Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Er is vooruitgang.

Gestart door Jurrien zondag 15 januari 2023, 20:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
 @citaat Hulde! Een poging tot ontsnapping uit de vicieuze helix...

Groet,

Peter
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Prail op vrijdag 03 februari 2023, 20:18:07......... en vroeg me af of je ook een stijgbaan hebt overwogen ipv een helix? Ik ben niet van de helix en heb zelf, in ook een lange ruimte gebruik gemaakt van een stijgbaan met 2% stijging.
Ben zo vrij geweest een schets te maken in wintrack op een vlak van 740 bij 140,

Dank je wel voor de genomen moeite. Ja, ik heb aan een stijgbaan gedacht. Heb ook geprobeerd om dat via wintrack een beetje inzichtelijk te maken. Maar kwam er niet helemaal uit. Mijn probleem was, dat ik vanuit het bovenste schaduwstation vanaf twee kanten de zichtbaan op wil kunnen. Een ander probleem is, dat ik meerdere schaduwstations nodig heb. En dat heeft tot gevolg dat bij een stijgbaan, de treinen alle schaduwstations moeten doorrijden, voordat ze weer op de zichtbaan zijn, terwijl je een helix kunt aansluiten op elk schaduwstation.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Je droomt om een heel pak treinen tegelijk op je baan te hebben, maar is dat wel zo verstandig? Ik weet niet hoe je de baan gaat besturen maar als je gaat voor computerbesturing heb je best niet te veel treinen tegelijk op de baan, anders zou je wel eens de moed kunnen verliezen als er eens wat mis gaat en je de treinposities kwijt speelt...
Mij lijkt het beter net genoeg treinen op de baan te hebben die je redelijkerwijs kunt inzetten zodat ze regelmatig aan de beurt komen en af en toe eens wat ander materiaal op de baan te zetten met wisselbakken bijvoorbeeld. Daarvoor is een open schaduwstation heel handig.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
WoW Franky, wat ben jij een doomdenker zeg! Hij mag we toch wel van dromen! Let eens wat meer op jezelf bijboorbeeld je filmpjes over het werken met koploper, daar mankeert een heleboel aan bv je traces lopen niet netjes door wn zo kan ik er nog wel een heleboel opnoemen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is wat mij als eerste te binnen schiet!! Soms zeg je zinvolle dingen maar meestal sla je de plank volledig mis! Let eens wat meer op jezelf! Dat is een gratis rip van mij.

Peter van Oosterom
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik kan mij niet herinneren ooit filmpjes te hebben getoond over 'het werken met Koploper'...
Ik gebruik Koploper om het treinverloop te visualiseren omdat heel veel mensen hier daar moeite mee hebben, en ik schrijf dat er dan ook bij. Maar ik weet het, ook begrijpend lezen is niet aan iedereen gegeven, misschien moet ik voor jou de tekst ook inspreken?
Misschien sla jij hier wel de plank volledig mis, maar bedankt voor je 'rip'  ;)
Of bedoel je tip?
En wat mijn denken met doomdenken te maken heeft begrijp ik echt niet, het enige dat ik wel begrijp is dat je mij om een of andere reden haat, maar val daar heel het forum en zeker Jurrien die mij zelf gevraagd heeft met hem mee te denken, niet lastig aub.
Dat is een tip van mij 😉
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: PetervO op zaterdag 04 februari 2023, 09:47:40WoW Franky, wat ben jij een doomdenker zeg! Hij mag we toch wel van dromen! Let eens wat meer op jezelf bijboorbeeld je filmpjes over het werken met koploper, daar mankeert een heleboel aan bv je traces lopen niet netjes door wn zo kan ik er nog wel een heleboel opnoemen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is wat mij als eerste te binnen schiet!! Soms zeg je zinvolle dingen maar meestal sla je de plank volledig mis! Let eens wat meer op jezelf! Dat is een gratis rip van mij.
Wanneer je er een andere mening op na houdt of een ander advies zou willen geven, dan graag.

