Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

marklin P8 37028

Gestart door DA79 vrijdag 10 februari 2023, 20:56:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
marklin P8 37028

Ik heb naast mijn P8 M37031, nog een p8 M37028 op de kop kunnen tikken.
Deze "ruckelde" volgens de verkoper en had wat schade (koppeling tussen lok en tender) en missende onderdelen.

Ik heb  de lok compleet uit elkaar gehaald, schoongemaakt en o.a. gekwartierd, nieuwe draden aangezien de koppel verbinding tussen lok en tender was gebroken.
De nieuwe verbinding tussen lok en tender (zelfde als 37031) 

Bij mijn 37031 heb ik de motor vervangen (glockenanker) van een bekend duits glockenankerleverancier en voorzien van een esu ls v5
Deze motor was richting de 100 euro.
(was een duur grapje)

Nu heb ik de "probleem lok in kwestie de M37028" hersteld en zo goed als af.
Ik had al een motor van marklin gekocht om te proberen of deze in de 37031 paste voor ik de faulhaber heb gekocht, dit paste natuurlijk niet en heb dus nu 1 reserve voor de probleem lok in kwestie 37028.
Wat nu weer goed uitkomt ;)
( i.v.m. tandwiel geluid van oudere p8's zoals de 37031, maar met olie gesmeerd loopt deze nu een stuk zachter qua tandwielgeluid))

Nu is dit volgens mij geen faulhaber  glockenanker motor?
Dit is wel wat ik lees op 3rail wiki.
Dit motortje was 30 euro en geen bijna 100 voor de klokanker die ik in de 37031 heb ingebouwd.
Als ik het motortje bekijk zou ik zeggen dat het een normaal/modern dc motortje is.

Kan iemand dit bevestigen?
Loknummer is ook 2439, maar hier staat op wiki ook een vraagteken bij.

Want nu ik deze lok zo goed als klaar heb wil ik er in de toekomst ook een LS v5 ls in zetten zodat beide loks hetzelfde klinken.

Wou eigenlijk even zeker weten dat de 37028 een dc motor heeft i.p.v. glockenanker zoals vermeld op wiki.
Heb de spare motor nog los liggen als een foto gewenst is.


Veel onderdelen zijn uitwisselbaar tussen de 37028 en 37031,  alleen de motor en overbrenging niet.
De 37031 heeft de cardan zoals in het boekje staat, maar mijn 37028 heeft tandwielen.
Bevestiging van motor/overbrenging is ook anders, maar verder qua opbouw en tender redelijk uitwisselbaar.
Ook de koppeling tussen lok en tender, die was volgens de koper niet verkrijgbaar.
Heb die van de 37031 gebruikt en past prima.

Ik mis nog een afsluiter ( ronde wielkraan op ketel)
Weet iemand welke onderdeelnummer ik hiervoor kan gebruiken?
Ik zal ze als " universeel" moeten kopen aangezien ze niet in de onderdelen lijst voorkomen.
Dus zoek een wel te krijgen afsluiter (steekmodel) met de zelfde diameter.
En dan zelf op kleur brengen.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin P8 37028
Volgens Märklin zit er een klokankermotor in. Een klokanker heb je in verschillende vormen en van verschillende fabrikanten en is van zichzelf ook niet erg duur. Faulhaber is de bekendste fabrikant en de naam was een tijdje synoniem voor klokankermotoren, maar bijvoorbeeld Maxon maakt ook prima klokankermotortjes. Bij SB-Modellbau (neem ik aan) betaal je vooral voor de aanpassing aan een specifiek model. Ook de €30 (bij Märklin neem ik aan) is vast nog een stuk hoger dan de inkoopprijs van Märklin.  :)  Geeft allemaal niks, het past dan tenminste.

Een klokanker loopt ook gewoon op dc.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Dat is ook de reden dat ik het vraag. :D

De lok p8 37028 staat na reset (vooraf ook) op dc zacht.
En ik lees verschillende verhalen (o.a. stummi)

Het maakt het goed instellen van een nieuwe decoder dan wat verwarrend.
Niet dat het uiteindelijk iets uitmaakt, maar bij het kiezen van de juiste motor kom je vaak redelijk in de buurt dat het lokje fijn loopt.

