Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wissels ... pfff ... wat te doen?

Gestart door Peter Alex woensdag 16 november 2022, 12:17:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat Je moet gewoon NIET met die grote voedingen/trafo's voor decoders werken. Bovendien worden wissels één voor één geschakeld, nooit tegelijk.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op woensdag 11 januari 2023, 16:55:37Hallo Hanzi, ik gebruik bedrading van 2x 0,75mm2. Geen idee of dat voldoende is. Ik heb nog niet gemerkt dat de bedrading warm werd oid. Als ik het groepsgewijs wil afzekeren, hoe pak ik dat dan aan? Ik heb nu om de 2-3 mrt. OBO kastjes waarin ik de koppelingen maak met de draden naar de wissels en naar de verlichting voor de wissels. Ik hoor graag van je of ik daar nog iets aan moet doen.
Om te beginnen lijkt me die 150W behoorlijk overkill als je m alleen voor wissels en lampjes (waarschijnlijk ledjes) gebruikt.

Of die 2x0,75 geschikt is voor 10A is afhankelijk van allerlei factoren, wat is het isolatiemateriaal, hoe is de bedrading aangelegd (kan het warmte kwijt?), lengte; maar het is in ieder geval beter dan dat dunne modelbouwdraad van 0,14mm2. Ook helpt het natuurlijk positief als de voeding als ringleiding is uitgevoerd.
Ga je vanaf de OBO doosjes ook met 0,75 verder of stap je daar over op dunnere bedrading? In verlichting en wissels zit sowieso dunnere bedrading die absoluut niet geschikt is voor 10A.
Dus als je zekeringen wil aanbrengen dan zou ik dit in de aftakkingen doen. Kunnen gewoon glaszekeringetjes zijn in een inbouwhoudertje dat je wellicht in het OBO doosje kwijt kan.

Klik: glaszekeringhouder

Mocht je twijfelen aan de ernst van dit verhaal: pak een oud wissel (of gewoon een draadje zoals standaard aan een wissel zit), sluit aan op je ringleiding en maak gecontroleerd kortsluiting in het wissellampje (of met het dunne draadje) dan kan je zien wat 150W met zo'n wissel/draadje doet. 
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Jan22 op donderdag 12 januari 2023, 09:29:40Ik neem aan dat het de ringleiding zelf is die brand bij kortsluiting veroorzaakt?
Ik niet.
De ringleiding is in de regel al dikker uitgevoerd en vaak ook echt als ringleiding (dus grofweg dubbel belastbaar) uitgevoerd.
Als het fout gaat is het in de dunne bedrading naar gebruikers zoals bijvoorbeeld lantaarnpaaltjes waar je nu eenmaal geen dikke bedrading in kwijt kan; als er in zo'n fittinkje kortsluiting ontstaat dan gaat die bedrading al snel in rook op. En dat geldt ook voor de vaak gebruikte 0,14mm2 draadjes ernaartoe. 10A is daar gewoon veel te veel voor.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Beste mannen, ik zal me gaan verdiepen in de zekeringen, eens kijken naar de warmteontwikkeling bij de bedrading. De voeding vanaf de Viesmann loopt via een ringleiding bovenop de tafel. Ik ben nog niet verder dan een schaduwstation aanleggen tot nu toe.( op 40 cm. Hoogte)
Dan de keuze of een andere stroombron, of dikkere bekabeling.
Ik meld mij weer. Super bedankt allemaal tot zover
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@ben, wat voor voeding raad je dan aan voor de ringleiding voor Yamorc, wisselverlichting en andere verlichtingsbronnen (led)? gr. Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ben Ben weliswaar niet maar toch even een antwoord. Dit is bijv. een geschikte trafo bij Conrad klikkie.
Of deze nogeenklik. Hierbij heb je wat meer keus in uitgangsspanning. Niet echt nodig maar toch.

