Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Glijden in plaats van rijden

Gestart door Petrus maandag 30 januari 2023, 13:54:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2017

online
Glijden in plaats van rijden
Beste allen,

Afgebeeld op bijgaande foto, de Roco BR23 'Dampflokomotive für Wechselstrombetrieb'. Ik kocht deze locomotief samen met een Fleischmann-locomotief (ook wisselstroom) omdat ik wilde weten waarin deze merken verschillen van de Märklin-machines waaraan ik tot nu toe sleutel. Zijn ze net zo makkelijk om te bouwen, te repareren c.q. te onderhouden?

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: de motor van de Roco-loc ligt in de tender met antislipbandjes en deze duwt de loc vooruit. De wielen met het drijfwerk van de locomotief hebben geen anti-slipbandjes. Daardoor glijdt de locomotief vaak over de rails (ook de rechte stukken, in krappe bogen kan ik het begrijpen) zonder dat het drijfwerk beweegt; dat is een raar gezicht.

Op zichzelf draait het allemaal soepel genoeg. Ook heeft de locomotief naar mijn idee voldoende gewicht (ca. 450 gram).

Mijn vraag: met wat voor listigheidje kan ik dit probleem aanpakken?

Dank voor meelezen en meedenken,

Maandagmiddagse groet,

Petrus
Re: Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Glijden in plaats van rijden
Ja, heeft de loc voldoende gewicht of is dat alleen de tender. Ik denk dat of de loc op zich toch iets te licht is of dat het drijfwerk niet soepel genoeg loopt. Meestal is het voldoende om gedurende de eerste maanden wat extra gewicht in de ketel te leggen. Totdat het drijfwerk wat ingelopen is en daardoor soepeler draait.
Re: Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Glijden in plaats van rijden
Deze lok's worden vanuit de tender met een overbrenging naar het voorste gedeelte aangedreven.
Re: Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Glijden in plaats van rijden
Je bedoelt dat er een cardan-as in zit? Nee, zeker niet.
Re: Glijden in plaats van rijden
Sint Petrusburg (96).JPG

Roco BR23 14120 A. (In mijn vorige post is de foto per ongeluk niet bijgevoegd.)
Re: Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Glijden in plaats van rijden
Hoi Petrus,

Heb ik ook wel eens gehad met een Rivarossi BR39 (zit ook de motor in de tender). Bleek dat de stangen niet geheel recht waren (ingeduwd  door vorige eigenaar bij het oppakken), waardoor de draaibeweging gehinderd werd; soms luistert dat erg nauw.
Kan je ook zien of die pomp niet tegen de drijfstang aankomt (beweeg de wielen in de as naar links en rechts heen en weer), kan ook een oorzaak zijn.
Anders is de stamtafel 17 feb een optie...
Succes,
Groet, Paul
Re: Glijden in plaats van rijden
@ Henk: Op jouw aangeven heb ik de locomotief verzwaard. Ik laat hem nu rijden en merk op dat het beter gaat ...
@ Wim: Geen directe aandrijving, alleen indirect ...
@ Paul: Technisch is de lok op orde. Het zal niet voor niets zijn, dat een dergelijke constructie naar mijn idee weinig voorkomt ...
Re: Glijden in plaats van rijden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Glijden in plaats van rijden
Citaat van: Petrus op dinsdag 31 januari 2023, 09:38:17Het zal niet voor niets zijn, dat een dergelijke constructie naar mijn idee weinig voorkomt .

Oww, foutje bedankt. Over het algemeen is het alleen Märklin die de motor altijd in de loc placht te monteren. Alle andere (lees DC) fabrikanten plaatsen de motor altijd in de tender. Enkele uitzonderingen daargelaten. En ook Märklin heeft bij enkele latere (nieuwe) modellen de motor in de tender geplaatst. Hoe zou dat nu toch komen?
Re: Glijden in plaats van rijden
Hier is de bewuste machine ook aanwezig doch als 2Rail versie. Deze heeft afgelopen december op de beurs in Zp probleemloos rondgereden. Misschien een beetje olie op de draaipunten van het drijfwerk? Staan de wielen op de juiste afstand? Ik heb overigens alleen maar Fleischmann en Roco loc's en geen problemen hiermee op 1 na, de BR 38. Daar blijven het drijfwerk en wielen regelmatig stilstaan tijdens het rijden. Wordt inmiddels gerepareerd bij de Treinenloods na tussenkomst van Bentink.
Re: Glijden in plaats van rijden
Mijn (nieuwe) 23'er rijdt ook soepeltjes, evenzo de oude 14120A die nu nog in Amersfoort rijdt. En verzwaren is niet de bedoeling, het middel is erger dan de kwaal Petrus. Vergeet niet dat je lok rond de 40 jaar oud is dus moet je het zoeken in de assen en het drijfwerk.

Sommige lichtere modellen met hetzelfde type aandrijving hebben een antislip bandje op een as onder de ketel zoals de BR24. Dit zorgt voor extra frictie tussen wiel een spoorstaaf.
Re: Glijden in plaats van rijden

CiteerOww, foutje bedankt. Over het algemeen is het alleen Märklin die de motor altijd in de loc placht te monteren. Alle andere (lees DC) fabrikanten plaatsen de motor altijd in de tender. Enkele uitzonderingen daargelaten. En ook Märklin heeft bij enkele latere (nieuwe) modellen de motor in de tender geplaatst. Hoe zou dat nu toch komen?

Oke, weer wat geleerd.

Mijn allereerste loc als kind was een Fleischmann.
Volgens mij werd hier dacht ik de loc aangedreven (ergens in 80er jaren)
Maar kan hier mis in zijn, is al weer een poosje geleden.

Dus meerdere 2rail locs worden vanuit de tender aangedreven en niet de de loc zelf.




Re: Glijden in plaats van rijden
Citaat van: DA79 op dinsdag 31 januari 2023, 15:35:27Dus meerdere 2rail locs worden vanuit de tender aangedreven en niet de de loc zelf.


Met 2rail heeft het niets van doen hoor.
Re: Glijden in plaats van rijden
Beste allen,

Dank maar weer voor meelezen en meedenken, ik leer er veel van.

Wat extra gewicht in de 'stuurhut', de enige plaats waar dat kan, doet wel wat. Dat drukt dan op de achterste loopas. Glijden (slippen) treedt nu alleen op bij langzaam rijden.
Morgen zal ik het drijfwerk voorzichtig wat olie geven.

Groet, Petrus
Re: Glijden in plaats van rijden
Misschien Bullfrog Snot?
Re: Glijden in plaats van rijden
Beste allen,

Nog even terugkoppelen: gisteren de locomotief gereviseerd. De loc is nu uitgerust met een M* MM2 decoder en rijdt naar verwachting (een beetje harkerig bij lage snelheden op wissels en kruisingen). Het glijden is weg behalve in de twee R1 bochten van mijn baan. Roco waarschuwt daar ook voor.
De BR 23 mag nu de benen strekken en doet dat probleemloos met een sleep van 7 'blikken' D-rijtuigen.

Al met al een mooie locomotief om te zien en leuk om zo'n loc eens onder handen te hebben. Nogmaals dank voor meedenken.

Zondagse groet,

Petrus