Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat2 :offtopic:  wat het Atomium betreft: https://atomium.be/copyright?lang=nl


mvg,
Michel
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Voor het, in model, repliceren van gebouwen gelden, in principe, dezelfde auteurswetten als die voor het repliceren van automodellen. In ieder geval moet altijd vooraf toestemming worden gevraagd (en gegeven). De 'eigenaar', ontwerper, bouwer van het voorbeeld mag/moet bepalen of er auteursrechten dienen te worden betaald.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat  @citaat  Dank voor de toevoeging Michel :thumbup:
Nou, de reactie van de website www.auteursrecht.nl is er sneller dan verwacht!
(Verwijzende links zoals in de email zijn hier overgezet)

Mijn vraag:
Op een modelbouwforum is de vraag ontstaan of er bij het maken van een (3D) schaalmodel van een bouwwerk/constructie,
rekening gehouden moet worden met auteursrecht wanneer dit schaalmodel commercieel wordt uitgebracht?


Het antwoord:
Een auteursrechthebbende heeft de exclusieve rechten om zijn 'werk' te verveelvoudigen en/of openbaar te maken. Onder een auteursrechtelijke 'verveelvoudiging' wordt niet alleen een exacte kopie verstaan. Ook afgeleide werken, bewerkingen, afbeeldingen en dergelijke zijn beschermd, en dus ook bijvoorbeeld een schaalmodel, al dan niet in 3D. Om een dergelijk model te verspreiden hebt u in beginsel de toestemming van de auteursrechthebbende(n) nodig, en de rechthebbenden kunnen aan hun toestemming financiële voorwaarden verbinden.

Overigens zal niet elke constructie auteursrechtelijk beschermd zijn. Een voorwaarde daarvoor is namelijk dat er sprake moet zijn van een 'eigen intellectuele schepping', met andere woorden de maker moet bij het vervaardigen van het werk duidelijk eigen creatieve keuzes hebben gemaakt. Louter functionele elementen of elementen die alleen een technisch effect beogen zijn niet beschermd. Zie Waarop kun je auteursrecht hebben? en ook Wat wordt niet beschermd?
Wel bestaat er voor 2- en 3-dimensionale ontwerpen ook het zogenaamde 'modellenrecht', dat soms een uitkomst biedt voor ontwerpen die in hoge mate functioneel zijn waardoor auteursrechtelijke bescherming misschien wat moeilijker valt aan te tonen, maar er toch flink in het ontwerp is geïnvesteerd. Modellenrecht moet - anders dan auteursrecht - worden aangevraagd en er zijn kosten aan verbonden. Meer over modellenrecht kunt u vinden op de website van het BBIE.



Niet eenvoudig uitgelegd, maar het komt er op neer dat het auteursrecht internationaal geldig is, maar het modellenrecht niet ... :roll:
Echt duidelijk over bouwwerken is men hierin niet, maar ik denk dat de bepalingen zoals het Atomium deze heeft opgesteld voor de meeste bouwwerken zullen opgaan. Waarbij hoe algemener een bouwwerk is, hoe meer afwijkingen in de uitvoering ervan mogelijk zijn waardoor minder aanspraak op modellenrecht mogelijk is.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Intellectueel eigendomsrecht op het 3 rail forum... Oef, taaier moet het niet worden!
Maar je interpretatie van de uitleg in het e-mail bericht klopt niet helemaal, Erik. De Auteurswet is niet internationaal, maar wel algemeen geldend. Het is een Nederlandse wet. En die bepaalt dat je (in Nederland) met iemands creatieve schepping niet zomaar aan de haal mag. De bescherming van het werk geldt algemeen, zonder dat registratie nodig is. Het uitbrengen in Nederland van een bouwdoos of schaalmodel van de Euromast, het Schröder-Rietveldhuis of ander iconisch bouwwerk (ook uit het buitenland) mag de architect (of diens nabestaanden) dus tegenhouden. Vaak zie je dat de maker van het origineel een vergoeding wil. Geld lost veel op... Ik denk dat het voor Herr Faller best een reden geweest is sommige bouwsels net even anders te maken, buiten het vereenvoudigen om het beter te kunnen bouwen uit plastic.
Het modellenrecht is verdragsrechtelijk, internationaal dus, geregeld. Het geldt alleen voor gebruiksvoorwerpen of technische vindingen. Gebouwen zullen er niet onder vallen, behalve wellicht een zuiver technische installatie als een raffinaderij.
Een niet functionerend plastic schaalmodel van een naftakraker of perronkarrerje zal naar mijn inschatting geen last hebben van het modellenrecht. Het kan immers niet wat het echte ding wel kan, ook al ziet het er wel echt uit. Een schaalmodel dat bedoeld is als test voor het echte werk zou weer wel onder het modellenrecht kunnen vallen. Autofabrikanten of vliegtuigconstructeurs maken daar vaak gebruik van. Dat zijn geen onschuldige modelletjes die alleen maar mooi of leuk hoeven te wezen.

