Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

Gestart door DB69 woensdag 30 november 2022, 16:26:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Nieuw model voor 2023:


Tevens met (eindelijk) rijtuigen Gruppe 29.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Märklin komt in 2023 met een nieuwe Koploper (3-delig). Meer informatie: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Bron MCH, local dealer.

2023 wordt Koploper jaar
De NS-koploper, die we vroeger IC III noemde, maakt in 2023 zijn rentree bij maar liefst 3 merken.
Marklin komt met een vernieuwde uitvoering, de importeur meldde ons: ......" kunnen wij bevestigen dat er volgend jaar een Koploper zal komen, de ontwikkeling van de compleet ge-update mal, is reeds in een gevorderd stadium. De planning was om dit natuurlijk tijdens het nieuws 2023 bekend te maken
Märklin zal spoedig het officiële nieuws versturen."

De Märklin Koploper zal bij TRIX verschijnen in 2-rail gelijkstroomuitvoering

En als klap op de vuurpijl heeft Exact train aangekondigd met de Koploper te komen in talrijke uitvoeringen zowel in gelijk- als wisselstroom uitvoeringen in analoog, digitaal en digitale sound uitvoeringen.

Gr. Jan
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Iedereen die nu € 600 heeft betaald, zal zich achter de oren krabben.  >:-D
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik was vanmiddag aan het zoeken op het internet naar wat NS modellen, en toen zag ik de nieuwe koplopers al bij de Groene Krokodil als vooraankondiging. Dingen zien er erg mooi uit:

https://www.degroenekrokodil.nl/elektrische-locomotieven/2450-marklin-37424-ns-koploper-in-klm-uitvoering-pre-order.html
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Kijk hier Vic: KLIKKEN.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
De KLM is mooi.  :cool:
En een Martinair zou ook zeer welkom zijn. Echt iconische uitvoeringen waren dat.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Mooi dat Marklin ook twee varianten uitbrengt.

Een paar dingen die me opvallen in de folder:
  • De geel/blauwe heeft geen volledige doorkijk op de afbeelding. Dat lijkt dus dat daar de motor zit zoals in de huidige uitgeleverde koplopers. De KLM heeft wel een vrije doorkijk.
  • De apparaten kasten onder de stellen zijn gelijk aan de eerder uitgebrachte ICM-3 en ICM-4. Terwijl ze bij deze ICM-1 stellen eigenlijk anders horen te zijn.

Dit kan natuurlijk wel veroorzaakt worden doordat dit gephotoshopte foto's zijn...

Koen
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik hoop dat ze in deze uitvoering die lelijke geblindeerde ramen in de motorwagen hebben weggelaten en dat ze iets met de motor hebben gedaan om hem te verbergen.

Gr. André
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Motor met vliegwiel drijft 2 assen aan volgens de beschrijving, da's niet anders dan de oude. Bovendien hebben ze zo veel haast het stel uit te brengen dat er wellicht geen tijd is (en misschien ook geen geld) voor een nieuwe ontwikkeling, het lijkt dat men voort borduurt op de oude motorbak.

Niettemin: het 3tje is een welkome aanvulling in het MaTrix assortiment, lang gewacht toch gekomen.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Zeker een welkome aanvulling, maar op deze manier 🫣
Eerst maar eens kijken, het is mij nu allemaal nog wat te wazig, bij alle aankondigingen van de verschillende fabrikanten zijn het allemaal "plaatjes" van plaatjes enz.. 🤔

Ik hoop dat het geen snelle 💶 strijd, wordt ten koste van kwaliteit....
Bijvoorbeeld van gebruikte plastics en onderdelen als de motor enz..
Iets van mooi van buiten maar slecht van binnen of andersom 😊

Wie dan het fijnste goed rijdende model brengt maakt mij dan verder niet zoveel uit 😀
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Museumwagon 2023

De museumwagons voor 2023 zijn bekend. Meer informatie: KLIK.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
@citaat
Bedankt voor de link Maikel. :thumbup:
Deze fraaie museumwagon van 2023 staat op de verlanglijst en gaat er zeker komen hier in de vitrine. :P

Groet Michel
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Dat wordt dan weer een ritje naar Göppingen...., wordt het wel een duur wagonnetje.
Of kunnen we de bestelling doorgeven aan iemand die er heen gaat .. ;)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik hoop dat ik gewoon weer midden september 2023 een week lang in de buurt van Goeppingen op vakantie kan en dan zelf het wagentje kan ophalen. Na vier jaar hiatus moet de Marklin tage/ IMA toch wel weer een keer doorgang vinden. (15-17 september 2023).Ik krijg ontwenningsverschijnselen (bier & curry wurst). 

