Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelf heggen maken

Gestart door WimFPU dinsdag 24 januari 2023, 11:26:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf heggen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Zelf heggen maken
Het is nog niet zo heel erg lang geleden dat ik een stukje schreef over hoe ik mijn struikjes maak van Kokos planten matjes voor de Hanging Basket.
Dat stukje is de eer te beurt gevallen om in de Wiki van het Forum opgenomen te worden.

Ik eindigde het stukje met de opmerking dat je op dezelfde manier heggen kon maken maar dat lukte mijzelf al niet zo goed dus bedacht ik iets anders.
De struikjes maak ik dus van het Kokos materiaal en ik beschreef dat je na het drogen van de met kokos beplakte prikkertjes het kokosmateriaal moest uitpluizen omdat de prikkertjes anders te vol zouden zitten waardoor het struikje te dicht zou worden.

Dit losse kokosmateriaal ( vrijgekomen met het uitpluizen dus) ben ik nu gaan gebruiken voor het maken van mijn heggen.

De werkwijze is als volgt.

Snijdt reepjes van 2 mm fineer ( Ik gebruik hiervoor de verpakking van de Camembert die ik losmaak, nat maak en vervolgens met verzwaring erop te drogen leg waardoor het recht trekt)

Knip of snijdt de strookjes op een cm of acht (langer zou ook moeten kunnen en korter sowieso )
 
Schilder de strookjes (in elk geval twee) bruin

Bestrijk na het drogen van de verf een strookje met houtlijm en plak hier stukjes van het Kokosmateriaal op. De mate waarin het kokosmateriaal aan beide kanten van het strookje uitsteekt bepaalt de ongeveer de hoogte van de heg.

Bestrijk een tweede strookje met houtlijm en plak dit evenwijdig aan het eerste strookje op het Kokosmateriaal met een tussenruimte van ongeveer 1 mm tussen de strookjes. Je hebt nu dus het Kokosmateriaal op een zijde van de beide strookjes met aan de boven- en onderkant uitstekend kokosmateriaal van pakweg 1 a 1,5 cm. De tussenruimte tussen de strookjes heb je nodig om de strookjes later met een schaar van elkaar te scheiden waardoor je 2 hegjes hebt.

Als de lijm wat is gedroogd draai je het geheel om en bestrijk je de andere kant van beide strookjes met houtlijm en beplakt ook deze kant met stukjes van het kokosmateriaal. Ook weer 1 a 1,5 cm uitstekend naar boven en beneden.

Als ook deze lijm gedroogd is dan knip je tussen de strookjes door het kokosmateriaal door. Pas op dat je de strookjes niet doorknipt dus sommigen zullen meer dan 1 mm ruimte willen tussen de strookjes. Je hebt nu 2 hegjes van in mijn geval van acht cm met een rechte onderkant ( het strookje) en een bovenkant van uiteenlopende hoogte.

De loszittende kokos trek je er uit net zo lang tot je een open maar vooral niet te dichte heg hebt.

Bespuit beide kanten van het hegje met spuitlijm en bestrooi het met het groen dat jezelf mooi vindt en zo dicht als je zelf mooi vindt.

Als je van rechte en strak gesnoeide heggen houdt dan kun je de bovenkant voor het bestrooien ook nog recht afknippen maar dan kun je naar mijn idee net zo goed een heg kopen van de bekende fabrikanten.
Door het bestrooien met groen kan ook de onderkant iets onregelmatig zijn geworden waardoor het moeilijker is om het op je baan te lijmen maar dat kun je dus ook weer recht afknippen. Na het aanstippen van de hegjes met b.v. Noch lijm en bestrooien met rood, wit, geel of oranje strooimateriaal kun je ook nog een bloem effect maken.

groet, Wim
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zelf heggen maken
En dan aub effe een foto van het resultaat. Dat zou fijn zijn.
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf heggen maken
U vraagt.....

En met een paar Preisers erbij spreekt het al snel tot de verbeelding
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2016

offline
Re: Zelf heggen maken
Beeld zegt veel meer dan tekst!

Ik vind het puike heggen. Mooi gemaakt; je hebt echt groene vingers.
Plaatjes van het knutselproces zouden trouwens heel welkom zijn.

Groet,

Peter
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zelf heggen maken
Ziet er zo op het eerste oog heel patent uit. Maar een heg zou ik het niet willen noemen. Nou ja, er zijn mensen die iets dermate laten verwilderen dat het er zo uit zou kunnen zien. Maar als dichtbegroeide berm, slootkant, bosrand helemaal uit de kunst. In de hedendaagse moderne wereld kom je dat helaas niet zo vaak meer tegen. Maar enkele decennia terug nog volop, braamstruiken en zelfs frambozen groeiden zo in het wild langs de weg. Emmers vol heb ik geplukt in mijn jeugd, en lekker!
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf heggen maken
Klopt helemaal wat je zegt Henk maar in mijn eerste bericht schreef ik al dat als je een strakke heg wilt je deze altijd nog recht kunt afknippen maar dat je dan misschien beter een kant en klare heg van een fabrikant kunt kopen.
Als mijn vrouw tegen mij zegt dat de heg niet recht is gesnoeid dan zeg ik tegen haar dat ze dan maar op de "Villa Eikenhorst" moet gaan wonen. :D
Foto's volgen.

groet, Wim
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf heggen maken
Omdat foto's meer zeggen dan tekst
Op foto 1 heb ik de geschilderde strookjes beplakt met kokos. boven 1 strookje en onder na omkeren met het 2e strookje
Op foto 2 heb ik beide strookjes beplakt boven aan een kant en onder aan twee kanten.( Het witte doorschijnende is de nog natte houtlijm)
Op foto 3 zijn de strookjes beplakt en gescheiden. ( Hierna kun je nog los materiaal eruit trekken of er materiaal bijplakken)
Op foto 4 zijn ze ingespoten met spuitlijm en bestrooid met lichtgroene en donkergroene 2,5 mm grasvezels
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Zelf heggen maken
Als laatste heb ik de hegjes met verschillende soorten Laub bestrooid
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2021

offline
Re: Zelf heggen maken
Mooie inspiratie!
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Zelf heggen maken
Wim,

 :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Dit is een heel mooie manier om struikjes te maken.
Dit ga ik in mijn encyclopedie opnemen voor als ik zelf dit wil gaan maken.
Ik zou durven zeggen " Goed voor in de Wiki te plaatsen "

Super goed idee.
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zelf heggen maken
Het is zeker een mooi resultaat.
Ook ik heb hem aan mijn encyclopedie toegevoegd.
Re: Zelf heggen maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zelf heggen maken
Leuke werkwijze.
Mvg.
Rik.