Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Denkend over een nieuwe baan 2.0

Gestart door Charlemagne vrijdag 13 januari 2023, 16:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
In dit stadium is het al interessant blokken en melders toe te kennen en bijvoorbeeld in Koploper in te voeren, je kunt dan al proefrijden op de PC. Soms komen er zaken uit die anders werken dan dat je het bedoeld had, altijd interessant om 'droog' te oefenen.
De automatisatie zie  ik als volgt (maar jij kunt dat natuurlijk helemaal anders zien  ;) ), 2 sporen reserveren in het station waar 2 treinen elkaar kunnen tegenkomen en in de lussen langs weerskanten 2 treinen parkeren op de langste opstelsporen. Dan kun je continu automatisch rijden met 6 treinen.
En ondertussen kun je manueel rangeren zoveel je wilt, naar die 6 automatisch rijdende treinen heb je geen omkijken.
Eventueel een 2de station in het zichtbare gedeelte, kopstation of doorgangsstation ook manueel bedienen.
Ik zou kiezen voor een eenvoudige relaissturing (bloksysteem) in het automatisch gedeelte en de snelheden van de automatisch rijdende treinen instellen met je MS.
En al het manuele rijden en rangeren uitvoeren met de MS.
Maar met de PC zou je natuurlijk meer mogelijkheden hebben...
 
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dat vind ik een 'uitdagend' voorstel. Voorlopig is de baan toch nog virtueel, omdat er eind februari een Velux-raam wordt geplaatst in de zolderkamer waar ik de baan hoop te bouwen. Ook moet in huis ik nog een plek vinden voor de logeerbedden die er nu staan. Alle tijd dus om mij in de kunsten van Koploper te verdiepen. Ik vond op Youtube al een aantal tutorials; daarmee ga ik eerst maar eens aan de slag. Education permanente en goed voor de grijze hersencellen, die na een herseninfarct al zo'n opdonder hebben gekregen.

Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
6 automatisch rijdende treintjes:
Wel een beetje jammer om voor zo een prul een PC te moeten gebruiken... Dat is echt een mug doodschieten met een kanon  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En waarom geen 8, dat gaat net zo makkelijk.
Toch in Koploper  ;)
Met relais zou dit toch al wat voeten in de aarde hebben...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Beste Franky, Het is geen grote gecompliceerde baan aan het worden, maar om het huidige ontwerp een 'prul' te noemen - een die ik nb mede met al jouw suggesties heb uitgewerkt - gaat me wat ver. Overigens deed ook jij mij het idee van automatisering aan de hand. Dat is leuk, zoals ik eerder zei, maar vooreerst vooral iets om mij in te verdiepen. Zes treinen tegelijk laten rijden hoeft voor mij helemaal niet, laat staan acht. Ik ben van meet af aan al tevreden met twee treinen, of wie weet drie. Veel maar kan ik toch niet in het oog houden en maakt mij alleen maar duizelig; zeker als het om mij heen rijdt. Misschien kan ik het veel eenvoudiger oplossen. Ook nu heb ik analoog al een behoorlijk beveiligde baan, maar geeft het verloop ervan vrijwel geen soelaas voor meer dan een rijdende trein.

Ik ga mij nu eerst weer eens beraden op wat verder mogelijk is. Er is tijd genoeg. Ook ben ik nog steeds bezig aan een dubbelsporige variant, want sinds ik met treinen speelde in mijn jeugd, is dat iets wat mij geweldig leek, maar waar toen geen geld voor was. Het enkelsporige ontwerp zet ik nu even op een veilige plek 'on hold'. Maar laten we die wintermug nog maar wel in leven houden. Veel dank voor al je support tot zover.

Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Voor alle duidelijkheid, het is niet de baan die ik een prul noem, ik vind het zelf nog altijd een prima idee, het is de automatiseringsopdracht om een paar treintjes mekaar te laten afwisselen die ik eigenlijk maar een prul noem om er een computer voor in te zetten 😉
Maar als je ineens voor Koploper gaat laat je zonder omkijken afwisselend 8 treinen rond rijden, en hoe druk het wordt heb je volledig in de hand, je kunt alles timen, ook als je maar om het kwartier een trein wil zien, dan doe je er mee wat je wil.
En het kan evengoed met 1 of 2 treinen, het is veel flexibeler dan relais sturing.
Maar mijn hart klopt nog altijd sneller voor relais sturing en het oplossen van deadlocks er mee, in Koploper is dat allemaal zo ontzettend eenvoudig dat er nog nauwelijks een uitdaging aan is. Voor mij is een modelbaan een 'fabriekske' dat zo efficiënt mogelijk moet draaien met de eenvoudigste middelen, een hobby binnen de hobby zeg maar 😉
En wat dat dubbelsporig betreft, er is ook de gulden middenweg, slechts op een klein deel dubbelspoor, dat zal op je baan meer dan genoeg zijn, bedenk maar hoe je zal duizelen als op meerdere plaatsen tegelijk treinen mekaar tegen komen... Volledig dubbelsporig geeft dan weer het voordeel dat treinen mekaar niet kunnen tegenkomen op hetzelfde spoor, ze rijden allemaal achter elkaar aan en dan kun je het allereenvoudigste bloksysteem met relais toe passen, dat kan ook een argument zijn om dubbelspoor toe te passen in een dogbone, daar heb je ook geen omkijken naar, maar dan zal het pas druk worden denk ik.


Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Duidelijk! Dat had ik verkeerd begrepen. Het Koploper-fenomeen, waarnaar op dit forum regelmatig wordt verwezen, intrigeert me wel, maar geeft mij ook allang het idee dat er vervolgens niet zo veel meer aan is. Dan kan je alleen nog maar zitten kijken. Het is omdat jij het noemde, dat ik dacht: toch wel interessant om mij in te verdiepen. Mijn huidige baan is relais gestuurd en ik koos daar anderhalf jaar geleden heel bewust voor om er niet alleen een kijkspel van te maken. Een beetje seinhuiswachter zit zeker in mij. Jouw 'fabriekske' spreekt mij daarbij aan. Als ik mijn dubbelspoor versie op papier heb, kom ik hier terug. En als je dat dan wilt, mag je er lustig op los schieten.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
In Koploper kun je ook veel manueel doen, je kunt zelfs alles bedienen met drukknopjes op een synoptisch bord, het gaat hem dan niet over individuele wissels en seinen zetten, je kunt dan echt manueel treinen van het ene punt naar het andere sturen. 't Wordt hier wel niet veel, om niet te zeggen nooit, gebruikt maar voor mij is het veruit te prefereren boven het volautomatisch bedrijf waar treinen zo maar wat rondjes draaien als kippen zonder kop 😉
Kijk in de Koploper handleiding eens naar Extern Tableau.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
De dubbelsporige variant in dogbone, maar met de mogelijkheid om treinen voorbij te steken in de verborgen keerlussen, de volgorde in het zichtbare gedeelte verandert dus voortdurend.

Of, als het iets meer mag zijn, een 4-sporig station en 12 automatisch rijdende treinen. Het voordeel van een dogbone: de treinen rijden zich nooit vast  ;)

Heel veel afwisseling en hoe druk het wordt bepaal je zelf met de wachttijden.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En om eens aan te tonen dat je met Koploper makkelijk zelf bepaalt hoe druk het wordt op het zichtbare gedeelte heb ik eens ingesteld dat de vrije baan die het station verbindt met de schaduwstations een minimumtijd (hier om te volgen 10 sec) vrij moeten zijn en er in het station maximaal 2 treinen tegelijk mogen aanwezig zijn.
Dat is natuurlijk het grote voordeel van computersturing t.o.v. relais sturing waar je veel minder vrijheden hebt.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Franky, zo ver ben ik nog niet. Je tovert mij intrigerende Koploper-filmjes voor, maar dat is nog abacadabra voor mij. Ik ga mij zeker verdiepen in het programma (vind ik alleen maar leuk, ook al blijft het virtueel), maar voorlopig wil ik eerst mijn baanplan gereed hebben. Zoals eerder gezegd, ben ik nu bezig met de dubbelspoormogelijkheden. Hierbij de laatste versie. Het lijkt veel, maar in 3D ziet het er toch wel rustig uit. Beide sporen (richtingen) hebben nu een keerlus en er kan ook op hetzelfde spoor doorgereden worden, zonder treinen op het andere spoor tegen te komen. In de schaduw liggen bovendien twee opstelsporen. Of de rangeermogelijkheden bij het station voldoende zijn, moet ik nog bekijken.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Heb je de opstellengtes in het schaduwstation ook bekeken? Mij lijkt het dat daar niet veel plaats is voor een lok met 4 rijtuigen...
Wat die filmpjes betreft, die hebben eigenlijk niet direct met Koploper te maken, dat kan met om het even welk programma, maar ik gebruik dat enkel om het treinverloop te tonen en te controleren of het aan mijn verwachtingen voldoet.
Nog iets: als je de keerlussen gebruikt keer je toch terug op het verkeerde spoor, is dat de bedoeling?
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Haha , Karel gaat spookrijden. Dat lijkt mij zeker niet de bedoeling, daar komen ongelukken van.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dank voor je opmerkingen, Franky. Het heeft veel moeite gekost om de opstelsporen te verlengen en toch de 130 te vermijden, maar het is na veel passen en meten gelukt. Zo krijg ik er behoorlijk wat lengte bij. Nee, het was eerder al een heel gepuzzel om de keerlussen op hetzelfde spoor te laten uitkomen. Dat lukte, maar begrijp dat het op het eerste gezicht niet duidelijk is.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 januari 2023, 12:06:22Haha , Karel gaat spookrijden. Dat lijkt mij zeker niet de bedoeling, daar komen ongelukken van.