Ik had de €30,00 motor van de 37028 gekocht voor model 37031 maar paste niet.
Wou dit doen om het geluid wat te reduceren aangezien bij model 37031 de motor/overbrenging een zoemend geluid maakte.
Bij deze kun je bij marklin geen motortje kopen.
Dus bij SB een duurdere versie gekocht, maar je krijgt dan jammer genoeg alleen het motortje en niet de overbrenging.
Nu i.p.v. vet heb ik na de 2e keer reinigen in wasbenzine maar marklin olie gebruikt en de lok is nu een stuk zachter qua tandwielgeluid.
Dus vanaf nu aan, minder vet en weer meer olie :D 
 

Bij toeval kwam ik op de 37028 voor een nette prijs i.v.m. problemen en schade.
Ik had het motortje hier al van en heb dus de gok genomen om deze te kopen.
Ik gebruik onderdelen van de 37028 en 37031 om hier weer een goede lok van te maken en dat werkt grotendeels prima.
Wat je bij de een niet kunt bestellen bestel ik van de andere in de hoop dat het past.
(tot nu toe past het)

Alleen de motor, dc of toch klokanker, daar kwam ik niet helemaal uit.
Niet alles klopt namelijk, want als je bekijkt bij 7 de aandrijving is deze in het echt voorzien van tandwielen i.p.v. stang aandrijving.
Tenminste bij mij.

Klik je op de motor teken dan staat daar "speciale motor met lastcompensatie (ook dc???) of compacte klokanker"
Dus niet echt duidelijk.

Qua motor zie ik zo het verschil niet behalve dan de prijs.
Had dan achteraf beter wat gereedschap bij kunnen kopen om de tandwielen te wisselen i.p.v. een sb motortje kopen.
Niet dat de kwaliteit niet goed is, maar omdat ik alleen het motortje heb gekregen voor die prijs. (staat er ook wel bij trouwens)
(maar +/- €100 v.s. €30 8o

Vandaar ook mijn twijfel aangezien dc motortjes vaak goedkoper zijn.
Ben er op dit moment niet zeker van welke motortype ik nu moet kiezen in de esu programmer.
dc of toch faulhaber met kleine diameter.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin P8 37028
Märklin zegt klokanker.
Probeer het ook gewoon. Er gaat niks kapot.

Van die prijzen moet je je echt niks aantrekken. Bij SB zijn alle vervangende motortjes duur.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Waar kijk je dan bij marklin?

Ik lees bij de 37028 alleen geregelde hoogvermogen motor? (vaak bij dc genoemd)
Bij de 37031 wordt klokanker wel duidelijk vermeld.
Stummi noemt o.a. een 3 polig dc, maar nergens een duidelijk antwoord.


Idem maakt ook niet veel uit de c90 kan ook op dc zacht, maar mijn autistisch brein wil het graag correct hebben 8o
Nu nog wachten op een trapje van de tender, de steek wielkraantjes en een los zakje toebehoren en dan is het weer compleet.

Weet iemand ook de kleurcode van het groen en rood/bruin door marklin?

flesgroen?

Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin P8 37028
Hier heeft Marklin het bij de eigenschappen over "speciale motor met elektronische lastcompensatie of in compacte klokankerbouwwijze" Derk. Best een vreemde tekst inderdaad.

https://www.marklin.nl/producten/min-details/article/37028?cHash=ec71d23b3889adcf3fb14d79f02c0731
Re: marklin P8 37028
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin P8 37028
De 37031 is een P8 model uit 2006 en de 37028 is een model uit 2013 met verbeterde en vooral stillere aandrijving, want de aandrijving van de 37030/37031 kon nog wel eens janken/gieren bij hogere snelheden.
Zie ook Stummis topic "Neue Märklin P 8 Ep. I (37028)"
De 37030/37031 hebben een klokankermotor en de de latere uitvoeringen, o.a. de 37028 en de 37035 hebben inderdaad een dc motor.
Lastcompensatie is geen motoreigenschap, maar wordt altijd vanuit de decoder geregeld.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Dank je Ad,

Ik refereer ook alleen de tekst van marklin ;)
CiteerSpeciale motor met elektronische lastcompensatie of in compacte klokankerbouwwijze.

Dat van de decoder wist ik, misschien een vertaal dingetje om de dc motortje aan te duiden.
Het is dus wel een dc motortje.
Dat maakt het een en ander duidelijk qua instellingen.

Kon het zo aan het motortje niet zien, op een paar kleine verschillen leken ze vrij veel op elkaar.

Nu nog een locsound halen, dan heb ik beide qua sound identiek.


    
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Welke motor keuze nemen jullie als startpunt voor een kleine diameter dc motortje in de esu programmer.

