Een aantal van jullie heeft mij van adviezen en kritiek voorzien bij het creëren van mijn eerste baan, "La Tour de Carol". Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt en nu de baan z'n voltooiing zowat heeft bereikt, ligt het plezier in kijken, luisteren (son et lumière), dromen en met treinen rijden. Wat dat betreft laatste werden toch al snel de beperkingen van de baan duidelijk (ik werd er voor gewaarschuwd), want - hoewel het ontwerp alle mogelijk verschillende rijopties geeft in alle richtingen - met meer dan één trein tegelijk rijden is door het verknoopte railverloop niet goed mogelijk.
Daarom ben ik stiekem weg gaan denken over een nieuw ontwerp, waarbij dat laatste wel mogelijk is. Daarvoor zal ik dan wel een zolder(logeer)kamer moeten 'opofferen', want het kamertje (boven de de huisdeur) waar mijn huidige baan staat, is veel te klein. De zolderkamer is ruimer bemeten (3,45 x 2,85), met linksonder een deur. De rechterkant is de bekende schuine dakwand, met een Velux-raam, en daaronder nog een rechte wand van circa 1m.
Om het goed aan te pakken, heb ik nu eerst maar eens het Wintrack programma aangeschaft, want ik werd gek van de beperkte gratis versie. Het worstelen met de Duitse vaktermen in het handboek was en is nog wel een dingetje, maar ik ben superblij dat ik er nu in alle rust in kan werken en de resultaten kan opslaan. Ik moet nog wel heel veel mogelijkheden, die de software biedt, uitzoeken.
Hierbij mijn eerste gedachten voor een volgende baan. Ik ben uitgegaan van een dubbelsporige baan, waarop naar Frans voorbeeld links wordt gereden. Ook heb ik gekozen voor bochten van minimaal 24230 voor een rustiger verloop (op de industriebaan na). De brug die de beide zijden van het hoefijzer verbindt, wil ik uitneembaar maken, of laten scharnieren naar het voorbeeld dat ik bij het nieuwe begin van een treintafel van Kaj Gigengack aantrof.
Ik wil heel graag een schaduwstation vermijden, want het aantal treinen dat ik bezit en wil laten rijden zal beslist beperkt blijven. Ik zie de voordelen van zo'n verborgen station, maar het wordt mij te uitgebreid en technisch ingewikkeld. Daarom moet ik nog goed nadenken over de opstelsporen en de bereikbaarheid daarvan, vanuit beide richtingen. Daar heb ik graag jullie advies bij, want het klopt nog niet. Wellicht heb ik ook een draaischijf nodig om locs te laten keren. Voor een keerlus is geen ruimte.
Excuses voor dit te lange verhaal.
Karel