Nee Henk, dat is me ooit één keer in het echt - in een zeer onoverzichtelijke situatie - bijna gebeurd. Dat nooit meer. :O
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik begrijp nog altijd niet waarom je bij dubbelspoor op hetzelfde spoor in 2 richtingen wil rijden, dat 2de spoor dient toch net om dat te vermijden? Nu koppel je een keerlus voor enkelspoor aan een dubbelspoor baanvak...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Patdv op maandag 30 januari 2023, 12:21:45Ik begrijp nog altijd niet waarom je bij dubbelspoor op hetzelfde spoor in 2 richtingen wil rijden, dat 2de spoor dient toch net om dat te vermijden? Nu koppel je een keerlus voor enkelspoor aan een dubbelspoor baanvak...

Mijn gedachte was dat een keerlus ook een echte keerlus moet zijn. Natuurlijk moet dan wel, om ongelukken te voorkomen, het overige treinverkeer op hetzelfde spoor stilstaan op een zij- of passeerspoor. Zo kan je desgewenst alle kanten op. Via de schaduwbaan kunnen in ieder geval in beide richtingen treinen een volledige ronde rijden zonder in problemen te komen. Bij het station kunnen treinen eventueel van spoor wisselen. Maar misschien maak ik het mijzelf te ingewikkeld. Wellicht moet ik helemaal van de keerlussen af?? Maar dan zou ik wel een draaischijf nodig hebben, toch?
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik liet je toch een voorbeeld zien met keerlussen waar dat probleem van spookrijden er niet is? Zelfs met filmpjes  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Je rijdt Frans toch? Daar rijden de treinen in ieder geval links. Heb in je bovenste keerlus wat gepaint, de onderste keerlus zou dan op dezelfde manier aangepakt moeten worden. Je maakt het inderdaad veel moeilijker dan het is.
Karel.png
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Het lijkt alsof Karel in een heel ander type baanontwerp denkt (een andere taal spreekt) dan Franky en Henk. Misschien is het gebruikte woord 'keerlus' voor Karel wat verwarrend. In principe betekent in het baanplan van Franky dat de trein terugkeert in de richting waar hij vandaan kwam, met als aanvulling: bezien vanuit de stationspositie. Karel denkt ondergronds in keerlussen en bovengronds in rondjes rijden, dan wel zoveel mogelijk kris-kras met treinen over een traject rijden. Op zich kan dat ook een hobby zijn, maar daar gaan de plannen van Franky meestal niet van uit.
Dus @Karel: denk even na over wat jou het meeste aanspreekt.
Nog aanvullend: bij een enkelsporig baanvak zouden treinen idd in 2 richtingen op 1 baanvak kunnen rijden, maar 1 tegelijk dan uiteraard. Om zo'n baan te maken moeten dan 1 of meerdere passeersporen worden opgenomen. ook dit kan een heel mooi baanplan worden, niet alles hoeft dubbelspoor te zijn.