Jan-Peter
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Märklin webnews, de nieuwsbrief meldt op 22-12:
Neuheiten 2023: Der Elektro-Triebzug Baureihe ICM-1 Koploper erscheint für Spur H0 und kann bald bestellt werden.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Hallo allemaal,
Ik zat gisteravond märklin tv Nr 120 te kijken op YouTube en daarin werd melding gemaakt dat märklin in 2023 de NS 1700 uitbrengt met een middenmotor. Dit is dus ook een nieuwe ontwikkeling.
Groet, Jasper
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Dat klopt. Stond ook in de folder van 2022; evenals uitgebreide lichtfuncties en een kortkoppeling met schaargeleiding.

Mvg Marcel
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ook leuk in dit filmpje: een bijdrage over de Grote Kleine Treinen Competitie :)  :thumbup:
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Is er al een datum wanneer Märklin zijn noviteiten bekend maakt?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Half januari als ik kijk naar 2021 en 2022.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
De nieuwtjes van marklin worden 17 januari bekend gemaakt via hun website
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
De nieuwigheden van Märklin, Trix, Minitrix en LGB zullen, zoals hierboven reeds door 'marklinfan' vermeld, komende dinsdag (17 januari) worden gepubliceerd. Om 13.00 uur vindt de officiële presentatie plaats op het YouTube-kanaal van Märklin: KLIK. Rond dezelfde tijd zullen de nieuwigheden ook worden gepubliceerd in de productdatabase. Hierbij alvast de link: KLIK.

Voor de liefhebbers is, zoals ieder jaar, op de homepage van mijn website alvast een lijst te vinden met de tot nu toe aangekondigde nieuwigheden en enkele geruchten: KLIK.

Hieronder alvast een 'pixelafbeelding' van 1 van de nieuwigheden (© Märklin/Trix):

Märklin, Trix, Minitrix, LGB Neuheiten 2023.jpg


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ziet uit als een Br 103 in Neurot met "slabbertje" en interregio rijtuigen .
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Met alle respect hoe je het kan achterhalen, maar eigenlijk is deze lijst een "eind 2022" lijst.
Heel merkwaardig (maar wel gunstig voor modelspoorders!) dat er een ICM-Koploper opduikt.
Dit kennelijk in het kader: we (Märklin dus) laten ons het kaas niet van het brood eten omdat 2 kleinere
producenten hier ook mee komen. Voor consumenten valt er wat te kiezen, voor de 2 andere producenten is dit
toch wel wat sneu...
De lijst tot zover kan nooit de hele lijst zijn want veel locs staan er nog niet in, Een BR103 variant kan niet de enige loc zijn
als nieuwtje voor de "thuismarkt".
Dus wachten we disndag de 17e jan. met spanning af.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: MaK man op zondag 15 januari 2023, 14:44:30Ziet uit als een Br 103 in Neurot met "slabbertje" en interregio rijtuigen .

Daar lijkt het zeker op ;).


Citaat van: Baanloos op zondag 15 januari 2023, 15:03:59Met alle respect hoe je het kan achterhalen, maar eigenlijk is deze lijst een "eind 2022" lijst.
Heel merkwaardig (maar wel gunstig voor modelspoorders!) dat er een ICM-Koploper opduikt.
Dit kennelijk in het kader: we (Märklin dus) laten ons het kaas niet van het brood eten omdat 2 kleinere
producenten hier ook mee komen. Voor consumenten valt er wat te kiezen, voor de 2 andere producenten is dit
toch wel wat sneu...
De lijst tot zover kan nooit de hele lijst zijn want veel locs staan er nog niet in, Een BR103 variant kan niet de enige loc zijn
als nieuwtje voor de "thuismarkt".
Dus wachten we disndag de 17e jan. met spanning af.

Het is inderdaad zeker geen complete lijst, slechts een 'klein begin' ;).
De Koplopers van Märklin/Trix stonden overigens al op de planning ruim vóór de aankondiging van Exacttrain en PB; de KLM-versie had oorspronkelijk al rond het 100-jarig jubileum van KLM moeten komen (getuige eerdere berichtgeving van het Groterdamproject), maar is toen uitgesteld.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ik weet dat je op dit gebied al jaren "de insider" bent Maikel, dus ik waag het niet te betwijfelen.
Dank voor alle tussentijdse updates!

Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
ik denk dat voor de Nederlandse rijder al wel alles bekend gemaakt is, er zal naast de 2 koplopers en de Chocomel rijtuig verder niets aagekondigd worden, ik verwacht het tenminste niet, de noviteiten van 2022 moet ook nog uit komen, zag trouwens dat Belgie ook weer een startset krijgt, had graag gezien dat er ook weer een Nederlandse startset zou komen, een digitale startset.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Misschien een paar kleurvarianten nog. Traxx bijvoorbeeld.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Baanloos op zondag 15 januari 2023, 15:03:59Heel merkwaardig (maar wel gunstig voor modelspoorders!) dat er een ICM-Koploper opduikt.
Dit kennelijk in het kader: we (Märklin dus) laten ons het kaas niet van het brood eten omdat 2 kleinere
producenten hier ook mee komen. Voor consumenten valt er wat te kiezen, voor de 2 andere producenten is dit
toch wel wat sneu...

Huh? Noem even het beestje bij de naam, want begrijp ik het goed dat je het sneu voor PBM en ET vindt dat Marklin met een koploper komt?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
https://www.modeltreinstore.nl/marklin-94556-nl-koelwagen-chocomel/

Van het weekend in de mail de aankondiging, dacht hem hier nog niet gezien te hebben.

Gr Frits
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Zit er dan slagroom bij?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Komt volgend jaar , een spuitbusketelwagen  :P
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Baanloos op zondag 15 januari 2023, 15:03:59Heel merkwaardig (maar wel gunstig voor modelspoorders!) dat er een ICM-Koploper opduikt.
Dit kennelijk in het kader: we (Märklin dus) laten ons het kaas niet van het brood eten omdat 2 kleinere
producenten hier ook mee komen. Voor consumenten valt er wat te kiezen, voor de 2 andere producenten is dit
toch wel wat sneu...

Ik kan beamen wat Maikel zegt: Märklin was er al een poos mee bezig. Dat wist ik al een hele tijd. Je mag dan rustig aannemen dat dat elders in de detailhandel bekend geweest zal zijn. In dat kader is het logischer dat tenminste één van de door jou aangehaalde producenten dat heeft geweten en toen willens en wetens met een eigen productie is gekomen die wèl de juiste lengteschaal heeft. Voor wie het dus sneu is is voor mij volkomen duidelijk. Ik hoop voor Märklin dat dit project geen strop wordt. De tijden van de dikbelegde boterham zijn daar ook voorbij.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Tja,
Het is maar net welke lengteschaal je prefereert.
Daarbij komt ook nog wel eens voor dat de producenten van 1:87 rijtuigen zich nog wel eens verkijken op het goed functioneren van hun producten qua inzetbaarheid op de kleinere bogen.
Al met al is er voor beide een markt met bijbehorende mogelijk-en onmogelijkheden.

Mvg
Marcel
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: 1200Blauw op maandag 16 januari 2023, 13:08:13
Citaat van: Baanloos op zondag 15 januari 2023, 15:03:59Heel merkwaardig (maar wel gunstig voor modelspoorders!) dat er een ICM-Koploper opduikt.
Dit kennelijk in het kader: we (Märklin dus) laten ons het kaas niet van het brood eten omdat 2 kleinere
producenten hier ook mee komen. Voor consumenten valt er wat te kiezen, voor de 2 andere producenten is dit
toch wel wat sneu...


Ik kan beamen wat Maikel zegt: Märklin was er al een poos mee bezig. Dat wist ik al een hele tijd. Je mag dan rustig aannemen dat dat elders in de detailhandel bekend geweest zal zijn. In dat kader is het logischer dat tenminste één van de door jou aangehaalde producenten dat heeft geweten en toen willens en wetens met een eigen productie is gekomen die wèl de juiste lengteschaal heeft. Voor wie het dus sneu is is voor mij volkomen duidelijk. Ik hoop voor Märklin dat dit project geen strop wordt. De tijden van de dikbelegde boterham zijn daar ook voorbij.

Ik denk echt niet dat PBM of ET een ICM uitbrengt omdat ze ter oren is gekomen dat Marklin opnieuw met een ICM zou komen. Ik denk dat het puur toeval is dat ze ongeveer tegelijk komen.
Alle NL-modellen die redelijk veel ingezet worden en niet in 1:87 zijn uitgebracht gaan dat in de komende 10-20 jaar alsnog worden. Let maar op.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
't Blijft een dwaas zicht op de meeste modelbanen materiaal exact op 1:87 lengte in combinatie met de veel te korte bochten, ik zie dat nog niet zo snel veralgemeend te worden... of ze zouden de bogen ook 1:87 moeten maken 😉
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Modellen waarvan de verhoudingen niet kloppen en die ook nog te lang zijn voor R1 bochten is al helemaal niet fraai.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
 @citaat  @citaat