Verschillende meningen over hoe om te gaan met veel of weinig treinen etc. en verschillende soorten advies zijn juist goed.
Daar kan men zelf dat uit halen wat men kan gebruiken.
Ook is (opbouwende) kritiek meestal welkom.
De mening, die Franky uitte, vind ik persoonlijk niet negatief, eerder het beschrijven van mogelijke nadelen.
Dat is ook waardevol, zowel voor Jurrien, mocht hij daar niet aan hebben gedacht, als voor anderen die dit lezen.
Ik haal zelf ook dat wat ik kan gebruiken uit de verschillende bijdragen.

Jouw bijdrage heb ik niet als opbouwende kritiek geïnterpreteerd, eerder als een persoonlijke aanval.
En op persoonlijke aanvallen of destructieve bijdragen zit ik niet te wachten.
Nu kan ik natuurlijk zulk soort bijdragen overslaan, maar dan moet ik ze helaas wel eerst hebben gelezen om ze als zodanig in te kunnen schalen.

Hopelijk zie je dit als opbouwende kritiek.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Jurrien en Franky,

Een tip van mijn kant, vermijdt de meest gemaakte fout. Een ontwerp maken waarbij de tafel bestaat uit alleen maar rails omdat men denkt dat al mijn treinen erop moeten staan. Denk aan: Less is More. En vergeet ook 1 ding niet, je leeftijd. Gezien de ambities de je hebt gaat het meer dan 10 jaar duren eer er treinen gaan rijden in een landschap. Misschien is bouwen in modules een optie? Een grote ruimte tot je beschikking hebben wil niet betekenen dat die ook volgeplempt moet worden met hout en daarop heel veel rails. Op het net staan best wel veel voorbeelden van compacte banen. De reden dat ik bovenstaande schrijf is om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. Hoe vaak worden dit soort plannen hier op het forum gepresenteerd om vervolgens hier niks meer van te horen of te zien of dat men halverwege de bouw tot de conclusie is gekomen dat gekozen plan niet uitvoerbaar is en dat men de boel afbreekt om een volgende luchtfietserij te presenteren? De meeste prachtige banen die hier op dit forum gepresenteerd worden(baan van Einte, Virgental enz.) zijn niet in een paar maanden gebouwd maar heeft jaren geduurd om tot dat resultaat te komen. En vergeet niet, een baan is nooit af!
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
IK weet niet of Franky aan het doomdenken is. En liever in mijn draadje geen negatieve kwalificaties voor mensen. Kijk, ik weet dat zowel Franky als Peter grote kwaliteiten hebben bij het ontwerpen van een baan. Maar de insteek, de doelstelling, het idee wat het resultaat uiteindelijk zou kunnen worden, is erg verschillend. En juist met die verschillende insteken ben ik erg blij. Let bijvoorbeeld even op de baan van Michel. Daarin heeft Peter een grote inbreng gehad.(https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52185.msg1154534#msg1154534) Drie grote schaduwstations, een helix en een zichtbaan. Voor zover ik weet ongeveer 50 slepen en een flink aantal losse locs. Het rijdt allemaal. Niet tegelijkertijd natuurlijk, maar ik schat dat er toch gemiddeld zo'n tien in beweging zijn. Ik vind dat geweldig.
Maar in een recent draadje van Karel (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90823) worden door Franky een paar heel mooie ideeën uitgewerkt. Vind ik ook schitterend.
Het idee van Prail over een stijgbaan spreekt me ook wel aan. En let eens even op de baan ontwerpen van Rob (Speelmettreintjes) die hij hier heeft gepubliceerd. En dan doe ik nog anderen tekort die ik hier niet noem.
Kortom heel graag meedenken. En wil je een ander overtuigen van een goed idee, graag. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat je ook open moet staan voor kritiek. Maar laat dan die kritiek opbouwend zijn en schiet elkaar niet af.

mvg
Jurrien
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Voorbeeld:









