Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

robkop en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De aanhouder wint Henk en jouw private nuts voorziening is gereed voor de toekomst :P  :thumbup:

Groet, Jan
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
nu nog een bout, en je bent weer vertrokken ;);

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Daar kun je straks fijn een feestelijke openingsceremonie voor laten organiseren, Henk !
En zelf alleen maar het lintje doorknippen en aan de lekkere hapjes gaan  :P

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Nieuwsgierig: hoe lang kun je met volle accu's de installatie gebruiken wanneer de zon niet schijnt, bijvoorbeeld in het regenseizoen?
Of heeft de installatie tevens een netaansluiting?

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De installatie heeft in zoverre een netaansluiting dat ik deze dan manueel moet inschakelen, het is of/of. Een gewone inverter kun je niet samen met netspanning aansluiten.

Op een bewolkte / regenachtigs dag leveren de panelen nog genoeg energie om de motor te laten draaien. Het zjn twee 350W panelen en de motor neemt slechts 250W. Ik heb ook nog een tweede pomp die vraagt 350W maar die is nog niet aangesloten. Wanneer beide aangesloten zijn (en in werking) gebruikt dat 600W. Je begrijpt natuurlijk wel dat die pompen niet continu lopen. Zodra er een kraan wordt opengezet valt de waterdruk weg en schakelt het drukrelais in waardoor de pomp gaat lopen. Dat gaat zo snel dat je het niet in de gaten hebt. Zodra de kraan wordt dichtgezet bouwt de druk op naar de ingestelde maximum waarde en schakelt de pomp uit. Dat is dus niet een zo erg lange tijd. Ettelijke minuten bij het douchen, of voor de wasmachine om vol te lopen.

Er staat 100Ah aan accupower ter beschikking (voorlopig) maar de inverter schakelt vanzelf uit wanneer de accu nog maar 25% power bevat. Dan is er dus 75% gebruikt. Bij een opname van 600W loopt er een stroom van ca. 28A door de accu (24V). Dat betekent dat de beide pompen samen gedurende 2,5 uur kunnen lopen wanneer er geen power uit de zonnepanelen komt, 's Nachts dus. Dat is ruim voldoende om nog een keer te douchen, tanden poetsen, toilet spoelen en zelfs een afwasje te doen.

Wanneer overdag de zon niet uitbundig schijnt, bewolkt of zelfs zwaar bewolkt is. Dan leveren de panelen toch nog energie, niet zoveel als wanneer de zon er vol op staat, maar voldoende om de accu's opgeladen te houden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tony,
Het doorknippen van lintjes laat ik hier aan de Boedistische monniken over. De hapjes neem ik dan wel zelf tot mij.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk.

@citaat  @citaat  Dank voor het uitvoerige antwoord  :thumbup:
Het heeft dus eigenlijk een soort hydrofoor functie - op zonne energie -, maar dan zonder een expansievat.

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Toch noch een vraagje over je watervoorziening. Is dat dan grondwater of pomp je het ergens anders uit? En dat is dan tevens drinkbaar water?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is inderdaad grondwater. Er is een bron geboord van 48 meter diep. Dat is ver in de rotsachtige ondergrond. De vruchtbare laag is tussen 10 en 15 meter, daaronder zit gesteente. Het water wat daaruit komt is drinkbaar maar wel heel erg hard, kalkhoudend dus. Ooit toen we hier pas woonden heb ik een test uitgevoerd met een verouderd test setje wat ik nog had liggen, niet erg betrouwbaar dus. Daar kwam een DH waarde uit van over de dertig. En het is erg ijzerhoudend, de oer ligt hier gewoon in de tuin voor het oprapen. Wel een heel slechte kwaliteit.

