Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Michelstadt } spontane line-up Märklin Store loc(s).

Gestart door h0_miessie zaterdag 13 september 2014, 21:29:17

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lekker bezig Michel, ziet er keurig uit!
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Goed bezig, Mies  :thumbup:
Zo langzaam aan ga je steeds meer plezier beleven aan het zelf knutselen en de voldoening is des te groter  :)
Carl is trots op je !

Grtz Tony
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Frank, waarom gebruik jij papieren rietjes bij wish.com zijn de plastieke rietjes nog volop leverbaar
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Papieren rietjes zijn volgens de kenners beter voor het milieu Johnny  :)
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Dat weet ik maar om te doen wat jij er mee doet zijn plastieken beter. In het ziekenhuis tijdens mijn dialyse krijgen wij drinken met van die papieren rommel na een tijdje is het doorweekt en nog amper bruikbaar
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: frank-103 op zaterdag 18 februari 2023, 14:48:56Papieren rietjes zijn volgens de kenners beter voor het milieu Johnny  :)
Daarom worden ze in plastic verpakt :D  :D
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Michel,

Mijn complimenten :thumbup:. Zeer fraai geworden en de oplossing met de platte tandenstokers is inderdaad veel mooier dan met lucifers. Heb ik ook weer wat geleerd!

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 18 februari 2023, 10:24:01B) Ziet er erg goed uit, netjes gewerkt. :thumbup:
Handige mal heb je er voor gemaakt. :thumbup:
Zo wordt je nog een echte scenery handy Michelman. :D
Nog effe verder werken dan, de rongenwagens vullen en er een mooi kiekje van maken. B)
Maar rustig aan natuurlijk, tis hobby, geen moeten. O:-D
Dirk-Jan

Dank voor je compliment voor het nette werken Dirk-Jan. :thumbup:
Ja soms heb ik goed ideeën zoals met deze mal maar om nu meteen van een scenery handyman te spreken gaat toch echt te ver hoor. :D
Gisteren een kiekje gemaakt van de sleep en weer wat dingen toegevoegd aan de buizen.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 18 februari 2023, 10:25:48Sow, da hedde gij mooi veur mekaar gepriegeld.  :thumbup:
Nou die kettinkies er nog op nieten.

Dank je wel Henk. :thumbup:
Het was zeker in het begin preigelen maar toen kreeg ik een  :idea:  en toen ging het veel makkelijker.
De kettingtjes zijn het niet geworden ik had er geen goed gevoel bij toen ik de eerste over de lading heen lag.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 18 februari 2023, 10:47:30Strak werk hoor Michel  :thumbup:  :thumbup:
Dat je dan ook een wagonnetje neemt om 'het afval af te voeren' !  :D
Groeten,
Erik.

Erik bedankt voor je compliment voor het strakke werk. :thumbup:
Ik ben zelf zeer tevreden met het eindresultaat moet ik bekennen.
Ja weggooien doe ik bijna nooit wat van de hobby komt tot ergernis van mijn vrouw maar het komt altijd wel weer van pas zoals nu een lading oud hout voor in het rangeerterrein. :)

Citaat van: iTom op zaterdag 18 februari 2023, 10:56:29Geeft gelijk meer sjeu en het is leuk om het zelf te maken met de meest eenvoudige middelen.  :thumbup:

Het geeft zeker meteen meer sjeu Tom en ja de voldoening is groot als je met eenvoudige middelen iets moois / leuks kan maken. :)

Citaat van: frank-103 op zaterdag 18 februari 2023, 11:06:07Goed bezig Michel! Zelf lading maken is heel ontspannend (als je niet te hard knijpt in die rietjes en ze ook niet vervormen door de houtlijm omdat het van die rottige papieren rietjes zijn). En dan die kettingkjes die aan je vingers blijven plakken door de houtlijm maar verder aan niets. Heel rustgevend! 😂

Dank je wel Frank. :thumbup:
Ik doe mijn best om er wat van te maken.
Het was zeker ontspannend werken en nee ik heb niet te hard geknepen en ik heb Noch lijm gebruikt zodat er altijd wat beweging in blijft en het toch vast zit.
Nee er is niks aan mijn mooie handjes blijven plakken. :D

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 18 februari 2023, 11:23:34Dan is het maar goed dat Michel niet besloten heeft om met secondenlijm te gaan werken. Dat geeft nog veel meer plezier.

Maar Michel, plak je die rietjes wel vast aan de tussenliggende houtjes of ligt alles los op elkaar. Zal toch niet want dan krijg je dat nooit zo mooi op de rongenwagen. Een heel klein drupppeltje lijm op de raakvlakken is ruim voldoende, er hoeft geen gewicht aan te hangen.


Dat heb ik zeker niet gebruikt Henk want dan gaat het zeker fout bij mij werken met secondenlijm. :D
Alles ligt vastgeplakt met Noch Hin und weg kleber blijft altijd wat speling houden een druppeltje is inderdaad genoeg.

