Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

monumentje

Gestart door arkowe woensdag 25 januari 2023, 04:38:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
monumentje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
monumentje
De afgelopen maanden heb ik de huisjes waar ik gewoond heb getekend en geprint op een prusa mini.
Inmiddels is de laatste gereed. Als baby mijn eerste 6 maanden daar verbleven en later nog erg vaak geweest.
Bloemendaalseweg 127-131 Bloemendaal aka Patna. Woonhuizen, schuur en smederij. Het is een impressie obv gevonden gegevens,
zoals (ver)bouwtekening en foto's. Voor mij redelijk overtuigend in 1/87 true scale. Situatie rond 1965.
Fusion360 en Prusaslicer. Kleurtjes ter indicatie.
Het gebouw heeft inmiddels al geruime tijd de monumentenstatus.
Re: monumentje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: monumentje
Wat een super idee en mooi dat je het zo hebt kunnen printen, complimenten Arnold.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: monumentje
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: monumentje
Heel mooi! Het is dat ik lees dat dit een 100% eigen bouwsel is, anders zou je denken dat het hier een bouwpakket betreft. Heel knap gedaan Arnold, chapeau!!
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: monumentje
Super project en complimenten voor het mooie strakke eindresultaat van het 3D printwerk.

Welk soort en merk filament heb je hiervoor gebruikt? 

Gr Matje
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: monumentje
Na de aankoop van de Prusa Mini+ bij een lokale (web)shop heb ik daar bijna een jaar grote problemen mee gehad.
Door goede service van het bedrijf is het uiteindelijk allemaal toch goed gekomen.
In die tijd hebben we ook gezocht of het merk PLA filament een rol zou spelen. Dus het nodige geprobeerd.
We gebruiken nu het pla starter filament kleur oranje van die winkel ad €17 voor 800gr. Sinds de printer uiteindelijk hier als herboren terugkwam al een rol of wat probleemloos mee weg geprint zonder ook maar iets te hoeven tweaken of verstoppingen op te lossen. Wel voor de zekerheid even afkloppen...
Het zelfde pla in grijs ging minder strak. Blijkt dat de kleur de samenstelling van het pla wat anders maakt en de print beïnvloedt. Naar zeggen.
Ik print de ramen en deuren apart vlak op de plaat en met handmatige supports voor de raam openingen in de muren die verticaal geprint worden voor een mooiere baksteen. Nog steeds aan het leren.

Dank voor de leuke reacties!
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: monumentje
Prima service van de winkel. Herkenbaar het experimenten met soorten en kleuren PLA. Zelf gebruik ik PLA filament van de jupiter serie (123 3D) met een nozzle van 0.2mm en hoogste afdruk kwaliteit in Cura slicer.

Blauw is mijn probleemkleur en is grijs de favoriete uit de serie.

Verticaal printen geeft inderdaad het mooiste resultaat met o.a. de dakplaten / muren. Ik doe dat ook want horizontaal printen worden de voegen niet mooi. Tot welke hoogte print jij maximaal verticaal?

Het blijft iedere keer weer een uitdaging en veel experimenteren of het getekende ook mooi wordt geprint.

Nogmaals, een supermooi resultaat
Gr Matje
Re: monumentje
Lid sinds: 2019

offline
Re: monumentje
Het is zeer mooi gedaan.

Ik print veel met Prusament grijs (iets met schittering in), dat lijkt over het algemeen goed te gaan, dit met de Prusa Mk3s.   
Voor kleinere zaken gebruik ik het Prusament Vanilla, op de club heeft men ondervonden dat bij gebruik van kleine nozzle je beter geen filament met kleurpartikels gebruikt om verstoppingen te vermijden.  En het meer witte is makkelijk te schilderen vind ik.

Fusion360 geeft bij mij problemen als ik heel veel bakstenen probeer te tekenen, kan ook te maken hebben met de oudere PC die ik gebruik.

Ik sta nog steeds te twijfelen of ik er een resin printer zou bijpakken voor de kleiner zaken.

Welke nozzle heb je gebruikt voor dit huis?

Re: monumentje
Lid sinds: 2009

offline
Re: monumentje
Super mooi!

Is dit nu een foto van het huisje helemaal af? Het lijkt nog op een digitale tekening van hoe het zou moeten worden. Maar dat kan ook aan mij liggen ;-).

Groeten,
William
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: monumentje
De plaatjes zijn een snelle rendering in fusion360 (in het programma genaamd inscreen).

Het is succesvol geprint met een 0.4 nozzle in oranje en staat in de rij voor de winterschilder.

