Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR212 en BR316 gaan niet samen

Gestart door Herman D dinsdag 24 januari 2023, 15:21:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR212 en BR316 gaan niet samen
Dag Allemaal,

Hopelijk weet 1 van jullie raad met het volgende:
Ik had al een BR316 locje met mfx decoder met telexkoppelingen (oude versie) en heb er onlangs een BR212 met mfx decoder en telexkoppelingen (nieuwe versie) bijgekocht, maarrr...
Nadat de BR212 op het CS1 is aangemeld, hoef ik niet meer aan te komen met het BR316 locje. ==> Zo gauw ik het op de baan plaats begint het onmiddellijk onbestuurbaar rond te rijden. (Alsof het ermee om een analoog modelletje gaat).
Na een minuut of drie a vier beide treintjes op de baan hun rondjes te laten maken komt het locje vervolgens gek genoeg - (en bij wijze van spreken) - "bij zinnen". ==> Na een paar minuten luistert het dan plots wel weer naar de commando's via het Central Station ???
Daarnaast blijken de telexkoppelingen van de BR212 niet te werken, terwijl ze wel als bestaand door het CS worden herkend?

Heeft iemand een idee en hopelijk ook een oplossing?
Hoor het graag en vriendelijke groet, Herman
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Ok dat is wel erg raar. Even een paar dingen ter opheldering.
Wanneer je de 212 van de baan neemt en alleen de 316 er op zet gebeurt dan hetzelfde??
Indien je eerst de 316 op de baan zet en daarna de 212 wat is dan het resultaat?
Wat gebeurt er indien je één van of beide locs met DCC aanstuurt?

Dat de telexen niet werken van de 212 hoeft hier natuurlijk niets mee van doen te hebben.
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Een BR 316? Dat type ken ik niet en kan ik ook niet in de literatuur terugvinden, welk Märklinnummer heeft die?
Maar om op jouw probleem in te gaan: doet die loc dat iedere keer, of was het eenmalig?
Na een kortsluiting (bijv. door de sleper bij het op de rails zetten) kan een andere decoder het op zijn heupen krijgen. Ik heb ook af en toe dat een mfx+ of msd3 loc er vandoor schiet als er ergens kortsluiting is geweest. (ECoS2, maar dat zou ook bij een CS1 kunnen gebeuren).
Wellicht iets voor de stamtafel Utrecht op 3 februari?

Groet, Paul
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Hai Henk,
Ga ik mee aan de gang en hoor je zsm van mij.
Dat de telexen niet werken staat er idd los van. Had ik misschien een vraag opzch van moeten maken.
en
Hai Paul,
Je hebt gelijk... het gaat om een BR361 - Marklin 3131.
De loc doet het tot nu iedere keer, terwijl ik dus nog met Henk zijn vragen aan de gang moet om meer info te kunnen geven.
Ik had als herintreder al wel gehoord over de 'stamtafels', en goed dat je erover begint. Lijkt mij leuk.
En een stomme vraag misschien. maar waar kan ik daar meer info over vinden? (Ik lees mij als leek al helemaal suf om een beetje up to date te raken ;))

Beiden bedankt tot zover
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65276.0

Bij deze Herman of eentje bij jou in de buurt ;)
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Henk en Paul,
Ik ben bang dat ik mijn vraag te snel gesteld heb en deze beter in kan trekken.
Waarschijnlijk zal het toch iets te maken hebben gehad met een oorzaak zoals door Paul geschetst, want nu ik er n.a.v. de vragen van Henk bewust mee aan de gang ben gegaan weet ik het probleem niet opnieuw te organiseren.

en
Paul en Hans, dank voor de berichten over de stamtafel Utrecht - (prima bij mij in de buurt 😀), plus de link.
Ik heb inmiddels een berichtje op het topic achtergelaten en wacht het af.

Wie weet to snel,
Herman
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Herman,

Een vraag is pas dom als hij niet gesteld is, en zeker hier op het forum zit genoeg kennis.
Maar geen foto's is op een forum juist lastiger te beantwoorden, immers het gaat allemaal op afstand.
En lang niet elk model zit hetzelfde in elkaar, bij elke modellenreeks heb je wel een paar uitvoeringen.
Dus foto's zijn daarbij erg handig.

Ten eerste: Over welke loknummers (catalogusnummers) gaat het bij jouw probleem?
Ten tweede: Hoe en welke protocollen heb je "aan" staan?
Ten derde: heb je nog iets veranderd in de decoders?
Ten vierde: Heb je nog garantie op de BR 212?

In dit laatste geval zou ik eerst eens terug naar de winkel gaan met de aankoop bon, want die koppelingen moeten toch uiteindelijk werkend de winkel verlaten.
Tenzij je deze niet in een winkel hebt gekocht, dan kun je je niet beroepen bij een winkelier.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Hans,

Dankjewel.
Ik laat het verder voorbij gaan omdat het probleem zich dus niet meer heeft voorgedaan, maar ook omdat ik je vervolgvragen (nog) onvoldoende begrijp.
Het gaat met mij om een herintreder die volslagen bleu is op het digitale terrein. ==> (protocollen, iets veranderen aan decoders, uhhhh??? 😉)

Wat de garantie betreft:
De loc BR212 heb ik samen met de BR361 via internet bij hetzelfde gerenommeerde bedrijf afgenomen, en bij de BR212 als extra om de telexkoppelingen gevraagd.
Deze stelt nogal bout dat de koppelingen "wel werken!"... en klaar(?). Ondertussen heeft de bewuste leverancier al wel laten weten dat ik de loc kan retourneren en dat het aankoopbedrag plus de ombouwkosten zullen worden vergoed. Maarrr, dat vind ik nou ook weer zo wat omdat de loc gewoonweg prima rijdt en fantastisch klinkt.
Kortom, daar ben ik nog niet over uit ;-)

Groet, Herman
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Beste Hans, juist omdat je aangeeft "beginner" te zijn, is het handig dat we duidelijk communiceren.

Laten we beginnen met de BR 361 (dit is een V60, vermoedelijk met bestelnummer 37601 of 34641). De 37601 zou een digitale rangeerlok met telex moeten zijn.
De 34541 is een delta-lok met telex. Deze schakelt de telex dan met functie F0.
Werkt deze naar behoren?
Heb je een handleiding meegekregen (en gelezen)? Zoniet, zoek het bestelnummer op de Märklin-site (marklin.de of marklin.nl) en download de handleiding.

Dan de BR 212 . De versie met standaard telex koppeling hebben bestelnummers beginnend met 3700 gevolgd door een cijfer.
Als deze alleen op de baan staat, werkt deze dan goed? Het standaard MM2-adres is 20, de lok is wel mfx.
Heb je ook hiervan een handleiding meegekregen (en gelezen)? Zoniet, zoek het bestelnummer op de Märklin-site (marklin.de of marklin.nl) en download de handleiding.

Mocht je er dan niet uitkomen, neem de loks dan eens mee naar een stamtafel bij jou in de buurt (bijv. binnenkort Stamtafel 01 - Utrecht)

John (VT601)
Re: BR212 en BR316 gaan niet samen
Beste John,

Mijn naam is Herman, (niet Hans), en misschien is het bij de communicatie ook wel handig om eerst de geschiedenis door te nemen 😉

Dank voor je reactie.
Over de stamtafel omgeving Utrecht heb ik inmiddels contact gehad met Hans (Hans V200.0)

Met vriendelijke groet,
Herman