Citaat van: wimpietje op zaterdag 18 februari 2023, 12:25:00Goed gevonden en mooi gedaan Miche 👌👌👌

Dank je wel Wim. :thumbup:
Ja soms heb ik van die momenten niet veel maar als ik ze heb doen ze precies wat ik ermee wilde doen. ;)

Citaat van: Hanzi op zaterdag 18 februari 2023, 12:44:14Lekker bezig Michel, ziet er keurig uit!

Dank je wel Hans. :thumbup:
Simpel en mooi wat wil een modelhobbyist nog meer. :)

Citaat van: Tony op zaterdag 18 februari 2023, 12:58:44Goed bezig, Mies  :thumbup:
Zo langzaam aan ga je steeds meer plezier beleven aan het zelf knutselen en de voldoening is des te groter  :)
Carl is trots op je !
Grtz Tony

Dank je wel Tony. :thumbup:
Het zijn momenten dat ik echt zin heb om dit te doen en die momenten zijn spaarzaam echt waar maar als ik bezig ben dan heb er wel veel plezier in om het te doen.
En ja de voldoening is zeker groot als je het eindresultaat ziet.
Blij dat mijn petekind trots op mij is doet mij goed en geeft een dikke pluim in mijn...... ;)

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 18 februari 2023, 14:39:24Frank, waarom gebruik jij papieren rietjes bij wish.com zijn de plastieke rietjes nog volop leverbaar


Frank is wijs en gebruikte geen papieren rietjes maar dat was ik Johnny. :D
Ik bestel eigenlijk nooit wat in China vaak lang wachten en kwaliteit van heb ik jouw daar.

Citaat van: frank-103 op zaterdag 18 februari 2023, 14:48:56Papieren rietjes zijn volgens de kenners beter voor het milieu Johnny  :)

En zo is het Frank al blijf ik natuurlijk wel in die vette oude BMW rijden. ;)

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 18 februari 2023, 15:07:26Dat weet ik maar om te doen wat jij er mee doet zijn plastieken beter. In het ziekenhuis tijdens mijn dialyse krijgen wij drinken met van die papieren rommel na een tijdje is het doorweekt en nog amper bruikbaar

Die papier rietjes is inderdaad troep om mee te drinken en dan laten staan om later weer verder te drinken dus alles in één keer opdrinken dan valt het reuze mee. ;)  :P
Het voordeel van papieren rietjes op de wagons is wel dat ze minder glimmen als plastiek rietjes wat ikzelf mooier vindt staan.

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 18 februari 2023, 16:06:19
Citaat van: frank-103 op zaterdag 18 februari 2023, 14:48:56Papieren rietjes zijn volgens de kenners beter voor het milieu Johnny  :)
Daarom worden ze in plastic verpakt :D  :D

Niet helemaal waar Bas deze (250 rietjes) werden in een kartonnen doos aangeleverd. :)

Citaat van: Wico op zaterdag 18 februari 2023, 16:24:13Michel,
Mijn complimenten :thumbup:. Zeer fraai geworden en de oplossing met de platte tandenstokers is inderdaad veel mooier dan met lucifers. Heb ik ook weer wat geleerd!
Groeten,
Wico

Dank je wel voor je complimenten Wico. :thumbup:
Mijn eerst proef was met inderdaad met lucifers maar de afstand bleek toch de groot te zijn tussen buizen vandaar mijn idee van platte houten tandenstokers.
En leuk om te lezen dat ik een ervaren scenery kunstenaar wat kan leren. ;)  :)


Verder heb ik gisteren weer wat aan de buizen gedaan als eerste een ketting om de lading gedaan en nee ik had niet het wauw idee toen de eerste ketting er op lag dus hup er weer af en toen heb ik draad van vuilniszakken afsluiting gebruikt samen geknepen aan de onderkant en dat stond veel beter.
Ook heb ik de witte binnenkant van de buizen zwart geschilderd vond het witte toch wat storend als ik er naar keek als de wagons langkwamen rijden.

Verder een foto van de sleep met een prachtige Cargo loc ervoor.

Ik wens u allen een prettige modelbaan dag toe.

Groet Michel
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
met die vuilnisdraad ziet het er veel beter uit  :thumbup:

mvg,
Michel
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: h0_miessie op zondag 19 februari 2023, 08:45:06Niet helemaal waar Bas deze (250 rietjes) werden in een kartonnen doos aangeleverd. :)
Die rietjes aan een pakje drinken wel. Het geeft de waanzin van de tijd wel weer in ieder geval
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Hallo Mies,

Dat is een hele mooie sleep geworden. Leuk hé? Klungelen met scenery... >:-D  De zwarte binnenkant is vele malen beter! Ik denk wel dat als je de ketting roestbruin maakt dat dat toch wel mooi kan staan maar de oplossing met dit ijzerdraad is ook goed gelukt.



Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Michel,

Die ijzeren spanbanden zien er strak uit :thumbup:. Ik vond persoonlijk de witte binnenkant ook niet mis staan (buizen met een gecoate binnenkant).

