Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Württembergse Schwarzwaldbaan

Gestart door doevie vrijdag 10 januari 2020, 22:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
De faal van de eeuw gaat het niet worden Doevie, het is een leuk project. Complimenten.  :thumbup: Ik zou wel iets aan de achterwand doen, het harde blauw met de wolkenlucht vind ik lelijk. Ik zou iets doen met neutraal off-white.

Kijk nog eens naar de normen 124 en 310 voor maten van het hartstuk en strijkregel, dat gehobbel van je materieel moet je echt oplossen, testen met een voortgeduwde as is te mager.

https://www.nproject.org/nl/naslag-en-normen/nem-normen-downloaden/
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hmmm. Dan zou ik die stiften toch tussen de bielsen slaan. Is zoveel mooier en onopvallender, het is juist dat op de biels wat stoort. Er hoort niets 'op' de biels. Betekent wel dat je die drevels iets dieper moet uitboren, maar dat is éénmalig.

Vroeger in de tachtiger negentiger jaren had ik een stuk handgereedschap om railspijkertjes te 'zetten'. Een buisje met een magneet en een houten handvat. Spijkertje in het buisje met de kop tegen de magneet. Op de juiste plaats zetten en even krachtig duwen, dan werd de spijker uit het buisje gedrukt en in het hout gedreven. Niks hamertje tik, kort en krachtig spijkertjes inzetten. Tegenwoordig kan ik zoiets nergens meer vinden. Is handarbeid te zwaar geworden?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Het gekke is dat in Amerika meer handenarbeid wordt verricht dan in Europa lijkt t wel. Zelf spoor leggen, scratchbuilden, kitbashen, customizen is daar populairder dan hier. Het is heel lastig om aan goede spullen te komen als je zelf spoor wilt leggen. Zoek maar eens een nmra spoormal. Maar ik ploeter moedig voort!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Gek? Nou nee,
Ten eerste is de USA (7,5MKM²) qua oppervlakte veel groter dan Europa (4MKM²), met weliswaar minder inwoners (332,7 tegen 445miljoen) maar wel één grote markt. Daarbij een veel mindere dichtheid qua inwoners waardoor inkoopcentra vaak ver weg liggen. Een vriend van mij heeft een tijd in Utah gewoond. Voor zijn boodschappen moest hij naar Salt Lake City 300km verderop. Dichterbij was niets fatsoenlijks te koop. Een dergelijke afstand doe je niet eventjes om een paar artikeltjes voor je spoorbaan te halen. Dan maak je het zelf.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 januari 2023, 14:31:21Vroeger in de tachtiger negentiger jaren had ik een stuk handgereedschap om railspijkertjes te 'zetten'. Een buisje met een magneet en een houten handvat.
Tegenwoordig kan ik zoiets nergens meer vinden.
Toch wel, in mijn gereedschapskist :-) Maar om de puko's daarmee op juiste diepte te zetten moet er nog wel iets aan gedaan worden...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Nog altijd te koop in bijvoorbeeld de Gamma: https://tinyurl.com/bdzb52b6
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Precies dat bedoel ik! Alleen jammer dat we hier geen Gamma hebben. In de wijde omtrek helemaal niets te vinden. En om een dergelijk stukje gereedschap nu per postorder te gaan bestellen. Ben bang dat de verzendkosten twee keer zo hoog zijn als het gereedschapje.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hoi Doef,

Zojuist nog eens een Peco-wissel (code 100) welke ik voorzien heb van (Peco) pukos bekeken. Wat me opviel: daar zitten de pukos om en om en niet tussen iedere biels. Wellicht iets om te proberen, scheelt je wellicht wat (hobby-)werk  ;) .

