Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Denkend over een nieuwe baan 2.0

Gestart door Charlemagne vrijdag 13 januari 2023, 16:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Denkend over een nieuwe baan 2.0
Een aantal van jullie heeft mij van adviezen en kritiek voorzien bij het creëren van mijn eerste baan, "La Tour de Carol". Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt en nu de baan z'n voltooiing zowat heeft bereikt, ligt het plezier in kijken, luisteren (son et lumière), dromen en met treinen rijden. Wat dat betreft laatste werden toch al snel de beperkingen van de baan duidelijk (ik werd er voor gewaarschuwd), want - hoewel het ontwerp alle mogelijk verschillende rijopties geeft in alle richtingen - met meer dan één trein tegelijk rijden is door het verknoopte railverloop niet goed mogelijk.

Daarom ben ik stiekem weg gaan denken over een nieuw ontwerp, waarbij dat laatste wel mogelijk is. Daarvoor zal ik dan wel een zolder(logeer)kamer moeten 'opofferen', want het kamertje (boven de de huisdeur) waar mijn  huidige baan staat, is veel te klein. De zolderkamer is ruimer bemeten (3,45 x 2,85), met linksonder een deur. De rechterkant is de bekende schuine dakwand, met een Velux-raam, en daaronder nog een rechte wand van circa 1m.

Om het goed aan te pakken, heb ik nu eerst maar eens het Wintrack programma aangeschaft, want ik werd gek van de beperkte gratis versie. Het worstelen met de Duitse vaktermen in het handboek was en is nog wel een dingetje, maar ik ben superblij dat ik er nu in alle rust in kan werken en de resultaten kan opslaan. Ik moet nog wel heel veel mogelijkheden, die de software biedt, uitzoeken.

Hierbij mijn eerste gedachten voor een volgende baan. Ik ben uitgegaan van een dubbelsporige baan, waarop naar Frans voorbeeld links wordt gereden. Ook heb ik gekozen voor bochten van minimaal 24230 voor een rustiger verloop (op de industriebaan na). De brug die de beide zijden van het hoefijzer verbindt, wil ik uitneembaar maken, of laten scharnieren naar het voorbeeld dat ik bij het nieuwe begin van een treintafel van Kaj Gigengack aantrof.

Ik wil heel graag een schaduwstation vermijden, want het aantal treinen dat ik bezit en wil laten rijden zal beslist beperkt blijven. Ik zie de voordelen van zo'n verborgen station, maar het wordt mij te uitgebreid en technisch ingewikkeld. Daarom moet ik nog goed nadenken over de opstelsporen en de bereikbaarheid daarvan, vanuit beide richtingen. Daar heb ik graag jullie advies bij, want het klopt nog niet. Wellicht heb ik ook een draaischijf nodig om locs te laten keren. Voor een keerlus is geen ruimte.