Wat de titel al aangeeft, een plan voor o.a. een herintreder. In de link zijn meer voorbeelden te vinden.

https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: DB69 op zaterdag 04 februari 2023, 10:54:30Jurrien en Franky,

Een tip van mijn kant, vermijdt de meest gemaakte fout. Een ontwerp maken waarbij de tafel bestaat uit alleen maar rails omdat men denkt dat al mijn treinen erop moeten staan. Denk aan: Less is More
Bedankt dat je meedenkt. Het is niet mijn bedoeling dat ik een treintafel vol leg met rails. Ik wil het graag simpel houden. Een druk station. Enkele lijnen die daar op uitkomen. Misschien een pendelijntje ergens naar boven en een gedeelte waar ik wat kan rangeren. Maar liever niet te veel rails. En inderdaad, less is more.

CiteerEn vergeet ook 1 ding niet, je leeftijd. Gezien de ambities de je hebt gaat het meer dan 10 jaar duren eer er treinen gaan rijden in een landschap.
Oef!! Ik hoop dat je ongelijk hebt. Ben inderdaad niet de jongste meer, maar toch wel gezond en ik hoop die gezondheid nog even te mogen houden. Maar ik moet er wel rekening mee houden dat alles in de loop der jaren wat moeizamer zal gaan. Daarom wil ik ook graag overal goed bij kunnen en heb het idee over trapjes en planken boven de baan ook in de prullenbak gegooid. :)

CiteerMisschien is bouwen in modules een optie?
Nee. dat is niet aan de orde.

CiteerEen grote ruimte tot je beschikking hebben wil niet betekenen dat die ook volgeplempt moet worden met hout en daarop heel veel rails. Op het net staan best wel veel voorbeelden van compacte banen. De reden dat ik bovenstaande schrijf is om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen. Hoe vaak worden dit soort plannen hier op het forum gepresenteerd om vervolgens hier niks meer van te horen of te zien of dat men halverwege de bouw tot de conclusie is gekomen dat gekozen plan niet uitvoerbaar is en dat men de boel afbreekt om een volgende luchtfietserij te presenteren? De meeste prachtige banen die hier op dit forum gepresenteerd worden(baan van Einte, Virgental enz.) zijn niet in een paar maanden gebouwd maar heeft jaren geduurd om tot dat resultaat te komen. En vergeet niet, een baan is nooit af!
Mee eens. Vandaar dat ik ook advies en meedenken vraag. Halverwege tot de ontdekking komen dat het niet gaat lukken is niet de doelstelling. :)
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik kijk vol verwachting uit naar wat Peter er zou van maken, zelf iets laten zien is toch het minste dat ik zou verwachten, daar hebben we allemaal iets aan...
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: DB69 op zaterdag 04 februari 2023, 11:20:17In de link zijn meer voorbeelden te vinden.