Groet,

Peter



De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Afijn, maar weer eens terug naar het onderwerp van dit topic: de herkomst van een bouwdoos van Faller!



Ditmaal het Faller catalogusnummer B-542 wat een compleet viaduct was in het programma vanaf 1977,
met daar aan verwant de voorlopers uit 1955 B-545 voor een recht viaductdeel, B-546 voor een gebogen viaductdeel,
B-547 voor een drietal pijlers van 12cm en B-549 voor een zestal pijlers van 5cm, welke leverbaar waren vanaf 1980.

Faller B-542

Bron: www.altemodellbahnen.de

Volgens het Faller Magazine nr. 36 van september 1963, ligt het voorbeeld voor deze bouwdoos in de Neder-Oostenrijkse gemeente
Breitenstein: het Kalte Rinne-Viadukt in de Adlitzgraben, bij spoorkilometer 98,79 en is ongeveer 185 meter lang en 46 meter hoog.
Het is de eerste normaalspoor bergbaan in Europa, de Semmeringbahn, ontworpen door Carl von Ghega en in 1854 werd geopend.

Kalte Rinne Viadukt

Bron: www.wikidata.org

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mooi speurwerk weer, Erik  :thumbup:

Zo kaal op de grasmat is is dit viaduct helemaal WOSA !

Grtz Tony
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Catalogusnummer B-544 een stalen vakwerkbrug van 36cm lang, was van 1955 tot 1971 in het Faller programma.



Het langste viaduct in München, dat midden in de stad ligt, voert sinds 1869 de spoorlijn
München Hbf naar München Ost over de Pilgerheimer- en Kupferhammerstraße heen.
...
Zoals op de afbeelding te zien kwam de oude brug helemaal overeen met de Faller-brug B-544,
die ook op de deksel van het bouwpakket midden in een stad afgebeeld is.

Bron: Faller Magazine nummer 36 van september 1963

Faller B-544

Bron: www.altemodellbahnen.de

Faller Magazine


Ik heb nog een duidelijke foto van het viaduct gevonden op tramreport.de zoals het er voor 1960 uitzag.
Het viaduct voerde de spoorlijnen vanaf de Giesinger Berg via een spoordijk naar de brug over de Isar.
Zoals in het Faller Magazine te lezen valt, is het oude stalen viaduct uit 1869 van 103m lang medio 1963
vervangen voor een betonnen variant van bijna 50m langer.

Viaduct in 1959

Bron: www.tramreport.de

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik liep toevallig tegen een nieuwe kit van Tilly Models aan, de brandweerkazerne. Aangezien ik dit gebouw in werkelijkheid met enige regelmaat tegenkom en de locatie ook duidelijk op de site van Tilly staat was het niet echt een moeilijke speurtocht. Zodoende kop ik 'm hier maar even in. Het gaat om dit gebouw:


www.tillymodels.nl

Dat zag er tot een paar jaar geleden als volgt uit:


vierklank.nl

De locatie is hier (Google Maps). Het pand zelf is een rijksmonument, dus dat is niet veranderd, maar de directe omgeving wel. Daardoor is het pand wat ingebouwd geraakt.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik zie alleen een foto.
Waar is dit dan, in welke plaats.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Als ik op de link(en) onder foto klik kom ik uit in Sint Maartensdijk.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Kaleb op vrijdag 21 oktober 2022, 16:01:18
Als ik op de link(en) onder foto klik kom ik uit in Sint Maartensdijk.

gewoon Maartensdijk net boven Utrecht
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Catalogusnummer B-928, omschreven als een modern bankgebouw, was van 1966 tot en met 1976 in het Faller programma.