In principe is iedere trafo met een secundaire spanning van 15 of 16 Volt bij een belastbaarheid van 2A bruikbaar. Het is een trafo en dat is afgeleid van transformeren. Het ding zet spanning om, in ons geval van 230Volt naar 15 of 16 Volt. Meer niet, het is geen wonderding. Ook niet als er een bepaald merk op staat.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik gebruik de viessmann 5200 naar volle tevredenheid.
Ook deze is misschien te zwaar voor mijn doeleinden, namelijk secundaire voeding buiten mijn digitale spanning om.
Voor het schakelen van wissels en verlichting, de 16v voor wissels en de 10v voor verlichting aangezien veel kant en klaar ledjes gebaseerd zijn op 10v.

Zolang je deze aan hebt gesloten op een stopcontact of verlengsnoer met aan/uit functie en je zet deze uit zodra je ermee stopt zie ik geen probleem.
Maar iedereen heeft een mening, al dan wel of niet onderbouwt.
Je trafo is geen goedkope, dus zou hem gewoon blijven gebruiken al dan wel of niet met extra zekering en het uitzetten ervan.

Vertrouw je het niet, plaats dan een zekering ertussen, dit kan ook een auto steekzekering zijn.
Te koop in handige kastje die je ergens kan vast zetten.
Dan kan je de max ampere die erdoor mag komen zekeren tussen de ring en trafo gebaseerd op je draaddikte van je ring.
(maar dan theoretisch smelt de draad van de ledjes wel door)
Andere optie, een hoofdschakelaar op een handige plek die alle voeding uit zet van je spoorbaan.



Even wat info over je zwaardere uitvoering die wel een beetje overkill is: ;)
CiteerOmschrijving
Extreem krachtige modelspoortransformator voor het leveren van verlichting voor hele modelsteden en voor magneetartikelbesturing (voor het veilig schakelen van veel magneetartikelen, ook gelijktijdig). Vanwege de hoge prestaties is het gebruik van onze hoge stroomkabel art. 6896 (bruin) en 6897 (geel) vereist voor stroomverdeling. Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen. Met verlichte aan / uit schakelaar. Technische specificaties: Ingangsspanning 230 V ~, uitgangsspanning 9 en 16 V ~, maximaal vermogen 150 VA. Afmetingen: L 17,9 x B 8,9 x H 8,1 cm.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank je wel Derk! Ik ben al aan het kijken naar zekeringen. Systematisch uitzetten doe ik altijd. Een centrale schakelaar is wel een goede optie. Dan is alles in een keer veilig. Ik houd er toch al niet zo van als er apparaten aanstaan die ik niet gebruik  :)
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen.

Voordat je je met deze tekst veilig voelt toch nog één en tevens laatste, opmerking mijnerzijds: realiseer je dat deze beveiliging pas in werking treedt bij 10A, als je bedrading te dun is naar en in verbruikers (wissels, lampjes, etc) zal deze 10A nooit kunnen gaan lopen en zal er dus ook niet tijdig afgeschakeld worden. Bij een kortsluiting in een wissel of wat dan ook gaat er dan bijvoorbeeld 8A lopen, geen probleem voor je voeding, de beveiliging schakelt niet af maar je bedrading/wissel/lantaarnpaaltje/... gaat in rook op en in het gunstigste geval blijft het daarbij.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat
Helemaal correct. Als je al met zekeringen en/of overbelasting beveiliging wilt gaan werken kun je beter de baan in groepen verdelen. Net zoiets als de meterkast in je huis. Voor iedere groep een kleine zekering geeft een veel betere beveiliging dan één grote. En die kleine zekeringen hoeven echt niet allemaal op één plek te zitten. Waar je van je ringleiding aftakt zet je een zekering en daarachter maak je een groep van enkele gebruikers.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo mannen, Hallo Hans en Henk,
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter werken met lichtere zekeringen dan de eerder genoemde 10A. Helder. Ook jouw advies Henk om in groepen te gaan werken was al een overweging en die onderstreep jij nu. Ook helder. Dat betekent dat ik dan wel met de eerder genoemde Viesmann trafo kan blijven werken mits er een goede set zekeringen in de ringleiding zit. Ik kan natuurlijk ook deze trafo op een lager amperage laten werken. Hij heeft verschillende uitgangen, een voor 9 V AC en een voor 16 V AC. Of verandert daarmee het amperage niet?
@ Henk, kun jij met foto's laten zien hoe jij die motoren hebt ingebouwd in je wissels? Is dat erg ingewikkeld? Ik hoor graag
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
In alles wat je schrijft maak ik op dat je er niet zo veel kaas van hebt gegeten. Da's op zich niet erg maar waag je dan niet aan experimenten met voedingen/trafo's die uiteindelijk 10A kunnen leveren. Bovendien verwar je stroom en spanning. Het laatste kun je kiezen (9VAC of 16VAC), het eerste is een gevolg van wat je er aan hangt. Blijf er bij weg en hou je aan de voorschriften.

