt ook nog een deel aan de rechterzijde van de arm (die gele "halvemaanvormige" plaat zit er links wel, maar rechts niet). Die moet ik nog even namaken en dan tevens de kabel naar de plunjer juist bevestigen zodat hij als het ware met die ronding meeloopt.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Freek op dinsdag 21 februari 2023, 11:57:46geexploiteerd door de Bataafse Pietereulie Maatschappij
BP?

Overigens stonden die dingen eind negentiger jaren nog steeds in Zoeterwoude te knikken. Vlak naast de Heineken brouwerij. En dan waren er mensen die het raar vonden dat ik geen Heineken bliefde.
Och ze hadden in 's Hertogenbosch ook een brouwerij. Aan de rivier de Dieze, waarschijnlijk in die tijd, het meest vervuilde binnenwater van Nederland. Dank je de koekoek.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Knap voor mekaar gefietst Hans  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Mooie opstelling ook !
En inderdaad; net als Wico denk ik dat je tafereeltje zonder bomen beter tot zijn recht komt.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 21 februari 2023, 16:30:17
Citaat van: Freek op dinsdag 21 februari 2023, 11:57:46geexploiteerd door de Bataafse Pietereulie Maatschappij
BP?
Nee, later is het Shell geworden.

De eerste olie in Den Haag werd overigens gevonden tijdens een demonstratie-boring aan de Mient in Den Haag door de BPM; tot ieders verbazing kwam er bij deze demo werkelijk olie naar boven, en dat een paar km van hun hoofdkantoor!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Bataafse Petroleum Maatschappij (dochtermaatschappij van Shell) zat vroeger in het rode gebouw (de rode olifant) in Den Haag aan de Zuid-Hollandlaan. Het verlengde daarvan heet de Benoordenhoutseweg.

BP is British Petroleum, een andere oliemaatschappij met hoofdkantoor in London.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@ Hans: Daar heb je het al! Klaus doet een proefboring en je staat er versteld van dat ergens ondergronds op je baan een behoorlijke oliebron zit! Waar Klaus dan weer geen rekening me houdt is dat het ruwe olie is, machts nichts aus, levert transporten op naar de raffinaderij elders.
Neem tenminste aan dat er geen ruimte is voor een raffinaderij op je baan, afgezien van de geuren wat zo'n ding verspreid. Met een verkeerde wind kon je in den Haag ook Pernis ruiken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@citaat  @citaat Nee hoor, de Rode Olifant was het hoofdkantoor van concurrent Esso (voorheen The American Petroleum Company).
De Shell had haar hoofdkantoor aan de Carel van Bylandtlaan.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Geen zorgen Freek :D:

Citaat van: Hanzi op maandag 20 februari 2023, 20:03:45Nichts schwarz, volgens Klaus Knørrepøt, maar reines Goldenes Öl. Direct fertig voor gebruik en voor alle Anwendungen!

En dat is mooi, scheelt mij weer een raffinaderij bouwen >:-D!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 21 februari 2023, 16:30:17
Citaat van: Freek op dinsdag 21 februari 2023, 11:57:46geexploiteerd door de Bataafse Pietereulie Maatschappij
BP?

Nope, da's British Petroleum. :wink:

N.B.: het water voor de Grolsch-brouwerij wordt onder de stad Enschede weggepompt, of dat dan een verrijking moet zijn :roll:
En dat van Bar-le-duc komt onder Bunnik vandaan en allang niet meer uit Baarle (Eau de Gracht)

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Heren,

Een hartelijk "Dank jullie wel" voor een ritje 'down memory land'.
Van BPM naar Shell naar aankoop in 1921 van landgoed Te Werve in Rijswijk.
Naar lagere school sportdagen op de atletiekbanen sportvelden; verspringen, 100 meter sprint enz enz tot aan finale's met voetbal.
Zwemmen in De Put, het natuurpad in het meer bij Te Werve.
Herinneringen van >50 jaar geleden.
Dankzij een jaknikker van Hanzi.
(Voor mij is de eerste foto trouwens de mooiste opstelling.