Zoals genoemd in het Faller Magazin Nr.50 van december 1965 is het voorbeeld van bouwdoos B-928 het bankgebouw aan de Bismarckstraße in Weinheim.
De bouwdoos stond ook op de cover van Faller Magazine Nr. 52 van mei 1966.
Voordat de Bismarckstraße werd aangelegd, behoorde het gehele terrein toe aan de gemeentelijke schapenboerderij en paardenstal.
De Villa Kinscherf-Schulz, waarin jarenlang de Reichsbank-vestiging was gevestigd, werd gesloopt in 1959 en vervangen door de nieuwbouw van het hoofdkantoor van de Volksbank in 1960.
De Volksbank Kurpfalz was opgericht in 1858, met haar hoofdkantoren in Heidelberg en Weinheim.
In het Geshäftsbericht van 2020 van deze bank stond nog een artikel op bladzijde 10, over het hoofdkantoor waar een link naar het Faller bouwpakket werd gemaakt.

Faller B-928

Bron: www.altemodellbahnen.de

Faller Magazine Nr. 52

Bron: www.lastdodo.nl

Bismarckstraße Weinheim

Bron: https://wogibtswas.de/

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Geweldig leuke info over een naam- en bijna gezichtsloos gebouw dat Faller uitbracht en dat dan echt blijkt te hebben bestaan. Hoewel, hoogstens als inspiratiebron heeft het origineel gediend.
Dat is zo anders bij Tilly waar geprobeerd wordt een zo sterk mogelijk gelijkend model te maken. En zo kun je naar eigen inzicht lekker echt bestaande gebouwen op een paar centimeter van elkaar zetten terwijl er in werkelijkheid vele kilometers tussen zitten.
Het werkt allebei. Het gaat immer om de illusie...

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Helemaal leuk dat je ook dat gebouw weer hebt teruggevonden, Erik! En deze lijkt toch echt wel heel aardig op de bouwdoos vind ik (of was t nou omgekeerd :D ?)
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik vind de Faller-versie mooier dan het origineel !  :P
Thnx voor het uitpluiswerk, Erik  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In 1988 vond Faller de locomotiefloods van station Duderstadt blijkbaar commerciëel interressant
genoeg om deze in de serie van Modell Club Faller met catalogusnummer B-160 op de markt te brengen.
Achteraf bleek deze bouwdoos zelfs één van de meest succesvolle locloodsen in het Faller-programma geweest
te zijn en is deze nog tweemaal uitgebracht: in 2005 onder artikelnummer 120160 en in 2012 onder 194160.
Het Duitse modelspoorblad "Eisenbahn Magazin" riep de bouwdoos in 1988 zelfs uit tot "Model of the Year".



De 'highlights' van de geschiedenis van het station Duderstadt:
1846: Start van de eerste pogingen tot aanleg van het traject door het Eichsfeld.
1886: Wet aangenomen voor aanleg van een spoorlijn Wulften-Duderstadt-Leinefelde.
1889: De lijn Duderstadt-Wulften wordt opgericht en ingehuldigd.
1897: Opening van de tweede sectie Duderstadt-Worbis-Leinefelde
1906: Ingebruikname van de Gartetalbahn Rittmarshausen-Duderstadt
1935: De lijn Göttingen-Duderstadt-Rhumspringe wordt geopend.
1945: De route tussen Gerlingerode en Teistungen wordt afgesloten.
1974: Beëindiging van het passagiersvervoer Duderstadt-Wulften.
1996: Beëindiging van het goederenvervoer, start ontmanteling.

Faller B-160

Bron: www.ricardo.ch/

Vreemd genoeg is er over het originele bouwwerk weinig tot niets terug te vinden.
Van het gehele emplacement in Duderstadt is als enige het stationsgebouw met enkele
meters rails bewaard gebleven, waar een restauratiewagon en een railbus pronken.
Aan de hand van een op internet gevonden sporenplan van het emplacement van Duderstadt
met daarop de situatie van rond 1940, de hoogtijdagen van de Gartetalbahn en de verbinding
met Göttingen, is redelijk nauwkeurig vast te stellen dat de locomotievenloods vlak voor
het riviertje de Muse heeft gestaan
.

Het voormalige stationsgebouw Duderstadt

Bron: www.goettinger-tageblatt.de


Groeten,

Erik.