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Op de laatste foto zie je een weg tegen het schuine dak aan met daarnaast het spoor......vind ik een goed idee......misschien jat dit ook wel  :D

gr. Ruud
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: basjuh1981 op zondag 19 februari 2023, 11:08:30
Citaat van: h0_miessie op zondag 19 februari 2023, 08:45:06Niet helemaal waar Bas deze (250 rietjes) werden in een kartonnen doos aangeleverd. :)
Die rietjes aan een pakje drinken wel. Het geeft de waanzin van de tijd wel weer in ieder geval
Inderdaad, vroegâh -toen alles beter was- zaten de kunststof rietjes trouwens in een papieren hoesje op de pakjes geplakt.
Nu dus precies omgekeerd, tel uit de winst voor t milieu >:-D !
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
En Michel, je kan toch ook metalen spanbanden in combinatie met een ketting aan het begin en einde van een wagon doen? Wel even dat "goud" metaalgrijs of roestbruin kwasten.

Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Een goed idee van die spanbanden 👌
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
In het echt liggen die buizen waarschijnlijk op soort kwartronde blokken zodat ze niet gaan rollen.
Maar om dat nou in model na te bootsen met uitgeholde lucifers zal te ver gaan.
Die tandenstokers wekken de juiste illusie en met een drupje lijm gaan ze ook niet rollen >:-D.
Je had ze misschien ook nog 4-3-4 kunnen stapelen.
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: ramdani op zondag 19 februari 2023, 10:52:56met die vuilnisdraad ziet het er veel beter uit  :thumbup:
mvg,
Michel

Dat ben ik helemaal met je eens naamgenoot. :)

Citaat van: basjuh1981 op zondag 19 februari 2023, 11:08:30
Citaat van: h0_miessie op zondag 19 februari 2023, 08:45:06Niet helemaal waar Bas deze (250 rietjes) werden in een kartonnen doos aangeleverd. :)
Die rietjes aan een pakje drinken wel. Het geeft de waanzin van de tijd wel weer in ieder geval

Ja met die pakjes drinken heb je gelijk Bas ja het zit soms raar in elkaar wat nu wel en niet meer mag. :?

Citaat van: Narwal op zondag 19 februari 2023, 11:16:44Hallo Mies,
Dat is een hele mooie sleep geworden. Leuk hé? Klungelen met scenery... >:-D  De zwarte binnenkant is vele malen beter! Ik denk wel dat als je de ketting roestbruin maakt dat dat toch wel mooi kan staan maar de oplossing met dit ijzerdraad is ook goed gelukt.


Dank je wel Marcel. :thumbup:
Ik moet er echt zin in hebben moet ik bekennen het kijken naar de rijdende treinen wint het nog steeds van de scenery. ;)
Ik ben zelf ook dik tevreden met de geschilderde binnenkant(en) van de buizen staat net wat netter.
Met de ketting eromheen had ik niet het wouw gehalte met het ijzerdraadje wel.

Citaat van: Wico op zondag 19 februari 2023, 17:51:19Michel,
Die ijzeren spanbanden zien er strak uit :thumbup:. Ik vond persoonlijk de witte binnenkant ook niet mis staan (buizen met een gecoate binnenkant).
Groeten,
Wico

Dat vindt ik ook al is het wel voorzichtig aandraaien met de papierenrietjes maar met beleid lukt alles zullen we maar zeggen. ;)
Was ook niet verkeerd maar persoonlijk vindt ik de zwarte binnekant net wat meer smoel geven aan de buizen als ze op de wagon leggen.

Citaat van: Rudibeer op zondag 19 februari 2023, 17:54:50Op de laatste foto zie je een weg tegen het schuine dak aan met daarnaast het spoor......vind ik een goed idee......misschien jat dit ook wel  :D
gr. Ruud

Nee jatten doe jij niet Ruud je leent het idee. ;)
Ga je gang maar hoor ik ben vereerd dat je een stukje scenery van mijn baantje jat leent. :)

Citaat van: Hanzi op zondag 19 februari 2023, 17:59:59
Citaat van: basjuh1981 op zondag 19 februari 2023, 11:08:30
Citaat van: h0_miessie op zondag 19 februari 2023, 08:45:06Niet helemaal waar Bas deze (250 rietjes) werden in een kartonnen doos aangeleverd. :)
Die rietjes aan een pakje drinken wel. Het geeft de waanzin van de tijd wel weer in ieder geval
Inderdaad, vroegâh -toen alles beter was- zaten de kunststof rietjes trouwens in een papieren hoesje op de pakjes geplakt.
Nu dus precies omgekeerd, tel uit de winst voor t milieu >:-D !

Vroeger was zeker alles beter in mijn ogen maar ik ben een ouwe gek in deze gekke wereld waar iedereen maar doet wat hij wil en wil hij of zij morgen een hij of zij zijn dan kan dat allemaal maar gaat mij mijn pet te boven zeg maar. 8o

Citaat van: Hanzi op zondag 19 februari 2023, 18:09:00En Michel, je kan toch ook metalen spanbanden in combinatie met een ketting aan het begin en einde van een wagon doen? Wel even dat "goud" metaalgrijs of roestbruin kwasten.

Dat is wel een leuk idee Hans ik ga mijn gedachten er eens over na laten denken hoe ik dat het beste maar zeker ook het mooiste kan doen.