Excuses voor dit te lange verhaal.
Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Zeker dat je bij de wijn geraakt?  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Mmmm, dat moet veel beter kunnen. Het eerste probleem wordt al door Franky aangestipt. Het tweede probleem is juist dat wat je wilt vermijden. De opstelsporen kun je prachtig een trein op parkeren maar rangeren is niet mogelijk. Dan moet je de hoofdbaan op en dan ligt daar alle treinverkeer stil. En je wil juist met meer treinen tegelijk rijden!
Verder is dit ontwerp niet meer dan het spreekwoordelijke rondje om de kerk. Als dat voor jou voldoende is prima maar enige spanning of afwisseling zit er niet in.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dank Franky en Henk! Dat rangeren lukt zo inderdaad niet zoals het hoort. Misschien moet ik minder vasthouden aan het dubbelspoor. Ik ben daarmee begonnen omdat ik graag ongestoord met b.v. vier treinen wil rijden, wat mogelijk moet zijn als ik met blokken werk. Opnieuw naar de tekentafel.
Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik zou de brug anders steken en van je baan een echte rondomrond baan maken. Dubbelspoor met 4 treinen is dan helemaal geen probleem en er blijft veel plaats om te rangeren. En je baan moet nergens dieper dan 70 cm zijn. Je hebt echt een zee van ruimte! R5 en zelfs R9, allemaal geen probleem  ;)
En bedenkt dat een rondje om je heen iets helemaal is dan een rondje op een tafel voor je dat je helemaal kunt overzien.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat
70 cm diepte is een rekbaar begrip hoor...alles hangt af hoe groot of klein je bent, is je baan plat als een polder of een met heuvels, wel of geen bovenleiding enz enz.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En wat is de meerwaarde van meer dan 70cm in zo een klein kamertje?
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
zou ik aan Karel overlaten....
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik dacht dat Karel hulp vroeg, maar ik heb dat blijkbaar verkeerd begrepen. Sorry Rudy, ik zal het aan Karel overlaten zoals je voorstelt...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat feedback geven is hier op het forum een gegeven en wordt ook in de regel gewaardeerd en excuses zijn hier zeker niet nodig
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Franky, veel dank voor de moeite die je hebt genomen om mij een ander zicht op mijn ruimte te geven! Een diepte van 70cm lijkt mij zeer comfortabel. Kan misschien iets dieper zijn, maar ik moet oppassen want ik ben maar een klein mannetje... :) Nu ik mijn Wintrack heb is het een plezier om alternatieven uit te werken.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dag Karel,

Die 70cm is de zone die ik zou aanhouden voor wat moet afgewerkt worden, dus de plaats waar de achtergrondplaat gezet wordt. Vooral in de kamerhoeken is het sterk aan te bevelen de achtergrondplaat rond te laten lopen, anders geraak je nooit in de hoeken voor de afwerking. Verborgen rails kunnen ook nog achter de achtergrondplaat liggen op voorwaarde dat je er van onderen aan kunt, dus niet in meer dan 2 lagen werken en nooit op een plaat, werk altijd op een open raam, zeker achter de coulissen. En zorg dat de baan hoog genoeg staat,
Nog een goede raad: vergeet helixen en mangaten of wat ze je ook allemaal aanpraten om nog meer rails per m2 te leggen, niks dan last mee tijdens de bouw en vooral, achteraf 😉
Je kamer is perfect om er een heel interessante baan te bouwen zonder veel poespas.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik heb eens de krijtlijnen uitgezet waarbinnen ik zou kleuren: met een tafeldiepte van 70cm rondom, in alle kamerhoeken een R2 cirkel voor een keerlus en de kamerhoeken afgerond zou je in die hoeken een maximale zichtbare diepte hebben van 85cm. Als de rondingen nog wat breder gemaakt worden kan daar nog een stuk van af. R4/R5 en zelfs R9 zijn perfect mogelijk. En alles in 2 lagen: zichtbaar toegankelijk vanaf boven, verborgen toegankelijk vanaf de onderkant. Dit is de kapstok om het ontwerp aan op te hangen, maar je moet met iets beginnen  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Het grote voordeel van een dergelijke baan rondom is dat je altijd tegen de binnenbocht aankijkt. En dat geeft een veel mooier beeld van een trein die daar doorheen rijd dan wanneer je tegen de buitenkant van de bocht aankijkt.