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Laenderbahn027 : weet ik William. Ik heb ze ook geprobeerd. Ik heb er een wissel mee uitgerust, maar ze er weer af getrokken. Ik vond ze niet fraai. Bovendien zijn ze er alleen in die hoge uitvoering voor wissels. De lagere versie voor doorgaand spoor is nergens meer verkrijgbaar.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 januari 2023, 14:31:21Hmmm. Dan zou ik die stiften toch tussen de bielsen slaan. Is zoveel mooier en onopvallender,...
... maar kwetsbaarder, hoe langer hoe gemakkelijker ze verplooien, zeker als ze zo dun mogelijk zijn. Ik denk dat het voor de robuustheid is dat voor de biels gekozen is.
En ook om goed contact te blijven maken met de koperstrip zal door de biels beter zijn.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@doevie Ik bedoelde niet om ze te gebruiken (die van jou zijn mooier/ eleganter), maar om jouw pukos ook om en om aan te brengen.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik ben ook benieuwd wat er van dergelijk dunne puko-draad overblijft bij een kortsluiting...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Patdv : bij testrijden hoort dat het af en toe even niet zo gaat als je zou willen dus ik weet wat er gebeurt bij kortsluiting. Het vonkt even. Verder niks. Geen schade. Zo dun is de draad nu ook weer niet...

@Laenderbahn027 : ik begrijp waar je heen wilt, hier en daar sla ik ook wel een een puko over bij een koppelbiels. Maar het verloop van laag naar hoog bij wissels is soepeler wanneer er bij elke biels een puko zit. Op flexrails stukken is het nog wel een idee om bijvoorbeeld om de biels een puko aan te brengen. Scheelt toch weer. Zowel in beeld als arbeid.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Met kortsluiting bedoel ik niet een kortstondige kortsluiting maar zo eentje waar er iets op de rails ligt en er stroom blijft lopen, net niet genoeg om de centrale in veiligheid te doen gaan. Ik heb al meerdere keren een aansluitdraad zien gloeien, maar als de puko's zelf de draad zijn lijkt mij dat een heel ongezonde situatie. Er is een reden waarom de puko's altijd zwaarder uitgevoerd zijn dan de aansluitdraad, en dat heeft niet enkel met slijtage te maken. Ik volg met belangstelling maar ben nog niet zo echt overtuigd van de bruikbaarheid van je puko's.
Ik hoop dat mijn bezorgdheid hier weer, zoals zo dikwijls, niet afgedaan wordt als negatieve kritiek...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: Patdv op dinsdag 31 januari 2023, 09:35:21niet afgedaan wordt als negatieve kritiek.
In principe is kritiek altijd negatief. De term opbouwende kritiek vind ik altijd een lachertje. Dan draai je om de hete brei heen. Maar kritiek is niet altijd slecht. Zolang de gever alternatieven biedt en de ontvanger een luisterend oor valt daar veel van te leren.
Hier in Thailand is kritiek not done. De ontvanger ziet dat altijd als loss of face (gezichtsverlies) andere mogelijkheden zijn er niet. Zelf koop ik vrij veel op Lazada (De Thaise versie van AliBaba) en dan gaat er ook wel eens wat mis met de levering. Dan kun je een chat openene met de verkoper en de zaak oplossen. En nu komt de grote grap. Als je in die chat een vraagteken gebruikt krijg je altijd de response "reaction not accepted" plus een verhaal over politeness (beleefdheid) en local laws (lokale wetgeving).Laat je het vraagteken weg met exact dezelfde tekst dan wordt het wel geaccepteerd.
Ergo vragen stellen is in Thailand niet beleefd.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Soms voel ik mij hier in Thailand  ;)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Mooi project, Doef! Wat een uitdaging om rails en wissels zelf te maken, maar het gaat je goed af :thumbup:.
Toch ook van mij als E-vakdebiel nog een goedbedoelde en serieuze opmerking/waarschuwing over de gebruikte draad voor je puco's:
0,4mm2 (oppervlakte) of nog dunner 0,4mm (diameter) is vrij dun bij volle kortsluiting. Zeker als deze kortsluiting wat verder van een voedingspunt plaatsvindt kan de weerstand van de puco-draad te hoog zijn om voldoende stroom te laten lopen om je voeding uit te laten schakelen. Kan, want ik weet natuurlijk niet bij welke stroom je voeding uitschakelt.
Als je dit gevaar wil uitsluiten kan je proefondervindelijk vaststellen bij welke lengte draad je voeding nog afschakelt; als je vervolgens met de afstand tussen je voedingspunten onder die kritische afstand blijft zou het goed moeten gaan. Misschien overdreven, maar misschien ook niet; het is zo zonde van al je werk als bij een onopgemerkte kortsluiting (spijkertje oid op de rails) de puco-draad dwars door je bielzen heen smelt, of erger...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Grappig wat er allemaal gebeurt hier. Ik probeer iets anders, iet onconventioneels. Levert een lawine aan (opbouwende, waarschuwende, positief bedoelde, adviserende) feedback op. Waarvoor dank.