Citaat van: wimpietje op zondag 19 februari 2023, 18:28:57Een goed idee van die spanbanden 👌

Ja Hans heeft zo zijn ideetjes Wim en dat stel ik zeer op prijs. :thumbup:
Of bedoelde je mijn aangebrachte spanband van ijzer ? Je ziet het ik ben oud en gek aan het worden. :D

Citaat van: Hanzi op zondag 19 februari 2023, 18:51:21In het echt liggen die buizen waarschijnlijk op soort kwartronde blokken zodat ze niet gaan rollen.
Maar om dat nou in model na te bootsen met uitgeholde lucifers zal te ver gaan.
Die tandenstokers wekken de juiste illusie en met een drupje lijm gaan ze ook niet rollen >:-D.
Je had ze misschien ook nog 4-3-4 kunnen stapelen.

Daar heb ik ook aan zitten denken wie weet kom ik nog eens op een goed idee om dat te maken misschien uit een stukje tempex plaat met een roinde vijl zal een brainstormen.

Groet Michel
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Maak het jezelf vooral niet te moeilijk Michel, voorlopig rijden je mooie wagons met een even zo mooie lading rond :thumbup: !
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: h0_miessie op maandag 20 februari 2023, 17:55:53
Citaat van: Hanzi op zondag 19 februari 2023, 18:51:21In het echt liggen die buizen waarschijnlijk op soort kwartronde blokken zodat ze niet gaan rollen.
Maar om dat nou in model na te bootsen met uitgeholde lucifers zal te ver gaan.
Die tandenstokers wekken de juiste illusie en met een drupje lijm gaan ze ook niet rollen >:-D.
Je had ze misschien ook nog 4-3-4 kunnen stapelen.

Daar heb ik ook aan zitten denken wie weet kom ik nog eens op een goed idee om dat te maken misschien uit een stukje tempex plaat met een roinde vijl zal een brainstormen.


Wellicht niet echt nodig, kijk maar eens hier.
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Ik bedoelde « jouw » spanbanden hè 😉
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: Hanzi op maandag 20 februari 2023, 18:03:15Maak het jezelf vooral niet te moeilijk Michel, voorlopig rijden je mooie wagons met een even zo mooie lading rond :thumbup: !

Nee ik zal het mij niet te moeilijk maken Hans maar tijdens het rijden onder het werk is het wel leuk om er over na te denken en ideeën te laten broeien.
De "oplossingen" moeten bij mij vaak simpel zijn en met het materiaal wat ik al in huis heb verzameld daar haal ik mijn plezier uit.

Citaat van: Eric-Paul op maandag 20 februari 2023, 18:25:00Wellicht niet echt nodig, kijk maar eens hier.

Eric-Paul, wat een leuke link daar kan ik veel inspiratie uithalen zeker die foto van de zijkant waar goed de (span)band te zien is die tussen de rongen zit.
Ik voel wat ideetjes opkomen nu kijken of zie haalbaar zijn voor mijn sceneryhandjes. ;)

Citaat van: wimpietje op dinsdag 21 februari 2023, 06:36:52Ik bedoelde « jouw » spanbanden hè 😉

Dank je Wim. :thumbup:
De laatste tijd is het in mijn hoofd zo een warboel dat ik alles moet opschrijven omdat ik gewoon alles vergeet of langs mij heen gaat. 8o 

Groet Michel
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 21 februari 2023, 09:17:29
Citaat van: Hanzi op maandag 20 februari 2023, 18:03:15Maak het jezelf vooral niet te moeilijk Michel, voorlopig rijden je mooie wagons met een even zo mooie lading rond :thumbup: !

Nee ik zal het mij niet te moeilijk maken Hans maar tijdens het rijden onder het werk is het wel leuk om er over na te denken en ideeën te laten broeien.
De "oplossingen" moeten bij mij vaak simpel zijn en met het materiaal wat ik al in huis heb verzameld daar haal ik mijn plezier uit.

Groet Michel
Dat herken ik helemaal Michel; zo ook bij mijn jaknikker projectje :) .
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } lading maken voor de Märklin 47710.
@citaat

En zo komen bij ons de leukste en simpelste ideeën tot stand en tot uitvoering op de baan Hans. ;)

Groet Michel
Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Ik wilde allang een militaire sleep hebben in Michelstadt omdat ik dat een mooi gezicht vindt zo een prachtige tank op een lage wagon dus gisteren zijn er vanuit Zwitserland de eerste 2 wagons binnen gekomen die het begin zijn van de militaire sleep.

De sleep zal uit 7 wagons bestaan de eerste 2 die gearriveerd zijn zijn van Piko (96697) met 2 prachtige M113 tanks erop van het Zwitserse leger.

Nadat ze binnen waren gekomen meteen wat losse onderdelen er opgelegd kijken hoe het stond het stond goed zeker de blokken die voor en achter de rupsbanden leggen maken het geheel mooi af.
Vandaag de boel vastzetten met een puntje secondelijm zodat het er niet af kan vallen tijdens het rijden.