Je kan je baan natuurlijk zo bouwen dat de bogen uit het zicht zijn. Met slechts flauwe bogen middels flex rails.  ;)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ja, en zonder wissels dan liefst ;)
Voor mij ziet het er hoe langer hoe speelgoedachtiger uit. Over die verkorting is wel degelijk nagedacht, er wordt rekening gehouden met de beperkingen van modelbanen. Met treintjes rijden is nog iets anders dan schaalmodellen verzamelen...
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Het is een keuze idd. Sommige mensen boeit het niet. Zij rijden met alles door elkaar of enkel verkort. Anderen willen graag 1:87. Ook prima. Dat is inderdaad de trend de laatste tijd. Märklin kiest er echter voor aan te sluiten bij het eerdere ICM-vierwagenstel, zodat beiden gekoppeld kunnen rijden. Het merk heeft nog veel verkort materieel in het assortiment, omdat backward compatibility nog steeds wordt nagestreefd.
Waar het mij om gaat is dat er voorheen niet echt een alternatief was en dus de markt voor een ICM voor Märklin alleen was. Dat is nu anders geworden met de komst van (twee?) concurrenten. Ik vraag me af of Märklin dat in de calculaties heeft meegenomen toen het kosten maakte om deze nieuwe mallen te maken.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Patdv op maandag 16 januari 2023, 19:53:02Met treintjes rijden is nog iets anders dan schaalmodellen verzamelen...

Dat is jouw mening, geen feit.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Wel geinig, die remake van die oer-oude NS 1114 als eenmalig MHI-model.
En als je wilt, kan er ook nog een 'tin plate' Rheingold achter.

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Ervan uitgaande dat deze folder de definitieve is, kan de knip weer op de beurs blijven. Op naar Brawa!

Los daarvan zitten er écht wel fraaie modellen tussen. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse diesel heel fraai (al vraag ik me af waarom je die van M zou kopen...).

Bedankt voor het plaatsen, kan ik tóch rustig slapen  ;)

Met vriendelijke groet,
William
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: flevoland2012 op zondag 15 januari 2023, 22:09:27ik denk dat voor de Nederlandse rijder al wel alles bekend gemaakt is, er zal naast de 2 koplopers en de Chocomel rijtuig verder niets aagekondigd worden, ik verwacht het tenminste niet, de noviteiten van 2022 moet ook nog uit komen, zag trouwens dat Belgie ook weer een startset krijgt, had graag gezien dat er ook weer een Nederlandse startset zou komen, een digitale startset.

Echt wel wat meer hoor:
- 30130: Replica van de oer-oude NS 1100 als een soort tin plate trein. MHI eenmalige uitgave 2023.
- 40851: Daarbij behorende set tinplate Rheingold-rijtuigen. Ook MHI.
- 47316: Goederenwagenset Frico. Drie Gbs-wagens, twee bruin met NS-logo en kleine Frico-borjes, eentje wit met Frico-kleuren.
- 39425: NS-huisstijl koploper (wisten we natuurlijk al sinds begin december).
- 37424: KLM koploper (ook als sinds december bekend).

Voor België:
- 39679: Reeks 52 bolleneus, nummer 5209.
- 47119: Containerwagenset, twee Regs wagens en een RS wagen, met containers van CAST, Genstar, CTI en Hapag-Lloyd.

mvg,
Gert
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Eindelijk. Het was te verwachten. Märklin gaat eindelijk een Wlan-versie van het Mobile Station (art 60667) uitbrengen. Zo te lezen heb je een extra ontvanger nodig (De Wlan-box 60117) of je als je CS2 / 3 / 3+ in je WiFi-netwerk hebt hangen dan kan het zonder die extra box. Interessante ontwikkelingen.
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Vind hem wel aardig aan de prijs. En op batterijen :?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Gert1 op maandag 16 januari 2023, 21:16:06Wel geinig, die remake van die oer-oude NS 1114 als eenmalig MHI-model.
En als je wilt, kan er ook nog een 'tin plate' Rheingold achter.

mvg,
Gert
Tja, smaken verschillen. Als je zo'n loc wil koop dan de échte oerversie in plaats van een namaak-nieuwe... Geldt ook voor de Rheingold-rijtuigen.
Ik vraag me af of de draaistellen nog steeds imitatie zijn, oftewel 2 vaste aangedreven assen in het midden; als ik het plaatje in de catalogus zie waar het linker draaistel wat scheef lijkt te hangen dan is dat wel het geval (ziet er "authentiek" uit, dat dan weer wel ;)).
Ook ben ik wel benieuwd naar de machinekamer van de loc, zit daar weer de onverwoestbare LFCM in (door velen "liefdevol" de koffiemolen genoemd) of zit er zo'n wegwerpmotortje in?
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023