Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Schitterend Tom! Erg leuk de beweging rond de baan! Daar gaan wij ook wel het eea mee doen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Superleuk Tom, ik zou zelf de trein tijdens het lossen van de tweede lading alvast achteruit laten rijden, geen idee of dat kan met iTrain dan heb je nog meer actie op de baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat @Degeluidsman Peter Ik snap niet wat je bedoel. De trein rijd toch achteruit na de tweede wagon om de eerste ook te lossen.
Denk er echter over om de Loc eerder om te laten lopen zodat alle 3 de wagons één voor één gelost gaan worden.
Dat gaat prima in iTrain hoor.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Denk dat peter bedoelt de lok na de eerste beweging een halve wagonlengte achteruit zodat de beide helften aan de beurt komen. En dan hetzelfde voor alle andere wagens.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Ja, dat is ook mogelijk alleen dan gaat het wel langer duren, kan dan natuurlijk wel i.p.v. 3 keer draaien van de kraan terug brengen naar 2 keer.
Maar dan blijft het nog steeds wel een lange actie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Als trein binnen gereden is dan draait de kraan 2 x van de wagon naar het schip, hierna gaat de kraan dwars staan en even later gaat de wagon achteruit.
Ik bedoelde dat bij de tweede keer lossen boven het schip de trein al gaat rijden en niet wacht totdat hij weer dwars staat.

Het idee van Henk vind ik ook mooi, want er liggen niet alleen kolen in het midden van de wagon.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nu begrijp ik wat je bedoelde.
Dat had ik eerst zo maar vond het niet echt mooi en lijkt me ook gevaarlijk voor het havenpreiserpersoneel  :-)

Om 2 keer te draaien naar iedere wagon kan ook.
Dit duurt al bijna 6 minuten, ik denk dat dan de aandacht van de kijker wat minder gaat worden en dat is niet de bedoeling.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het havenkraantje vind ik wel prima zo, ook hoe de trein het lossen regelt. Heb nu eenmaal niet genoeg ruimte en ik denk dat het voor de kijker ook niet te lang allemaal moet duren.
De andere treintjes zullen verder al rangerend hun weg wel vinden.

Inmiddels was mijn idee om bij de machinefabriek een FUSCH kraantje te zetten.
Nu ik een beetje om ben naar Arduino (snap er nog geen fluit van, maar goed, vragen om hulp kan altijd nog  :D ) wil ik dat kraantje ook draaibaar maken en als het niet te gek gaat worden ook de grijper laten hijsen en vieren.

Voorlopig eerst een plekje zoeken en kijken of ik daar uit de bodemplaat van de baan een stuk kan zagen zodat ook dit kraantje uitneembaar zal zijn.
1e om aan de werktafel lekker te kunnen frutselen en ten 2e bij storing moet dan niet de hele bak omhoog.

Eerst het onderstel maar eens aanpakken en een gaatje boren voor de as.



Vervolgens een nieuw lagerblokje maken van styreen.



Lager op zijn plaats gecentreerd en beetje hoekjes weg gesneden, lijkt nergens op maar je ziet er ook praktisch niets van straks als het kraantje in het hoge gras staat.



Na het uitzagen van het deel waar het mechanisme onder gaat komen onderstel even op een plek gelegd om te kijken of het wat gaat worden. Het uitzagen en weg hakken van wat grond naast de fabriek maakte zoveel herrie dat mijn vrouw dacht dat ik weer eens een treinbaantje aan het afbreken was. Nee schat, deze gaat nog vele jaren mee.



En zo zou het straks wel eens kunnen worden, maar voorlopig nog een weg te gaan om het kraantje aan te drijven middels Arduino en peinzen hoe ik het hijsen en vieren ga aanpakken. Dat kan a.s. maandag goed want dan lig ik de hele dag in het ziekenhuis. Gaan ze het gaatje in mijn hoofd dicht maken en volgens mijn vrouw ook gelijk die in mijn hand  :-)



En zo komt er weer iets bij wat kan bewegen (hoop ik)



Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hmm even voor de duidelijkheid Tom. Je hebt het, al meerdere keren, over een FUSCH kraantje, die ken ik niet. Wel een FUCHS kraan, bedoel je die?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Henk. Dat komt door dat gaatje in mijn hoofd. Thnx inmiddels aangepast.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ze aan het gaatje in je hoofd iets gaan doen is prima, ik je hand zou ik het maar zo houden, altijd leuk om iets voor de hobby te kopen.

