Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin Transformator 6631

Gestart door Aaron_vincke maandag 13 februari 2023, 13:55:26

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Marklin Transformator 6631
Lid sinds: 2023

TchoekTchoek

offline
Marklin Transformator 6631
Hallo

Ik vroeg mij af wat er eigelijk allemaal op de transformator staat van marklin. Bij de draai knop staat er 0, 1, 50, 100, 150, 200 en 250 wat betekend dit? En wat zijn de andere icoontjes die aan de zijkanten staan?

Alvast bedankt :)
Aaron
Re: Marklin Transformator 6631
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin Transformator 6631
Die cijfertjes rond de draaiknop zijn de snelheidsaanduidingen (voor een TGV).
En de rest van die icoontjes zijn, al dan niet door Márklin bedachte, verfraaingen omdat een kale plaat niet lekker smoelt. De belangrijkste (keurmerken) staam trouwens achterop of onder op het apparaat waar ze niet zo gauw opvallen.
Re: Marklin Transformator 6631
Is dat niet wat kort door de bocht?  :)

Het zijn allerlei keurmerken voor elektronische apparaten. Maar ze zijn niet door Märklin bedacht denk ik. Of ze noodzakelijk zijn om op de voorkant te plaatsen weet ik niet. Daarin heeft Henk misschien gelijk, staat "stoerder" dan een kale plaat.
Op de witte trafo's staan er geen enkel keurmerk op de voorkant.

Zie bijvoorbeeld hier voor wat uitleg over een paar van de gebruikte keurmerken https://industry-electronics.de/glossar/pruefzeichen

Koen
Re: Marklin Transformator 6631
Lid sinds: 2023

TchoekTchoek

offline
Re: Marklin Transformator 6631
 
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 13 februari 2023, 14:25:46Die cijfertjes rond de draaiknop zijn de snelheidsaanduidingen (voor een TGV).
En de rest van die icoontjes zijn, al dan niet door Márklin bedachte, verfraaingen omdat een kale plaat niet lekker smoelt. De belangrijkste (keurmerken) staam trouwens achterop of onder op het apparaat waar ze niet zo gauw opvallen.
Ahh dus het is niet de snelheid van de trein? Het is meer iets van een vergelijking met echte treinen?
Re: Marklin Transformator 6631
Lid sinds: 2023

TchoekTchoek

offline
Re: Marklin Transformator 6631
Citaat van: KNed op maandag 13 februari 2023, 14:51:54Is dat niet wat kort door de bocht?  :)

Het zijn allerlei keurmerken voor elektronische apparaten. Maar ze zijn niet door Märklin bedacht denk ik. Of ze noodzakelijk zijn om op de voorkant te plaatsen weet ik niet. Daarin heeft Henk misschien gelijk, staat "stoerder" dan een kale plaat.
Op de witte trafo's staan er geen enkel keurmerk op de voorkant.

Zie bijvoorbeeld hier voor wat uitleg over een paar van de gebruikte keurmerken https://industry-electronics.de/glossar/pruefzeichen

Koen
Bedankt ik zal er is naar kijken!
Re: Marklin Transformator 6631
Met echte snelheid hebben de cijfertjes op de schaal van 0 tot 250 weinig tot niets te maken.
In het analoge tijdperk was het verschil tussen de treintjes trouwens enorm. De ene spoot vooruit bij vol 'gas', terwijl een andere bij dezelfde spanning gewoon net iets te hard reed.
De kleine blauwe diesel (3078) was, of is, een ware race-loc. Tenminste dat vond ik destijds, vergeleken bij mijn 3029 met zijn uitgesleten lagers...
Digitaal kun je alles mooi inregelen en zelfs op schaalsnelheid instellen.
Trek ik mij niets van aan, alles rijdt doorgaans vrij langzaam over de baan, want dan zie je ze lekker lang en kun je natuurgetrouw afremmen om te stoppen. Dat geraas is niks voor de modelbaan.

Groet,

Peter
Re: Marklin Transformator 6631
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Transformator 6631
De kleur van de trafo buitenkant (blauw) zegt meer dan de cijfers op de schaal waar de rode knop naar wijst.

Dit is een zogenaamde blauwe trafo van Märklin die het fantastisch deed met de eerste Märklin (en o.a. Tams) loc-decoders:
hij blies ze op, en dat was goed voor de onstuimig stijgende verkoopcijfers van verkochte loc-decoders.
Dat ging zo goed dat Märklin jaren lang ontkend heeft dat het daaraan lag, en daarna een inruilpremie zette op het inleveren van blauwe trafo's voor witte. Dat was vlak voordat ze failliet gingen. En het spreekt voor zich dat van inruil nu geen sprake meer kan zijn.
Wie nu nog een blauwe trafo koopt, is knetter. Of rijdt analoog.

 :D Ik heb er 9. En nooit wat gemerkt van een inruilactie van mijn dealer.
Re: Marklin Transformator 6631
Citaat van: Jan22 op maandag 13 februari 2023, 22:03:16Wie nu nog een blauwe trafo koopt, is knetter. Of rijdt analoog.

Of gebruikt ze voor verlichting of voeding van andere zaken :)

Koen