https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene

Lieve help! Ik heb een jaar nodig om daar doorheen te komen :(   Maar toch, hartelijk bedankt. Ik ga inspiratie opdoen. :idea:
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ter herinnering of voor wie het niet gelezen heeft:
Citaat van: Patdv op zondag 29 januari 2023, 17:27:16Wat die filmpjes betreft, die hebben eigenlijk niet direct met Koploper te maken, dat kan met om het even welk programma, maar ik gebruik dat enkel om het treinverloop te tonen en te controleren of het aan mijn verwachtingen voldoet.
Ik blijf dat nuttig vinden wat anderen er ook moge van denken...
Ander schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Ander schaduwstation
De laatste dagen veel baanplannen op de Marklinsite bekeken. En ik kwam geen rondomrond baan tegen. Zelf kwam ik er ook niet uit. Ik blijf er tegen aan lopen dat ik met de schaduwstations niet voldoende uit de voeten kan.
En die schaduwstations zijn voor mij erg belangrijk. Ik wil graag zoveel mogelijk treinspul op de baan hebben staan. Niet om alles tegelijkertijd te laten rijden, maar wel omdat ik geen zin heb om diskjockey te worden. Mocht ik iets anders op de baan willen zetten, dan denk ik dat ik op de zichtbaan wel ergens een spanningloos te maken kopspoortje creëer, waar ik de computerbesturing niet hinder. De computerbesturing wordt overigens Traincontroller.
De vorige schaduwstations die ik heb getekend bevielen me toch niet, omdat ik maar van één kant het schaduwstation kon bereiken. Aan de hand van een voorbeeld op het forum heb ik een ander schaduwstation bedacht, Die is ook makkelijk te kopiëren naar een volgende verdieping.
Om naar de volgende verdieping te kunnen heb ik ook nog zitten stoeien met een stijgbaan. Dat lukte niet. Ik wil de stijgbanen in het midden hebben. Aan de buitenkant zitten ze me in de weg, wanneer ik iets in het schaduwstation wil vogelen. Dus ben ik terug gevallen op de vertrouwde helix. Maar die is echt niet heilig.
Tenslotte heb ik het tra bestand ook bijgevoegd.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hoe ga je dit bereikbaar houden, Jurriën?
Breedte 1.50m. Er komt een laag boven, maar zelfs als dat niet zo was, zou je er nauwelijks bij kunnen zonder iets om te stoten. En bij een hoogte van pakweg 30 cm naar de volgende laag, zou ik niet weten hoe je moet manoeuvreren met je armen om bij de achterste sporen te komen zonder chaos te creëren op de voorste.
Verder begrijp ik de wens wel om veel opstelruimte te hebben. Lekker alles op de baan. Misschien heb je al heel veel spullen, maar hoe leuk vind je het hele slepen te moeten kopen van gelijksoortige wagons? Even los van de kosten, ik vraag het mij af hoeveel plezier dat gaat geven. Met deze lengtes worden het vast flinke treinen.
Ik heb door de beperkte beschikbare ruimte best veel verschillende korte treintjes rijden over mijn industriebaan en ik vind dat eigenlijk wel fijn. Eén zo'n (halve) lange Heinrich was al een rib uit mijn lijf!
Maar qua treinlengte en hoeveelheid treinen ben jij de baas over je eigen baan, als je er nog maar wel bij kunt!

Groet,

Peter
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hoi Peter.

Dat bereikbaar zijn is volgens mij geen probleem. Ik kan er vanaf twee kanten bij. Dus de maximale reikwijdte is dan 80 cm. Zelfs op mijn knieën, als ik het onderste schaduwstation op 30 cm hoogte zou zetten, moet dit te doen zijn. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Ik heb voor het huidige ontwerp aan elke kant van de treintafel een paar centimeter afgesnoept, ten koste van de breedte van de doorgang.

Citeermaar hoe leuk vind je het hele slepen te moeten kopen van gelijksoortige wagons?
Dat vind ik geweldig!Heb ik overigens al gedaan.

Overigens, heb je voor mij even een linkje naar jouw baan. Dan kan ik even kijken.
hout gehaald
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
hout gehaald
Vandaag het hout voor de treintafel gehaald. Het lag op mij te wachten. En waarom zou een goed werkende wandcontactdoos niet passen onder een treintafel ipv afgevoerd te worden naar de sloop?
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Goed gedaan! Erger me dagelijks aan al het nog goed bruikbare materiaal dat klakkeloos wordt afgevoerd. Hergebruik is prima (en goedkoop!).
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hierbij het linkje:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60965.0

Groet,

Peter
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: hans spoor op maandag 06 februari 2023, 18:59:16Erger me dagelijks aan al het nog goed bruikbare materiaal dat klakkeloos wordt afgevoerd.
Dat wordt toch ook gerecycled?
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Na veel wikken en wegen besloten om een treintafel te maken waar ik om heen kan lopen. Vandaag begonnen met het frame.
De eerste drie framedelen zijn klaar. Denk dat ik er 11 nodig heb. Ze zijn 150 bij 34. Ze worden aan elkaar gekoppeld met 4 balkjes van ook 30 cm.
aanpassing onderste schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
aanpassing onderste schaduwstation
Ondertussen heb ik nog wat zitten sleutelen aan het ontwerp voor het onderste schaduwstation. Ik heb ook het TRA bestand bijgevoegd.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Patdv op zaterdag 04 februari 2023, 11:33:20Ik kijk vol verwachting uit naar wat Peter er zou van maken, zelf iets laten zien is toch het minste dat ik zou verwachten, daar hebben we allemaal iets aan...
Citaat van: Jurrien op maandag 06 februari 2023, 08:51:24Hoi Peter.