Ik schreef eerder dat je het beste af bent met gewone modelspoor trafo's, dan blijven stromen altijd beperkt tot een veilige waarde. En als je dus met een Viessmann 5200 trafo gaat werken heb je helemaal geen zekeringen nodig.

Citaat van: Peter Alex op zondag 15 januari 2023, 16:16:49@ben, wat voor voeding raad je dan aan voor de ringleiding voor Yamorc, wisselverlichting en andere verlichtingsbronnen (led)?


YaMoRC wisseldecoders hang je het beste aan een eigen voeding van max 16VAC die hooguit zo'n 3A kan leveren, zo staat het in de handleiding, niet hoger en niet lager. En wissel en andere verlichting ook op een aparte trafo.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Wat hij heeft is een gewone originele modelspoor trafo, alleen een zwaarder type.
Dus geen losse trafo bedoeld voor iets anders, geknutseld voor modelspoor.
De 9V en 16V kun je gebruiken als 2 losstaande ringleiding op gezamelijke 0

Powertransformator: Viessmann 5201  Sec: 150VA max 9.5 A   met 2 uitgangen 9V en 16V 
CiteerOmschrijving
Extreem krachtige modelspoortransformator voor het leveren van verlichting voor hele modelsteden en voor magneetartikelbesturing (voor het veilig schakelen van veel magneetartikelen, ook gelijktijdig). Vanwege de hoge prestaties is het gebruik van onze hoge stroomkabel art. 6896 (bruin) en 6897 (geel) vereist voor stroomverdeling. Een ingebouwde overbelastingsbeveiliging voorkomt schade bij overbelasting en kortsluiting door de stroomschakelaar tijdig uit te schakelen. Met verlichte aan / uit schakelaar. Technische specificaties: Ingangsspanning 230 V ~, uitgangsspanning 9 en 16 V ~, maximaal vermogen 150 VA. Afmetingen: L 17,9 x B 8,9 x H 8,1 cm.

De 5200 is een lichttransformator, in principe is deze vaak ook zwaar genoeg voor led en wisselaandrijving.

Deze is secundair 52VA  met max 3.25A  in 10V en 16V

CiteerHoeveel is 1 VA?

VA is het product van volt en ampère en heeft dus dezelfde dimensie als de watt. Spanning × stroom is immers het vermogen. VA wordt in plaats van watt gebruikt om onzekerheden die bij wisselspanningen gelden uit te drukken

Je kan er wat meer gebruikers aan hangen voor het vermogen op is, dat is het voordeel van jouw trafo.

Normaal levert een trafo niet meer dan er gevraagd wordt behalve bij sluiting. ( of vastzittende spoel als er mee geknoeid is of verkeerde afschakel instelling!)
Bij sluiting springt deze trafo als het goed is uit, wil niet zeggen dat bepaalde hele dunne draadjes niet even kunnen smelten voor de trafo uit springt.
De tijd dat het uitschakelt is als het goed is kort door de beveiliging.
Als je nu een transformator had gekocht die niet geschikt was voor modelspoor dus zonder beveiliging dan had ik je zorgen gesnapt.

Als de decoder niet meer vermogen kan verdragen dan 3A.................................
Dan zou je hiermee wat kunnen doen zodat deze decoder niet beschadigd bij eventueel sluiting in de wissels.
Maar denk dat het wel mee zal vallen.


Goed de gebruiksaanwijzingen door lezen i.v.m. draaddikte ringleiding!


Het is een originele beveiligd modelspoor transformator van dik €230 euro, dus waarom niet gewoon gebruiken?




Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 20 januari 2023, 22:33:51Henk, kun jij met foto's laten zien hoe jij die motoren hebt ingebouwd in je wissels? Is dat erg ingewikkeld? Ik hoor graag

Ja dat kan ik hoor. Moet je even in mijn draadje kijken met deze link.