Succes maandag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 21 januari 2023, 19:06:33je hand zou ik het maar zo houden, altijd leuk om iets voor de hobby te kopen.

Succes maandag.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ja, ja, wacht maar tot je er ook 55 jaar huwelijk op hebt zitten  :-)  :-)  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vanmorgen eens kijken hoe en waar de motor van de aandrijving moet/kan komen.
Omdat er het één en ander in de weg zit komt de aandrijfmotor wat lager te zitten.







Ondertussen bezig met de opbouw van het kraanhuis en gelijk de kraanmachinist in beeld gebracht.





Voor vandaag weer genoeg, beetje kalm aan de wedstrijd bekijken waar in Rotterdam ze hun best doen om de 1-0 verder te verbeteren.
Maar of dat gaat lukken, ze doen wel heel erg hun best.  :)  :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wat lager zegt ie. Dat is een hele fles lager.   ;)
Erg veel plaats voor een motortje voor de grijper heb je in dat dingetje ook niet. Je zou natuurlijk de hijskabel ook door de bodem kunnen voeren en daaronder ook dat motortje met lier plaatsen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Komende dagen beetje bijkomen.
Was gisteren 23-01 een klote dag.
Begon al met een kapotte CV. douchen met ijskoud water. Ik moest op tijd klaar zijn want er stond een dag ingepland voor bezoek aan het ziekenhuis. Snel me toch maar afgespoeld met het koude water, ze zeggen dat het goed is voor je immuunsysteem.
Nou het zal wel maar niet voor mij.
Onze dochter stond al om 08:30 uur voor de deur en om 08:45 werd ik afgezet bij het ziekenhuis en melde ik me bij de opnamebalie.

Ik was lekker snel aan de beurt.
Ik was er voor de Mosh Chirurgie. Ken je die mop van Sam en Mosh die naar het ziekenhuis gingen .......... nee die gingen niet.
Er zat een klein plekje/gaatje in mijn voorhoofd wat ze dan gaan behandelen.

Nou ja, behandelen. Niet dus, gewoon stukje wegsnijden.
Dan wordt dat stukje in het lab onderzocht en zit er geen verdacht iets dan mag je naar huis.
Jammer, maar uiteindelijk hebben ze bij mij 4 keer dat moeten toepassen en uiteindelijk werd ik om even over 17:00 uur opgehaald en was ik nog bijna voor het donker thuis.
Moeders was zich rot geschrokken maar heeft verder bijna de hele avond in een deuk gelegen als ze naar me keek.
Weet ook niet wat er zo te lachen viel.

Nu paar dagen kalme dienst, mag niet bukken en tillen maar wel mijn treintje laten rijden.tomASz.jpg
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Heel veel sterkte met je herstel, Tom! En jouw vrouw: zij lachte je toe met alle liefde die ze voor je voelt, moet je maar denken   ;) .

Groeten,
William
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En dat laatste is toch het leukste volgens mij. Ik heb al een tijdje niks aan mijn treinen kunnen doe door problemen met mijn cv is het in mijn treinkamer bijna even koud als buiten.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beterschap, Tom !

Dat kalm aan doen gaat vanzelf wel, als ik zo naar jouw foto kijk  :?

Grtz Tony
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik zie niks geks :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Je ziet er nog goed uit hoor Tom 👌🤭
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Beterschap en sterkte gewenst. Mooie nieuwe avatar denk ik zo :D.