Kun je de accu als het expansievat voorstellen?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik denk dat Erik meer doelt op een expansievat om de waterdruk constant te houden.
Nu zal je -naar ik aanneem :help:- merken dat er, zodra je je kraan open draait, heel even veel druk op staat en dat dit vrij snel instort en vervolgens weer wordt opgebouwd als je pomp start. Als je vervolgens minder water afneemt dan dat je pomp levert zal deze aan en uit gaan wat je dan weer merkt bij je kraan. Toch? Met een expansievat demp je dit gedrag.
Maar dat is de theorie, wellicht is jouw praktijk anders.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is inderdaad de theorie en zo werkt het ook met een gewone mechanische drukschakelaar, die kun je niet instellen. Maar die heb ik niet, ik heb een elektronische en die kun je wel instellen. Die instellingen heb ik express daarom dicht bij elkaar gezet. Dan merk je het verschil nauwelijks.
Overigens wanneer je minder water uit de kraan laat lopen dan het pompdebiet wordt deze wel constant aan- en uitgeschakeld. Dat hoor je wanneer je naast de pomp staat. Aan de kraan merk je er niets van en dat is wel zo fijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dan heb je geen expansievat nodig; tenzij je het aantal pompschakelingen zou willen verminderen (en daarmee slijtage).
Re: Baanbouw Rehausen - geen goed bericht
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen - geen goed bericht
Helaas is de inverter er vandaag mee uitgescheden. Er komt niets meer uit, nada, noppes. Zo dood als een pier. Dat is geen goede ontwikkeling kan ik je verzekeren. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Dus het apparaat is meteen retour gegaan leverancier. Nu heb ik een hybride inverter besteld. Die kan zowel on als off grid gebruikt worden en schakelt automatisch over, zo wordt het in ieder geval beschreven. Deze komt van dezelfde producent als de solar charge controller die ik nu gebruik en die werkt in ieder geval uitstekend. Dus nu maar hopen dat dat voor dit nieuwe ding ook opgaat. Enige nadeel is dat dit apparaat bijna 3 keer zo duur is als wat ik had. Maar ja, als het werkt en blijft werken is dat toch beter dan nu. Dan heb ik wel een charge controller over want die wordt dan overbodig. Oh ja, en ik moet de hele elektrische installatie er omheen aanpassen. Dat is dan het kleinste probleem.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat Een ongeluk komt nooit alleen, Henk  :eek: 
Da's toch flink balen!  :thumbdown:

Citaat van: Hanzi op vrijdag 24 februari 2023, 14:01:13Dan heb je geen expansievat nodig; tenzij je het aantal pompschakelingen zou willen verminderen (en daarmee slijtage).

Dus ook minder energieverbruik :wink:
Aanloopstroom van een DOL pomp is toch 6x de nominale stroom ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De aanloopstroom is een stuk hoger dan de nominale stroom, dat is een feit. Of het 6x is weet ik niet zeker.
Maar een pomp van 250 watt moet op een inverter van max. 3000 Wat toch geen probleem zijn betreffende aanloopstroom. 3000 is 12 maal 250. Dat is nog eens het dubbele van 6x.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ik zeg lekker doorgaan.
Snap er allemaal geen reet van maar het leest wel boeiend. :)
Is weer eens wat anders dan treintjes.  >:-D
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Reken maar dat we lekker doorgaan. Onder het motto de aanhouder wint wordt het eene apparaat na het andere afgekeurd. Vanmiddag is de nieuwe inverter/charger al geleverd. Dat is snel  8o . Zojuist de manual door zitten lezen en dat ziet er in ieder geval goed uit. En meteen maar een begin gemaakt met de ombouw van het elektriek er omheen. Eerst alles eruit gesloopt en meteen de netaansluiting gemaakt zoals dat voor dit apparaat nodig is. Dat is alvast klaar.

De pomp is voorlopig ook weer aangesloten dus kan er vanavond gekookt, gedouched enz. worden. Morgenochtend verder.

En meteen heeft het volgende probleem zich ook weer aangediend. De autoaccu laad niet meer op, waarschijnlijk generator defect. Goed dat ik nu diesel rij, die blijft het tenminste zonder accu doen. Alleen starten is dan lastig. Twee security mannen van de Makro waren zo goed om even een duwtje te geven. De lieden van Cockpit die ertegenover gevestigd is gaven geen sjoege. Met zo een service hebben ze aan mij zeker geen klant.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
@citaat die lieden van Cockpit wisten al dat ze je geen accu konden aansmeren, en generators verkopen ze (denk ik) niet :D

mvg,
Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Accu heeft vandaag 24 uur aan de lader gehangen en geeft nog steeds geen sjoege. Dus toch accu overleden. Morgen effe een nieuwe halen op de motor.