Kijk ook eens in het draadje van Doevie. Hij doet ook niet meer dan een rondom baantje bouwen, maar hoe!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik lees nu pas dat rechts een schuine dakwand begint op 1m hoogte, dan zou de achtergrondplaat rechts best iets meer naar voor gebracht worden om een deftige hoogte te behouden en de baan misschien niet te heel hoog plaatsen, wat kan want de verborgen sporen zou ik maar 10cm onder de zichtbare leggen opdat je overal goed bij zou kunnen vanaf de onderkant.
Om je draadje niet te vervuilen en om je niet te hinderen in je eigen creativiteit nu je zelf met WinTrack op dreef komt zal ik, als ik nog eens wat vrije tijd heb, in een apart draadje een baantje tekenen binnen de afmetingen die je ter beschikking hebt.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Charlemagne op vrijdag 13 januari 2023, 16:25:13Het worstelen met de Duitse vaktermen in het handboek was en is nog wel een dingetje, maar ik ben superblij dat ik er nu in alle rust in kan werken en de resultaten kan opslaan. Ik moet nog wel heel veel mogelijkheden, die de software biedt, uitzoeken.
Als het kan helpen heb ik hier de Nederlandstalige handleiding en tutorial, wel nog van Wintrack 11, maar al wat je moet weten staat er in, daarna zijn nog heel veel toeters en bellen toegevoegd, maar de basis is nog steeds hetzelfde. Ik werk zelf nog altijd met WinTrack 11 en voor de visualisatie gebruik ik altijd de laatste versie, nu 16.
Interesse? Bezorg mij je emailadres per PB en ik stuur je de pdfen op.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Nog een laatste suggestie, de rechter achterwand iets naar voor brengen onder de schuine dakwand waardoor de keerlussen volledig overdekt zijn (maar open onderaan!) en de zichtbare diepte in de hoeken overal zo weinig mogelijk is. In de 3de hoek geen lus plaatsen.
Voor de deur zou ik verrolbaar inpasdeel maken dat gemakkelijk in het midden van de baan kan verreden worden om makkelijk binnen en buiten te kunnen gaan.
Gewoonlijk druk ik eerst de 'kapstok' af, kladder een beetje op met potlood, voor het zichtbare binnen de oranje en de blauwe lijntjes, voor de verborgen sporen binnen de blauwe lijntjes maar tot tegen de muren, en als ik een beetje weet wat ik wil begin ik pas in WinTrack te werken.
Maar nu genoeg suggesties, ik hou er mee op, over naar de bouwheer  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Beste Franky,

Ik ben je werkelijk zeer dankbaar voor de aandacht die je aan mijn project besteedt. Je neemt mij als een leermeester op een aantal punten aan de hand met nuttige tips die ik zeker in mijn oren knoop. Je toegevoegde tekeningen zijn mooi verhelderend. Ik begin er werkelijk van overtuigd te raken dat een rondom baan een hele aantrekkelijke optie is. Ook om de redenen die Henk noemt. Ik ga nu maar eens achter de tekentafel zitten en wintracken. Het resultaat zal ik hier delen. Het Duits zou voor mij geen probleem moeten zijn, want het was in mijn middelbareschooltijd (jaren 60 vdve) mijn beste taal. Maar omdat ik vervolgens nooit de gelegenheid had het te spreken, is het waarachtig 'rust roest'. Goed voor mijn oude hersenen om nu in de WT-handleiding aan zinsontleden te doen en te puzzelen. Dank voor het aanbod, maar ik moet er uit komen.

