Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Advies keuze Brawa S2/6

Gestart door Hansw woensdag 18 januari 2023, 19:35:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2021

offline
Advies keuze Brawa S2/6
Als het goed is wordt de Brawa S2/6  70012 en 70014 beschikbaar in april  ( sinds aankondiging in 2022 ) .Ik ben erg gecharmeerd van dit model . Nu heb ik van TRIX de S3/6  ( 22403 ) die ik ook erg mooi vindt . De Brawa wordt in twee kleuren geleverd  groen en groen/ paars achtig .
Alhoewel  de TRIX ( S3/6 )  en de BRAWA S2/6  verschillende loks zijn volgens de kenner vindt ik ze persoonlijk erg op elkaar lijken vooral in de kleur groen .
Eigenlijk vindt ik de groene uitvoering van de Brawa mooier maar om toch wat onderscheid op mijn treinbaan te krijgen overweeg ik toch de groen/paarse uitvoering.
Nu is mijn vraag welke kleur komt het dichtste bij de werkelijkheid .
Mvg Hans   
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Hoi Hans,

De S3/6 en de S2/6 zijn natuurlijk totaal verschillende locs. Wanneer ik zoek op de Brawa-nummers die jij opgeeft, zie ik dezelfde loc wat kleurstelling betreft, maar de 70014 heeft meer digitale functies. Bedoel je niet de 70012/ 70014 vs. 70016/70018? Die hebben een duidelijk verschillende kleurstelling. In het paars reed deze loc in de Pfalz, maar daarvan is (geloof ik) nog geen 700.. variant van.

Misschien kun je wat meer duidelijkheid scheppen in wat je precies bedoelt?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2017

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Een S2/6 en een S3/6 lijken totaal niet op elkaar, zelfs nog niet in dezelfde of afwijkende kleurstelling.
Kijk alleen maar eens naar de wielen/wielstellen, drijfwerken, aantal domen etc. van beide locs.
Die van mij -S2/5 Brawa en S3/6 Märklin en beiden van de K.Bay.St.B.- lijken in elk geval totaal niet op elkaar.

Cees
Re: Advies keuze Brawa S2/6
 @citaat

Hoi Cees,

Je bedoelt natuurlijk de S2/6 van Brawa. De S2/5 is wéér een andere loc, maar nooit uitgebracht door Brawa.

 @citaat  @citaat  @citaat
Hoi Hans,

Het ging je oorspronkelijk om de kleuren. Volgens mij:

- Gebruikt 70012/70014 de kleuren van de loc zoals deze nu in het museum in Nürnberg staat.
- Gebruikt 70016/ 70018 de kleuren van de loc tijdens de recordrun waarbij destijds de hoogste snelheid ooit gehaald werd.
- Voorheen heeft men ook de loc uitgebracht in de kleuren van de Pfalzbahn (40250 en verder), waar de loc een tijd gereden heeft. Hier heeft de loc rode wielen. Daarna heeft Brawa ook de 40262 uitgebracht met zwarte wielen, maar in hoeverre dat correct is?
- Het schijnt dat de loc de standaard K.Bay.Sts.B.-kleuren nooit gedragen heeft (Bron: Laenderbahn Report). De volledige tekst (pagina 38, band 9):

"Gelegentlich der Hauptreparatur in Ludwigshafen wurde die S 2/6 durch den verständnisvollen Leiter der Zentralwerkstätte auch äußerlich in tadellosen Zustand versetzt. Sie erhielt den eigenartig vornehmen braunvioletten Anstrich der Pfälzer Schnellzuglokomotiven, alle blanken Teile wurden frisch aufpoliert, Rahmen und Räder erhielten einen dunkleren, fast karmesinroten Anstrich, sodass die ganze Maschine laut Mitteilung des genannten Herrn an den Verfasser einen geradezu ,,hinreißend schönen" Anblick geboten habe.

Leider hörte im Krieg und in der schlimmen Nachkriegszeit jegliche äußerliche Pflege auf und als die Maschine 1922 nach München kam, erhielt sie, da dortmals schon auf das Äußere keinerlei Wert mehr gelegt wurde, einen stumpfen, düstergrauen, allgemeinen Anstrich, der leider auch für die Ausstellung 1925 erhalten blieb und mit dem sie bedauerlicherweise auch in das Nürnberger Museum einzog. Das eigentlich bayerische, schöne grüne Gewand hat sie nie getragen. Im Urzustand waren die gestrichenen Partien, wie Führerhaus, Tender usw. bezüglich der Farbe dem mehr lichten Grau der Glanzblech-verkleidung von Kessel und Zylinder gut angepasst, während Rahmen und Räder rot gestrichen waren, was eine noch elegantere Gesamtwirkung ergeben hätte."