Externe bijlage: Sporenplan station Duderstadt, circa 1940.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Saillant detail, Het was een smalspoorbaan die daar lag. Zie dit bericht

En volgens mij lag het niet aan het riviertje de Muse maar aan het riviertje de Hahle. In het oude stationsgebouw zijn nu een kinderarts praktijk en een Pizzeria gevestigd.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Gartetalbahn is smalspoor maar Duderstadt lag wel aan een normaalspoorlijn.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hoi Erik,

Weer een interessante bijdrage over een heel fraaie locloods.
Ben ook naar info en foto's gaan speuren (leuk!) en kwam er al snel achter, dat er in WO II in Duderstadt een munitiefabriek lag, met als gevolg een regelmatige bommenregen.
Daarbij zal die loods ook wel verdwenen zijn, lijkt me.

Grtz Tony

( Vroeger kon je trouwens bij Windows XP op 2 talen tegelijk zoeken/googelen en met Duits erbij kreeg je dan veel meer sites te zien. Dat lukt me niet meer. )
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Tony op woensdag 18 januari 2023, 11:39:48( Vroeger kon je trouwens bij Windows XP op 2 talen tegelijk zoeken/googelen en met Duits erbij kreeg je dan veel meer sites te zien. Dat lukt me niet meer. )

Probeer Google Advanced Search maar eens.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 17 januari 2023, 18:40:26Saillant detail, Het was een smalspoorbaan die daar lag. Zie dit bericht

En volgens mij lag het niet aan het riviertje de Muse maar aan het riviertje de Hahle.

Niet geheel juist Henk!
Op Wikipedia staat vermeld: Unmittelbar nördlich des Bahnhofes Duderstadt wurde der Endbahnhof der Schmalspurbahn errichtet. Der kleine Bahnhof bestand aus einigen Gleisanlagen, einem eingleisigen Lokschuppen, einem Güterschuppen und einer Drehscheibe. Durch die benachbarte Lage der Bahnhöfe war ein unmittelbarer Personenübergang zwischen den Bahnstrecken möglich.

In 1931 is de door jou bedoelde smalspoorbaan opgeheven. Deze lag ten noorden van het stationsgebouw en wanneer je op het sporenplan kijkt, zie je daar nog wel iets van terug ten tijden van 1940. Het stationsgebouw werd toen als overstapplaats gebruikt.
De locatie van de enkelsporige smalspoor locloods zou best bij het riviertje de Hahle geweest kunnen zijn. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een bijzonderheid in dit topic is de bouwdoos van het kerkje 'Sils-Maria'.
Dit is eigenlijk in schaal N (1:160) en had catalogusnummer 2263 (na 1990 232263),
maar heeft desondanks medio 1970 toch een aantal jaren een B-nummering van Faller
gekregen vanwege dat het als 'achtergrondmodel in H0' werd gepresenteerd: B-63



Als 'fertig' model bestond het eerst wel in schaal H0 en was het Protestantse
Maria kerkje uit Sils im Engadin
, verkrijgbaar onder de nummers 241 en 242.
Van 1953-1962 in het Faller-programma, waarbij de 241 een elektrische bel had.

Faller B-63

Bron: www.ebay.fr

Faller catalogus 1968 (NL)

Bron: www.davidksmith.com

Fex Crasta

Bron: www.zisler.net

Locatie van het voorbeeld: Fexerstrasse, 7514 Sils im Engadin/Segl, Zwitserland
Gebouwd rond 1500 in Val Fex (Graubünden) een zuidelijk zijdal van Oberengadin
in Zwitserland op zo'n 1951m hoogte.

Groeten,

Erik.

Externe bijlage: Een aquarel van het kerkje uit de catalogus van 1954.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mooie bijdrage weer! :)  :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 20 januari 2023, 09:57:52Faller catalogus 1968 (NL)

Bron: www.davidksmith.com

Grappig dat we daar onder nummer B-62 ook die "Moderne kerk" weer tegenkomen die we eerder al gevonden hadden, maar ditmaal in 1:160. Kennelijk was dat een populair model.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In 1978 kwam Faller met bouwdoos B-590 Schrebergarten Gartenhäuser op de markt.
Deze bouwdoos bestond uit vier tuinhuisjes, zoals deze reeds jarenlang in veel
grote steden van Duitsland voorkomen op talloze volkstuintjes (Kleingarten).