gr. Gertjan
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Gertjan, ook ik heb het gevoel dat er al een tijdje spraakverwarring is. Het zal mijn schuld zij, want ik wilde graag twee opties uitwerken: enkelspoor en dubbelspoor. Dat heb ik inmiddels ook gedaan. Ik toonde jullie een tijd geleden mijn eerste versie voor dubbelspoor en kreeg toe het terechte commentaar dat het station te recht was gesitueerd, dat het speelser kon. Daar ben ik aan gaan werken en verloor mijn uitgangspunt voor de schaduwbaan uit het oog. Hierbij wat ik indertijd hier deelde. Ik denk dat ik om te beginnen die versie voor het schaduwspoor weer moet uitwerken, met inachtneming van wat ik inmiddels van de bovenbaan heb gemaakt. Kriskras rondjes rijden heb ik niet in m'n hoofd, wel dat je opties open houdt. Maar misschien is dat hetzelfde. Ik begin het spoor wat bijster te raken...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Vanwaar die drang om 'rondjes' te rijden? Je maakt het in combinatie met de keerlussen heel ingewikkeld en je verspeelt alle plaats om treinen op te stellen.
Met wat ik toon in de filmpjes kun je met heel veel treinen rijden, ik zie de toegevoegde waarde van rondjes te kunnen rijden niet, een dogbone is ten slotte ook een rondje maar daar keren de treinen ten minste terug van waar ze naar vertrokken zijn. Een trein meerdere keren in dezelfde richting zien passeren is toch niet zo fraai als een trein die terugkeert?
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Nee, Franky, ik heb geen 'drang' tot rondjes rijden. Ik verken opties voor een mooie baan. Als ik de keerlussen weglaat (die jij mij overigens suggereerde) dan ontstaat er een heus schaduwstation (zie hieronder). Dan wordt het pas echt rondjes rijden. Als ik de lussen er wel in houd, zoals op 18/1 al als optie getoond, dan wordt het ongeveer zoals het tweede plaatje. Overigens blijft het - ook in een dogbone - hoe je het ook wendt of keert, natuurlijk altijd een veredelde manier van rondjes rijden.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik vrees dat je mij niet begrijpt en niet goed beseft wat je laat liggen... Wat ik je laat zien is het mooiste en tegelijk eenvoudigste dat je er kunt van maken. Met wat jij er van wil van maken zullen de treinen veel minder realistisch rijden en ik vrees dat je het bovendien zo goed als onbedienbaar maakt, zeker als je ondertussen nog wil rangeren. Een beetje zoals je huidige baan...
Maar het is jouw baan en je moet doen wat jij het beste vindt, ik blijf het met belangstelling volgen maar zal je mijn ideeën niet meer opdringen, tijd zal wel raad brengen ;-)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Karel,
Vandaag wat leuks gedaan. Op mijn oude Thai telefoon kon ik jouw liedjes niet gevonden krijgen in Spotify. Vandaag heb ik een (nog oudere) NL telefoon uit de kast getrokken en weer leven in geblazen omdat dat andere oude kreng iedere keer zichzelf uitschakelde.
Eerst alle instellingen terug naar de fabriekstoestand gezet en toen alleen Spotify geïnstalleerd. Dat werkte als een droom en plots kon ik ook de liedjes van Charlie DeVey vinden. Leuk man. Je hebt nogal wat albums geproduceerd zo te zien, druk mee bezig. Nu is dit, eerlijk gezegd, niet mijn favoriete genre maar ik was blij verrast enige bekende liedjs in een ander jasje te horen. Vooral de cover van Ralph mcTell vind ik erg mooi, teksten zelf geschreven? In ieder geval heel anders als die van Guus. Nu heb ik drie versies van een  van mijn meest favoriete liedjes. Hartstikke mooi. Je muziek is ideaal om met een goed boek in een comfortable fauteuil weg te kruipen met een glas wijn erbij.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Wat super, Henk, dat je in het Verre Oosten een oude Nederlandse telefoon nieuw leven inblaast om naar mijn muziek te luisteren. De vertaling van Streets of London is van eigen hand en al gemaakt vlak nadat Ralph ermee op de markt kwam. Het bleef voor mij ook altijd een favoriet en een van mijn eerste nummers die begin jaren 70 op de plaat kwam. Ook vertaalde ik in die tijd Wie vor Jahr und Tag van Reinhart Mey. Liesbeth List zou mijn vertaling opnemen, maar toen kwam Reinhart onverwacht zelf met zijn vertaling. Het lag sindsdien op de plank. Omdat ik inmiddels over een zolderstudiootje beschikte, besloot ik mij er zelf aan te wagen. Bij de meeste andere nummers zijn zowel tekst als muziek van eigen hand. En vanzelfsprekend, je moet ervan houden. Je reactie doet me goed! Mijn studio ben ik overigens aan het ontmantelen. In die ruimte hoop ik een nieuwe baan te bouwen. Zo zijn we toch weer ON topic. :smile:

On topic geraak je ook als je tot het eind naar mijn Franse liedje Pourtant luistert...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik heb Pourtant beluisterd en geloof dat je ooit een lief had of nog hebt in La Tour de Carol, of ze heet Carol 😉
Je hebt er ten andere nog een fan bij, net als ikzelf is ook mijn vrouw liefhebber van je liedjes en muziek. En van Frankrijk 😍
Ben je wel helemaal zeker dat je je studio gaat ombouwen naar een modelspoorkamer of kun je op een andere plaats je muzikale talenten nog registreren?
Mijn favoriete nummer is Blackleg Miner! Prachtig.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Nou Franky, wat kan ik mij nog meer wensen dan een fanbase in België. En dat dan via dit forum.
Ah oui, pourtant, lointain passé;
elle habitait à Montpellier...
Ik behoud overigens wat opname essentialia, voor je weet maar nooit.
Blackleg Miner is een van de eerste songs die ik oppikte al liftend door Engeland in de jaren 60. Ik vond het altijd zo'n krachtig protestlied. En we hebben zo veel te danken aan de mijnwerkers!
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Sinds mijn laatste post op 3/2 is er het nodige veranderd. Na het ontmantelen van de studio en het opknappen van de (achter)kamer besloten wij ook de voorkamer op zolder op te knappen. Dat leverde voor mijn treinbaan een zeker zo'n aardige ruimte op. Het is het spiegelbeeld van de achterkamer, alleen wat vierkanter (315x315), met wel een schoorsteen die wat in de weg zit. Ook moet ik in de linker benedenhoek ruimte laten voor een behoorlijk mangat, omdat ik daar om allerlei redenen makkelijk bij het raam moeten kunnen komen. Ik heb inde nieuwe opzet eerst het laatste ontwerp - gemaakt voor de achterkamer - gespiegeld uitgewerkt. Waar ik echter steeds meer tegenaan hikte, was de geplande verwijderbare brug (in twee verdiepingen) bij de toegang tot mijn vrije ruimte. Wilde ik dat obstakel vermijden, dan moest ik toch aan helixen (sorry Franky) geloven om de schaduwbaan te bereiken. Met dat gegeven ben ik eindeloos gaan zitten tekenen en rekenen. Waarmee ik in mijn vorige ontwerp (met brug) overigens geen rekening had gehouden, was dat een schaduwbaan minimaal 14cm lager moet liggen dan de zichtbaan. In het oude ontwerp was dat 10cm. De schaduwbaan heeft vier (passeer)sporen waarop redelijk lange treinen kunnen worden geparkeerd. Er is ruimte voor meer. Zoals jullie zien blijf ik bij een dubbel hoofdspoor over de hele baan. Vooralsnog kan ik zo met zeker drie treinen in beide richtingen rijden - dus totaal met zes. Dat vind ik eigenlijk meer dan genoeg. Omdat er in dit ontwerp - mede door het mangat bij het raam - geen ruimte is voor keerlussen, denk ik aan een draaischijf, zodat locs in ieder geval kunnen keren. Voor rangeren heb ik de nodige sporen ingepland. Er is behoorlijk wat ruimte voor scenery. Ook het mangat zal worden bebouwd.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dus in grote lijnen is het back where you came from. Nou ja, jij moet het mooi vinden en de rest doet er dan niet toe.

Toch één opmerking. Rechtsboven net onder het wissel loopt de bocht die de helix in gaat wel heel erg dicht tegen het naastliggende spoor aan. Ik vermoed ook dat die bocht iets lager ligt dan dat wissel. Hou je er wel rekening mee dat je dan extra ruimte nodig hebt. Voor beide sporen geldt namelijk dat er ruimte moet sijn voor (signaal)masten en andere benodigdheden die men zoal langs een spoorlijn aantreft. En er moet een hoogteverschil gecreëerd worden dmv een muur of talud.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Je kijkt wel tegen erg veel buitenbochten aan, dat is nooit fraai... En dan nog vrij korte bochten, ik ga eerlijk zijn, dat stoort mij nog veel meer dan helices  ;)
Dat kan voor 2 assers, maar ik dacht dat je van plan was met lange reizigerswagons te rijden en dat ziet er veel mooier uit als je die bekijkt langs binnenkant bocht, de wagonovergangen zullen nogal 'gapen'...
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Henk, In hele grote lijnen... Toch had ik daar het idee van een schaduwbaan nog niet omarmd. Dank voor advies voor het talud.

Ja Franky, ik was mij van die (lelijke) buitenbochten voortdurend bewust. Maar ik kwam daar niet goed uit, en groter kon ik ze niet maken. Ik heb steeds geprobeerd om met 5-bochten te beginnen, maar die moest ik door ruimtegebrek al gauw laten schieten.

Wellicht dat ik de toegangen tot de helixen kan betunnelen. Dat neemt war van de zichtbaan weg, maar verhoogt misschien ook het verrassingseffect.

Dank voor jullie beider trouwe meedenken.

Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Die relatief krappe buitenbogen kunnen grotendeels uit het zicht worden gehaald door ze in tunnels te leggen. Scenery erop en het ziet er al beter uit. De ingangen moet je misschien wat camoufleren, niet zo neerleggen dat je er recht inkijkt, vanwege het gatenkaas-effect.
Het station is niet onaantrekkelijk, alleen de draaischijf ligt wat vreemd aan een kort boogje.
Ook het kronkelspoortje dat in het 'noorden' ligt, begrijp ik niet. Ik zou het locdepot daarheen verplaatsen. Je hebt er volgens mij net iets meer ruimte en je hoeft geen krap boogje te leggen.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dank voor de tips Peter. Aan het ondertunnelen ben ik net begonnen. Ook de rechter helix wat aangepast; daarmee krijg ik ook wat meer toegangsruimte. Het slingerspoor boven is om mijn wijndepot een plaatsje te geven. Ik zal er nog eens naar kijken.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dit is een oplossing maar op die manier rijden de treinen meer verborgen dan zichtbaar, de kwaal van helices waar niks aan te doen is...
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
 @citaat Misschien moet ik het spoor dan als compromis maar in een dal leggen, een tranendal... :O
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Ik lees dat het uitneembare of verrijdbaar gedeelte je nogal onoverkomelijk leek, maar nu ruil je dat in voor mangaten en helices, geloof je dat dat zo veel makkelijker is in de exploitatie van je modelbaan? Nu er veel meer meters 'onder de grond' gereden worden dan 'boven de grond' en dan nog in eindeloze bochten, is de kans dat er iets mis gaat in het verborgen gedeelte veel groter dan in het zichtbare gedeelte, ik voorzie veel bezoek aan je mangaten om aan de binnenkant van de helices te geraken...
Maar dat is uiteraard mijn mening, misschien vind je het wel leuk de onderkant van je baan meer te zien dan de bovenkant, kan ook  ;)
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Niet zo sarcastisch, Franky :) Het is een en al compromissen, tenminste als ik geen muren wil slopen... Ik meen dat mijn schaduwbaantje heel bescheiden is als ik het vergelijk met de gigantische schaduwstations die bij de meeste forumleden schering en inslag zijn. Maar de helixen nemen inderdaad veel spoor om beneden te geraken. Ik neem je opmerking overigens serieus en ga mij verder beraden.
Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Deze discussie laat zich rechtstreeks terug voeren naar het aantal treinen
dat iemand op z'n baan wil laten staan.

Schaduwstations, schaduwlift sporen, opstelsporen, passeersporen zijn uitsluitend nodig als er meer treinen
op een baan staan (te wachten op vertrek)  dan ruimte is in het aantal blokken van die baan.

Een helix (of hellingspoor) is een extreme vorm om meerdere blokruimten te winnen om rijdend materieel
op de baan te hebben zonder dat het concreet kan rijden (volgende blok is nog bezet).
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Jan Willem heeft in de kern gelijk, maar ik vind het toch iets te simpel. Het gaat niet zozeer om het aantal treinen, maar om wat je wilt laten gebeuren.
Ik zie het zichtbare deel van de baan als het toneel waar de voorstelling zich afspeelt en het schaduwstation als de coulissen waar de acteurs en rekwisieten staan te wachten tot ze op moeten of ingezet worden.
Voor een slaperig zijlijntje heb je aan een paar treintjes genoeg om het dagelijks verkeer uit beelden. Een station aan een dubbelsporige hoofdlijn kan veel meer en veel gevarieerder verkeer hebben.
In de basis komt het weliswaar neer op het aantal treinen dat je wilt laten rijden, maar dat hangt voor mij ook wel af van het thema.
Dus moet je altijd goed blijven nadenken en puzzelen.


Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dank Jan Willem en Peter voor jullie overdenkingen bij mijn ontwerp. Het aantal treinen dat ik wil laten rijden, zal echt beperkt blijven. Dat is ook de reden dat ik geen groot schaduwstation ambieer. Ik heb daar nu in iedere rijrichting twee opstelsporen en een passeerspoor gepland. Daarmee kan ik, voor mijn doen, heel wat aan. Het dubbelspoor is om een rustig en vloeiend treinverloop mogelijk te maken, met wel verschillende treinen die uit de onderwereld opduiken. De helixen zijn niet bedoeld als opstelmogelijkheid/halte. Ze hebben ook maar de hoogstnoodzakelijke anderhalve lus. Daarnaast hoop ik met op de rangeerspoortjes de nodige levendigheid te kunnen creëren. De draaischijf blijft eigenlijk wel een vereiste, maar of ie er komt moet ik nog bekijken. Voor mijn Franse scenery denk ik zo voldoende ruimte te hebben.