Nijg naar de 3 polig hobby, of de klokanker met kleine diameter.
(als ik naar de waarden kijk)

Welke uit de esu programmer is vergelijkbaar met dc zacht die voorkomt in de marklin programma.
Het is maar een klein dc motortje in het formaat van "klokanker met kleine diameter".
De instelling "klokanker met kleine diameter" had ik voor de oudere p8 met faulhaber gebruikt, en kwam gelijk vrij in de buurt.
Zonder uren aan fijn afstelling te besteden.
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Niemand?

Ik weet dat je de lastregeling nog zelf moet aanpassen.
Maar welke lastregeling uit de esu lijst kan ik het best gebruiken als startpunt voor een goedkope kleine dc motor?
Om deze handmatig via cs3 na te stellen.

Lees verschillende verhalen m.b.t. motor puls frequentie e.d.
De 5* vind ik de I vrij hoog, en een puls van 20 kHz
Maxon de K vrij hoog en een puls van 50kHz

Ik weet niet precies wat voor motortje marklin heeft voor de 37028 (3 of 5 polig met koolborstels?)

Kan ik 40 kHz veilig gebruiken voor een kleine koolborstel dc motortje?  
Of toch lager richting de 25kHz, i.v.m. de koolborstels?

Ik neig naar de voorinstelling van de piko 3 of 5 polige motor, alleen is de pwm puls frequentie maar 25kHz.
Verder komen de waarden redelijk overeen met wat ik ken. (alleen zegt dit niet alles in is per loc verschillend)
Of de keuze voor de kleine faulhaber en dan eventueel de pwm puls frequentie van 40khz naar beneden stellen?
De kleine faulhaber komt qua model/grote/opbouw het dichts in de buurt, met de koolborstels als verschil.

Waarden van msd3 overnemen naar ls v5 werkt niet, werkt anders blijkbaar.
En heb alleen nog faulhabers met ls v5, dus geen vergelijkingsmateriaal voor een kleine simpele koolborstel dc motor.
Niet dat ik straks gelijk de motor al kan vervangen 8o
Re: marklin P8 37028
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin P8 37028
Voor een normale dc motor, zou ik de standaard waardes pakken.
Eventueel CV54 omlaag naar 70, maar je zal het proefondervindelijk moeten testen.
Maar waarom gebruik je de automatische motor calibratie functie niet?
Re: marklin P8 37028
Lid sinds: 2020

offline
Re: marklin P8 37028
Bedankt Ad,

Ben er al uit ;) , ik heb net als wat je aangeeft de waarden zelf ingesteld en de loc loopt echt mooi.
De loc reageert nog wel in mijn ogen iets te snel op de bediening, maar geen gestotter en loopt zuiver en kruipt mooi langzaam.
Vooringestelde marklin locs hebben dit ook, dus laat het even zo.
Ik moet nog even wennen aan de esu instellingen, deze lijken in de verste niet op de marklin instellingen.

De redenen dat ik niet meer de inmeetrit gebruik bij esu ls5 decoders is dat mij dit de kunststof tandwielen kost. 8o
Bij esu gaat de loc vanaf start er als een gek vandoor in tegenstelling tot de msd3.
Dit heeft mij bij o.a. de voorganger van deze p8 de 37031 lok een paar kromme tandjes in de overbrenging veroorzaakt die ik met een heel klein feiltje weer heb moeten repareren.
Dus durf bij esu niet meer bij kunststof of messing tandwieltjes de inmeetrit te gebruiken.


Waar ik nog wel een leek in ben is welke pulsfrequentie voor welke motor.
De faulhaber e.d. kan ik vinden op internet en het advies is rond de 40 of hoger.
Voor de 3 en 5 polige wegwerp dc motortje vind ik weinig.
En het viel mij op dat de standaard instelling voor 3p (piko?) een lage frequentie aanhoud. (rond 20 a 25)

Nu heb ik voor de nieuwe marklin 3p dc motor (p8 37028)maar 40 khz aangehouden, en de loc loopt veel beter dan origineel. (geen gestotter)
En heb de loc nu bijna weer helemaal compleet zoals toen geleverd incl. toebehoren, mis alleen de plastic schuifhoes van de plastic inleg doos nog.

En dat voor een locje die de vorige eigenaar heeft verkocht aan mij als zijnde een "onderdelen missende slecht lopende probleem loc" met gebroken tender/loc koppeling :D
Wel een gok, maar de behuizing zelf was allemaal nog in goede staat gelukkig.