De meeste volkstuintjes zijn in een lokale vereniging georganiseerd, waarbij de
grootste met 1315 percelen op 53,1 hectare de 'Verein der Kleingärtner Ulm e.V.' is.
Enkele voorbeelden van zulke verenigingen: in Dordmund, Keulen en München.
Een fenomeen wat zich met name in Duitsland, maar ook in Polen manifesteert.
Zo heeft Neurenberg een Laubenmuseum en bestaat er in Leipzig zelfs een Kleingärtnermuseum.

Faller B-590

Bron: www.bahnbauten-h0.blogspot.com

Geschiedenis
De volkstuinen kregen de naam "Schrebergarten" ter nagedachtenis aan de arts
Daniel Gottlieb Moritz Schreber (1808-1861), die destijds de revolutionaire
eis deed voor kinderspeelplaatsen om ze van de gevaarlijke straten te halen.
De schoonzoon van Dr. Schreber, een schooldirecteur uit Leipzig, Dr. Phil Hausschild
zag tuinieren als een goed middel om jonge stadsmensen op te leiden.
In 1864, drie jaar na zijn dood, op basis van zijn idee werd Dr. Schreber postuum
de patroonheilige van de volkstuinders en werd het "Schreberverein" opgericht.
Hieruit ontstond de naam "Schrebergarten" als benaming voor volkstuintjes.
Alleen al in Duitsland zijn er inmiddels meer dan  890.000 volkstuintjes.

Tuinhuisje medio 1959

Bron: www.schrebergarten06.de

Regels (Bundeskleingartengesetz)
Er zijn in Duitsland strikte regels verbonden aan een volkstuintje:
- Een volkstuin mag maximaal 400m² groot zijn .
- Het tuinpaviljoen mag maximaal 24m² groot zijn,
  of preciezer: per volkstuin is 24m² overkapping toegestaan.
  Deze kan ook opgedeeld worden in bijvoorbeeld een kleinere hut en een gereedschapsschuur.
  Overdekt betekent een vast geïnstalleerd dak, een uitschuifbare luifel is niet inbegrepen.
- Het tuinpaviljoen moet eenvoudig zijn ontworpen.
- U mag niet permanent in uw volkstuin wonen.
  Het is echter wel toegestaan om er van tijd tot tijd te overnachten.
- Ten minste één derde van het tuinoppervlak moet worden  gebruikt voor tuinbouw,
  d.w.z. bebouwd met fruit of groenten voor persoonlijk gebruik.
- De lunchpauze is van 13.00 uur tot 15.00 uur, de nachtrust is van 22.00 uur tot 7.00 uur.
- Ook worden er eisen gesteld aan welke bomen of struiken mogen worden geplant,
  omdat deze te hoog worden, andere planten dwarszitten of de bodemkwaliteit aantasten.

Schrebergarten

Bron: www.germangirlinamerica.com

Enkele voorbeelden

Bron: www.fassadengruen.de                                            Bron: www.media.istockphoto.com

Kleingärtner Holtenau (Kiel)

Bron: www.apt-holtenau.de

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik kwam deze in een ander topic tegen, is die hier al voorbijgekomen?
Bahnhof Kehl
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Hans, ik houd enkel de Faller bouwdozen met B-nummering bij,
maar volgens mij is dit Kibri model (nog) niet voorbijgekomen  :thumbup:
Zeker een mooie, nostalgische toevoeging voor in dit topic!

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik had weer eens zin wat bij te dragen aan dit draadje. Ik heb het mezelf niet moeilijk gemaakt met de Oostpoort van Tilly Models:


Tilly Models

Dit model maakt deel uit van een serie die de fabrikant vervaardigt voor Model Trein Express te Vlaardingen als onderdeel van een reeks modellen uit Delft en omgeving. Het grote voorbeeld ziet er zo uit:


de.dreamstime.com

Het is natuurlijk in Delft te vinden.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ook wel een bijzonder model in de collectie van Tilly Models is dit model, het huis van de familie Flodder uit de gelijknamige films en televisieseries.


