Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Niet te ambitieus, het begin is er.

Gestart door Feenema woensdag 01 februari 2023, 14:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niet te ambitieus, het begin is er.
Beste Bouwers,

Allereerst zal ik me even kort voorstellen, Mijn naam is Richard Feenema woonachtig in Leeuwarden. Al enige tijd lid van dit forum waar ik al het een en ander mocht lezen en toepassen in de praktijk. sinds 2jaar heb ik een mooie ruimte tot mijn beschikking voor een modelbaan.

Het viel niet mee om tot een plan te komen maar door veel plannen te hebben bekeken en wat minder ambitieus te zijn is er toch een baan tot stand gekomen. Met ontwerpsoftware scarm diverse plannen gemaakt maar op een of andere manier kwam ik niet tot een definitief plan. Met alle inspiratie ben ik begonnen met de bouw en dit is het resultaat tot nu toe. De keus welk type rails is C rails hiervan had ik het nodige gekregen vanuit de familie.

Gelijk een vraag aan mijn medebouwers betreft wissels, graag wil ik de wisselaandrijving van Marklin toegankelijk maken is er iemand die een mal heeft of een idee voor het maken van een gat onder de wissel?

Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Beste Richard, je hebt al een mooi begin, ga je volgen, benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren.

Wij hebben een wissel gepakt, afgetekend op een stuk karton en dan het gat voor de (servo- in ons geval)aandrijving zo ruim mogelijk gemaakt, komt niet zo nauw.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Leuk dat je de bouw van je baan hier laat zien Richard, het begin staat al in de steigers  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Ziet er leuk uit! Ik volg je draadje alvast.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
De eerste wisselaandrijvingen toegankelijk gemaakt hierbij een mal gemaakt, de wissels afgetekend op de tafel en hier de mal opgelegd.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Kan je met die gaatjes ook het kleine stekkertje met de draadjes loskrijgen?
Want dat vind ik al een vervelend klusje als ik gewoon de hele wissel in mijn hand heb, laat staan als ik alleen de aandrijving door een gaatje haal...

En hoe heb je het uitzagen gedaan? Gaatje boren en dan decoupeerzaag of een andere slimme manier?
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
@citaat

De stekkertjes zijn los te krijgen maar is inderdaad wel gepruts maar als het nodig is kun je ervoor kiezen om de motor te demonteren wat prima gaat.

De gaten in de tafel gemaakt door eerst enkele gaten te boren en dan met de decoupeerzaag uitgezaagd. Waar je wel op moet letten waar de spanten aan de onderkant zitten in mijn geval moest er een stukje door een spant gezaagd worden.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
@citaat
Even een reactie als moderator, als je wilt reageren op een bovenstaand bericht gebruik je hiervoor deze  @citaat drie pijltjes, de citaat knop mag alleen gebruikt worden als er meer dan een bericht tussen zit.

Dat houd je draadje leesbaar.

Dat staat ook in onze forum regels:

c5.Citeren. Wij staan (volledige) citaten van het voorgaande bericht niet toe. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden. Dus als je reageert op het laatst geschreven bericht, gebruik s.v.p. de "Snel beantwoorden onder het bericht  en niet de "Citeer" knop. Reageer je op een ouder bericht, dan is citaat wèl op zijn plaats. Maar pas het citaat aan, zodat alleen de tekst erin blijft staan, die van belang is waarop je reageert.
Een foto in een citaat staan we alleen toe, als het bericht waarop je reageert op een eerdere pagina (vorige 50 reacties) staat.

Richard, ik plaats dit bericht even in het openbaar zodat iedereen hier kennis van kan nemen  :)

Jou bericht zal ik even aanpassen zoals het de bedoeling is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
3rail moderator
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Wij hebben de gaten met een multitool gemaakt, werkt nauwkeurig en snel. Maar dit resultaat ziet er ook prima uit.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Richard, ik ben benieuwd naar met wat voor doel wil je de wisselaandrijvingen van onderen toegankelijk maken?
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
@citaat
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Wel eens een mechanische storing gehad? Doorgebrande spoel of weet ik het? En fmdan hen ik het nog niet over eventuele vervanging van de ingebouwde decoder.

Het scheelt het opbreken van je baan als je er van onderen bij kunt.

Groet,

Peter
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Wat Peter zegt ik heb geen zin de baan te moeten slopen om een aandrijving te moeten vervangen. Ik heb gelezen op dit forum dat het voor kan komen dat ze door kunnen branden.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Bedankt voor de beantwoording van mijn vraag Peter en Richard. Dan weet ik straks waar ik op moet letten bij het leggen van mijn railplan.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
We bouwen rustig door tussen alle activiteiten door in het gezin, zo ben ik begonnen met de bedrading van bezetmelders en wissels. Ik maak gebruik van de Marklin s88 module en voor de wissels de DR4018.De centrale (ecos) aangesloten in een netwerk en de eerste stappen gezet om met Rocrail te gaan rijden, eerder al eens een test met Rocrail gedaan wat me redelijk goed af ging wel met hulp van Youtube.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Het begin is er, ik zou je wel adviseren de bekabeling strakker te maken zodat je niet ergens achter kan blijven hangen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
De bekabeling komt ook strakker maar er komen hier en daar nog draadjes bij.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Leuke baan. Esu Ecos en Rocrail. Ik ga je volgen.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Weer wat stappen gedaan, zo heb ik de bekabeling weer wat verbeterd. De laatste tijd vooral met rocrail in de weer geweest door het in praktijk brengen van de instructiefilmpjes van Albert, dank daarvoor. Op zich kom ik er redelijk uit alleen hoe je het beste de rangeersporen in rocrail meeneemt is me nog niet duidelijk.

Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
Goed bezig.
Wat is het probleem met de rangeersporen? Bij de 4 sporen onder Hbn-bk7 ontbreken de blok symbolen.
Re: Niet te ambitieus, het begin is er.
In de rangeersporen kun je gewoon blokken maken. Werkt precies als bij doorgaande sporen.
Wil je dat je trein keert en weer naar de hoofdbaan rijdt, dan kan dat ook. Ik heb diverse schedules gedefinieerd waar een treintje tussen een aantal blokken pendelt. Er is ook genoeg kruisend verkeer bij en dat werkt allemaal prachtig. In het betreffende blok moet je een verandering van de rijrichting wel toestaan (vinkje niet vergeten!)


Groet,

Peter