Groeten,
Wico
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Nu weet ik het,  je lijkt nu de broer van Sahib uit de serie" o moeder wat is het heet"  :D  :D  :D

Gr. Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Aah ja daar lag ik ook altijd bij in een deuk. Vandaar.
Maar je ziet er nog prima hoor Tom. Een zeer stijlvolle oudere zullen we maar zeggen. Sterkte en beterschap. En veel rijplezier.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die "tulband" staat je wel, en dan ook nog die scherpe doordringende blik ............. Maar alle gekheid op een stokje Tom, ik wens je een voorspoedig herstel toe en veel plezier met je rangeerprogramma inclusief het lossen van de kolenwagens.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
sluit mij aan bij de anderen Tom,
spoedig herstel, :thumbup:
en geniet van de treintjes terwijl je rust,
zo kan je ook al kijken naar todo lijstje, de volgende projecten na je Kraantje, :)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op dinsdag 24 januari 2023, 10:26:50Moeders was zich rot geschrokken maar heeft verder bijna de hele avond in een deuk gelegen als ze naar me keek.
Ik snap haar wel :D

Succes met het herstel :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :roll: Je vrouw lacht je dan wel uit en het zal wel uit liefde zijn maar jij lacht het laatst. :D
Gewoon melden dat je het een paar weken kalm aan moet doen (i.p.v. een paar dagen),
dus niet stofzuigen, boodschappen halen of wat voor huishoudelijke taken dan ook.
Dan kan jij mooi zitten en lachen. :-)

Dirk-Jan
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het belangrijkste is natuurlijk of de uitslag van t lab al dan niet oké is.
Maar ik begrijp een beetje uit je verhaal dat het feit dat je weer naar huis mocht, positief is (?). 
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Grappige foto Tom! En uiteraard beterschap!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beterschap Tom.
Nu nog een fluit in je mond en een mandje met slangen er bij.
Dan is je foto compleet.  :D  :D  :P  :P
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Niet bukken of tillen? Dan kun je bijna niets meer. Voorlopig ook niet douchen zeker...
Heette de beste man nu Mohs of Mosh?
Anyways, sterkte!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beterschap toegewenst Tom. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 24 januari 2023, 16:45:52Heette de beste man nu Mohs of Mosh?
De eigenlijke naam is Moshie. Maar wordt vaak afgekort tot Moos.

Sammie komt Moos tegen op de Singel en Moos strompelt nogal en zweet daarbij als een oeros. Dus Sammie vraagt aan Moos wat er loos is. Ach Sammie, zegt hij, ik heb een nieuwe baan. Ik moet balen rijst sjouwen en dat is toch zwaar werk. Oei zegt Sammie dat zal wel ja, hoelang doe je dat nu al? Ik moet morgen beginnen Sammie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Hanzi op dinsdag 24 januari 2023, 15:41:02Het belangrijkste is natuurlijk of de uitslag van t lab al dan niet oké is.
Maar ik begrijp een beetje uit je verhaal dat het feit dat je weer naar huis mocht, positief is (?). 

Er was al eerder een stukje uitgehaald en onderzocht. Was niet kwaadaardig.
Heb gisteren wel gemerkt dat in de zon zitten de grootste veroorzaker is.
Er waren gelijk met mij nog 3 mensen die ook geholpen moesten worden en allemaal vroeger altijd op het strand in de zon.
Toen was smeren nog niet zo belangrijk, nu weten we beter maar is smeren altijd nog een dingetje wat niet genoeg wordt gedaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 24 januari 2023, 16:45:52Voorlopig ook niet douchen zeker...
Heette de beste man nu Mohs of Mosh?
Anyways, sterkte!

We hebben sinds vandaag weer warm water, morgen lekker poedelen maar moet het hoofd droog houden.

Mohs is de bedenker van deze vorm van Chirurgie.
Die andere heet Moos.
 
Sam ziet dat op 2 hoog bij Moos een witte pianovleugel naar binnen wordt getakeld.
7 dagen later ziet Sam dat die witte pianovleugel er weer uit getakeld wordt.
Sam roept aan Moos, ken je de aflossing niet betalen.
Waarop Moos terug roept, ja hoor maar ik ga naar les.  :-)

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beterschap Tom, dat je maar snel weer de oude mag zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn I-train baan in opbouw
veel beterschap, Tom;

mvg,
Michel
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Een stukje wegsnijden?
Als ik het verband zie lijkt het wel of ze je gescalpeerd hebben 😅😅

Moeders lacht denk ik omdat je in plaats van een witte, misschien een rode op kan zetten, Tom (geintje hè)

Weer even serieus, hopelijk is alles in orde , beterschap  Tom
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Het zijn zo wel lange dagen, inmiddels zit mijn oog onder de behandelde plek ook bijna dicht.'
Volgens de chirurg is dat normaal, vocht zakt naar beneden.
Bij mij zakt alles naar beneden, het enige wat nog omhoog gaat is mijn tandvlees.  :-)
Gisteren lekker beetje aan het rijden geweest met de overgebleven 2 Lenz locjes.
Instelling van de havenkraan werkt prima.