Tilly Models

Het opmerkelijke is nu, dat hiervan geen groot voorbeeld (meer) bestaat. Voor de eerste film werd namelijk een soort casco opgebouwd dat daarna weer werd afgebroken.


wixsite.com

Voor de tweede en derde film en de TV-serie werd een nieuwe "villa" (weer casco) gebouwd, die op details verschilde van de eerste.


wixsite.com

Voor buitenopnames, de villawijk Zonnedael, werd in de eerste film de bestaande villawijk Kollenberg in Sittard gebruikt. De villa zelf werd voor die film op de wielerbaan van Spaarnwoude nagebouwd, met een aantal omliggende huizen. Voor de tweede film werd de complete straat in casco nagebouwd in Almere, waar de set van First Floor Features was. Die wijk groeide geleidelijkaan gedurende de derde film en TV-series, waarna het na vertrek van FFF van die locatie tussen 1997 en 2000 is gebruikt als oefenlocatie voor de brandweer. Op deze kaart (1999) is het nog terug te zien. Deze luchtfoto is er nog van bewaard gebleven:


wixsite.com

De set is ook nog gebruikt voor de videoclip van het nummer "Burning Stuntman" van de Haagse band Golden Earring. Een paar jaar later stond op vrijwel deze locatie het Big Brother Huis. Op sommige buitenopnames van dat programma, met name de laatste aflevering van seizoen 1 in 1999, kun je de resten van Zonnedael nog zien (goed kijken - vooral bij de ereronde van uiteindelijke winnaar Bart).

Meer lezen?
https://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/214002/huis-flodders-ergens-google-maps/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flodder#Opnamelocaties
https://i62680.wixsite.com/tvlocaties/flodder

Meer zien?
De wijk Kollenberg:

De casco's rond 1997 en meer:

Amerikaans bezoek op de set (1993):
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Best nog interessant allemaal  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Vanaf 1978 is van Faller een bekolingsinstallatie met catalogusnummer B-147 verkrijgbaar.



De bouwdoos was geschikt om met Faller-aandrijving 635 (ook nieuw in 1978) te combineren,
om daarmee elektrisch aangedreven het kraanhuis 90 graden te laten draaien.
Tegenwoordig is de bouwdoos verkrijgbaar onder nummer 120147 zonder aandrijving en onder
nummer 120128 met een servo-aandrijving.

Faller B-147

Bron: www.hood.de

Op de website Bahnbilder.de wordt een gelijkende kolenkraan beschreven als 1,5 t Einheitsbekohlungskran,
met als verwijzing naar het BW van Neuenmarkt-Wirsberg. Hieruit valt op te maken dat het bouwwerk meermaals
in deze basisvorm is toegepast.

Bbekolingsinstallatie

Bron: www.utecht.de

Enig zoekwerk levert op dat deze kolenkraan o.a. op het BW van Dresden,
Lauda, Altenbeken, Goslar en Neuenmarkt-Wirsberg stonden.

Altenbeken

Bron: www.bundesbahnzeit.de

Dresden

Bron: www.bahnbilder.de

Goslar

Bron: www.hunsrueckquerbahn.de

Neuenmarkt-Wirsberg

Bron: www.bahnbilder.de

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En ook bij steenkoolmijn Charbon-Deux (ten zuiden van HBF Lilleby-Altenstein) is een kraantje van dit type terug te vinden om de stoomlocs aldaar van brandstof te voorzien.

IMG-20230127-WA0000.jpg
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk om op die oude foto's te zien dat ook de serieus grote tenders van een 52 en een 01 met zo'n relatief klein kraantje gevuld werden. Een flinke klus lijkt me!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En dan te bedenken dat al die hondjes eerst met de hand volgeschept moeten worden, dan onder het kraantje geduwd, opgetakeld en leeggekiept.
Daar was heel wat ellebogenstoom voor nodig!
Maar het kan nog erger: soms was er alleen een verhoogd platform beschikbaar met een stel mandjes. Ik heb eens een boekje gelezen met ervaringen van de laatste stokers bij de NS. Er werd op die manier rustig 6 ton kolen geladen... Die daarna schep voor schep de vuurkist ingingen.

Maar weer een leuk item over de originelen achter Fallers interpretatie van 'de' standaard kolenkraan.
Net als het verhaal over de Schrebergarten. Ik wist echt niet dat Schreber een eigennaam was. Ik had zo maar aangenomen dat Schreber 'volkstuinier' betekende.