De ketting die ik gekocht had voor de rongenwagons gaan nu gebruikt worden om de tanks vast te zetten dus nu een manier vinden om ze strak te houden en als dat gelukt is weatheren met de potloden die ik voor de scenery gekocht heb.

En natuurlijk zijn 2 wagons nog geen sleep dus heb ik 5 prachtige Piko (96694) besteld bij mijn Duitse hofleverancier en 5 moderne Zwitserse tanks bij Arwico in Zwitserland.

Voor de sleep komt de Piko Br 189 Cargo loc te rijden die het geheel fraai compleet maakt.

Nu eerst de losse onderdelen vastmaken aan de 2 wagons en een manier bedenken hoe de kettingen recht kan maken kreeg al een tip van haarlak of houtlijm of blanke lak dus dat wordt wat experimenteren de komende tijd.
Ook kreeg ik van een vriend de tip om de kettingen kruislings aan te brengen dus dat gaan we natuurlijk doen.

Verder zaten er bij de bestelling 3 heerlijke reepjes met Zwitserse chocolade die helaas de avond niet overleeft hebben. :P   

Foto's zeggen meer als woorden dus veel kijkplezier toegewenst.

Groet Michel 
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Michel,

Gefeliciteerd met deze zeer fraaie aankopen. Die M113 pantserinfanterievoertuigen zien er zeer gedetailleerd uit :thumbup:. Ik ben nu al heel nieuwgierig naar de aanstaande uitbreiding :).

En hou ons op de hoogte hoe je de kettingen aanbrengt, dat idee kan ik dan mooi gebruiken op mijn eigen panzertransport :idea:.

In Donnerwetter rolt vandaag de tweede autotransporter binnen!

Groeten,
Wico
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
De ontwikkelingen van de laatste 2 weken gelezen Michel, mijn petje af.

Vrgr,
Wilko
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
 B) Dat is wel een hele mooie aankoop, mij kan zo'n sleep ook wel bekoren. :thumbup:
En op militair gebied is er erg veel te koop met allerlei scenery, dus je kan je compleet uitleven.
Effe een hoekje schoonvegen met een grote armzwaai en een militair kamp aanleggen met stormbaan en al, er is heel veel mogelijk. :D
Suc6 met de kettingen aanleg.

Dirk-Jan
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Idd mooie m113's.  Maar bedenk dat bij transport de antennes naar beneden getrokken worden en de bewapening ter bescherming vaak bedekt is met een hoes. De kettingen vind ik zelf niet mooi, zijn veel te grof voor de schaal. Ik zou voor kabels met spanijzers gaan.

Groeten Maarten
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 04 maart 2023, 08:46:56......De ketting die ik gekocht had voor de rongenwagons gaan nu gebruikt worden om de tanks vast te zetten dus nu een manier vinden om ze strak te houden en als dat gelukt is weatheren met de potloden die ik voor de scenery gekocht heb.......


Hallo Michel,
de kettingen bij mij heb ik gefixeerd door een druppeltje secondelijm er langs laten lopen waardoor ze mooi strak blijven staan.




Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Ik vind de kettingen wel een beetje fors uitgevallen en niet zo geschikt voor deze wagens.
Bij de Snps worden spanbanden gebruikt.
Marklin leverde vroeger wel een antislipbandjes (of iets wat daar sterk op leek) om dit te imiteren bij de houtwagenset.
Maar Google eens naar praktijk voorbeelden.
Opmerkelijk is verder ook dat Marklin bij de eerste Zwitserse wagens de span-inrichting heeft weggesneden. Blijkbaar waren die bij originele ook niet aanwezig.

Ik moet nog ergens foto's hebben.

Mvg
Marcel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Hoi Michel,

Leuke aanwinst! Komt er ook nog een begeleidingsrijtuig bij voor de manschappen? Dat zie je vaak direct achter de loc.

Groet,
Roel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Hoi Mies,

Militair transport ziet er altijd indrukwekkend uit en het is maar goed, dat dit kleine spul niet echt kan schieten  ;)
Als je foto's googelt, zal je zien dat die kettingen en zelfs de blokken tegenwoordig lang niet altijd gebruikt worden.
Als het met de blokken vast genoeg staat, zou ik het daarbij laten.
Dan blijven de tanks ook nog eens mobiel en kun je ook met "lege" wagens rijden.

Grtz Tony
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Mooie fijne kettinkjes heb je gevonden!
Ze zijn ook te koop bij Artitec: 387.350 en 387.349. Die zijn nóg fijner, kijk hier eens: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1365252
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Michel, alweer een fantastische uitbreiding van je wagenpark. Het houdt maar niet op bij jou, met al dat moois.