Hartelijke groet,

Karel

PS: Was vanochtend op de Nederlandse Modeltreinenbeurs in Rijswijk. Die kwam nog te vroeg voor mijn nieuwe project, want om spullen te kopen moet ik eerst een goed inzicht hebben in wat nodig is. Wel al vast met het oog op de toekomst (ruimere bochten) een stel langere SNCF peronenrijtuigen voor een schappelijk prijs op de kop getikt.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Wintrack heeft goede instructiefilmpjes op Youtube.  De handelingen zien en Duits horen is niet echt moeilijk. Ik heb er veel mee geleerd.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Karel, wat ik mij af vraag is of je ook met 3 verschillende spoorbreedtes gaat werken zoals in het echte Latour-de-Carol, dat zou toch wel iets uniek zijn!
En laat je vooral niet overdonderen door mijn suggesties, ik weet van mijzelf dat ik nogal enthousiast in ga tegen wat gangbaar is, maar dat is zeker niet bedoeld om je iets op te dringen maar enkel en alleen om jou en anderen het ontwerpen eens wat ruimer te doen bekijken, niet iedereen moet een rollercoaster bouwen (vind ik...).
Het forum zou beter het klimspiraal forum heten want ik zie hier meer helixen dan echte 3-rail rijders, ik weet zelfs niet waar ze die naam vandaan hebben 😉
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Mooi hè, zo'n laatste station in de Pyreneeën. Ik werd er door gefascineerd eind jaren 60 bij het luisteren naar Brigitte Fontaine. Lettre à Monsieur le chef de gare... en ja verschillende spoorbreedtes. En nee, geen helix in de buurt te bekennen. 🤜🤛
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Jammer dat ik niet vroeger wist dat het zo een uniek station is waar 3 spoorbreedtes samenkomen want ik ben er ooit gepasseerd op 1 van mijn motorreizen in de Pyreneeen maar dan zonder het station te bezoeken... ☹️
En Brigitte Fontaine is al even uniek 😉
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Opgenomen tijdens de bouw van mijn huidige baan. Maar wellicht zag je dit al:
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Toch nog een allerlaatste duwtje in de rug ;-)
Niet echt mijn ding, zelfs R9/R4/R5 vind ik te hoekig, maar met standaardrails is er niet veel meer doenbaar, maar 't geeft wel een idee van de grote rijlengtes die je hebt met rondom rijden en dat wilde ik nog eens laten zien.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Charlemagne op zaterdag 14 januari 2023, 19:24:56Opgenomen tijdens de bouw van mijn huidige baan. Maar wellicht zag je dit al
Dit kan ik vele malen bekijken en beluisteren, het is het mooiste filmpje met de mooiste muziek die ik hier al gezien heb. Heel knap gemaakt!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Over dat dubbelspoor zou ik toch ook nog eens goed nadenken, het beperkt je met C-rails enorm in het aanleggen van mooie ruime bochten. Bij enkel spoor kun je veel meer gebruik maken van R9 en dat is voor een rondombaan de beste keuze. Flex ware natuurlijk nog beter, maar dan moet je met de zaag aan de slag, ook niet moeilijk, maar voor sommigen een stap te ver...
Ter vergelijking een schetsje met enkelspoor. Dat smoelt volgens mij veel beter, mooiere bogen en veel rustiger.
Maar de keuze is natuurlijk volledig aan jou  ;)
En ja, als je op het 2de plaatje kijkt zit ik al onderaan rechts, maar met een leuk plaatje van Brigitte Fontaine erbij!
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat
en je zou kunnen denken aan een stukje inhaalspoor, waardoor het treinverloop ook levendiger wordt.

gr. Ruud
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Mooi pleidooi Franky! Ik kan mij er goed in vinden.

Groet,

Peter
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Mooie plaatjes, Franky. Heb een paar stadia in het (denken&dromen)leven van een echte drierailer overgeslagen. Ik denk dat ik mij maar eens moet verdiepen in het combineren van C-rails en K-flexrails. Van afzagen ben ik niet bang, ofschoon ik nog wel eens met het probleem te maken kreeg dat je er niets bij kunt zagen ;)

Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
K-flex? Zeker? Die zijn toch vreselijk lomp om te combineren met C-rails? Dat is echt old meets new 😉 Waarom geen C-flex, dat legt zelfs gemakkelijker en sneller dan K-flex. Rechte 24360 rails vanaf onderen om de 4 cm doorzagen tot net onder de railstaaf en je buigt in elke boog die je wenst, parallel binnen of buitenbocht voor R9 is een fluitje van een cent en natuurlijk elke andere gewenste boogstraal.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat  @citaat
Bijzagen is bijzonder moeilijk maar bijvijlen schijnt prima te kunnen.
Ook ik heb wel eens C-rail bewerkt op de manier die Franky beschrijft. Het werkt, maar echt mooi vind ik het nog steeds niet.
Het mooiste resultaat voor een 3-rail baan bereik je toch echt met Peco of Tillig rails en WW puko's. Peco kan met zowel code 100 als code 83. Tillig alleen code 83. En het is niet eens zo heel veel duurder dan C- of K-rail. Reken maar eens uit voor 90 cm rail. K-flex kost dan 17,50 per lengte, Peco komt op 6,50 plus de puko's. De puko's kosten ongeveer 8 Euro per meter (bij afname van een pakket voor 16 meter). 6,50 plus 8 is altijd nog  minder dan 17,50. Voor wissels geldt precies hetzelfde. En daarbij is de keuze bij Peco reuze, en groot voordeel; allemaal door elkaar te gebruiken. De wisselhoek is altijd hetzelfde.
En nog een voordeel: Houten bielzen, betonnen bielzen, stalen bielzen. Ze hebben het allemaal.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Waar jij het over hebt is wel voor heel veel mensen een stap te ver denk ik. Met wat ik laat zien wordt zelfs het click systeem van de C-rails behouden en het is perfect combineerbaar met 'gewone' C-rails. Wat ik laat zien is echt voor iedereen haalbaar, alhoewel bijna niemand het gebruikt... onbekend is onbemind zeker?
En op het Stummiforum staan voorbeelden van geschotterde C-rails die ik nog niemand heb zien evenaren met om het even welk ander railtype, de afwerking doet het al, alleen voorhistorisch lompe K-railprofielen wegmoffelen lukt nooit 😉
Ah ja, dan had je het ook nog over centen, daar hou ik nooit rekening mee, je kunt vast wel wat uitsparen op locs en wagons die iedereen toch te veel heeft 😀
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 15 januari 2023, 17:13:16Tillig alleen code 83.
Tillig Elite is code 83. Tillig Standard is code 100.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Nog een kleine aanvulling zou een klein schaduwstation kunnen zijn tussen de 2 onderste keerlussen, 2 sporen langs voor bereikbaar en 2 van langs achter, dat moet doenbaar zijn. Of misschien zelfs beperken tot 2 sporen, veel treinen zullen er volgens TS toch niet rijden. Dan blijft het zeker makkelijk toegankelijk ondanks de kleine tussenafstand tussen boven en onderbaan.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dank iedereen voor al het meedenken. Ik heb inmiddels, op basis van Frankys voorwerk, een enkel- en dubbelspoorversie uitgewerkt in Wintrack, met de bestaande Märklin-rails. Nog zonder inhaal- en rangeersporen. Moet nog wel uitzoeken hoe het hoogteverschil te overbruggen. De gehele rechterhelft kan ik op hoogte brengen en er nog van alles op uitwerken. Ik kan nu verder prakkiseren of ik het zo zou willen.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Dat wordt een heel leuk ontwerp zo. Vooral het enkelsporige vind ik aantrekkelijk. dat kun je uitbreiden met een stationnetje aan de rechterzijde. Hoeft niet groot te zijn ook 3 sporen, 1x personentrein linksom, 1x personentrein rechtsom en een goederenspoor. Dan kunnen treinen elkaar daar passeren en inhalen. Geeft dan sowieso al de mogelijkheid van 3 rijdende treinen plus nog enkele in het schaduwgebied voor afwisseling.

Het dubbelsporig ontwerp wordt al gauw weer te druk. Kijk naar de linkerzijde, daar liggen 4 sporen naast elkaar op slechts 70cm. Dan hou je verdomd weinig over voor leuke scenery en krijg je toch weer het idee van zoveel mogelijk rails op een plaat plempen.

Denk er maar eens rustig over na.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
@Franky:
Plaatje 1:
Zo'n concept heb ik ook voor m'n H0m baan: 2 ondergrondse keerlussen met daartussen een (in mijn geval enkelsporig) traject maar met 2 'geheime' doorsteken waardoor je icm opstel/wacht sporen nooit weet welke trein er waar te voorschijn gaat komen.