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De Arbo wetgeving was bij de uitgifte van de bouwdoos kennelijk aan Faller voorbijgegaan gezien het feit dat het hekje rond de bedieningscabine ontbreekt. Mogelijk beroepen zij zich erop dat die dateert van na de uitgifte datum maar toch. In het echt had men de zaken gelukkig wel voor elkaar.

groet,
Wim
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In een recent verschenen artikel over het Shell benzinestation uit de openingspost, valt te lezen dat een
versie van de B-217 van Faller als gebouw in Hamburg in ere is hersteld en nu dienst doet als kunstgalerij.
Dit geeft mooi de gelegenheid om deze fraaie bouwdoos een nieuwe en eigen bijdrage in dit topic te geven en
deze van de openingspost te verwijderen, opdat daar logischerwijze enkel de bijgewerkte index blijft staan.


Bron : www.faller.de

Nu stuitte ik op een erg interessant artikel over de Shell-ODK en -ODZ pompstations, en ik wou deze jullie niet onthouden: klik
Van het Shell pompstation ontwerp werden er verschillende varianten gebouwd en zijn er nu helaas nog maar weinig bewaard gebleven.

Faller B-217

Bron : www.altemodellbahnen.de

Ontwerp Shell

Bron : www.moderne-regional.de

Origineel in Hamburg voor 2005

Bron : www.bildarchiv-hamburg.com

Gerestaureerd medio 2022

Bron : www.anneliwest.de

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Nu Faller oude modellen opnieuw uitbrengt, zou dit model bepaald niet misstaan!

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk om te zien hoe het gerestaureerd is!

En wat @citaat Peter zegt!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 :) Erg leuk om te zien dat ze dat hebben gerestaureerd. :thumbup:
 B) En de tweede tekening vind ik ontzettend gaaf, die zou ik wel aan de wand willen in grootformaat, pure kunst. B)

Citaat van: Munin op maandag 30 januari 2023, 17:20:11Nu Faller oude modellen opnieuw uitbrengt, zou dit model bepaald niet misstaan!
:) Deze is al opnieuw uitgebracht, nummer 109217, is nog wel te koop volgens zoekopdracht google.
Faller maakt er wel beperkte oplages van, dus op is waarschijnlijk op.:roll:

Dirk-Jan
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Enorm leuk topic is dit!

Groet, Arie
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat: enorm leuk topic.

Yesohyes!!!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat@citaat  @citaat Heren, dank voor de enthousiaste reacties :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik zwijmel al helemaal weg bij de eerste 2 getekende plaatjes, Erik  :favorite:

Grtz Tony
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Zo, na de bekolingsinstallatie, ditmaal de bezandingsinstallatie van Faller.



In 1985 komt Faller met twee bouwdozen uit het Club Modell Faller -programma welke beide een bezandingstoren bevatte,
namelijk de B-138 met enkel een bezandingstoren en B-146 met een complete bezandingsinstallatie
De bezandingsinstallatie bevatte de bezandingstoren uit B-138 met een zandopslaggebouw met roldak.
Beide bouwdozen waren vanaf 1985 verkrijgbaar en daarom enkel in de bruine Faller verpakking verkrijgbaar tot 1990.
Daarna en tot op heden in dezelfde verpakking, echter met de nieuwe bouwdoosnummeringen 120138 en 120146.

Faller B-138

Bron: www.altemodellbahnen.de

Faller B-146

Bron: www.altemodellbahnen.de

Daar vrijwel alle, maar met name de stoomlokomotieven zand gebruikten als toegevoegd wrijvingsmiddel
tussen het staal van de wielen en dat van de rails, werd dit net als kolen en water bevoorraad.
Een bezandingsinstallatie was vroeger daarom één van de standaard onderdelen van een BW (BahbetriebsWerk)

Bezandingsinstallatie

Bron: www.bahnbilder.de

Er bestaan in het echt meerdere verschillende uitvoeringen van een bezandingsinstallatie.
Een gelijkende uitvoering als van de Faller bouwpakketten is onder andere te vinden op BahnbetriebsWerk
Wernigerode Westerntor
(Harzer Schmalspurbahnen), maar ook de BW Gelsenkirchen-Bismarck heeft een dergelijke
bezandingstoren.