NB: Mijn zolderkamer is 3x3 en ik heb geprobeerd de baan zo rustig mogelijk op te bouwen. De "achtbanen" die ik hier veel tegenkom zijn niet zo aan mij besteed. De ruimte is er wat mij betreft ook te klein voor. Bovendien wilde ik de toegankelijkheid maximaal houden, om met plezier te kunnen werken. De 'lelijke' buitenbochten zijn onvermijdelijk maar heb ik nu zo groot mogelijk gemaakt (R3/R4). Met bruggen, die ik in een eerder ontwerp had bedacht, wordt het allemaal te gecompliceerd. Als gevolg van een herseninfarct moet ik vooral ook rust vinden in mijn hobby. Dat wil niet zeggen dat ik mijn getormenteerde brein niet moet uitdagen. Dus moet ik - zoals je terecht zegt, Peter - goed blijven nadenken en puzzelen.

Hartelijke groet,

Karel

Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Om de buitenbochten nog wat prettiger te maken voor het oog, heb ik de helix rechtsboven van R5 en R4 rails voorzien. Toen bleek (tot mijn verrassing) dat ik geen echte helix nodig had om het het hoogte verschil van 14cm te overwinnen. Met een enkele cirkel plus wat aanloop en uitloop kom ik nog niet tot een stijgingspercentage van 3%. Daarna ook nog een versie uitgewerkt met een dergelijke oplossing voor de andere helix, maar die cirkel loopt minder lekker en maakt de toegang voor mijzelf tot het 'werkgebied' wel erg klein.

Nu ik zover ben moet ik gaan nadenken over blokken en beveiliging. Ik zou, voor het speelplezier, vertrek seinen vanuit het station en het schaduwstation graag met de hand willen bedienen, maar dan wel zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren. Ik kan mij voorstellen dat ik de beveiliging dan digitaal regel m.b.v. blokbeveiliging. Daar moet ik nog in duiken. Ik hoop dat Koploper daarvoor mogelijkheden biedt.

Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Ruimere bogen zijn eigenlijk altijd fijn. Je hebt ook meer lengte om een stijging of daling te maken, dat heb je nu zelf ondervonden.

Nog steeds vind ik je locdepot er wat onbeholpen uit zien. Ik snap het plaatsgebrek maar het is niet gemakkelijk bereikbaar vanuit het station, de boog erheen oogt ook erg krap en er zijn geen behandelingssporen. Ik denk echt dat het beter naar de andere kant van het station kan verhuizen.

En een laad- losspoor voor wagons met wijn, kan volgens mij juist heel minimaal zijn. Het is allemaal nogal ambachtelijk, geen zware industrie!

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 07 maart 2023, 22:32:04Nog steeds vind ik je locdepot er wat onbeholpen uit zien. Ik snap het plaatsgebrek maar het is niet gemakkelijk bereikbaar vanuit het station, de boog erheen oogt ook erg krap en er zijn geen behandelingssporen. Ik denk echt dat het beter naar de andere kant van het station kan verhuizen.
Of naar de plek waar nu het kleine stationnetje staat, rechtsboven.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Dank voor jullie meedenken. Ik heb nu toch ook de helix linksonder vergoot tot R4 en R5, waardoor ook hier slechts één dalende bocht nodig is. Het moet allemaal net kunnen.
Ook heb ik de stationssporen een fractie naar links verplaatst, waardoor de hoofdrijbaan linksboven iets ruimer kon en er daardoor ook plaats kwam voor de draaischijf. Ik heb er maar even wat spoortjes aan gelegd. Weet niet precies wat realistisch is.
Beetje bij beetje begint het hopelijk ergens op de lijken.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Charlie,

Beetje bij beetje inderdaad, dat heb je goed gezegd. Zonder vervelend te willen worden toch nog een paar tips want wat is een modelbaan zonder sprekende scenery.
De stukjes spoor in de gele cirkel zou ik reeds in de tunnel leggen. Omdat de sporen die erboven langs lopen een stuk hoger liggen krijg je daar een afgrond of vallei waar je niet veel mee kunt doen. Door die afstand iets groter te maken kun je daar nog wat met scenery spelen. Zo ook de sporen in het groen gearceerde gebied. Daar kun je bijvoorbeeld een wijnberg met chateaux overheen maken met een spooraansluiting (het rode lijntje). Dan ben je ook die grote boog uit het oog kwijt.
Je station heeft wel vier sporen maar geen ruimte voor een perron. Hoe komen reizigers in en uit de trein op de sporen 2 t/m 4? Tussen spoor 2 en 3 iets meer ruimte creëeren voor een perron.

