Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Riet en Veldbloemen maken

Gestart door WimFPU zondag 19 februari 2023, 18:34:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Riet en Veldbloemen maken
Beste Allen,

Ik heb zelf een soort van Bergbaan dus allerminst een Nederlandse baan. Het is voor mij dus niet zo interessant hoe je zelf Riet kunt maken maar omdat het maken ervan mij niet los liet ben ik het toch gaan proberen. Jaap Vriend heeft overigens ook al eens beschreven hoe hij Riet maakte maar zijn beschrijving kan ik niet meer terug vinden.
 
Ik dacht dat ik met naturel en groen gekleurde stukjes Sisaltouw misschien dezelfde werkwijze kon volgen als voor het maken van graspollen. Deze laatste methode heb ik zelf niet bedacht maar die ben ik tegengekomen bij het bekijken van een van de vele  "Prutsvlog" filmpjes op YouTube.  Dat mijn poging om Riet te maken voor mijzelf niet zo van belang was vanwege mijn bergbaan bleek niet juist omdat ik met mijn methode ook veldbloemen kan maken die voor mij weer wel bruikbaar zijn maar daarover later meer.

Graspollen worden volgens de "Prutsvlog" filmpjes gemaakt met de Elektrostatische Begrasser door grasvezels te schieten in dotjes houtlijm op aluminiumfolie en met Sisaltouw werkt dit niet. Als je een bosje Sisaltouw van pakweg 2,5 cm in een dotje houtlijm zet dan valt dit om en juist dit omvallen bracht mij op een idee. Beschouw het omvallen van het Sisaltouw als het plaatsen van bloemen in een vaas. De bloemen rusten tegen de rand van de vaas. Dan heb je voor het rechtop zetten van Riet ( lees Sisal) dus een soort van vaas nodig maar dan een zonder bodem. Een ring dus op ongeveer 1 cm hoogte boven de houtlijm dot.

Ik zocht in mijn schuur en vond een fietsventiel en na het eraf draaien van het koperen of messing dopje dat het ventiel belet om door de luchtdruk in de band weg te schieten en op zijn plek houdt, had ik een soort van tonnetje dat bovendien aan de bovenkant een iets smallere opening heeft dan aan de onderkant. Ideaal dacht ik om die bredere onderkant over mijn dot lijm te plaatsen en bovenin het bosje Sisal touw te steken. En zo ging ik aan het priegelen.

1.    Neem een stukje uitgeplozen en in kokend water rechtgetrokken Sisaltouw van ongeveer 7 cm. Voor zomerriet en bloemen eerst het touw groen verven. Dit laatste is een vervelend klusje omdat je het groene Sisaltouw voordat het geheel droog is weer los moet maken. Door de verf gaat het namelijk aan elkaar klitten
2.    Neem vervolgens uit dit bosje ongeveer 15 Sisaltouwtjes en leg deze als een bosje op elkaar met aan een kant zoveel mogelijk recht.
3.    Pak dit op met een pincet en zet op de andere kant een klem ( kan een wasknijper zijn of iets dergelijks) als ze maar bij elkaar blijven.
4.    Knip het vervolgens door de helft waardoor je een helft tussen de vingers houdt en de andere helft geklemd zit in de knijper.
5.    Breng beide bosjes bij elkaar met de geknipte kant op elkaar. Je hebt nu 30 draadjes sisal tussen de vingers geklemd met een afgeknipte kant. Zitten de delen niet exact op elkaar dan kun je de onderkanten tegen een hard voorwerp tikken waardoor ze gelijk komen. Je kunt er ook nog een paar mm van afknippen. Dan zijn ze ook gelijk.
6.    (Wil je gelijk al 2 Rietpollen tegelijk maken dan kun je ook ong. 30 draadjes Sisal i.p.v. ong. 15 draadjes nemen. De afgeknipte en ingeklemde 30 draadjes zijn dan voor Rietpol 2.) Het voordeel hiervan is dat je niets hoeft samen te voegen.
7.    Knijp een dotje houtlijm op een plankje dat bekleed ia met aluminiumfolie of op een glasplaatje. ( Hier hecht de houtlijm namelijk niet op )
8.    Steek de afgeknipte kant van het bosje Sisal door het Fietsventiel ringetje. Door de smalle opening en zover dat de afgeknipte Sisal 3 a 4 mm door de brede opening steekt.
9.    Plaats de afgeknipte zijde van de Sisal in de dot houtlijm ( een paar keer op en neer halen zodat al de Sisaldraadjes contact maken met de houtlijm )
10.  Laat vervolgens het fietsventiel ringetje los zodat het over de dot houtlijm valt. De "bloemen" staan nu in de vaas en je kunt verder met de volgende bos. Als de methode met de fiets ventieltjes je bevalt wil je er al snel meerdere tegelijk maken. Laat daarbij de fiets van de buurman met rust.
11.    Na het volledig uitharden van de lijm kun je het tonnetje met daarin het  Sisal touw van de aluminium folie aftrekken. Het blijkt lastig om tijdens het plaatsen van het Sisaltouw het tonnetje zo op zijn plaats te houden dat het de lijm niet raakt. Het kan hierdoor wel even prutsen zijn om het Sisaltouw met gedroogde houtlijm te scheiden van het "tonnetje". Ik doe dit met een afbreekmesje. Het gebruik van een ruimer "tonnetje" b.v. een schroefdop van een melkpak (waardoor dit de lijm niet raakt) met in het midden een gaatje, zal door sommigen handiger gevonden worden.