Dat bereikbaar zijn is volgens mij geen probleem. Ik kan er vanaf twee kanten bij. Dus de maximale reikwijdte is dan 80 cm. Zelfs op mijn knieën, als ik het onderste schaduwstation op 30 cm hoogte zou zetten, moet dit te doen zijn. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Ik heb voor het huidige ontwerp aan elke kant van de treintafel een paar centimeter afgesnoept, ten koste van de breedte van de doorgang.

Citeermaar hoe leuk vind je het hele slepen te moeten kopen van gelijksoortige wagons?
Dat vind ik geweldig!Heb ik overigens al gedaan.

Overigens, heb je voor mij even een linkje naar jouw baan. Dan kan ik even kijken.
Al over nagedacht hoe je de wissels etc gaat aansluiten in het schaduwstation? Leg je onder het schaduwstation een ringleiding aan van waaruit je de baanvakken van stroom gaat voorzien? Dan moet je daar goed bij kunnen en ik denk dat 30 cm weinig is ( tenzij je super slank en lenig bent). De lengte van de baan komt overeen met wat ik nu hier bouw. Mijn schaduwstation ligt op 70 cm en ik vind het af toe moeilijk om daar onder draadjes aan elkaar te solderen.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Hoi. Dank je wel voor je reactie. Ik was inderdaad van plan om een ringleiding aan te leggen. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk solderen, dus ga ik gebruik maken van kroonsteentjes en LSA stroken. Op elke LSA strook kan ik aan de ene kant maximaal 20 draadjes kwijt en aan de andere kant zijn ze gewoon doorgelust.
Op foto 1 zie je rechts op positie 0 een massadraad aankomen van een wissel. Die heeft een verbinding met de daarboven gelegen aansluiting.
Op foto 2 zie je dat die aansluiting van positie 0 is door gelust naar de volgende positie enzovoort.
Tenslotte zie je op foto 2 op positie 8 een lange massadraad weglopen. Die gaat naar de ringleiding voor de massa en verbind ik via een kroonsteentje aan de massadraad.
Mocht ik nog ergens ooit een draadje tussen moeten frommelen, dan is mijn LSA-tang kort genoeg om zo'n draadje vast te klikken.

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Mooie ontwerpen allemaal. Ik kijk mee, hier kan ik iets van leren.
Re: Bouw treintafel gestart
Ik denk dat op sommige plaatsen de sporen iets te dicht op elkaar liggen en je kunt een paar gekke slingers wegwerken en tegelijk de sporen nog wat langer maken.
En dat langs weerskanten natuurlijk.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Dank je wel Franky. Ik heb het aangepast. Oogt meteen ook een stuk rustiger.

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Jan22 op zondag 12 februari 2023, 20:03:39Mooie ontwerpen allemaal. Ik kijk mee, hier kan ik iets van leren.


Je maakt me verlegen. :surprised:
Schaduwstation aangepast
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Schaduwstation aangepast
Franky had een paar verbeteringen voorgesteld voor het onderste schaduwstation. Waarvoor nogmaals hartelijk dank.

Ik heb ze doorgevoerd. Naar mijn idee heb ik nog één verbetering doorgevoerd en dat is dat ik bij de uitrijsporen een driewegwissel heb toegepast, waardoor ik twee andere wissels kon laten vervallen.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Gebruik geen LSA stroken voor een ringleiding daar het vermogen niet toereikend is.