Pagina 12 post #369. Daar staat het in met foto's.
Edit: Wanneer je bij instellingen gekozen hebt voor het nieuwste bericht bovenaan in een draadje is dit correct.
Werk je nog met de originele instelling, nieuwste bericht onderaan, doen moet je naar pagina 8 om bericht #369 te kunnen vinden.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: DA79 op zaterdag 21 januari 2023, 14:04:35Het is een originele beveiligd modelspoor transformator van dik €230 euro, dus waarom niet gewoon gebruiken?


Ik vind zo'n dikke trafo voor een leek niet veilig maar "be my guest" en gebruik het ding zou ik zeggen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@ben, je zet me toch aan het denken over de transformator. Je hebt overigens gelijk: ik heb geen technische achtergrond.
@Henk, dank je wel voor de link. Wat is de functie van het kunststofplaatje dat je op het aluminium plaatje plakt? Hoe zijn je ervaringen over de langere tijd dat je deze aandrijvingen nu gebruikt voor de wissels? Ik bedoel dan met name de bedrijfszekerheid? Het lijkt mij een robuuste en goed werkende aandrijving. Ik ga er eens mee experimenteren als ik daaraan toe ben. Ik ben nu begonnen de traject voor de sporen op het maaiveld te maken. Het lijkt me goed iig de wissels die op minder handige plaatsen zitten van een dergelijke aandrijving te voorzien, en misschien wel allemaal? Ik begreep van je dat de motoren kunnen worden aangestuurd via de Yamorc 8008?
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Eigenlijk is er geen ander nut voor het plastic plaatje dan dikte. Ik vond een alu plaatje van 1,2mm een beetje erg dun om daar schroeven in te zetten dus moest dat dikker worden. Overigens is het geen plastic, het is pertinax (gaatjesbord, pcb).

de weinige motoren die ik tot nog toe gebruik in de schaduwstations doen het fantastisch. Nog nooit een misser gehad, wat ik van de M* magneetaandrijvingen helaas niet kan zeggen. Ook als je op het www zoekt op "MTB MP1" krijg je vele hits ook met reviews. Veelal uit het VK. Nog nergens heb ik klachten gehoord over deze aandrijvingen.

De MP1 kan met iedere decoder die ook magneetspoelen kan zetten gebruikt worden. Dus ook de YaMoRC 8008.

Wanneer ik straks met het zichtbare gedeelte van de baan ga beginnen komen er overal deze motoren onder, niets anders.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 23 januari 2023, 11:54:27De MP1 kan met iedere decoder die ook magneetspoelen kan zetten gebruikt worden. Dus ook de YaMoRC 8008.


Nee dat kan de YD8008 niet. Voor de MTB wisselmotoren heb je de YD8116 nodig.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Oh? Zou je dat nader willen/kunnen verklaren. Toegegeven de 8008 is voor een low power consumption aandrijving als de MP1 behoorlijk overkill. Maar het ding kan magneetspoelaandrijvingen zetten, dus kan het ook de MP1 bedienen. Zou niet weten waarom dat niet zo is.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat Het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ja, er staat "  *Niet geschikt voor gemotoriseerde wisselmotoren."

Omdat de meeste gemotoriseerde wisselmotoren (oa Futaba, Tillig enz.) werken met polariteitsompoling om van stand te veranderen. De MTB's doen dat niet. Dat is een heel verschil. Maar ik ga de firma even aanschrijven om opheldering.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Goed hoor Henk, doe wat je goed dunkt maar dit staat in de gebruiksaanwijzing:




Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Van mijn kant is het even stil geweest want ik heb me eerst maar eens bezig gehouden met het aanleggen van spoor op niveau 0 en 1. Ik was even klaar met dat gedoe met de wissels ...
Nu is het dan toch weer een moment om die wissels goed aangedreven te krijgen, zodat ik de verdere vormgeving van de baan kan oppakken.
Vandaag in Houten zowel een setje motoren ((MTB MP-1) n.a.v. de input van Lobomotion) gekocht en bij Freebit begrepen dat ik die kan bedienen via de M83 (Of is de Yamorc 8116?), als ook een aantal servo's (kant en klaar met een frame (Modelbouwled.nl)) die ik kan aansturen m.b.v. een OC 32. Nu heb ik al gelezen dat een aantal mensen ervaring hebben met de OC 32. Dat ga ik eerst eens even lezen. Daarna wil ik er wel een bestellen, als de meningen daarover eenduidig positief zijn.
@ Haradigi: wil jij je ervaringen over de OC 32 eens delen? iTom, mag ik jou hetzelfde vragen?
Volgende week wil ik met een elektrotechnisch deskundige eens overleggen over het gebruik van de grote Viesmann transformator waarover al veel gezegd is. Tot nu toe werkt die goed, evenals de Yamorc decoders YD 8008. Eens bespreken waar ik welke zekeringen zal moeten plaatsen om veilig te kunnen werken met die 9A of dat ik beter een lichtere trafo kan aanschaffen zoals Ben dat adviseert.
@ Ben (Spoors), kun je jouw opmerking over stroom en spanning nog eens toelichten? Want dat begrijp ik niet echt.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat  @citaat
Al enige tijd geleden kreeg ik een reactie van Karst waarom de Y8008 niet geschikt is voor MTB motoren. De belangrijkste opmerkingen hieruit zijn:
"De YD8008/8044 werkt juist volgens een compleet ander principe. Namelijk met een stroombuffer van 10000uF die "geleegd" word tijdens het schakelen. En daardoor de puls "eindig" is. "
en mijn opmerking: Ik heb een redelijk aantal MP1 in bedrijf en die worden omgezet met een pulslengte van 750msec. En dat gaat zonder problemen.
Karst:
"Maar dat is dan wel 750ms op volle spanning. De YD8008/8044 heeft door zijn ingebouwde CDU (stroombuffer) een aflopende spanning."

Dat verduidelijkt de zaak natuurlijk aanmerkelijk.

Citeer@ Ben (Spoors), kun je jouw opmerking over stroom en spanning nog eens toelichten? Want dat begrijp ik niet echt.
Misschien is het ook goed als ik dat meteen even doe. Stroom is altijd gerelateerd aan spanning. Een spanningsbron is een vast gegeven of dat nu een accu is of een trafo of wat dan ook. Op stroom en spanning is altijd de wet van Ohm van toepassing, deze zegt dat de stroom gelijk is aan de spanning gedeeld door de weerstand. Of in formulevorm I = U / R waarin I = stroom, U = spanning en R = weerstand. Dus met een voorbeeld bij een spanning van 16Volt en een weerstand van 500Ohm zal er een stroom gaan lopen van 16/500 = 0,032Ampere oftewel 32mA. Hoe kleiner je de weerstand dus maakt hoe groter de stroom zal worden. Kortsluiting is in principe een weerstand van 0 Ohm. Dat is theorie, in praktijk zal er altijd een kleine weerstand zijn van draad en overgangen maar dat is dus echt klein, zeg 0,1 Ohm. De stroom wordt dan 16 / 0,1 = 160 Ampere. Zoveel stroom levert jouw voeding niet dus dat houdt bij 10A wel op. Maar kunnen de draadjes in jouw schakeling dat wel aan? Daar schuilt namelijk het grote gevaar. Een ringleiding van 1 of 1,5mm² houdt dat wel even vol maar een draadje van 0,25 of 0,14 of nog kleiner niet. Hoe dunner het draadje, hoe hoger de interne weerstand. Die worden warm, gaan gloeien, worden kersrood en dan heb je zomaar brand in je baan! Dan treedt de volgende elektrische formule in werking. Vermogen (Watt) = spanning maal stroom. In formule W = U x I of in jouw geval 16V maal 10A = 160 Watt, en dat is een leuk straalkacheltje.

Samenvattend: die mooie grote trafo kun je best gebruiken maar deel hem op in groepjes die allemaal afgezekerd zijn met een zekering tussen 1 en 3A. Krijg je dan ergens kortsluiting zal die groep de zekering springen en gebeurt er nergens iets desastreus. Daarmee voorkom je voor jezelf een hoop ellende.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 @citaat Ik ken het verhaal rond de werking van de YD8008 Henk en ik had je hetzelfde kunnen vertellen maar je was zo stellend dus heb ik het er bij gelaten.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 10 februari 2023, 17:13:50wil jij je ervaringen over de OC 32 eens delen? iTom, mag ik jou hetzelfde vragen?


