Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend

Gestart door pvandehaar donderdag 16 februari 2023, 20:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Ik heb op Catawiki een E40 (uit startpakket 29855 wisselstroom digitaal) gekocht. Ik krijg hem echter met geen mogelijkheid rijdend.
Met Mobile station geprobeerd op apart programmeerspoort.
Ik hoor de loc wel wat korte geluidjes maken als hij probeert hem te programmeren. Maar werkt uiteindelijk niet.
Geen licht of andere reactie van de loc.
Ook met de DR5000 via progtrack geprobeerd hem in te stellen en te laten rijden. Helaas ook niets.
Iemand ervaring of nog andere ideeën?

P.S. Ik heb ook gekeken of de schakelaar aan de onderkant niet op de bovenleiding staat ingesteld. Dat is niet het geval (heb ook beiden geprobeerd)
P.S. Dipswitches ook nog gecontroleerd die staan inderdaad op adres 40 (laag, hoog, laag, hoog, laag, hoog, laag, hoog)

Groeten,

Peter
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Dat de lok geluidjes maakt betekent dat je MS2 op MM kijkt oftewel Marklin Motorola.
Dus er zit wel leven in de decoder.
Wat kan zijn bij de dipswitches is dat ze gecorrodeerd zijn.
Voorzichtig elke dipswitch die op ON staan, dus twee, vier, zes en acht (Adres40)
Dit alles even in bedrijsfloze toestand dus van de voedende rails af.
En daarna even zonder kap uitproberen of de lok zal rijden.
Kijk ook meteen of de motor draait en niet vast zit.
Olie verharst zeker bij lange stilstand,  en dan is reinigen van de motor en tandwielen een feit.
Deze decoder wordt niet door de MS2 geprogrammeerd, maar door de stand van de dipswitches bepaald.
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Een DR5000 praat toch geen MM/MFX? Dat is toch puur een DCC centrale? Als dat klopt is dat de verklaring waarom het locje daar niets doet.

Verder lijkt mij de optie zoals hierboven beschreven een goede en dan handmatig in de MS2 de loc aanmelden door het juiste adres en protocol in te voeren. Automatische detectie werkt niet.
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Ja PaT dat klopt een DR5000 is nutteloos voor deze lok.
Met de MS2 moet het ding te bedienen zijn maar dan eerst controleren of de motor vrij wil draaien (met de hand) en daarna in de MS2 het juiste adres instellen. Geen automatische aanmelding mogelijk!
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Citaat van: pvandehaar op donderdag 16 februari 2023, 20:15:16op Catawiki een E40 (uit startpakket 29855 wisselstroom digitaal) gekocht
Zijn alle locs, aangeboden op Catawiki, van tevoren getest op rijvaardigheid, of berust bij de veiling alles op goed vertrouwen?

Dit leert onze eigen 3rail wiki ons van dit model:
startpakket 29855
E40 uit startset (tijdperk III)
CiteerMärklin 6090fx-decoder met een geluidsmodule

Het type decoder erin, is volgens de 3railwiki deze (6090fx):
decoder foto in de 3rail wiki
(oftewel een 6090fx decoder heeft zo'n dipswitch blokje voor de adressering).
Als hij niet rijdt, is het meest waarschijnlijk dat de dipswitches verkeerd staan, en het adres niet klopt.
Hij heeft maximaal 4 functies en is verder niet te programmeren met mobile station of central station

Ik neem aan dat je die info al kende voordat je de loc kocht.
Dus dan kende je vóór aanschaf de beperkingen van dit type decoder.

Ik grijp even terug naar de eerste 6090 decoder, een ding met Alzheimer (de decoder is last-geregeld, maar vergeet de ingestelde rijrichting als de stroom wordt uitgeschakeld). Adres is in te stellen met dipswitch. Ook de 60902 decoder heeft een adresinstelling met dipswitch. Pas vanaf de 60906-decoder verdwijnt het blokje met dipswitches van de locdecoders (en zijn locs dus op afstand adresseerbaar).

Ik neem aan dat je nu aan loopt tegen beperkingen, die je vóór aankoop eigenlijk al kende.
Re: Krijg de E40 (startpakket 29855) niet rijdend
Bedankt voor alle tips, het gaf mij wel de hoop dat ik de trein wel aan de praat zou krijgen. Het treintje rijdt en werkt inderdaad met motorola alleen met mijn MS2. Helaas niet met mijn DCC centrale. Via catawiki verkoper kreeg ik netjes de keuze hem kosteloos terug te sturen. Ik heb besloten om hem om te gaan bouwen.