Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED

Gestart door lmou maandag 23 januari 2023, 18:03:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Ik zocht op het forum naar een mogelijke schakeling voor deze ombouw:
info 3rail-forum
of op andere bron; https://www.electroschematics.com/wide-voltage-range-led/
zijn er nog andere ev. actuelere voorbeelden,
op het forum vind je veel voorbeelden om LED verlichting op decoder aan te sluiten, maar old!school analoog met 30v omschakelpiek zijn in de minderheid,
Leopold
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
ff zoeken bij ali : led driver print
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
De schakeling waarnaar verwezen wordt in het door jou aangehaalde draadje is waarschijnlijk al heel oud. Daar werken ze nog met LED's die 15mA stroom nemen. Dat was 10 jaar geleden nog zo. Hedendaagse LED's werken op een veel lagere stroom, circa 1mA. Dan moet er nog een weerstand worden ingebouwd.

Je kunt ook een buck converter gebruiken. Ingang tussen de 6 en 30 Volt uitgang instelbaar tussen 5 en 20 Volt. Waarbij dan uiteraard wel opgemerkt moet worden dat de uitgangs spanning nooit hoger kan zijn dan de ingang. Een dergelijk printje is ook heel klein en koop je voor een paar centen bij ALi.
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Het klopt dat zoeken op wiki een aantal achterhaalde oplossingen geeft, maar je moet altijd kritisch zijn,en oplossingen vergelijken.
Verder lijkt me deze wel handig:
klik
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Hartstikke handig. Maar heb je deze schakeling ook vergeleken met die uit de wiki? Volgens mij zijn ze namelijk identiek. En hier staat in de tekst ook dat de stroom door de FET beperkt wordt tot 11 a 15mA. Dat is voor een moderne LED nog altijd een factor 10 te HOOG. En daardoor zal die LED heel snel overlijden.
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Schema geeft een goeie basis, stroom kan beperkt worden, meten is weten,
Leopold
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Ombouwtest met FET geeft prima resultaat (eenvoudig, klein),
Ik gebruik een 2-kleurenLED (rood/wit) aangesloten op het mechanische omschakelrelais, en dan gaat er iets mis: afhankelijk van de rijrichting is 1 veldspoel los van massa (het klassieke omschakelrelais geeft telkens massa aan 1 helft van het veldspoel), maar het "losse"  veldspoel wekt een inductie op, en daardoor gaat de LED iets oplichten, dus ik krijg wit met een beetje rood, of vice versa.
Een oplossing zou zijn mijn LED schakeling te scheiden van de veldwikkeling op de motor, dus moet ik 2 gescheiden omschakelcontacten hebben, zoiets bestaat, bv, bij sleper-omschakeling, maar dat is een erg duur omschakelrelais. Het electronische relais van Uhlenbrock 55700, is ook geen oplossing, want de verlichting staat parallel op het veldspoel aangesloten, iemand een oplossing?
Leopold
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Decoder. Doet Márklin ook.
Bestaat de Andi van Uhlenbrock nog?
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Uhlenbrock 55700 (Andi???) is nog te vinden, voldoet prima,
dus decoder op analoog zou een oplossing zijn, het gaat hier wel om een oude Märklinmotor, genre CCS800?
Leopold
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Nee, ik bedoeld de Uhlenbrock 75000. Het is een eenvoudige decoder, eigenlijk vooral bedoeld voor analoog gebruik.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/decoder/I4B051D9-001.htm!ArcEntryInfo=0004.16.I4B051D9

Moet met alle veldspoelmotoren werken. Misschien wel even het stroomverbruik van een oudere loc in het oog houden.

Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Bij 75% doordraaien van de transfo-knop, blijf ik beneden 1A, de snelheid die de lok dan haalt is dan wel te hoog, maar ik vraag nog eens aan de fabrikant,

Leopold
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
2x diode (vgl blusdiode bij relais) blust inductie af ...
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Zoiets zou moeten kunnen, maar waar plaats je die diodes dan in het schema?
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Ik kreeg antwoord van Uhlenbrock Support-Team
op mijn vraag: Kann dieser Decoder (AnDi 75000) für eine alte Märklin-Lokomotive verwendet werden, wie in CCS800?
antwoord:
Unsere Decoder 75000 und 76200 sind für Märklin Fahrzeuge die einen Allstrom-Motor (mit Feldspule) haben.

Dus kan ik toepassen, oude motor is ok, maar mijn zorg was eigenlijk de beperkte stroomsterkte.
Ik zal op één of andere manier de stroom moeten begrenzen, bij wisselstroom is dit niet eenvoudig, misschien een gloeilamp (soffitenlamp) in serie,
heb ik al getest en gaat prima, in de lok is er plaats voor,
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Merk dat ik achter loop: Henk draagt de 75000 aan om het probleem met de buck converter en/of fed transistor te omzeilen.
Vanaf dat moment gaat het dus niet meer om de spoelinductie, want dat probleem wordt intern door de decoder ondervangen.
Het gaat er nu dus om dat het amperage dat de loc vreet bezwaarlijk zou zijn voor de decoder. Bij de Uhlenbrock 75000 is dat 1 A, en bij de Uhlenbrock 76200 tot 1,2 A, oftewel het zou gewoon moeten kunnen.

Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Kan iemand zeggen hoe ik deze converter (Hoogspanning Converter CA-155 Led Constante Stroom Boord Led Current Source Voeding Driver Licht Aanpassing 10-30V tot 9.6V) aansluit?
ref:
Vin is me duidelijk
maar: ENA en DIM niet (aansturing voor back light?)

Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Link 'foto' is zelfde als 'schema'?
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
nee als je doorscrolt
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Gevonden, bedankt

Ik hou het toch bij: Uhlenbrock 76200
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Ik denk dat ik een fout gemaakt heb: Uhlenbrock 76200 heeft de geest gegevenn
de Uhlenbrock 75000 (AnDi Decoder) is een AnDi, de Uhlenbrock 76200 (Digitaldecoder) heeft problemen met de AC omschakelpuls,
Dus terug naar de 75000, en stroom beperken
Re: ombouw verlichting lok ac/analoog van gloeilamp naar LED
Na wat experimenteren is dit het resultaat, werkt prima