Verticaal printen heb ik tot op heden tot max 15cm hoog gedaan. Ligt meer aan de modellen dan aan iets anders.
Eentje had namelijk een torentje. Ik print als het even kan de muren en het dak apart voor bijvoorbeeld schilder gemak,
kortere supports van de daken van de dakkapellen en als er wat misgaat de schade enigszins beperkt te houden.
De muren dan liefst met minstens één verbonden (zij)muur voor de stevigheid bij het printen zodat er niet bij de bouw al "verzakkingen" ontstaan.

Straatklinkers, zoals onlangs het perron van station Bloemendaal, print ik dan weer bewust horizontaal zodat het resultaat net even wat grover/rafeliger wordt wat beter past bij klinkers.


Re: monumentje
Lid sinds: 2016

offline
Re: monumentje
De indruk dat de plaatjes een rendering waren, had ik stiekem al.
Heb je al resultaten uit de printer?
Want de computer kan veel moois toveren, maar omzetting maar de echte wereld is andere koek.
Niettemin maakt de techniek flinke stappen vooruit en ben ik erg benieuwd!

Groet,

Peter
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: monumentje
De resultaten uit de printer zijn echt prima, scherpe bakstenen en voegen, rechte raamsparingen etc.
Kan wel een foto plaatsen van ongeschilderd resultaat, maar de ervaring is dat je daar weinig concreets op ziet door gebrek
aan contrast omdat alles 1 kleur heeft.
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: monumentje
Ik was ook in de veronderstelling dat het huis al was geprint.

Het tekenwerk op de foto's ziet er supermooi uit.



Toch wel benieuwd naar een foto van het printresultaat ook al missen we het contrast  ;)
Gr Matje
Re: monumentje
Lid sinds: 2019

offline
Re: monumentje
ik ben zeer benieuwd naar de foto's van de print, zeker met een 0.4 nozzle.   
Re: monumentje
Lid sinds: 2015

offline
Re: monumentje
Leuk gedaan, ik kwam toen ik jong was regelmatig bij de smederij om iets te laten lassen.

Smederij van Riessen.

Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Re: monumentje
Lid sinds: 2020

offline
Re: monumentje
 :thumbup:
Mooi gedaan hoor, wat ik me wel afvroeg is hoe je het dak met de dakpannen getekend hebt, zelf ben ik bezig mijn eigen huis in 3D tekenen, wanden en bakstenen enzo lukt ook vrij aardig maar de dakpannen kom ik maar niet over uit. zelf print ik met een Tronxy printer en grijs filament die ik eerst primer met de airbrush, zodat de kleuren beter uitkomen.
Re: monumentje
Lid sinds: 2016

offline
Re: monumentje
Nog steeds ben ik wel benieuwd naar het resultaat uit de printer.
Papier is geduldig zeiden we vroeger. Nu geldt dat gezegde misschien voor de 3d-rendering!
Of het ook echt lukt het te realiseren, is de vraag, hoewel het steeds beter kan, dat weet ik.

Groet,

Peter
Re: monumentje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: monumentje
Door 1 op 1 klusjes in en om het huis heb ik het schilderen etc van de prints nog steeds niet ter hand genomen.
Ga er deze winter mijn tanden in zetten. Heb al een flink aantal huisjes geprint klaarliggen.

Ik heb ooit voor dakpannen bij websites voor dakpannen de maten gevonden en diverse soorten pannen getekend.
Ik teken alles 1:10 en schaal het later in de slicer terug naar 1:87. Gewoon omdat makkelijk omrekenen is als je aan het tekenen bent.

De al getekende dakpan importeer ik in mijn tekening. Vervolgens wat pielen om de hoek van het dak en de pan gelijk te krijgen.
Dan een eerste rij leggen met in Fusion360 de optie rectangular pattern. Als de 1e rij ligt maak ik via combine van die rij pannen één body.
Die body gaat dan via pattern weer de rest van het dak over waarbij de lijn van de hellingshoek van het dak de te volgen axis is.

Re: monumentje
Lid sinds: 2023

offline
Re: monumentje
Zou je foto's willen maken van hoe het nu is? De ruwe prints.
Re: monumentje
Lid sinds: 2020

offline
Re: monumentje
Heb je de wanden allemaal apart gedaan of is de onderverdieping bijvoorbeeld 1 geheel?, ik vraag dit omdat ik zelf ook bezig ben met het tekenen van mn eigen huis in 3D, doe dit met Sketchup aangezien ik niet zo'n ster ben in fusion 360 en met sketchup is het gewoon, what you see is what u get...
Ben wel heel benieuwd hoe dit gedaan is... B)  B)  B)