De Amerikaanse reacties die ik via Youtube terugkrijg zijn heel anders, veel nieuwsgieriger, onderzoekender en zoekend naar hoe maak je dat dan en wat zijn je ervaringen en kijk, ik doe het zo! Er is aan de overkant van de plas veel meer waardering (en traditie) voor zelfbouw.

Vind ik grappig, dat onderscheid.

Ik probeer de speelgoedtreintjes te ontstijgen, ik probeer me in modelbouw en zelfbouw te bekwamen. Ik ben geen meester, maar de enige manier om verder te komen is zoeken, bedenken en proberen. Dat doe ik en dat laat ik zien. Als het misgaat kost het een doos peco flextrack en een hoeveelheid vrije tijd. Dat is te overzien.

Feedback wordt overigens op dit draadje gewaardeerd.

Wat betreft feedback geven (je ziet dat wel eens een beetje knorrig eindigen op dit forum): of je het nou kritiek, feedback of advies noemt, de kunst is het te geven en het dan aan de ontvanger te laten. Je mag alles zeggen, duidelijk zijn is ook niet erg, maar zodra je begint te overtuigen wordt je ervaren als drammer en verlies je contact.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: doevie op dinsdag 31 januari 2023, 11:47:38De Amerikaanse reacties die ik via Youtube terugkrijg zijn heel anders, veel nieuwsgieriger, onderzoekender en zoekend naar hoe maak je dat dan en wat zijn je ervaringen en kijk, ik doe het zo!
Dat zijn daar dan ook 'cowboys' :-)
Ik heb zelf ook heel veel waardering voor zelfbouw en vooral voor 'het eens anders doen', maar met mijn elektrotechnische kennis niet waarschuwen voor gevaren die ik daarbij zie optreden zou voor mij schuldig verzuim zijn, beroepsmisvorming zeker...
Ik hoop voor jou dat het bij een doos flexrail blijft als het mis gaat, mijn collectie foto's van uitgefikte modelbanen/hobbykamers is al groot genoeg  ;)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hoi Doef,

Om te beginnen ben ik een fan van iedereen die bezig is met Epoche I, dat moge duidelijk zijn  ;) .

Daarnaast ben ik simpelweg onder de indruk van de weg die je bewandelt: je had ook gewoon C-rails of K-rails kunnen gebruiken, of eventueel met Weichen Walter aan de gang kunnen gaan. De redenen waarom je dit niet doet, zijn me bekend. Hetgeen wát je hier laat zien, met name het bouwen van de wissels, vind ik persoonlijk geweldig! Waar haal je de tijd vandaan, man... Het is ontzettend leerzaam én inspirerend, en het zet aan tot "doen" in plaats van alleen maar "denken".