Ik heb geen ervaring met een OC32 dus kan die ook niet delen.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@Lobomotion: dank je wel Henk, dat maakt het inderdaad erg duidelijk. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang!
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
leuk topic.
Ik ben nog niet zo heel lang met Maerklin bezig, 3 jaar of zo.
Heb een baan (ontworpen door Speeltmettreintjes) met inmiddels toch 34 wissels: normale wissels, slanke wissels, kruiswissels en een boogwissel.
Ik kwam exact hetzelfde probleem tegen: die marklin wisselmotoren zijn in mijn ogen schroot, totaal onbetrouwbaar, met name voor kruiswissels.
Ik had zelf het idee dat servo-aandrijvingen veel betrouwbaarder zouden zijn en ben in die richting gaan zoeken. Ik kwam bij ebay.de  ene Martin Lutz tegen, die print servohouders die men onder de C rail wissels schroeven kan, op dezelfde manier als de marklin magneetspoelaandrijvingen. Daar past een klein servo in. https://www.ebay.de/usr/creative-world_ml



Om het te proberen heb ik er een paar gekocht, evenals een Digikeijs DR4024 servodecoder. Heb een aantal weken geprobeerd en mijn  ervaring teruggekoppeld aan Martin (je hebt voor slanke wissels een andere aandrijving nodig met een langere "slag" etc.). Daar heeft ie dus een nieuwe aandrijving voor gemaakt.
Digikeijs schrijft, dat je hun decoder moet voeden met een behoorlijke voeding, minstens 12 Volt (DC). Dus heb ik bij ebay.de twee stuks led voeding gekocht voor 10 Euro/stuk, 12 VDC, 10Amp. Ik gebruik die voor de externe voeding van de wisseldecoders en toekomstig voor lampjes en weet ik veel meer wat ik nog tegen kom.

Onder de baan liggen 3 ringleidingen, 6 aders 2,5 mm2, Rood, bruin, wit, zwart, oranje en blauw.

Wit en zwart worden gebruikt voor de voedingen 12 VDC van de 8 stuks DR4024 decoders (ik heb nog niet alle wissels aangesloten op een decoder). De voedinkjes naar de decoder vanaf de ringleiding zijn 0,14 mm2
Rood en bruin zijn de baanvoeding, (worden toekomstig aangesloten op 3 boosters van TAMS)
De oranje en blauwe draad ga ik straks gebruiken voor de signaalaansluiting van de wisseldecoders en die dan op onze Redbox centrale (Redbox Booster R) aansluiten: dan zal het signaal voor de wisseldecoders van de redbox centrale komen, de 3 boosters verzorgen dan de rijspanning). Volledig gescheiden dus.

MAAR: momenteel gebruik ik voor de signalen naar de wisseldecoders nog een Mobile station 3 met Gleisbox, dus dezelfde signaalaansturing als voor de lokomotiefdecoders
en op deze manier werken de servo-aandrijvingen en de decoders totaal probleemloos met het rijden met de Gleisbox en Mobile station 3 (met 4 treinen gelijktijdig). Toegegeven: we schakelen wissels niet met 2 of meer gelijktijdig om, daarvoor is het plan met de Redbox in de toekomst.

De meeste problemen had ik voorheen met de kruiswissels, dat ging telkens fout: niet volledig omleggen. Maar met die aandrijvingen van Martin zijn die problemen hier voorgoed  voorbij: omleggen gaat precies, betrouwbaar en vrijwel geruisloos.

Afzekeren van die led voeding moet ik nog doen, het zal wel een 3 Amp zekering worden in elke ringleiding.

Afstellen van de servo-aandrijving is een fluitje van een cent, ik gebruik een multimuis maar er zijn talloze voorbeelden in het internet te vinden (die van Albert vond ik het meeste duidelijk te volgen)


Het ontwerp van Martin Lutz kent echter ook een nadeel; je moet wel een flink ovaal gat boren in de tafel onder de wissel, waar die aandrijving in past. Ik gebruik een "gatenzaag" van 22 mm en maak twee gaten naast elkaar. De wissel dekt die volledig af.