Maar even ter lering ende vermaek. Dit zijn geen tanks, tanks zijn herkenbaar aan een groot kanon dat aan een koepel is bevestigd. Dit is de M113 Armoured Personnel Carrier (APC) Bradley. Een gepanzerd voertuig om infantrie eenheden naar (of van) hun inzetgebied te transporteren. Deze kun je natuurlijk wel combineren met tanks (Leopard2) op een transport, of met een bergingstank (een Leo2 waar geen kanon op zit maar een kraan). Forumlid Techlite kan je daar heel veel meer over vertellen.
Verder zijn de eerdere opmerkingen betreffende de antennes en machinegeweer niet te veronachtzamen.
Wat betreft de kettingen, deze zijn niet samen op één foto afgebeeld en dat kan dus nogal een verkeerd beeld geven. Maak eens een foto van een Bradley met een ketting eroverheen gedrapeerd (of er naast). Dan kunnen we de juiste verhouding zien.
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Hier een filmpje waarop Abrams en Bradleys per trein vervoerd worden.
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Nog een kleine opmerking van een mierenneuker, de Bradley was de opvolger vd M113. Dus niet hetzelfde voertuig. En is inderdaad geen tank.  :)
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Citaat van: Wico op zaterdag 04 maart 2023, 08:54:00Michel,
Gefeliciteerd met deze zeer fraaie aankopen. Die M113 pantserinfanterievoertuigen zien er zeer gedetailleerd uit :thumbup:. Ik ben nu al heel nieuwgierig naar de aanstaande uitbreiding :).
En hou ons op de hoogte hoe je de kettingen aanbrengt, dat idee kan ik dan mooi gebruiken op mijn eigen panzertransport :idea:.
In Donnerwetter rolt vandaag de tweede autotransporter binnen!
Groeten,
Wico

Dank je wel Wico voor je felicitatie. :thumbup:
De M113 ziet er zeker fraai gedetailleerd uit ook de kleuren vindt ik zeer geslaagd.
Uiteraard laat ik de vorderingen zien van de kettingen hopelijk heb je er wat aan van mijn gepruts. ;)
Ik zag je wonderschone autotransporter in je filmpje ziet er prachtig uit deze aanwinst mooi kort sleepje zo. :thumbup:

Citaat van: Trainspotter op zaterdag 04 maart 2023, 09:15:12De ontwikkelingen van de laatste 2 weken gelezen Michel, mijn petje af.
Vrgr,
Wilko

Dank je wel Wilko voor je compliment en dat je je pet(je) afneemt voor mij. :oops:  :thumbup:

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 04 maart 2023, 09:21:40B) Dat is wel een hele mooie aankoop, mij kan zo'n sleep ook wel bekoren. :thumbup:
En op militair gebied is er erg veel te koop met allerlei scenery, dus je kan je compleet uitleven.
Effe een hoekje schoonvegen met een grote armzwaai en een militair kamp aanleggen met stormbaan en al, er is heel veel mogelijk. :D
Suc6 met de kettingen aanleg.
Dirk-Jan

Dan zitten we op de zelfde (slepen)lijn Dirk-Jan mij kan het zeker ook bekoren. ;)
Bij de gedachten krijg ik meteen de kribbels doet mij meteen denken aan Panserstorm ? bij de commando's in Roosendaal in '83 nee alleen een militaire sleep is voldoende om door Michelstadt heen te rijden.
Dank je ik ga mijn best doen met de kettingen of het wat wordt is een tweede.

Citaat van: Maarten op zaterdag 04 maart 2023, 09:33:45Idd mooie m113's.  Maar bedenk dat bij transport de antennes naar beneden getrokken worden en de bewapening ter bescherming vaak bedekt is met een hoes. De kettingen vind ik zelf niet mooi, zijn veel te grof voor de schaal. Ik zou voor kabels met spanijzers gaan.
Groeten Maarten

Ze zijn zeker mooi Maarten.
Ik weet de procedures voor het vervoer van militair materiaal maar deze antennes zo zo fragiel dat ik er niet aan kom dus blijven ze lekker recht op staan de hoes over de bewapening heb ik overwogen maar om iedere keer als ik ze in het schaduwstation "parkeer" de hoezen eraf te halen gaat mij te ver. :D
De kettingen ga ik eerst proberen misschien valt de grofheid mee als ze gemonteerd zijn en ja die met spanijzers kan ik eerst proberen wat ik in huis heb kopen kan altijd nog.

Citaat van: Dirk59 op zaterdag 04 maart 2023, 10:45:04
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 04 maart 2023, 08:46:56......De ketting die ik gekocht had voor de rongenwagons gaan nu gebruikt worden om de tanks vast te zetten dus nu een manier vinden om ze strak te houden en als dat gelukt is weatheren met de potloden die ik voor de scenery gekocht heb.......


Hallo Michel,
de kettingen bij mij heb ik gefixeerd door een druppeltje secondelijm er langs laten lopen waardoor ze mooi strak blijven staan.


Dank voor de mooie foto Dirk. :thumbup:
Ik probeer zo weinig mogelijk aan mijn wagons te lijmen / plakken dus de kettingen worden alleen aan de tanks vastgemaakt.
Voor de rongen wagons ben ik bezig met wat probeersels om de boel vast te zetten.