Groene Sisal ( Riet in voorjaar, zomer) kun je daarna voor een deel insmeren ( heel dun ) met wat verdunde houtlijm en met groen strooisel bestrooien om blad te suggereren ( voor Riet en Bloemen toepasbaar). Door later de topjes in verdunde houtlijm te dopen en daarna in gedroogde koffie of bruin gekleurd zaagsel kun je Riet sigaren suggereren of bloemen als je de in verdunde houtlijm gedoopte topjes in bloemenstrooisel ( rood, oranje, geel of wit) van Noch dipt.

Door de topjes van Naturel Sisal (Riet in winter ) in verdunde houtlijm te dopen en vervolgens in wit strooisel kun je  Rietpluimen suggereren.

Voor veldbloemen knip je de groene Sisal na het uitharden van de lijm wat korter en dip je de toppen na dopen in de verdunde houtlijm in het Rode, Oranje, Gele of Witte bloemstrooisel van Noch.

Dit laatste kun je trouwens ook doen met de zelfgemaakte graspollen.

groet Wim
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Leuk verzonnen. De aanpak die ik me herinner ging uit van de haren van een kwast, en die vind je b.v. hier (Jan Dul, blokpost9.nl) terug.

Ook op dit forum: 2013: Mijn baan Rooderwaard in opbouw(Didero)


Kortom: de blokkwast
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Dank je Jan. Ja die foto van en het idee achter die blokwitter heb ik ook al eens gezien. Ik kan mij alleen niet herinneren dat ik foto's van het eindresultaat van de bedenker van deze 'grote stappen gauw thuis' methode heb gezien.

groet, Wim
Re: Riet en Veldbloemen maken
Als je toch een Noch grasstok, RTS Greenkeeper o.i.d. hebt is het veel eenvoudiger om dit te gebruiken. Zie de video's hieronder:


Als ondergrond een ijzeren bakplaat of aluminium tray en bakpapier, in de video's wordt uitgelegd waarom dit gebruikt wordt. Statisch gras in de lengtes van 2,5 tot 12 mm voor verschillende lengtes.
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Citaat van: WimFPU op woensdag 22 februari 2023, 09:01:26Ik kan mij alleen niet herinneren dat ik foto's van het eindresultaat van de bedenker van deze 'grote stappen gauw thuis' methode heb gezien. 
Klopt,  zie beschrijving C-Brian (2012), gecoached door Firstborneagle (Arend).
Foto Firstborneagle:


Er staan wat foto's in het draadje. Niet deze (waarschijnlijk omdat Huub Maaskant op z'n site deze methode nooit heeft uitgelegd):
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2019

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Interresant gebruik van zo een mal om de vezels recht te houden/krijgen.

Ik ben ook bezig aan een beekje en dacht met sisaltouw eerst te proberen.
Mijn bloemen heb ik met de begrasser gedaan, met geschraapt waskrijt en zelfs kippekruiden als bloemblaadjes

Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Ronald,
Bedankt voor de filmpjes. De 1e kende ik al en zo maak ik ook mijn graspollen. Ik plaats de dotjes lijm alleen op aluminium folie die ik voordat ik met de lijm begin met kaarsvet insmeer zodat de pollen makkelijk los laten. De knijper van de elektrostatische begrasser bevestig ik dan aan de folie voor een optimaal spanningsveld.
Op dezelfde manier maak ik mijn pollen met bloemen. Het 2e filmpje is nieuw voor mij. Op die manier kun je hogere bloeiende bloemen in de graspollen plaatsen en dat ga ik zeker uit proberen.
De door Luke gebruikte houten mal ga ik ook uit proberen. Als je ervoor zorgt dat de mal enkele millimeters boven de, in mijn geval, aluminium folie hangt dan kan deze a. niet vastplakken, b. werkt dit hetzelfde als mijn fiets ventielen en c. kun je er meerdere tegelijk maken.

