Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bahnbetriebswerk

Gestart door DB69 zondag 22 januari 2023, 21:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bahnbetriebswerk
DB69
gast

Bahnbetriebswerk
Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee de boer op te gaan.


Het plan laat een klein Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een draaiplateau om loc's eerst te draaien en achteruit naar het opstelgedeelte te rijden zodat ze later via dit draaiplateau met de schoorsteen vooruit naar het Bw te laten rijden.

Op- of aanmerkingen zijn welkom.
Re: Bahnbetriebswerk
Ik snap het draaiplateau niet echt, waarom moeten loks met de schoorsteen vooraan het BW inrijden?
De richting hangt toch af hoe een stoomlok in een station aan komt?
En ook het uitrijden van het BW kan in beide rijrichtingen afhankelijk hoe de lok in het bijhorend station voor de rijtuigen zal gezet worden.
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Leuk plan om alleen een locdepot te maken met bescheiden schaduwstation.
Maar of de locs in de fiddleyard ook moeten draaien, is de vraag.
Als het depot hoort bij een doorgangsststation komen treinen van beide richtingen uit het station het depot in en is het maar de vraag naar welke richting ze weer vertrekken.
Hoort het depot echter bij een eindstation dan is het logisch als ze met de tender voor binnenkomen en gedraaid weer vertrekken. Om ze dan weer met de tender voor te laten binnenkomen, moeten de locs in de schaduw gedraaid worden.
Andersom kan ook trouwens, afhankelijk van de vraag waar het depot zich precies langs de lijn bevindt.

Groet,

Peter
Re: Bahnbetriebswerk
Heb de boel eens nader bekeken en zitten schuiven met gebouwen en spoortjes, volgens mij gaat dit hem worden.



Er bij zijn gekomen:
Lokschuppen 1-standig waar eventueel een diesellok kan komen te staan.
Lagerschuppen, waar gereedschappen en materialen voor het Ausbessrungswerk opgeslagen/binnen komen.
Kleines Ausbesserungswerk, waar kleine reparaties kunnen plaatsvinden.
2e Kohlenwagengleis, waar een 2-tal kolenwagens kunnen staan ter bevoorrading van het ketelhuis.
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Waarom maak je gebruik van een schuifbak? Met een aantal wissels kun je prima 6 opstelsporen realiseren.

(Korte opstelspoortjes waar enkel een lok op past)

Dit is later veel makkelijker op afstand te bedienen dan een schuifbak.
Re: Bahnbetriebswerk
Richard,

Ik heb hier bewust voor gekozen om ruimte voor wissels te beperken. Met wissels komt er gauw zo'n 1,5 mtr. erbij. In Engeland is dit een gebruikelijke methode om ruimte te winnen. Daar worden ze Fidele Yard genoemd. Ook kiezen zij ervoor om dit handmatig te bedienen.
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Een stoomloc verlaat "vooruit" de draaischijf en niet "achteruit". Zie de rijrichting in het baanplan.
Hetzelfde geldt voor de "schuifbak".
Je zult elke loc op de schuifbak dus handmatig moeten omdraaien.
Is het niet beter achter de schuifbak een handmatig bediende draaiscchijf in het plan op te nemen ?

Cees
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bahnbetriebswerk
 @citaat

Grappig Cees,
Kijk even in bijdrage #1. Daar is een draaischijf in de tekening opgenomen.
Toen vond men dat dat niet kon, of in ieder geval niet benodigd cq gewenst was, in ieder geval allen die daarop een reactie hebben geschreven. Nu heeft TS deze verwijderd en kom jij met het tegenovergestelde.
Zo zie ja maar, zoveel mensen, zoveel meningen. En er zijn er altijd bij die lijnrecht tegenover elkaar staan. C'est la vie.
Re: Bahnbetriebswerk
Cees,

Onderstaande reactie kreeg ik op het BNLS forum van Ex44:


Stel, een lok komt met de trein vanuit richting A het station binnen. De lok koppelt af en rijdt richting Bw. Als de lok met de schoorsteen vooruit is binnengekomen, zal ze dus ook met schoorsteen vooruit het Bw binnenrijden.
Een lok (met trein) die vanuit B (met schoorsteen vooruit) het station binnenkomt en afkoppelt, zal juist met de tender vooruit naar het Bw gaan.