Met vriendelijke groet,
William
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Hieronder enkele foto's uit het museum (datum: januari 2016, foto's genomen door mijzelf). Wat een plaatje...
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 19 januari 2023, 06:35:26- Gebruikt 70012/70014 de kleuren van de loc zoals deze nu in het museum in Nürnberg staat.
- Voorheen heeft men ook de loc uitgebracht in de kleuren van de Pfalzbahn (40250 en verder), waar de loc een tijd gereden heeft. Hier heeft de loc rode wielen. Daarna heeft Brawa ook de 40262 uitgebracht met zwarte wielen, maar in hoeverre dat correct is?
Volgens Brawa was die met de zwarte wielen destijds de museum versie, hebben ze die daar dan nog eens herschilderd?
Museum - model 2008, of spreken ze daar over het Brawa museum 😉
Enfin, ik heb destijds de 40255 gekocht en het zal mij worst wezen of de kleuren exact zijn voor een lok die meer aan kant stond om hem te overschilderen dan dat hij gereden heeft, ik vind de vorm heel mooi, in om het even welk jasje.
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Hoi Franky,

De foto's die ik laat zien, zijn van 2016. Kennelijk staat deze dame al een eeuwigheid in het museum in Nürnberg. Aangezien met een S3/6 nog wel eens verft in vreselijke kleuren (bijv. blauw), zo het best kunnen dat men de S2/6 ook wel eens geschilderd heeft.

Overigens: jazeker, dat is het "Brawa Museum"  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Nog even deze dan, genomen uit het schitterende boek "150 Jahre Eisenbahn in Bayern" van Bernhard Ücker:
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Zelfs rode (loc) en zwarte (tender) wielen tegelijk kan 😉
Wie twijfelt nu nog dat een stoomloc vrouwelijk is...
Re: Advies keuze Brawa S2/6
De kleur die de machine kreeg, toen ze naar het museum ging, is het standaard Beierse groen. Dat heeft de loc in rijvaardige staat nooit gehad.
Ik vind dat eigenlijk gek. Volgens mij wordt tegenwoordig geprobeerd iets in een museum te tonen zoals het oorspronkelijk was. Maar ach. De locomotief is nu al langer in deze kleur bekend dan in de eerdere kleurstellingen.
En of deze loc erg lijkt op de 3/6? De fraaie bouwstijl van de Beierse staatsspoorwegen is duidelijk herkenbaar. Dat is zo.
Moet je na oprichting van de DRG eens kijken... Dan is alles zwart-rood en nog meer eenheidsworst, maar dat was ook de bedoeling. En ook nog overwegend Pruisisch. De hele compoundtechniek werd aan de kant gegooid, net als de kegelvormige rookkast, en de gestroomlijnde dakopbouw van het machinistenhuis. Het kan verkeren...

Groet,

Peter
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Hoi Peter,

"Leider hörte im Krieg und in der schlimmen Nachkriegszeit jegliche äußerliche Pflege auf und als die Maschine 1922 nach München kam, erhielt sie, da dortmals schon auf das Äußere keinerlei Wert mehr gelegt wurde, einen stumpfen, düstergrauen, allgemeinen Anstrich, der leider auch für die Ausstellung 1925 erhalten blieb und mit dem sie bedauerlicherweise auch in das Nürnberger Museum einzog."

Tja, wat zou men daarmee bedoelen? Op basis van "Das eigentlich bayerische, schöne grüne Gewand hat sie nie getragen." denk ik niet de standaard bayerische kleuren. Zo staat ze ook niet in het museum.

Zo jammer dat men vroeger geen kleurenfoto's had... Of dat er niemand meer leeft die ons dat nog eens duidelijk uit kan leggen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2021

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Beste , dank voor de toelichting  Mijn fout is waarschijnlijk dat ik niet gedetailleerd naar het verschil van de S2/6 en S3/6 kijk en ze daardoor erg op elkaar vind lijken
Als ik de modellen meer bestudeer zie ik nu ook duidelijke verschillen  . Persoonlijk vind ik de Trix iets mooier door de 3 grote wielen ipv 2 
Nu zag ik op de website van Brawa ook nog een oud model van 2014 staan ( in archief )  nr 40398  Ik zag dat deze zelfs nog  op EBAY.DE  wordt aangeboden voor 499  euro
Omdat de nieuwe Brawa S2/6 een prijs heeft van ongeveer 600 euro heeft vindt ik de prijs van 499 euro te hoog voor een verouderde lok zonder de nieuwe  aanpassingen en een lange tijd niet gereden volgens de aanbieder
Of zie ik dit helemaal verkeerd
Mvg Hans     
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2017