Jan ,
Bedankt voor de foto's van het Riet. Ook al vind ik de rietkragen die op deze manier worden gemaakt wel erg massaal. Het lijkt mij ook erg lastig om deze dicht op elkaar bundels groen te kleuren om zomerriet uit te beelden.

groet, Wim
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Citaat van: WimFPU op woensdag 22 februari 2023, 16:15:44Het lijkt mij ook erg lastig om deze dicht op elkaar bundels groen te kleuren om zomerriet uit te beelden.

Dat is niet helemaal eerlijk. Het gaat niet om een dichte-bundels-snel-klaar methode (althans, zo hoef je dat niet te doen).
Je moet bedenken dat de blokkwast-methode stamt van ver vóór 2010. Waarschijnlijk eerder jaren '80, dus met minder geavanceerde, pre-fab gekochte technieken.

Met blokkwast zou je een andere volgorde moeten kiezen (blokkwast eerst groen maken),
zonder blokkwast zou je Ragoem kunnen contacten.
Die heeft in 2015 een minidiorama gemaakt met een watermolen in de rubriek scenery (met daarin groen riet).

Bron Foto Ragoem:
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Een andere groen-riet kweker vind je hier (februari 2023).
Ook daar staat het riet dicht opeen:
CiteerVoor het riet gebruik ik Field grass van WS. Is mooi spul, maar ik merk dat ik het flink moet inkorten, niet langer dan 12-15 mm.

Dus dat gaat om Riet van Woodland Scenics ....

Afijn, lees het draadje zelf maar.
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Heb je weleens naar riet over de grenzen gekeken?

Riet in The Czech Republic?
Onder het trefwoord "reed" vind je niet alleen bloeiend riet (het bloeit rond de langste dag) maar ook rietsigaren (lisdodde), met sigaren erin (dus dan heb je het feitelijk over hoog- en nazomer seizoen).
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Deze kende ik nog niet Jan maar ik lees dat ze veel planten van papier maken.

groet, Wim
Re: Riet en Veldbloemen maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Riet en Veldbloemen maken
Het grote probleem van zoeken is dat je de trefwoorden moet kennen.

Woorden zoals Weed (onkruid), Reeds (Riet), Cattails (Lisdodde) of Lily (Waterlelie).
Dan blijkt ineens dat ook Noch Reed heeft uitgebracht, en niet te vergeten Busch Cattails & Bulrushs (120 stuks, $13.99),
JTT Cattails, Reeds, Lilypads en ander Weed.

Een van de merkwaardigste soorten riet van JTT is JTT 32514, het bloeit en ziet er daardoor niet uit als Riet
maar als Liesgras.
Het grote verschil op afstand is de kleur van de bloeiwijze. Dus daar valt nog wel iets aan te doen.

Dankzij JTT kom je ineens terug op het 3railforum, een draadje uit 2016.
Daarin staat deze foto (met Cattails, lisdodde):


Busch, JTT, Noch zijn merknamen, daar kun je gerichter op zoeken,
maar als je zoekt op JTT Cattails dan komt de rest ook naar boven,
zoals
een blog How To Create a Natural Looking Pond Scene,
waarbij gebruik gemaakt wordt van JTT en Woodland Scenics, en waarover een youtube filmpje bestaat:

Ook vind je wereldwijd allerlei leveranciers zoals , niet de goedkoopste, www.dekwast.nl
JTT cattails, 24 stuks, € 12,95
JTT lilypads, 12 stuks,  € 12,95

CiteerNOCH Laser-Cut minis are a series with small and realistic laser-cut kits and laser-cut plants.
The extremely filigree miniature plants are laser-cut from sturdy, multicoloured, printed special paper.
Noch 14102, Reeds, 16 stuks, €7.79 heet riet, maar is lisdodde.
Noch 14114, Waterlelies, 6 planten, €7.79
Noch 07060, Reed Assortment, gaat per gewicht, €12.99 (is wel riet)

Op ebay liggen de prijzen soms lager dan bij diverse webshops, en is de voorraad hoger, maar niet altijd.

Neem bijvoorbeeld
JTT 95633, dried cattails, 24 stuks, $ 8,25;
het voordeel van dried cattails is dat de sigaren ontbreken, en daardoor lijkt de lisdodde meer op riet.

Bij Busch Cattails kwam ik een recensie tegen:
Review
CiteerI was skeptical of these, but I am very pleased after buying.
These tiny green plastic cat tails come attached to plastic stringers so they are easy to handle.
I took out the air brush and sprayed about half of them a yellowish green and the other half a yellow brown.
Then painted the top flower of each yellow. Trimmed them off the stringers used a large pin to poke a small hole in my pond area and clustered them together in groups around the pond using Mod Podge matte glue.
When I poured the epoxy for my pond water they where poking out of the water just like the real thing.
Very realistic looking I will send photos as I get time. SK Ohio