LSA stroken zijn voor telecom doeleinden geschikt, dus niet voor grotere stromen.

Er zijn prachtige oplossingen voor zoals rijgklemmen die veel beter op hun taak berust zijn.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie. Heb even op het forum gezocht op de term LSA stroken en kwam bijvoorbeeld deze baan tegen

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32355.msg659258#msg659258

Hier schijnen ze wel goed dienst te kunnen doen.

Is er een verschil met wat ik van plan ben te doen?

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Hij gebruikt het veel voor bezetmelding en dataverkeer van het digitale spul, maar 7A erdoor heen sturen......zou ik in ieder geval niet doen of je moet van vuurwerk houden >:-D

Waarom zegt de fabrikant bij de boostersectie dan ook de bedrading hierop aan te passen?

De bedrading maar ook de verbindingen moeten toereikend zijn om het vermogen te handelen, en aangezien LSA stroken niet voor een dergelijke stroom (7A) niet geschikt.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Dank je wel Hans voor je reactie. Voor opgesteld, ik ben geen elektronicus. Maar uit het analoge tijdperk, toen ik wat in de telecommunicatie deed, kan ik mij herinneren dat PTT telecom ongeveer 45 V door de koper aders joeg die naar de verdeelkasten in de wijk gingen. Ik heb redelijk wat van die LSA-stroken zitten af te monteren. Een Ecos of CS zetten voor zover ik weet 18 V op de baan. Dat is wel wat minder. Voor de ringleiding, die ik rechtstreeks aansluit op de Ecos of een booster gebruik ik 2,5 kwadraat draad. Het gewone draad wat je bij de Gamma haalt voor de huisinstallatie.
Daar tak ik dan steeds vanaf richting een LSA-strook, waar dan weer maximaal 20 aders een stuk rails of een wissel  er mee verbinden. Wissels krijgen trouwens een eigen ringleiding draad.
Waar moet ik jouw vuurwerk nu verwachten?

mvg
Jurrien
Re: Bouw treintafel gestart
Als er een kortsluiting gemaakt wordt waarbij een stroom van 7A loopt zal niet de LSA strook het begeven, toch niet als alles correct gemonteerd is, maar dan zou ik mij zorgen maken over de plaats van de kortsluiting en de voedingsdraad die naar de plaats van de kortsluiting gaat. Enfin, in 't kort, op modelbaantjes mogen nergens stromen van 7A kunnen lopen, wat er ook gebeurt...
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
 @citaat  @citaat

Hoeveel Volt er door heen gejaagd wordt is niet belangrijk. Volts worden niet gejaagd, die staan er gewoon. Het zijn de Amps die gejaagd worden en daar moet zowel de bedrading als de connectoren op berekend zijn. En LSA stroken zijn niet berekend op het verwerken van meer dan een paar mAmp.
Sorry Jurrien, maar met een dergelijke uitspraak geef je jezelf een prima brevet van onvermogen betreffende elektrotechniek.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 februari 2023, 12:00:34@citaat  @citaat
Sorry Jurrien, maar met een dergelijke uitspraak geef je jezelf een prima brevet van onvermogen betreffende elektrotechniek.

Daar hoef je geen  "sorry" voor te zeggen hoor. Nergens beweer ik dat ik een elektronicus ben oid. En dat zal ik ook wel nooit worden..... :)
frame onderste niveau klaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
frame onderste niveau klaar
Na af en toe een gaatje boren, wat balkjes zagen en een schroef vast draaien, ben ik klaar met het frame voor het onderste niveau. Ringleiding ligt er onder en de boekbinders zitten ook vast. Nu de platen op maat zagen en vast zetten. :)
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Jurrien op vrijdag 17 februari 2023, 11:26:21Daar tak ik dan steeds vanaf richting een LSA-strook, waar dan weer maximaal 20 aders een stuk rails of een wissel  er mee verbinden. Wissels krijgen trouwens een eigen ringleiding draad.
Waar moet ik jouw vuurwerk nu verwachten?
Hoi Jurriën,

Dat je die 2,5mm2 niet op een LSA strook krijgt moge duidelijk zijn, en daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Juist de verbinding tussen de ringleiding en de LSA strook die krijgt in geval van kortsluiting veel te verduren.