Plaatje 2:
Lang naar gezocht: Homo Mibaticus, volgens mij uit de jaren 80/90, heel typerend ...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Op basis van jullie commentaar en aanmoediging maar eens de enkelspoorversie verder uitgewerkt. Het roze/rode spoor is zichtbaar. De rangeersporen kunnen een ander verloop krijgen.
Of dit plan mij met meerdere treinen tegelijk laat rijden is voor mij nog wel een vraag. Het is zo inderdaad wel een hele rustige baan aan het worden.

De dubbelspoorversie ga ik ook nog verder uitwerken, voor een beter beeld van beide opties.

Karel
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Vreemd dat je weer de uiterste hoeken opzoekt waar je gegarandeerd niet meer bij kunt... Spreekt het idee van de afgeronde hoeken je niet aan? Behalve mooier maakt het je ook veel makkelijker...
En durf je het zichtbare spoor niet wat 'losser en vrijer' leggen, nu ziet het er wel wat onwerkelijk star en stroef uit.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
 @citaat Overal op de 'bovenbaan' kan ik goed bij. Bij de stationssporen is het wat meer strekken. Die kan ik zo nodig nog iets dichter naar mij toe halen. De opstelspoortjes zijn nog niet definitief. De 'onderbaan' blijft waar mogelijk open, zodat de sporen daar bereikbaar blijven. Je idee van vrijer leggen vind ik wel charmant, maar ik heb vooralsnog de hoeken moeten opzoeken, m.n. om lengte te krijgen teneinde het hoogteverschil te kunnen overbruggen met max 3.5% stijgingspercentage. De zichtbare sporen links moeten over hun gehele lengte het stijgen en dalen voor hun rekening nemen. Dat gaat maar net. De lengte wil ik ook voor de stationssporen, want zelfs nu past op het langste spoor maar amper een loc met vier langere personenrijtuigen. Als dit het ontwerp zou worden, is het - mede dankzij jouw suggesties - voor mij best een rustige baan, met mooie ruime bochten, veel ruimte voor de scenery en wellicht nog ergens een frivool schuin spoor  :)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ik heb het met opzoeken van de hoeken vooral over het rangeerterrein dat je wel echt heel lastig voorziet in een verre hoek onder een schuin dak dan nog wel...
Als je binnen de oranje (achtergrondplaat) en blauwe lijnen (voorkant baan) van wat ik getekend had blijft en binnen de rondingen kun je toch ook zat rangeersporen leggen? Of denk je die 'verloren' plaats echt nodig te hebben?
En ga je radicaal voor de korte wissels, ook in het zichtbare gebied? Ik denk dat zelfs met slanke wissels in het zichtbare gebied langere opstelsporen in het station mogelijk zijn dan dat je nu tekent met korte wissels. 
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Veel van je opmerkingen kan ik het helemaal mee eens zijn maar niet de laatste. Slanke wissels vragen meer plaats dan de standaard korte wissels. Tenzij je slanke bochtwissels gebruikt zoals ik in onderstaande schets heb gedaan. Ik heb even de vrijheid genomen je tekening te misbruiken voor het plaatsen van enkele rode lijnen. Gezien mijn leeftijd is mijn hand niet meer zo vast dus enkele bibbers moet je me maar vergeven.
Het stationsemplacement kun je beginnen met slanke bochtwissels dat bespaart echt veel ruimte. Dan kun je misschien ook nog wat spelen met gewone slanke wissels.
Waar je onderste spoor linksboven uit de tunnel komt heb je voor de hele bocht 24530 gebruikt. De eerste (of 2?) kun je vervangen door kleinere radii. Die zie je toch niet. Dan hou je meer ruimte voor het zichtbare traject en iets verder naar voren.
Een slinger in het spoor is op zich niet verkeerd. Bedenk altijd dat het landschap er al duizenden jaren ligt en de trein daar pas geleden bij gekomen is. Wanneer een kleine slinger voor de exploitant goedkoper is (of was) dan rechtdoor zal die slinger er komen.
Het rangeerterrein kun je ook voor het station leggen met een industriespoortje (kort) in de hoek. Dan blijf je toch een ronding in de hoek houden. Sporen liggen nu eenmaal niet in hoeken maar in bochten (rondingen).
Bij de deur het uitneembare of opklapbare gedeelte hoef je niet zo ver weg te leggen. Zodanig dat de deur er net aan voorbij gaat. Ook wanneer je deze snel opendoet (of dichtgooit) zal deze stevig aan zijn scharnieren blijven hangen en niet naar binnen duikelen. Dus waarom die grote afstand? Daar kun je je ruimte beter benutten.
Karel.png