BW Wernigerode Westerntor

Bron: www.online-destination.de


Bron: www.wikipedia.de

BW Gelsenkirchen-Bismarck

Bron: www.eckgolds-fotoecke.de


Bron: www.wikipedia.de

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Net als de Bezandingstoren van de B-138 en B-146, komt de Portaalkraan ook tweemaal voor in het Faller-programma:
enkel als portaalkraan heeft deze bouwdoos nummer B-162 en aangevuld met een hoge kolenbunker met twee
kolentrechters, is het een complete bekolingsinstallatie met catalogusnummer B-148.



Vanaf 1984 zijn beide bouwdozen verkrijgbaar met vermelding van 'Faller Club Modell' en nog steeds, maar dan onder de nummers 120148 (B-148) en 120162 (B-162).
De kraancabine samen met de kraanarm kan men m.b.v. Bastelmotor 629, tegenwoordig verkrijgbaar als synchroonmotor 180629, beweegbaar maken.
De hoge dubbele kolenbunker vertoont qua constructie veel overeenkomsten met een eenheidsbunker -hoog model- van de Deutsche Bundesbahn.

Faller B-148 zoals afgebeeld op de catalogus van 1984

Bron: www.

Faller B-162

Bron: www.saartrain.de

Faller 629

Bron: www.limundo.com

Geschiedenis
Zowat alle stoomlocomotieven werden grotendeels met kolen gestookt.
In de begintijd van de spoorwegen werden de kolentenders gevuld met behulp van manden en mankracht.
Vanaf 1879 werden ijzeren lorries (Kohlehunde) gebruikt, die met een kraan (zoals B-147) op de tender werden getakeld.
Een jaar eerder werd er in Hannover al geëxperimenteerd met een vorm van stortkokers, waardoor rond
de eeuwwisseling alle grote kolenbevoorradingsinstallaties boven de sporen werden aangelegd.
De kolen werden daarbij door een kraan met een grijper in de kolenbunker boven de sporen geladen.
Vervolgens werden de kolen via afsluitbare trechters in de tenders van de locomotieven gestort.
Dankzij deze innovatieve techniek werd het mogelijk om relatief snel de stomers met kolen te laden.

Impressie Faller van de kolenbevoorradingsinstallatie

Bron: www.orientexpressmodelismo.com

Kraan met 050 192

Bron: www.bahnbilder.de

Zowel de kolenbunkers als de portaalkranen conform de bouwdozen, stonden op diverse Betriebswerke in Duitsland.
Enkele voorbeelden van bunkers: BW Gremberg, BW Heilbronn, BW Tübingen en BW Ulm.
Enkele voorbeelden van kranen: BW Dillenburg, BW Dortmund, BW Gelsenkirchen-Bismarck,
BW Hamburg-Altona, BW Nürnberg, BW Rosenheim en BW Sedin.

Kräne der Maschinenfabrik Deutschland

Bron: www.utecht.de

Bunker Füllstandsmesseinrichtung

Bron: www.eisenbahnstiftung.de

Beide bouwdozen zijn toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wat een prachtige industriele foto,s dank hier voor.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En let eens op de hoeveelheid kolen die ze voorradig hebben, dat vind je eigenlijk nooit op een modelbaan... Meestal is een maar voorraad om de stortbunker 1 keer te vullen of zelfs dat niet..
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De bouwdoos B-905 stond van 1958 tot en met 1987 in de Faller catalogus met als omschrijving 'Flatgebouw'.



Ook het merk Atlas heeft dezelfde bouwdoos in het programma gehad en wel onder catalogusnummer 771-498 en als omschrijving '14 stock office building'. Atlas is een Amerikaanse fabrikant van modelbouw-artikelen als treinen, rails en ook bouwpakketten.

Faller B-905

Bron: www.altemodellbahnen.de

Atlas 771-498

Bron: www..nscale.net

Het voorbeeld
Voor het voorbeeld van deze bouwdoos hoefde men bij Faller niet ver: het is namelijk het hoofdkwartier van Faller GmbH aan de Kreuzstraße in Gütenbach!

Faller in Gütenbach

Bron: www.moderne-regional.de

Close-up van de dakopbouw

Bron: www.google.com

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.

Bijlagen: opnamen uit het jubileumboek van Faller "Die Welt von oben".
32952740sp.jpg
32952741su.jpg
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In het klein zijn er wel een paar etages aan toegevoegd zie ik - een soort megalomanie?