Verder heb ik vandaag lekker met de nieuwe inverter liggen stoeien. De hele bedrading moet overnieuw en niets past natuurlijk van de oude toestand. Morgenochtend nog even de laatste hand aan de solarkabels dan kunnen we testen. Had ik vandaag geen zin meer in en als het bijna donker is heeft het ook weinig zin.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Spannend, weer !

Kijk goed uit op de motor, he ?  8o
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Altijd. De tijd van racen ligt alweer ver achter mij.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De aanhouder wint, Henk! Maar het is niet echt iets om heel vrolijk van te worden als alle componenten één voor één de geest geven :(.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Wim op zondag 26 februari 2023, 15:42:28Kijk goed uit op de motor, he ?
Tja, nu zitten ze er samen op ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En bedenk wel: Valhelm hoofdzaak! Ook op de motorfiets...
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat De helm is toch alleen belangrijk bij het bloemschikken?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
 @citaat Oh. dat wist ik niet. En toch heb ik van bloemschikken ook wel kaas gegeten. In 65 en 66 nog geleerd!

Dat zijn nu de heerlijke dingen hier in Thailand. Er heerst helmplicht en zo nu en dan wordt er ook op gehandhaafd. Het rijden zonder helm levert een boete op die net zo hoog is als het rijden zonder rijbewijs. Maar door roodlicht rijden is veel en veel goedkoper. Kun je het nog volgen? Sowieso rij ik nooit op de motor zonder helm. Mijn koppie is mij iets te lief en daarbij de mentaliteit van Thaise autobestuurders.

Vanochtend de nieuwe inverter getest en in gebruik genomen. Tot nog toe werkt het ding uit de kunst. Eerst stond ik even vreemd te kijken, er werd geen output gegeven op de display. Dus even fout zoeken met de manual in de hand. Wat blijkt? Wanneer er geen belasting op de uitgang wordt gedetecteerd geeft het ding ook geen output. Dat heet economical saving. Zodra de kraan opengaat en de drukschakelaar wordt bekrachtigd is er ook meteen output. Zodra je de kraan opendraait heb je meteen een forse straal water, zonder onderbreking. Mooi toch?
Nu dan maar afwachten hoe lang deze pret gaat duren.

Meteen na het middageten de stad in gegaan. Eerst enkele kleine boodschappen en enkele rekeningen betaald. Ja, dat gaat hier allemaal nog contant. Thais (of eigenlijk alle Aziaten) vinden het prachtig om met dikke stapels bankbiljetten te zwaaien. Mij kan het niet boeien.
En uiteraard een nieuwe accu gescoord. Dezelfde die ik er al in had zitten. Thuisgekomen het ding uitgewisseld, starten en lopen die bak.
Alweer een probleem opgelost. Effe afkloppen nu en hopen dat er voorlopig geen nieuwe problemen om de hoek komen kijken. Ben er wel even klaar mee.

Dus mijn werkdag zit er alweer op en hoe is het met die van jou?
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Top dat je toch weer e.e.a. opgelost hebt, scheelt een boel frustratie. Kleine tip, als de auto loopt moet je even de spanning op de accu meten.
Ideaal ligt deze dan tussen de 13.2 en 14(.4) volt. Daaronder is de dynamo stuk, daarboven de spanningsregelaar, in beide gevallen niet gezond voor je accu.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 27 februari 2023, 10:10:55Dus mijn werkdag zit er alweer op en hoe is het met die van jou?
Ben om half 8 begonnen in het ijspaleis dus alweer zo'n 3 uur keihard aan de arbeid in het Haegsche IJspaleis :|.

Leuk dat het nu werkt, ben wel beniewd naar een fotootje van de nieuwe schakeling/opstelling!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 27 februari 2023, 10:22:07Top dat je toch weer e.e.a. opgelost hebt, scheelt een boel frustratie. Kleine tip, als de auto loopt moet je even de spanning op de accu meten.
Ideaal ligt deze dan tussen de 13.2 en 14(.4) volt. Daaronder is de dynamo stuk, daarboven de spanningsregelaar, in beide gevallen niet gezond voor je accu.
Daaronder kan het ook de spanningsregelaar zijn.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja dat had ik ook meteen gecontroleerd. De spanning staat mooi op 14.02 Volt. Trouwens zou dan ook de laadstroomcontrolelamp op het dashboard aan moeten gaan in beide gevallen.
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Hanzi op maandag 27 februari 2023, 10:23:29Ben om half 8 begonnen in het ijspaleis dus alweer zo'n 3 uur keihard aan de arbeid in het Haegsche IJspaleis :|.
Je hebt je jas opgehangen, koffie gehaald en gedronken >:-D