Ergo: dit zijn mijn ervaringen met servo aandrijvingen, veel beter dan spoelen die heen en weer knallen.





Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Kijk aan, weer iemand die een 10A voeding toepast in combinatie met 0,14mm2 naar een servo decoder terwijl de leverancier 0,5mm2 adviseert.
Als je al goedkope geschakelde voedingen aanschaft waarom dan niet gewoon een 2A of 3A versie en desnoods eentje extra als je al denkt veel stroom te moeten kunnen leveren?
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Spoors op zondag 12 februari 2023, 08:45:26Kijk aan, weer iemand die een 10A voeding toepast in combinatie met 0,14mm2 naar een servo decoder terwijl de leverancier 0,5mm2 adviseert.
Als je al goedkope geschakelde voedingen aanschaft waarom dan niet gewoon een 2A of 3A versie en desnoods eentje extra als je al denkt veel stroom te moeten kunnen leveren?

Ik kan de aanbevolen draaddoorsnede niet vinden in de gebruikshandleiding van de DR4024, misschien lees ik er overheen. Alleen de klemmen zijn geschikt voor een draaddoorsnede van 0,5 mm2.
Digikeijs adviseert per decoder minstens 3 amp voeding toe te passen, ik heb 8 DR4024. En de gebruikte draaddoorsnede is dezelfde als die van mijn Gleisbox, die 2,5 amp leveren kan bij 18 volt.
Met afzekeren 3 amp bedoelde ik de voeding vanaf de ringleiding naar elke decoder, sorry heb me "verschreven"
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Dank je wel Eifelman, helder verhaal! Ik ga eens zoeken naardien Martin Lutz. Ik meld me weer als ik wat meer ervaringen daarmee heb.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Eifelman op zondag 12 februari 2023, 09:42:02Digikeijs adviseert per decoder minstens 3 amp voeding toe te passen, ik heb 8 DR4024. En de gebruikte draaddoorsnede is dezelfde als die van mijn Gleisbox, die 2,5 amp leveren kan bij 18 volt.


Wissels dus ook servo's worden in de regel één voor één geschakeld of hooguit twee tegelijk bij bijvoorbeeld een Engelsman. Mijn 50 servo's draaien met z'n allen op max 3A waar bovendien nog licht, relais etc. uit wordt gevoed.

De Gleisbox draden zeggen me niks maar een servo of schakeldecoder sluit je aan met 0,5 kwadraat draad en beter niet met 0,14 kwadraat. Of he moet een kort stukje zijn.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?

De draadjes vanaf de ringleiding naar de decoder zijn max 20 cm lang. Ik heb nog eens gezocht naar de exacte doorsnede (heb hier van die klossen met 100 meter erop, liggen hier al jaren, zonder etiket helaas), is 0,25 mm2. En zoals ik al schreef worden deze nog voorzien van een zekering, 3,15 Amp, dat gaat een dezer dagen gebeuren, waren al besteld, zit nog te wachten op de levering. Dan is alles korrekt gezekerd en is brandgevaar minimaal geworden. Ik heb gedacht aan afzonderlijke voedingen, maar dan zou ik er 10 nodig hebben, met stekkerdozen en bekabeling werd me dat te veel. En als alles korrekt afgezekerd is, dan is het ok.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Eifelman op maandag 13 februari 2023, 09:44:43Ik heb gedacht aan afzonderlijke voedingen, maar dan zou ik er 10 nodig hebben, met stekkerdozen en bekabeling werd me dat te veel.


Dat is dus niet zo is juist mijn betoog.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?


Je kunt toch een ringleiding aanleggen en een centraal punt voor de voeding hebben?
Hierboven mijn (module)baantje:
Groen/Oranje  -  Signaal wissel/sein decoder, bij mij Arduino, is nu gelijk met baansignaal kan apart om analoog te rijden en digitaal te schakelen.
Grijs/Wit     -  Voeding decoders, is nu 9 volt 1A voeding (blokje van een of ander huishoudelijk apparaat)
Zwart/Geel    -  Accessoirevoeding 12V dc, 16 ac naar gelieve
Bruin/Rood    -  Baanspanning momenteel ECoS met 3A voeding.