Natuurlijk is het heel eenvoudig om overal beren op de weg te zien. Misschien blijken dit inderdaad beren te zijn, en kun je beter een andere afslag nemen. Misschien blijken het geen beren te zijn! De enige manier om erachter te komen, is opnieuw om gewoon te "doen". Natuurlijk denk jij ook over dingen na, no worries, dat besef ik ook. Je leert er ontzettend veel van, en ik hoop dat je ook blijft doorgaan om jouw leercurve met ons te delen. It makes my day!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Hou best de stroom beperkt, nooit de volle stroom die de voeding kan leveren, en voorzie voldoende voedingspunten opdat de weerstand van de puko draad dan niet te hoog wordt, dan kan er al niet veel meer mis gaan.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Even wat anders nu... ik heb vandaag heerlijk zitten knutselen op de bodem van het bos dat linksvoor de opening in de achtergrond komt. De prikkertjes staan op de plaats van 15 fijnsparren. Een paar daarvan hebben jullie al eens gezien, de rest moet ik nog maken. Ook de bestaande bomen krijgen nog wat subtiele verbeteringen. Nouja, dat is voor later. De bodem is nog wat wit van de lijm, dat droogt wel weg. Nu eerst even op de bank, pootjes omhoog. Fijne avond allemaal!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dacht vandaag tijdens het mountainbiken nog hoe lastig een bosbodem is. Takken, paddestoelen, stronken, blaadjes, mossen, bomen, struiken... Succes, het ziet er veelbelovend uit!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Boompjes.
Toch één van de leukste dingen om te doen vind ik.
Enfin, jullie hebben mijn naaldbomen wel eens gezien. Een moeilijk onderdeel is de beëindiging boven: de top. Ik ben met een soort van andere aanpak bezig. Een tussenstand-plaatje.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Uiteraard heel dapper dat je eens wat anders probeert te maken en dit is nog slechts een tussenstand. Kan dus nog veel aan verbeteren. Blijf het volgen. :thumbup:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Boomtoppen
Nu nog naar beneden werken met extra takken.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ah ja, dat ziet er al weer heel anders uit als in de vorige post. Dat gaat al op een echte den lijken.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Potverdorie Doevie, wat een draadje dit. Het begon met een beentje voor je zoon en nu vrijwel geheel zelfbouw. Ik lees het nu voor het eerst. Heel veel complimenten en ik ga er heel veel inspiratie uit halen!

Trouwens ook leuk (en misschien weet je het al) maar deze lijn wordt gereactiveerd vanaf Weil der Stadt. Sinds de jaren '80 is het treinverkeer daar stilgelegd. Ik kwam dit tegen bij de reisvoorbereiding van mijn rondje treinen om Stuttgart met de nieuwe lijn Wendlingen-Ulm twee weken geleden.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Ruured dank! Leuk dat je mijn draadje hebt gelezen en er zo veel plezier en inspiratie uit haalt!

Inderdaad, de Württembergsche Schwarzwaldbaan wordt weer geactiveerd als Hermann-Hesse-Bahn. Jammer dat het oude Bahnhof in Calw niet meer gebruikt wordt, dat staat er wat vervallen bij. Het nieuwe station komt nu meer richting centrum Calw. Ook de lus bij SChafhausen wordt afgesneden straks. Gelukkig blijft die mooie lus bij Hirsau wel in het traject.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
De nieuwe aanpak van de boomtoppen ziet er veel beter uit dan wat je al had, Doef  :thumbup:
Je hebt bijna de top bereikt !  :D

Grtz Tony

( die als groenteman hier altijd belangstelling voor heeft )
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Vanavond weer een fijnspar gemaakt: 1e foto.
Bijna jammer dat je 'm van de achterkant ziet.
Het concept van het verbergen van de achtergrond werkt wel goed. Je kunt de treinen er toch nog lichtjes doorheen zien rijden. Dat vind ik wel subtiel.
Uiteraard wordt de achtergrond nog aangepast, zal weer een Bob Ross bos worden ben ik bang, met happy little trees, zoiets als dit: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1360611
Ik zat wat terug te bladeren in mijn draadje, grappig hoe die bomelarij zich steeds ontwikkelt. Ze worden iedere keer een stapje beter.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 :thumbup:

Hou de letterzetter maar buiten de deur...
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
 @citaat  :-)  :-)  :-)
Dat begrijpt vast niet iederéén in één keer...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Letterzetter_(insect)
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Respect hoor hoe je deze fantastisch mooie bomen kunt maken :thumbup:. Zeker de eerste foto is bijna niet van echt te onderscheiden.