Citaat van: loc1200 op zaterdag 04 maart 2023, 11:15:43Ik vind de kettingen wel een beetje fors uitgevallen en niet zo geschikt voor deze wagens.
Bij de Snps worden spanbanden gebruikt.
Marklin leverde vroeger wel een antislipbandjes (of iets wat daar sterk op leek) om dit te imiteren bij de houtwagenset.
Maar Google eens naar praktijk voorbeelden.
Opmerkelijk is verder ook dat Marklin bij de eerste Zwitserse wagens de span-inrichting heeft weggesneden. Blijkbaar waren die bij originele ook niet aanwezig.
Ik moet nog ergens foto's hebben.
Mvg
Marcel


Persoonlijk vindt ik de kettingen niet verkeerd staan op de wagon van Dirk maar dat is mijn mening ook wat betreft forsheid vindt ik het meevallen maar smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Helaas heb ik geen kennis van wat Märklin vroeger gebruikte maar dat van die soort antislipband wat je schreef bevalt mij wel dus ga ik wat oude antislipbandjes proberen over de buizen heen te spannen zal zien of dat het ei van Columbus is wat betreft lading / buizen vastzetten.
En kom maar op met de foto's altijd leukom naar te kijken en wat van te leren.

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 04 maart 2023, 11:51:01Hoi Michel,
Leuke aanwinst! Komt er ook nog een begeleidingsrijtuig bij voor de manschappen? Dat zie je vaak direct achter de loc.
Groet,
Roel

Dank je Roel. :thumbup:
Weet ik nog niet of er een begeleidingsrijtuig komt dan moet ik eerst zoeken voor één van het Zwitserse leger dus wie weet komt dat nog erbij.
In mijn tijd jaren 80 ging de bemanning van de YPR al met de bus naar Duitsland toe als we daar op oefening gingen dus of er een begeleleidingsrijtuig erbij komt is nog de vraag Roel.

Citaat van: Tony op zaterdag 04 maart 2023, 12:26:26Hoi Mies,
Militair transport ziet er altijd indrukwekkend uit en het is maar goed, dat dit kleine spul niet echt kan schieten  ;)
Als je foto's googelt, zal je zien dat die kettingen en zelfs de blokken tegenwoordig lang niet altijd gebruikt worden.
Als het met de blokken vast genoeg staat, zou ik het daarbij laten.
Dan blijven de tanks ook nog eens mobiel en kun je ook met "lege" wagens rijden.
Grtz Tony

Het is zeker altijd indrukwekkend Tony gelukkig is het speelgoed wat hier op de baan rondrijd. ;)  :P
Ik heb de blokken goed vastgedrukt die vallen er niet vanaf en nee vastlijmen die ik niet op deze fraaie wagons want het idee van je om er soms wat vanaf te halen zodat er wat lege meerijden of helemaal zonder lading bevalt mij wel. :)  :thumbup:

Citaat van: doevie op zaterdag 04 maart 2023, 14:32:08Mooie fijne kettinkjes heb je gevonden!
Ze zijn ook te koop bij Artitec: 387.350 en 387.349. Die zijn nóg fijner, kijk hier eens: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1365252

De kettinkjes zag ik bij Dirk(59) in zijn topic Doevie en ik vindt ze ook mooi fijn. :)
Die van Artitec zag ik ook passeren in mijn vrienden app voorlopig ga ik eerst rommelen met deze fraaie ketting.
Bedankt voor de link. :thumbup:

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 04 maart 2023, 14:33:14Michel, alweer een fantastische uitbreiding van je wagenpark. Het houdt maar niet op bij jou, met al dat moois.

Maar even ter lering ende vermaek. Dit zijn geen tanks, tanks zijn herkenbaar aan een groot kanon dat aan een koepel is bevestigd. Dit is de M113 Armoured Personnel Carrier (APC) Bradley. Een gepanzerd voertuig om infantrie eenheden naar (of van) hun inzetgebied te transporteren. Deze kun je natuurlijk wel combineren met tanks (Leopard2) op een transport, of met een bergingstank (een Leo2 waar geen kanon op zit maar een kraan). Forumlid Techlite kan je daar heel veel meer over vertellen.
Verder zijn de eerdere opmerkingen betreffende de antennes en machinegeweer niet te veronachtzamen.
Wat betreft de kettingen, deze zijn niet samen op één foto afgebeeld en dat kan dus nogal een verkeerd beeld geven. Maak eens een foto van een Bradley met een ketting eroverheen gedrapeerd (of er naast). Dan kunnen we de juiste verhouding zien.

Dank je Henk ja wat moet ik anders doen met mijn hardwerkende geld doen. :P
En mijn welgemeende excuses dat ik de M113 een tank heb genoemd voor mijn horen rupsbanden bij tanks en in '83 keer ik van de kapitein te horen dat ik als de sodemieter de tank in moest anders kreeg ik dagen achter de wacht en die tank van een YPR-765 dus had hij het ook fout toen. :D
Dat met de antennes en wapenhoezen ga ik niet doen zie reden bij Maarten want mijn mijn kolenschoppen als handen breekt de boel zo af dit fijne spul.
Mocht ik in de gelegenheid zijn om een foto van de M113 en de kettingen te maken zal ik het doen.

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 04 maart 2023, 14:36:23Hier een filmpje waarop Abrams en Bradleys per trein vervoerd worden.