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 27 februari 2023, 10:10:55Oh. dat wist ik niet. En toch heb ik van bloemschikken ook wel kaas gegeten

Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nooit van gehoord, nooit eerder gezien. Ook niet echt mijn type humor.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nou, we zijn een dag verder en de inverter werkt nog steeds. Dat geeft vooruitzichten en moed. Verder zal ik niet iedere dag daarover berichten. Ga er maar vanuit dat geen bericht goed bericht is.

Vandaag is ook mijn nieuwe soldeerstation binnengekomen. Een heuse Weller, en dat werkt als een droom. Natuurlijk meteen uit moeten proberen en een vast plekje op mijn werktafel gecreëerd. Is wel even wennen hoor zo een modern apparaat. Je kan verschillende dingen instellen met een menuutje, waaronder de tijd waarna het apparaat in standby gaat. Af fabriek staat dat op 2 minuten, wat ik wel erg kort vind. Heb er voorlopig vijf van gemaakt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Zo, dat is dan weer een goed bericht en nu door naar de echte hobby.
Veel succes met de Weller.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dag Henk.

Gefeliciteerd met de nieuwe (moderne) aanwinst!  :thumbup:
En natuurlijk met het feit dat de inverter nog werkt  :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, die Weller. Haha zat vandaag gek te kijken. Was druk bezig met een printje te solderen. Houdt dat ding er ineens mee op. Niks meer heet. Wat blijkt, die timer out kijkt helemaal niet of de bout gebruikt wordt of niet. Als de tijd is afgelopen schakelt het ding uit, boem klaar. Heb de tijd nu maar op veel langer gezet want dat kunnen we niet hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De verlichting van de pizzeria is klaar. Vandaag de knipperLED ingebouwd die het houtvuur moet voorstellen. Heb er meteen maar een filmpje van gemaakt dat zegt meer dan vijf fotootjes.

Vandaag ook de rest van de LED strips boven de baan afgemaakt en aangesloten. De linkerhelft van de RGB strip had ik al eens gedaan. Vandaag de rechterhelft afgemaakt. Dat werkt nu prima, maar de linkerhelft wil ineens niks meer doen. Ook niet als ik de boel verwissel. Iets aan de strip defect waarschijnlijk. Dat betekent dat ik hem er af moet trekken en daar had ik nu net geen zin in.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Knap stukje scenery Henk. :thumbup:
Zeker het houtvuur is prachtig gemaakt.

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Leuk !
Zat je nou mee te hummen ?  :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Niet waarschijnlijk wanneer ik aan het filmen ben, maar het is wel Fleetwood Mac. Dus zeg nooit nooit.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Daarom.. ik hoorde duidelijk The Chain...
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 01 maart 2023, 12:08:06Als de tijd is afgelopen schakelt het ding uit, boem klaar. Heb de tijd nu maar op veel langer gezet want dat kunnen we niet hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk het niet. Als ik zie dat de temperatuur omlaag gaat, druk ik op het pijltje naar boven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja, dat heb ik ook een paar keer gedaan maar dan duurt het toch ettelijke seconden voor het ding weer op de juiste temperatuur is. En op een dergelijk moment wachten is irritant. Je wilt wat gaan doen, je hebt het werk al in de handen en dan moet je wachten.