Persoonlijk vindt ik dit een besparing die niet nodig is, en zelfs onhandig.
Want een goede rijgklem is zoveel beter, en kan ook wat kortsluiting hebben, al moet je het dan ook niet te gortig maken.

We geven wel een vermogen uit aan nieuwe modellen, maar komt het aan op de elektrische dan wel gereedschap en of andere niet rijdende zaken komt, dan besparen we en het liefst nog tot op het laagste peil wat mogelijk is.
Besparen is mooi maar overdrijf niet ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Citaat van: Patdv op vrijdag 17 februari 2023, 11:51:06Enfin, in 't kort, op modelbaantjes mogen nergens stromen van 7A kunnen lopen, wat er ook gebeurt...

Sommige modelspoorders gebruiken een booster (Edits) van 10 A, en als daar wat misgaat, zal de stroom wellicht nog hoger komen te liggen.
Hoop dan maar op een goede beveiliging op de Booster.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw treintafel gestart
 @citaat

De Edits booster uitgang verdelen in secties met elk een zelfherstellende zekering

Groet, Anne W
Naam
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Naam
Citaat van: Jurrien op maandag 22 juli 2013, 11:39:09Anders vergeet ik het. Heb een naam bedacht: Spürgenhofen. Een grensplaats waar internationaal treinverkeer de gewoonste zaak van de wereld is.

Ik kon niet meer op de naam van mijn baan komen. Die had ik jaren geleden al eens bedacht. Vanavond al mijn bijdrages vanaf het begin (erg slaapverwekkend) doorgenomen. En ja hoor, in 2013. Net geen 10 jaar geleden. :)
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Google maps kent die plaats nog niet. Even toevoegen Jurrien.
Re: Bouw treintafel gestart
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Nee, dat ga ik niet doen. Voor je het weet heb ik daar hordes asielzoekers rondstruinen. ;)
ringleinding op spanning.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
ringleinding op spanning.
Ik was niet tevreden over de manier waarop de ringleiding er bij hing. Dat kon wel wat strakker. Daarom kabelspanners gezocht. Maar wat ik voor ogen had, was er niet. Dus zelf wat gefabriceerd.
Het resultaat is dan te zien op de laatste foto.
Onderste niveau klaar
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Onderste niveau klaar
Vandaag laatste plaat op het onderste niveau bevestigd. Dat is nu klaar.
Volgende klus is kurkplaatjes in reepjes snijden, zodat ze onder de rails passen. Ik sleep al meer dan 40 jaar 7m2 kurk met mij mee. Wordt tijd dat dit eens gebruikt gaat worden. :)  Welke lijmsoort zou je daar voor moeten gebruiken? Ik bedoel niet dat ik de rails op de kurk ga vastlijmen, maar de kurk op de tafel.
Ondertussen ben ik ook bezig met het onderhoud aan het onroerend goed, waarin tzt de preisertjes van Spürgenhofen kunnen gaan wonen. En die zouden best eens ontevreden kunnen zijn over los zittende daken, ontbrekende regen pijpen enz.  :D
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw treintafel gestart
ik plak kurk met dubbelzijdig plakband op de ondergrond
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

offline
Re: Bouw treintafel gestart
Voor kurk heb je kurk kit. Maar dat is lastig weer los te halen.

Groet, Arie
Re: Bouw treintafel gestart
Of je gebruikt houtlijm.
Re: Bouw treintafel gestart
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bouw treintafel gestart
 @citaat En dt is anet zo goed als alle andere genoemde methodes maar veel goedkoper.
Re: Bouw treintafel gestart
Vilt wat je in platen bij ikea kunt kopen is een betere geluidsdemping dan kurk.
Victoria22.