Bas, bedankt voor je filmpje zeker het gele van de spankettingen ? valt erg op dat bevalt mij wel ook hoe ze gemonteerd zijn aan de tanks zo lang naar achteren ipv dicht eronder vastgemaakt.

Citaat van: Maarten op zaterdag 04 maart 2023, 19:32:47Nog een kleine opmerking van een mierenneuker, de Bradley was de opvolger vd M113. Dus niet hetzelfde voertuig. En is inderdaad geen tank.  :)

Jij een mierenneuker ? dat was mij nog niet opgevallen. ;)  :D
Ik heb mijn excuses al aangeboden aan Henk dat ik dit soort voertuigen een tank heb genoemd zal het noooit meer doen. :-(

Groet Michel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Citaat van: h0_miessie op zondag 05 maart 2023, 08:43:32zeker het gele van de spankettingen ?
Inderdaad :)
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Misschien kan je hier iets mee:

Mvg
Marcel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Dank je wel Marcel voor het plaatsen van dit duidelijke filmpje. :thumbup:

Groet Michel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
helpt deze foto?  Betreft wel de PZH2000, idd zoals eerdere opmerking zonder antennes en hoezen op de lopen
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Wim, Bedankt voor het plaatsen van deze mooi foto. :thumbup:
De spanbanden zijn mooi en duidelijk zichbaar.
Helaas door weinig tijd nog niet kunnen experimenteren met de kettingen maar dat gaat zeker komen.
Ik zie het van de hoezen en antennes maar helaas bij mij blijft de bewapening zichtbaar en de antennes omhoog staan tijdens het transport.

Groet Michel
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Hoi Michel,

Leuke aanwinst!
Veel plezier gewenst.
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Michelstadt } begin van een militaire sleep.
@citaat

Dank je wel (opa) Freddy.  :thumbup:
Met het (rij)plezier komt het zeker goed. :)

Groet Michel
Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Gisterenochtend belde mijn zwager of ik zin had om mee te gaan naar het treinenbeursje in Lisse en omdat mijn "agenda" leeg was ben ik gezellig met hem meegereden naar Lisse.

Het was een leuke locatie waar ik forumvriend Arnold tegen het lijf liep en na een kort maar gezellig praatje zijn we weer verder gegaan met het zoeken van een leuk hebbedingetje van Zwitsers materiaal.
Mijn zwager die n-spoor rijd had al een tas met gekochte spullen in zijn auto gelegd en mijn teller stond nog op 0 mede dat ik niks zag leggen en wat ik zag was niet het je van het om mee naar huis te nemen.
En het aanbod Zwitsers materiaal vond ik niet erg veel.

Na de koffie en tostie breek gingen we een laatste ronde lopen de vierde ronde en daar zag ik toch een heel smal doosje recht opstaan tussen andere grote doosjes de Märklin 4689 een grijze opengoederen wagon van de SBB en ja opengoederen wagons kan je niet genoeg hebben op de baan dus voor een leuke prijs ging deze schoonheid mee naar Almere.

Na de beurs heerlijk Chinees gegeten met mijn vrouw zwager en schoonzus en ben ik moe maar voldaan weer naar huis gegaan waar ik zalig op de bank in slaap gevallen ben. :P

Kortom een zeer leuke dag met een fraaie aanwinst voor Michelstadt straks naar boven en een sleepje uitzoeken waar deze wagon in komt te rijden.

Groet Michel
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Knap, dat je alsnog een grijs Zwitsers muisje hebt gevangen, Mies !
Volgende keer een stuk Emmentaler in je zak steken bij zo'n zoektocht  O:-D
Maarre, verzamel je alleen nog maar Zwitsers spul ?
Als doorvoerland rijdt er in Zwitserland toch van alles rond ?

Grtz Tony
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Dag Michel,

Citaat van: h0_miessie op zondag 12 maart 2023, 08:49:58Gisterenochtend belde mijn zwager of ik zin had om mee te gaan naar het treinenbeursje in Lisse en omdat mijn "agenda" leeg was ben ik gezellig met hem meegereden naar Lisse.

De beurs in Lisse is twee keer per jaar en ik ben eind vorig jaar daar geweest.
Gezellig druk, maar veel oud spul; M-rails periode zal ik maar zeggen.
Deze reactie kreeg ik gisteren ook van een paar stamtafel Noord-Holland leden die geweest waren.

Ik heb toen, eind oktober 2022, de set de langste reizigerstrein gescoord.

Henk
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Hi Michel,

Was goed je te zien, en zeker gezellig je gesproken te hebben in Lisse.
Mooie aanwinst, toch niet met lege handen naar huis :D

Het was niet groot,maar het was een leuke, gezellige beurs.

Gr, Arnold
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Michelstadt } de Märklin 4689 is binnengereden.
Citaat van: Trainhenk op zondag 12 maart 2023, 18:44:34Gezellig druk, maar veel oud spul; M-rails periode zal ik maar zeggen.
:favorite:
klinkt goed én de kans leuke forumvrienden te ontmoeten; moet ik ook eens heen!