Dat kunnen die Chinesen dan wel weer goed. Daar valt weliswaar niets in te stellen maar wanneer je de bout x-tijd niet gebruikt hebt gaat het spul in standby. Zodra je de bout dan weer in de hand neemt, beweegt zogezegd, wordt het spul weer aktief. Hoe ze dat doen weet ik niet, er zit geen bewegingssensor in, in ieder geval. En de opwarmtijd is ook veel sneller. Het is alleen jammer dat die apparaten zo zwak in elkaar gezet worden. Mechanisch gezien is het prut.
Re: Baanbouw Rehausen
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 01 maart 2023, 18:07:11Ja, dat heb ik ook een paar keer gedaan maar dan duurt het toch ettelijke seconden voor het ding weer op de juiste temperatuur is. En op een dergelijk moment wachten is irritant. Je wilt wat gaan doen, je hebt het werk al in de handen en dan moet je wachten.
Ja, dat is kut.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Goed gezien dat de afschakeltijd instelbaar is op 1-99 minuten? Een ,,feature die ikzelf ook liever niet wil hebben.
Dan zou ik zelf zeker op 99 zetten.
Er is geen keuze voor 0 of hoger dan 99 (oneindig?)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En alweer is er een week voorbij gevlogen. Lijken wel vogeltjes, de zwaluwen alweer gespot?

Buiten allerhande klusjes in en om het huis (de regentijd zit er weer aan te komen, dus daar moet je op voorbereid zijn) ook nog wat aan de hobby gedaan. De RGB strips werken nu allemaal naar behoren. De boosdoener een eind naar beneden getrokken en vastgesteld dat een koperbaan doorgescheurd was, natuurlijk precies de gezamenlijke baan zodat helemaal niets het meer doet. Na reparatie getest en alles weer pikobello, dus kon het weer naar boven en vastgeplakt worden.

Vandaag en gisteren bezig geweest met het afwerken van de controlpult. Het dak (bovenplaat) ligt er nu op en dat moest nog geplamuurd, geschuurd en geschilderd worden. De eerste laag kleur zit er nu op, dat mag vannacht drogen. Dan kan morgen de tweede en hopelijk laatste laag erop gesmeerd worden.
Controlpult-16.jpg
Ook zijn de aansluitingen gemaakt voor het test/programmeerspoor dat bovenop komt te liggen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wat een mega gaaf bedieningstableau heb je gemaakt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tjonge jonge Henk het zit je niet mee met al die elektrieke apparatuur. Tijd voor betere tijden ........... alhoewel een natte moeson ook niet alles is. Voordeel is dan wel dat je buiten kunt douchen, de afwas hoef je ook alleen maar buiten te zetten. Spoelt vanzelf schoon.

Maar alle gekheid op een stokje je hebt, zoals Jan Willem al opmerkte, een mooi bedieningspaneel.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Freek, dank voor je medeleven, maar ik ben bang dat je nog iets achter loopt. Momenteel werkt het uit de kunst, geen centje pijn. De zon schijnt en het water loopt je uit de mond, of was het nu er in? Nou ja, whatever, het loopt.
Veel Thais douchen nog altijd steeds buiten, ook als het niet regent. Is toch normaal.  >:-D
Citeerde afwas hoef je ook alleen maar buiten te zetten. Spoelt vanzelf schoon.
Dat droom je alleen maar. Van regen is nog nooit iets schoon geworden. Alleen maar viezer.  B)

En ja inderdaad, ik vind mijn bedieningspaneel ook helemaal uit de kunst. Vandaag de tweede laklaag er op aangebracht en helaas dekt nog niet voldoende naar mijn zin. Dus morgen nog een keer, maar dat is dan toch echt de laatste.

Ach nog even een geintje. Thaise reclame maken. Ik ben nog op zoek naar Solarpanelen om het spul verder uit te breiden. Twee paneeltjes is bij lange na niet genoeg. Dan zoek je het internet (Ali) af op aanbiedingen en kom je verschillende panelen tegen van 400 tot 600 Watt. Prijzen variërend van goedkoop tot heel erg duur. Maar om het even welke prijs je uitzoekt controleer eerst de technische specificaties en sta versteld. Er zijn enkele goede aanbieders die de waarheid vertellen, echter de meesten verkopen voornamelijk gebakken lucht. Voorbeeld aangeboden paneel 400W; V at Pmax=30V; Imax=8,6A. Hoe krijg je daar 400W uit? En dan staan de specificaties er nog lang niet overal bij vermeld. Die moet je dus al helemaal niet geloven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat is vast de P-input, Henk.
De zon stopt er 400W in en er komt 285W uit. Thaise Logica >:-D.

Omgerekend een rendement van meer dan 70%. En dan wordt Thaise logica een Thaise leugen want dát rendement wordt voorlopig niet behaald met zonnepanelen.