Op dit baanplan kun je minstens zes treinen kwijt waarvan de helft gelijktijdig kan rijden, mits je het slim aanpakt. Rij je automatisch met PC of manueel? Manueel is twee treinen al een hele toer, ook op een veel grotere baan.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Ja, je hebt helemaal gelijk wat het rangeerterrein betreft; dat was ook nog een beetje een probeersel. Ik zal jouw maatvoering er nog eens bijnemen. Dank voor de tip van de slankere wissels!

PS: Zag na het verzenden pas de reactie van Henk. Heel veel dank weer voor het uitgebreid meedenken en de suggesties.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Even een voorbeeld hoe ik tot langere perronsporen kom, zelfs met slanke wissels.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
"Op dit baanplan kun je minstens zes treinen kwijt waarvan de helft gelijktijdig kan rijden, mits je het slim aanpakt. Rij je automatisch met PC of manueel? Manueel is twee treinen al een hele toer, ook op een veel grotere baan."

Ik rij nu nog manueel met twee MS2. Dat is prettig om niet steeds te hoeven wisselen van loc op een enkele MS2. Met twee treinen tegelijk rijden is inderdaad manueel haast ondoenlijk. Al vele malen moest de noodstop er aan te pas komen. Op de MS2 zit die overigens ergonomisch vervelend, want je drukt 'm vaak ongewild in. Ik denk er sterk over om over te stappen op CS2 of PC.
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Zelfs analoog met relaissturing rij je op wat ik laat zien probleemloos met 4 of zelfs wel 6 treinen  ;)
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Het voorstel van Franky laat zien dat er inderdaad ook met gewone slanke wissels voldoende ruimte is om een trein met 4 D-treinrijtuigen in het station te krijgen.
Eventueel kan het 'noordelijke' inrij wissel nog vervangen worden door een rechts wissel en als laatste bochtstuk gelegd worden. Krijg je nog iets meer lengte.

Rijden met CS2 of PC is niet de keuze als het om automatisch rijden gaat; het wordt PC en CS2 of een andere centrale. Een doorgifte van signalen van de PC blijft nodig.

Groet,

Peter
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En het is niet omdat je digitaal rijdt en de snelheid van de treinen met een MS regelt dat je geen eenvoudige automatisatie met stroomloze stukken zou kunnen gebruiken in de verborgen gedeelten, daar mogen treinen toch plots stoppen en starten, niemand ziet het, maar wie doet dat nog zo, 't kan allemaal niet ingewikkeld genoeg zijn...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
Nog een beetje voortgeborduurd zonder er veel over na te denken, gewoon recht toe recht aan, maar 't brengt jou misschien op ideeën  ;)
Ik heb ook aan het schuine dak gedacht, daar zou ik de achtergrondplaat wat naar voor brengen.
En 't is echt allemaal met standaard railstukken gemaakt, een zaag komt er niet aan te pas, zelfs de 071's zitten er in!
Je kunt natuurlijk een fortuin uitsparen door alle passtukjes weg te laten waar mogelijk of zelf te maken waar nodig, een zaag heb je op een wip terug verdiend  ;) 
Hier stopt het voor mij wel een beetje denk ik, ik heb alweer andere plannen waar ik dringend moet aan werken...
Re: Denken en dromen over een nieuwe baan
En om helemaal af te ronden (van mijn kant) nog wat 3D indrukken hoe het er ongeveer zou kunnen uit zien.