Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails

Gestart door Aar zaterdag 04 februari 2023, 12:30:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
Voor mijn digitale spoorbaan met c-rails die ik de komende tijd weer verder wil gaan opbouwen ben ik bezig om bovenleiding aan te brengen. Puur voor design uiteraard. ;)
Ik heb een poosje geleden een aantal portalen via Marktplaats aangeschaft van het serienummer 74100. Deze hebben schoentjes die prima om de C-rails heen passen. Maar nu kom ik op Marktplaats ook heel veel bovenleidingsmasten uit de serie 7000 tegen? Nu vroeg ik mij af: Hoe past deze op de C-rails? Ze zijn volgens mij voornamelijk voor M-rails gebouwd.
Re: De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
De c-rail is een fractie breder.
Die voor m-rail meet 36,5mm
Die voor c-rail meet 40 mm

Je kan natuurlijk het lipje weer terug plat buigen en op de juiste breedte terug om zetten.
Maar 3,5 mm breder, betekent ook een lipje wat 3,5 mm lager wordt.
Het lipje is standaard 6 mm lang/hoog. Dan blijft er maar 2,5 mm over...
Als je de c-rail vast schroeft, dan zou het net gaan...

Succes met je keuze.

Mvg
Marcel
Re: De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
Vastschroeven is momenteel niet wat ik wil. Maar qua model zijn de masten van de 7000-serie toch best wel gelijk met die van de 74100-serie?

En hoe zit het met de rijdraden? Die passen prima op beide soorten masten? Ik gebruik het puur als decoratie, en ik ga er geen spanning door laten lopen.
Re: De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: De beste portalen voor bovenleiding bij C-Rails
Rijdraden en masten zijn indentiek.
Kunnen voor M-, K- en C-rail gebruikt worden. Het verschil zit in de voetjes.
Het is nu als het ware een soort "Hobby"-programma, omdat er nu een luxere, meer modelgetrouwe uitvoering door M is uitgebracht wat meer richting Sommerfield gaat.
Er zijn nu ook zg beton- masten.

Mvg
Marcel