Vrgr,
Wilko
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Ja het schiet weer lekker alle kanten op in dit topic :D  :D  :D . Maar leuk dat het mooie oude herinneringen naar boven haalt :thumbup: !
Nog snel even een klein eerbetoon aan dit "Haags historisch erfgoed":IMG-20230221-WA0009.jpg
en ja, ik realiseer mij dat de gelijkenis met het origineel absoluut onvoldoende is voor een plekje in Erik's topic "de bouwdoos en zijn voorbeeld".

En dan nu maar weer terug ontopic O:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
 :-)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
"Twenthe"..... Paginagroot in de Elektuur met aanbiedingen die ik me niet kon veroorloven. FM zenders, mengtafels, het spoorvirus was toen even weg.

Groet, Arie
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Haha, nóg meer mooie herinneringen... FM zenders... Laat ik maar niet over de Haagse etherpiraten beginnen: HIRO, radio Centraal, Hofstad radio, radio Stad Den Haag en niet te vergeten Telstar TV >:-D  >:-D  >:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 februari 2023, 21:54:45en ja, ik realiseer mij dat de gelijkenis met het origineel absoluut onvoldoende is voor een plekje in Erik's topic "de bouwdoos en zijn voorbeeld".
Helaas Hans! :roll: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@ Hanzi: Mooi al die herinneringen, daarbij wordt het moeilijk om terzake te blijven. Om die preisertje van Twenthe van werk te voorzien zou je natuurlijk ergens een plaatselijke piraat kunnen organiseren. Al dan niet met politie en ambtenaren en de zoveelste Harry die in beslag wordt genomen. Maar ach,wat leg ik toch te dromen zou Harry Klorkestein in Haags dialect zingen.

Maar eh, de 1ste en de 5de foto die je vertoonde met de ja knikker vind ik een mooie opstelling. Uiteraard verschillen smaken, dat dan wel weer.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Telstar TV, met een programmablad dat je kon kopen bij de sigarenboer om de hoek.
Mooi, stralen op de Europees Octrooi Bureau in de Plaspoelpolder.
Gouden tijd >:-D

Vrgr,
Wilko
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@citaat & @citaat  @citaat Ah echte kenners hier :D.

Citaat van: Freek op woensdag 22 februari 2023, 13:06:21@ Hanzi: Mooi al die herinneringen, daarbij wordt het moeilijk om terzake te blijven. Om die preisertje van Twenthe van werk te voorzien zou je natuurlijk ergens een plaatselijke piraat kunnen organiseren. Al dan niet met politie en ambtenaren en de zoveelste Harry die in beslag wordt genomen.
En als er dan weer een Harry (troetelnaampje voor de FM legerzenders die gebruikt werden door Hofstad-radio; formaat 19"rack tot het plafond met genoeg warmteafgifte om een doorsnee woning te verwarmen :D) uit de lucht werd gehaald dan was binnen een kwartiertje noodzender Henriëtte weer in de lucht >:-D  >:-D  >:-D. De mooiste locatie was wel op de LvM waar echt een gigantische mast op het dak stond, maar ook op het dak van het politiebureau (!) Jan Hendrikstraat stond ooit een Hofstad zender, hondsbrutaal natuurlijk maar de antenne viel daar niet op tussen de politieantennes :P.

Citaat van: Trainspotter op woensdag 22 februari 2023, 13:07:06Telstar TV, met een programmablad dat je kon kopen bij de sigarenboer om de hoek.
Mooi, stralen op de Europees Octrooi Bureau in de Plaspoelpolder.
Gouden tijd >:-D
Inderdaad Wilko, op het TV-kanaal van de BRT. Die zonden toen 's-nachts nog niet uit, maar Casema was contractueel wel verplicht om dat kanaal 24/7 door te geven op de kabel, ideaal dus >:-D  >:-D  >:-D


"Ja Hanzi, und jetzt fertig met die Kwatsch! Dit is hier kein Piratenforum!" bulderde die bolle Knørrepøt "ich habst op het braakliggende terreintje naast Lilleby ein altes Lagerhaus gefunden die we kunnen herverherbasteln voor de Öl-pumpe! Kom mit, aan de slag en rap ein bischen die Öl muß nach oben!" 
IMG-20230222-WA0000.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Hanzi,
Krijg je zo nu en dan niet de neiging om die Knørrepøt net onder dat dikke buikje tussen zijn korte beentjes te willen trappen? Zou ik wel doen als dat beestje zo tegen mij tekeer zou gaan. Ik aanvaard geen autoriteit, ook niet van een WOSA inspecteur.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Daarom loopt hij waarschijnlijk bij mij rond en niet bij jou ;).
En ach, ik slik het maar (oftewel: ene oor in en andere weer uit :D) en uiteindelijk tilt hij mijn baan wel naar een hoger niveau :thumbup:

Bovendien wordt het anders wel erg :offtopic:; desgewenst kunnen we in het E-café natuurlijk wel een HHH (Haagsch Historisch Hoekje) openen ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Nou Hans, daar is geen woord Spaans bij !
An die Arbeit und ein bisschen Plötzlich  :warning:

Gruss, Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@ Tony: Maar eh, moest jij geen loods afbreken?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Tony???
Nee hoor, Klaus liet even een vette scheet in het loodsje en dat was toereikend voor een vlotte sloop >:-D.
IMG-20230222-WA0003.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
En voor de liefhebbers is het Haagsch Historisch Hoekje een feit!
klikkie naar HHH
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
 @citaat  @citaat  Die scheten van Klaus behoorden ook tot de argumenten om hem naar een WOSA-job in Den Haag te promoveren, Hans  :o)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
@citaat en bedankt weer Tony :?.

Bij de ja-knikker had ik ook een klein oud haltegebouwtje neergezet, met de achterkant voor; vind ik wel een geinig bijpassend kantoortje.
Nou is Klaus best fors t.o.v. de 2 Aziatische bankzitters,
IMG-20230222-WA0006.jpg

maar dit deurtje is toch wel erg laag :O
IMG-20230222-WA0004.jpg
"Kwatsch zei Knørrepøt, 3200 extra WOSA Punkten für die Tür". Ikke blij :D  :D  :D.

De deuren van het gesloopte schuurtje zijn beter qua maat. Maar gelukkig geen puntenaftrek daarvoor ;).IMG-20230222-WA0005.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Hans,

Gezien het waarschuwingsbord op de gesloopte schuur snap ik nu ook waarom één scheet van Klaus voldoende was :o).

Groeten,
Wico
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
 @citaat  :D  :D  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Ik hoor Klaus al zingen: "Maak van Uw scheet een donderslag", alhoewel zingen ..........

@ Tony je zal wel spijt hebben dat Klaus is vertrokken. Hij had ook zo op die manier jouw loodsje kunnen slopen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Vanmiddag even met de resten van het loodsje gestoeid, maar dat gaat 'm niet worden. Tenminste niet in deze vorm. Te groot, te lomp, ...
Of misschien alleen te hoog?
IMG-20230224-WA0000.jpgIMG-20230224-WA0001.jpgIMG-20230224-WA0002.jpg 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Er hoeft toch geen puntdak op, Hans ... :wink:


Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Het is een loods en die zou hoger kunnen zijn als een bestaand gebouw. Ik denk dat die hoogte de oorzaak is van de beoordeling te groot en te lomp. Maak van papier eens een puntdak en laat het dusdanig oversteken dat de hhogte wat minder kenmerkend wordt.
Een ander bijkomend effect wat hem lomp maakt is de plaat waarop hij staat. Die hoge deuren zeggen iets over wat er vermoedelijk in zo'n loods wordt opgeslagen. Dan doet dus die trap voor die deuren ook afbreuk.
Kortom er moet een schattig klein pomphuisje komen te staan, let wel mijn idee. 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Schattig klein pomphuisje??? :-)  :-)  :-)
Heb je wel gezien hoe groot die motor is??? 8o  8o  8o
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 februari 2023, 21:16:27Er hoeft toch geen puntdak op, Hans ... :wink:
Groeten, Erik.
Klopt, kan ook een plat dak of schuin golfplaatdakje op.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Energiecrisis? Nein!
Hans, maar waarom komt die dekselse Klaus dan ook met zo'n grote motor aan? Anders gezegd niet het gebouw is te lomp, maar die motor. Toen ik die loods voor het eerst zag dacht ik dat je het vlooienspel beoefend had, alles keurig in het loodsje gemikt. Enfin nou mag je een gegeven paard niet in de mond kijken. Je moet Klaus natuurlijk wel te vriend houden.
Grondplaat dus maar uitbreiden, en ik zou er een puntdak op maken, maar nogmaals wie ben ik.