Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...

Gestart door Petrus zondag 12 februari 2023, 10:54:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Beste allen,

Doende met de ombouw van een M* 3074 naar digitaal. Motorisch is alles prima in orde en nu sta ik voor de volgende keuze: of een M* ombouwsetje (60944) of de LFCM motor gebruiken en alleen een Esu 51960 permanentmagneet plaatsen.

Waarschijnlijk stuur ik de loc aan met een Esu Lokpilot (59620).

Mijn vraag: gaat een vijfpolig anker daadwerkelijk het verschil maken?


Dank en groet, Petrus
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Als je zoekt op "waarom 5-polig anker",
dan vind je een waslijst aan draadjes op allerlei forums.

Zo werd op dit forum in 2006 de vraag gesteld 5-polig anker (ivp 3 polig).
Uiteindelijk blijft dat draadje hangen op te weinig gebruikerservaring en een beperking (andere motor dan LFCM).
Want jij wil expliciet weten of het zin heeft om een 5-polig anker te plaatsen in een LFCM-motor (met 8-tandig tandwiel).

Ik kwam ook een draadje van jou tegen Parameters voor de M* hoog-vermogen motor (2020)
Bij digitalisering is een hoogvermogen motor (5-polig anker) i.h.a. beter afstelbaar, volgens gebruikers).
En dat ligt analoog toch echt anders (draadje bij de buren, 2021).

En als je zoekt op de vraag "waarom hoogvermogen motor"
dan vind je o.a. is dit een ?hoogvermogen motor?? (2018) waarin wordt uitgelegd wat een hoogvermogen motor wel en niet is, wat het voordeel ervan is, en in welke zin het motortype zelf de beperkende factor is (verwacht er niet teveel van).

Ik weet alleen maar dat LFCM-motoren analoog bij pwm aansturing zeer gelijkmatig kunnen sluipen, zonder 5-polig anker.
En ik ken forumleden die dezelfde locs naar 5-polig digitaal hebben omgebouwd, en daar ook zeer tevreden mee zijn.
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Petrus,
zoals je kunt lezen overal op het Forum gaat bij een 3-polige LFCM i.c.m. ESU permanentmagneet en dito decoder prima, mits de juiste instellingen doet zoals in de manual beschreven.
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
heb er al ervaring mee door vele ombouwen en 3 polig behouden als je niet hoeft te rangeren.Er is weinig verschil tussen op gewoon rijden.
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
@ Jan, Wim, Johnny: Dank voor meezoeken, meedenken en adviezen.

Ik vat het samen: in geval van ombouw geldt - bij voorkeur - DCM driepolig anker vervangen door vijfpolig. Voor een LFCM geldt: driepolig anker kan blijven. Het anker heeft immers een grotere diameter dan de DCM versie en dat is gunstig voor het rijgedrag van de locomotief. Als rangeren belangrijk is, dan verdient een vijfpolig anker de voorkeur.

Ik zal een Esu-magneet bestellen en het LFCM anker laten zitten. "The proof of the pudding is in the eating."

Petrus
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Nog even terugkoppelen:

Ombouw naar digitaal is gereed. Lokpilot 5 DCC met Hamomagneet geplaatst en Cv's aangepast voor LFCM-motor (conform handleiding; geen finetuning nodig voor CV 52 wat altijd nodig is voor mijn 5*-hoogvermogen motortjes). De locomotief rijdt goed, zeker gezien de leeftijd, kruipt bovendien als de beste ...

Nu de boekhouding nog om te onthouden en op naar het volgende project.

Dank voor meedenken en meelezen, Petrus
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
Ik neem altijd mee in de overweging, of het een stangen-loc is.
Want daarbij valt een onrustige loop sneller op. (Bij langzaam rijden)

Mvg
Marcel
Re: V160 (M* 3074) naar digitaal met behoud van LFCM motor ...
De overweging om wat te doen, Marcel? Wel of niet ombouwen? Ander type decoder? Andere motor plaatsen?

Groet, Petrus