Zomaar wat ideeën om over na te denken.
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
De positie van het depot is zo zeker al beter.
Maar, is het nu echt zoveel moeite zelf binnen dit forum of op het grote WWW iets op te zoeken over de inrichting van een klein stoomdepot?
Het is een veelgekozen thema en er is dus genoeg te vinden

Ik denk dat je kunt volstaan met een voldoende lang spoor tussen station en draaischijf om een slakkenkuil, bekolingsspoor en waterkraan achter elkaar te plaatsen. 40 tot 50 cm is genoeg. Eventueel is een parallel spoor om locs rechtstreeks naar de draaischijf te laten rijden ook van nut. Grote kolenbunkers met draaikranen zijn overkill.
Een ringloods met 3 sporen kan genoeg zijn.

Het korte verbindingsspoortje dat je nu hebt liggen, is niet genoeg om het depot smoel te geven.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 10 maart 2023, 14:45:24De stukjes spoor in de gele cirkel zou ik reeds in de tunnel leggen.
Je station heeft wel vier sporen maar geen ruimte voor een perron. Hoe komen reizigers in en uit de trein op de sporen 2 t/m 4? Tussen spoor 2 en 3 iets meer ruimte creëeren voor een perron.

Ik zie geen gele cirkel, Henk. Maar hoe dan ook, ik heb de cirkel nu juist de grootst mogelijke radius (4/5) gegeven om het aanzicht van een lelijke buitenbocht zo veel als mogelijk te mitigeren. Natuurlijk kan ik dat spoor verbergen, maar dan krijg ik van andere trouwe contribuanten te horen dat er dan meer spoor ondergronds dan bovengronds ligt. En ik ben het daar wel mee eens... Overigens blijft er binnen beide daalcirkels behoorlijk wat ruimte voor scenery, want we praten over een binnendiameter van circa 1,10 m. Ik wil daar ook zeker heuvels in plannen en wijngaarden. De breedte van de perrons is weliswaar smal, 35cm, maar ook mijn huidige baan heb vergelijkbare perrons en die ogen heel acceptabel. Ik zal er nog eens naar kijken.

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 10 maart 2023, 17:26:49Maar, is het nu echt zoveel moeite zelf binnen dit forum of op het grote WWW iets op te zoeken over de inrichting van een klein stoomdepot?
Het is een veelgekozen thema en er is dus genoeg te vinden

Ik denk dat je kunt volstaan met een voldoende lang spoor tussen station en draaischijf om een slakkenkuil, bekolingsspoor en waterkraan achter elkaar te plaatsen. 40 tot 50 cm is genoeg. Eventueel is een parallel spoor om locs rechtstreeks naar de draaischijf te laten rijden ook van nut. Grote kolenbunkers met draaikranen zijn overkill.
Een ringloods met 3 sporen kan genoeg zijn.

Het korte verbindingsspoortje dat je nu hebt liggen, is niet genoeg om het depot smoel te geven.

Peter

Peter, niks is mij te veel moeite. Ik doe niet anders dan van alles en nog wat raadplegen. Soms raak je het spoor bijster. Voor dat voldoende lange spoor waar je het over hebt, vanaf het station, is gewoon geen ruimte. De bekoling en waterkraan komen elders, niet bij de draaischijf. Dat is ook geen must. Voor een ringloods is weinig plaats, tenzij ik die binnen de cirkel rechtsboven situeer, maar daar wil ik juist wat landelijke scenery.

Eventueel kan daar het wijndepot komen... Dan zou je zoiets krijgen.

Beetje bij beetje :-)

Beste groet,

Karel
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Ik zou het depot opschuiven naar rechts. Het wijndepot kan naar de plek waar je nu (nogal onlogisch) de behandelingssporen hebt liggen. Dan ben je volgens mij klaar.

Groet,

Peter
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denkend over een nieuwe baan 2.0
Ha, was ik toch helemaal vergeten de tekening toe te voegen. Bij deze dan.
Karel.png

En heel eerlijk gezegd. Naar mijn smaak is de hele baan te klein voor een draaischijf. Dat vraagt enorm veel ruimte die je gewoon niet hebt. Mijn baan is vele malen groteer en ik heb er ook geen, terwijl ik hoofdzakelijk met stoomtractie rij, dat is een keuze.

Een draaischijf op een dergelijk kleine baan komt krampachtig over. Je hebt geen ruimte om er iets fatsoenlijks van te maken. Je wil iets wat eigenlijk niet kan.