Stelregel bij de kleurcombi's lichte draad de "plus", donkere draad de "min".
Met een dikke (1,5 tot 2,5mm2) draad de ringleiding, aftakkingen met 0,5mm2 (al zullen sommige bij mij soms 0,25mm2 zijn)


Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Ik voed mijn DR4018 met gelijkstroom (oude laptop adapter met 17v). Volgens een duurtester (gelezen op Stummi) heb je dan geen last van de eind afschakeling en kunnen deze gewoon origineel blijven. Waar met wisselstroom voeding die kapot gingen na veel schakelen, bleven deze bij gelijkstroom gewoon doorgaan.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
@citaat apart verhaal, over t algemeen vonkt DC harder dan AC.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Henk (Kaleb) op maandag 13 februari 2023, 11:53:11Ik voed mijn DR4018 met gelijkstroom (oude laptop adapter met 17v). Volgens een duurtester (gelezen op Stummi) heb je dan geen last van de eind afschakeling en kunnen deze gewoon origineel blijven. Waar met wisselstroom voeding die kapot gingen na veel schakelen, bleven deze bij gelijkstroom gewoon doorgaan.
bij mij is er een kapot gegaan met gelijkstroom,

mvg,
Michel
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Hallo Michel, Hans en Kaleb
Ik snap nu, dankzij Henk (@lobomotion) weer opnieuw hoe het zit met spanning en stroom, theoretisch snap ik het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom maar wat dat praktisch aan voordelen zou bieden gaat mijn pet te boven. Kunnen jullie het verklaren waarom gelijkstroom dan beter zou functioneren voor de wisselaandrijvingen? Is dat inderdaad dat gelijkstroom harder vonkt? Hoe dan? Groet Peter
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Waarom wil je dat weten, doet dat er toe? Aan de uitgang van een wisseldecoder verschijnt een gelijkspanning, ongeacht wat je er aan de voorkant in stopt. Het verhaal van Henk (Kaleb) is ontsproten uit het brein van Lange Jan uit de Efteling.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
 :offtopic:
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 13 februari 2023, 10:35:50((bij de foto))
Interessante tafelpoot bevestiging, trouwens

 :offtopic:
Citaat van: Spoors op woensdag 15 februari 2023, 09:40:31Het verhaal van Henk (Kaleb) is ontsproten uit het brein van Lange Jan uit de Efteling.
Los van de vraag of dat waar is (een checkbare bronvermelding ontbreekt bij Kaleb's reactie),
aansturing met gelijkstroom lijkt me toch meer te berusten op keus (logica) dan op verschil (functioneel).
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Citaat van: Peter Alex op vrijdag 10 februari 2023, 17:13:50wil jij je ervaringen over de OC 32 eens delen?
De accessoires op mijn modelbaan worden uitsluitend met OC32's aangestuurd: wissels, seinen, lampen en ontkoppelaars. De signalen van eigenbouw-bezetmelders, eindschakelaars op de wisselservo's en losse drukknoppen worden ook via de OC32's verwerkt. Voor een beter overzicht van de afzonderlijke commando's van de OC32 heb ik een gratis Excel-programma gemaakt. Zie: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1367129
Re: wissels ... pfff ... wat te doen?
Beste mensen,
AlbertG heeft mij een eerste introductie in het gebruik van servo's gegeven. Dat geeft me een eerste houvast. Ik heb de posts van Martin doorgelezen en ik ben zeer onder de indruk. Ik moet eens wat uitproberen met de OC 32 NG die ik de laatste keer in Houten gekocht heb. Dan kijk ik hoever ik daarmee kan komen. Ik zal me weer melden wanneer ik wat voortgang boek. Vooraleerst moet ik een sluiting opsporen die ergens zit verstopt. Dat is wel even uitdaging genoeg.
Re: wissels ... pfff ... wat te doen? eerst even kortsluiting oplossen ...
In een ander draadje: 'kortsluiting zoeken' onder 'Maerklin besturing' ben ik nu bezig een vervelende kortsluiting op te lossen. Dat heeft wel wat voeten in de aarde.