Groeten,
Wico 
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik zit nu in de Harz, maar jeetje, wat heeft dat beestje hier huisgehouden. Ruim 21000 hectare bos: weg. Veel hout wordt weggehaald, zeker niet alles. Vorig jaar zijn ca. 5 miljoen nieuwe bomen aangeplant, genoeg voor 1300 hectare. Echter, waarschijnlijk groeit maar 70 tot 80% uit tot een volwassen boom. Doel is niet om de mono-cultuur te herstellen (dwz alleen fijnsparren), maar om een gemengd bos te laten ontwikkelen.

Was het alleen dat beestje? Nee, het is een combinatie van het beestje en de droge jaren die we achter ons hebben liggen. Daardoor hebben de bomen te weinig hars aangemaakt, wat normaliter hun bewapening tegen de letterzetter is.

Vroeger had men hier mijnbouw, waarvoor men het hout nodig had. Ook toen is er veel gekapt, waarna men "iets wat snel groeit" teruggeplaatst heeft: de fijnsparren.

Ik heb wel eens gelezen dat dit ook het geval is geweest in Zuid-Duitsland: kappen van originele vegetatie en vervolgens snelgroeiende soorten terug plaatsen.

Zou het daarom niet leuk zijn om een combinatie te gebruiken van oude loofbomen en frisse fijnsparren op je baan? Je zit dan nét in die "energietransitie".

Om een idee te geven:

Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Klein plaatje van de bodem van het bos.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ziet er heel mooi uit. Welke materialen heb je gebruikt?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
@Ruured
materialen:
de bosbodem: bladeren uit het park, drogen, malen in een koffiemolentje, door de zeef.
graspollen: 12mm static gras
mos: fine turf donkergroen, lichte accenten met lichte olijfgroene verf aagebracht.
losse takken,etc: uitgegraven wortels (framboos) uit de moestuin.

Zie ook mijn laatste youtube filmpje.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Erg fraai!

Nog een paar suggesties:

IMG_8024_DxO by ChristiaanM, on Flickr

IMG_8022_DxO by ChristiaanM, on Flickr

IMG_7968_DxO by ChristiaanM, on Flickr
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
heel fraai gemaakt!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
kleine update vandaag. Middagje gesnipperd, achtergrond van het bos aangepast.
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Netjes, netjes! :thumbup:
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Super fraaie en heel realistische dennen Doevie. Top :thumbup: .
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Ik bouw lekker verder aan mijn bos, en dat is alle dagen genieten van de hobby!
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
De hertjes schudden hun hoofd... dat kan toch niet waar zijn? Jonge sparretjes zijn toch om op te eten? Maar deze zijn van ijzer! Ze glimmen helemaal! Slecht voor je gebit?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
De randen van het bos zijn klaar nu. Nu de middelste bomen nog en wat afwerking. Nog een week denk ik, dan is project bos waarschijnlijk af. Jullie zullen wel denken, haha, komtie weer met zijn bos. Nouja, ik beleef er ontzettend veel lol aan en daar gaat het om nietwaar?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Doevie,

Jij beleeft er veel plezier aan en wij mogen gratis meegenieten. Dat noem ik een win-win situatie. Ben echt onder de indruk van je fantastische dennen(bos) :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Citaat van: Wico op donderdag 09 maart 2023, 22:51:54wij mogen gratis meegenieten.
Je bent lekker geïntegreerd in Zeeland :D

"Prijs de heer; fl. 7,50. Daar konden ze in Zeeland niet om lachen. Ze vonden het te duur"
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Dat wordt een mooi bos hoor Doevie. Nu weet ik niet hoe de rest er over denkt maar ik heb het denken even uitgezet. Moet het van de dokter een paar weken rustig aan doen. Dus kom maar op met je bos, dan bekijk ik dat op mijn gemak en geniet in stilte.
Wel wonderbaarlijk dat je eerst de randen doet om daarna in het midden te gaan zitten pielen. Of is dat nu juist de reden?
Re: Württembergse Schwarzwaldbaan
Heeft iemand al gezegd dat je goed bezig bent? Nou, bij deze dan (nog een keer) :thumbup: .

Met vriendelijke groet,
William