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Brawa nieuw is aan de prijs; Brawa gebruikt behoudt een relatief hoge waarde.
Die waarde is dan afhankelijk van de gebruiksintensiteit.
Op ebay.de staan er enkele te koop voor net onder de € 400

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=brawa+S2%2F6&_sacat=262303&LH_TitleDesc=0&rt=nc&Produktart=Dampflok&_odkw=brawa&_osacat=262303&Stromart=Wechselstrom&_dcat=262303&Steuerung=Digital

Brawa 0651 staat bij mij al jarenlang ongebruikt in de vitrinekast. Te mooi en te fragiel om veelvuldig rondjes te draaien.

Cees
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Ik heb de mijne, 3-rail digitaal, bij Lippe nieuw gekocht voor € 409. Straks kan ik hem nog met winst verkopen  ;)
Re: Advies keuze Brawa S2/6
- Op Marktplaats staat een Brawa S2/6 in (fictieve) zwart-rode kleur tegen "bieden vanaf €200"
- Op Ebay.de loopt een bieding voor Brawa 0650 (nu €67,00 met nog 4 dagen te gaan)
- Eveneens op Ebay.de een Brawa 0654, maar dat is pas vanaf €395.

Ik denk dat ik het met Franky eens ben... Wow...

Als je om wat voor reden dan ook geen geduld hebt, dan zou ik voor de nieuwste versie gaan. Ruim €600 is veel geld, maar dan heb je wél iets wat aan de laatste stand der techniek voldoet.
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2021

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Beste, ik kan de Brawa652 niet zo gauw vinden in modelbahnfokus om de specificatie van de lok na te kijken
Op de foto,s op markplaats lijkt de kleur zwart
Mvg Hans
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2021

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Na lange bestudering van de detaillering van de Brawa S2/6  gaat mijn voorkeur toch uit naar de 70018  omdat diverse onderdelen koperkleurig zijn en de tekst op de tender van de K.Bay , die ontbreekt bij de groene uitvoering Nu lees op e Brawa website de volgende specificatie :

MODEL DETAILS
Nieuw met energieopslag (Digital EXTRA Version)
Gegoten zinkketels, chassis en tenderbehuizingen
Replica van de modelspecifieke tenderstellen
Tender draaistellen volledig verplaatsbaar
Korte koppeling tussen locomotief en tender
Schuin gegroefde 5-polige motor met 2 vliegwielmassa's
Gedetailleerde replica van het staafframe
Fijnste spaakwielen van metaal
True-to-scale lengte over buffers
Getrouwe replica van de achterwand van de ketel
Cabineverlichting (kan in- en uitschakelen in de digitale modus)
Talrijke bevestigingsonderdelen van metaal
Fijne replica van klinknagels en klinknagelbanden
Gedetailleerde replica van het metalen besturingssysteem
Veerbuffers

Nu is mij regel 4 niet duidelijk  :  tenderdraaistellen verplaatsbaar

Wat wordt hier mee bedoelt en wat is het nut om dit te verplaatsen

Mvg Hans 
Re: Advies keuze Brawa S2/6
In het Duits: Tenderdrehgestelle vollbeweglich.

Ik denk dat het er puur om gaat dat beide draaistellen draaien kunnen?
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Lid sinds: 2021

offline
Re: Advies keuze Brawa S2/6
De levertermijn van de Brawa S2/6  is pas  in het vierde kwartaal 2023  . Dit is een beetje teleurstellend maar daar schijnt Brawa om bekend te staan .Ik begrijp niet dat zij deze lok dan al in begin 2022 hebben aangekondigd .
Mvg Hans
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Geduld is een schone zaak... Maar ik snap de frustraties. Mijn champagne-wagons van Brawa waren er na 3 kwart jaar "al", dus dit soort zaken gelden niet voor alles.

Maar ja, wanneer je deze dame persé wenst aan te schaffen, dan is geduld nodig. Mocht je één van haar zusjes tweedehands willen aanschaffen, ook dan is geduld nodig. We hadden namelijk al geconcludeerd dat ze niet zo vaak aangeboden wordt.

Succes met wikken, wegen en wachten!

Groeten,
William
Re: Advies keuze Brawa S2/6
Misschien is dit een optie?

Trix Fine-Art S2/6