Vandaag beetje rommelen op de werkplank en de boel wat opruimen.
Fuchs kraantje verder afgewerkt, moet nu alleen nog de hijsdraad door en dan aandrijvingen er onder gebouwd worden.









Ook de lading in het scheepje aangepast, nu zie je er een lading in van echte kolen en zo kom ik de dag dan wel door.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja Tom, alles zakt naar beneden onder invloed van de zwaartekracht. Vrouwen hebben daar nog veel meer last van naar het schijnt. ;)
Wat helpt tegen het dichtvallende (zwelling) oog is een siesta. Na het middageten even een uurtje of twee onderuit op bed of plat op de bank. En als je dat dan combineert met een beetje meditatie dan krijg je niet alleen je zwelling onder de knie maar ook Ying en Yang. En dat is best prettig.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Echt mooi die kraan, ook met die grijper erbij.
Hoopje schroot om te pakken erbij ? Of gaat er een sloopkogel aan de haak ?

Goed bezig Tom . Nogmaals hou vol het komt goed opa 👊🏻

Werk jij stiekem voor artitec? Tjee het is echt geweldig mooi wat je hier laat zien 🫣👌🏻
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@citaat  @citaat Ying en Yang, wie zijn dat nou weer? Geven die Thaise massages?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Niet wie, maar wat, dan toch.

Dit is een voorbeeld van Ying en Yang.
Logo nieuw.jpg
Twee figuren in perfekte balans. Voor de mens zijn dat dan je lijf (body) en je geest (spirit), Wanneer die in balans zijn is het leven goed, volgens de Aziaten tenminste.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Staat verkeerd om, Azië ligt bijna aan de andere kant van de pannenkoek 🤔😎 wereldbol 🌍

Ik had ooit Japanse vissen, die zouden altijd één kant op zwemmen, bleek in Nederland net de andere kant te zijn , of ze waren Engels dat kan ook 😂😂
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
"Aan de andere kant van de pannekoek"?
Je weet toch dat er een duizenden kilometers lange grens is tussen Europa en Azië? Loopt door de Oeral, de Zwarte Zee en Turkije. Daar liggen beide wereld delen direct naast elkaar. En niet aan de andere kant, of toch wel, aan de andere kant van een dun lijntje.

En in Japan rijden ze, net als in Engeland, links. Dus wat bedoel je nu precies met deze opmerking? Die vissen deden gewoon wat ze gewend waren.

Ying en Yangt helpt perfect bij eventuele dipjes. Maar je moet het wel serieus aanpakken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
@Tom: De dagen zijn juist kort. En de nachten lang, dus neem ik een boterham mee als ik ga slapen voor het geval ik halverwege honger krijg.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
sterkte en beterschap Tom!
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, wij houden je ondertussen wel even bezig met wat lichte literatuur en wetenswaardigheden.

@ Freek. In principe niet hoor. Waar ik woon heb je daar helemaal geen erg in. De nacht (donker) is net zo lang als de dag (licht). Om zes uur 's avonds gaat het licht uit en om zes uur 's morgens gaat het licht weer aan. Dat je daar in NL niet zo veel van merkt komt a) door de ligging, en b) omdat je het alleen maar per dag bekijkt. Neem je het gemiddelde over een heel jaar dan kom je ongeveer op hetzelfde resultaat uit.

En pak je die boterham dan wel in? In boterhampapier bijvoorbeeld. Waarom noemen ze in Nederland een belegde snee brood een boterham? En waarom heet dat in Engeland een sandwich? Als het goed is zit er helemaal geen sand in.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
En hier in België noemen ze 1 of 2 sneden brood ook een boterham.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Die Sam & Moos moppen doen mij denken aan de Geinlijn van Max Tailleur (020-211811), ach ja nostalgie en zo ....  :cool:

Groeten,

Erik.