Ga ik verder redeneren:
Loc rijdt tender vooruit(= achteruit) het Bw uit en zet zich voor de trein en rijdt dan schoorsteen vooruit richting B.
Loc rijdt schoorsteen vooruit het Bw uit en zet zich voor de trein en rijdt schoorsteen vooruit richting A.
Zoals je ziet zijn er diverse mogelijkheden die zich in de praktijk zich voordeden.
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Ja, leuk getekend hoor. De meeste BW's echter hadden aanbinding met de baan op onderstaande manier. Maar er bestaan (bestonden) ook uitzonderingen.
db69.png
Re: Bahnbetriebswerk
Henk,

Ik denk dat gebruiker Ex44 het eenvoudig heeft willen weergeven wat hij bedoelt richting reageerders in mijn topic. ==>> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105872.msg3222367535#msg3222367535
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bahnbetriebswerk
 @citaat zal ze dus ook met schoorsteen vooruit het Bw binnenrijden. @citaat voor de zekerheid een lok zal altijd achteruit de loods inrijden, vanwege de rookontwikkeling en dat is met de draaischijf altijd te doen.

groetjes, Ruud
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Je kunt lekker zelf kiezen of een loc vooruit je Bw binnenkomt of verlaat. Draaien in de fiddleyard is niet nodig, zoals afdoende blijkt uit de bijdragen hierboven met of zonder tekening. Het maakt namelijk niks uit.
Er zijn trouwens ook depots waar de machines met de neus vooruit, dus tender achter, de loods in gingen. Als er maar een rookafvoer in het dak zit op de juiste plek.

Groet,

Peter
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Ieder zijn mening; ieder zijn keus.
Bij mijn baan gaan alle locs met de neus naar voren het BW in en vervolgens weer uit.

Cees
Re: Bahnbetriebswerk
Dat lijkt mij vreemd, behalve als je een kopstation hebt, in een doorgangsstation waar de loks naar 2 richtingen kunnen vertrekken en uit 2 richtingen kunnen aankomen kan dat niet, daar wordt in het BW de neus in de richting gezet waar de trein naar toe moet rijden. Je hebt daar toch geen BW per rijrichting?
Re: Bahnbetriebswerk
Lid sinds: 2017

offline
Re: Bahnbetriebswerk
Er is een doorgangsstation met vijf sporen
Het bedrijfswerk staat met twee verbindingen (een in linkse en een in rechtse richting) haaks op een van de vijf sporen van het doorgangsstation.
Locs arriveren en vertrekken aldus uit/in twee richtingen.

Cees
Re: Bahnbetriebswerk
Maar die 2 verbindingen zie ik hier niet... dus hier kunnen locs in 2 richtingen binnenkomen en vertrekken.
Re: Bahnbetriebswerk
Toch maar weer enkele veranderingen aangebracht nadat ik de gebouwen die ik al had(blauw weergegeven) eens nader bekeken had en in orde gebracht heb kwam ik tot het volgend verbeterd plan:



De veranderingen:
Locloods wordt aan de achterzijde 3 x verlengd(1 x is al aanwezig) zodat langere loc's(01, 03, 41, 50) ook in zijn geheel in de loods kan staan.
Extra spoor naast het Ausbesserungswerk geplaatst waar materieel neergezet kan worden.
K 1 is erbij gekomen voor een kolenwagen voor het ketelhuis.
Locloods 18 aangepast naar hoe hij er werkelijk uitziet.
Werkplatform bij locloods 18 geplaatst zodat onderzoekingen aan de bovenzijde van de loc's kunnen plaatsvinden.
Dieseltankplaats aangepast naar hoe hij er werkelijk uitziet en geplaatst bij het spoor naar locloods 18.
Wissel naar locloods 18 verlegd, lag precies op de bakscheiding.
Seinhuis veranderd, deze vond ik qua bouwstijl en grootte er beter bijpassen.
Schuifbak qua grootte aangepast zodat ik deze makkelijk uit een plaatje 60 x 120 kan maken. Resthout kan voor de schuiflade gebruikt worden.