leuk topic.
Ik ben nog niet zo heel lang met Maerklin bezig, 3 jaar of zo.
Heb een baan (ontworpen door Speeltmettreintjes) met inmiddels toch 34 wissels: normale wissels, slanke wissels, kruiswissels en een boogwissel.
Ik kwam exact hetzelfde probleem tegen: die marklin wisselmotoren zijn in mijn ogen schroot, totaal onbetrouwbaar, met name voor kruiswissels.
Ik had zelf het idee dat servo-aandrijvingen veel betrouwbaarder zouden zijn en ben in die richting gaan zoeken. Ik kwam bij ebay.de ene Martin Lutz tegen, die print servohouders die men onder de C rail wissels schroeven kan, op dezelfde manier als de marklin magneetspoelaandrijvingen. Daar past een klein servo in.
https://www.ebay.de/usr/creative-world_mlOm het te proberen heb ik er een paar gekocht, evenals een Digikeijs DR4024 servodecoder. Heb een aantal weken geprobeerd en mijn ervaring teruggekoppeld aan Martin (je hebt voor slanke wissels een andere aandrijving nodig met een langere "slag" etc.). Daar heeft ie dus een nieuwe aandrijving voor gemaakt.
Digikeijs schrijft, dat je hun decoder moet voeden met een behoorlijke voeding, minstens 12 Volt (DC). Dus heb ik bij
ebay.de twee stuks led voeding gekocht voor 10 Euro/stuk, 12 VDC, 10Amp. Ik gebruik die voor de externe voeding van de wisseldecoders en toekomstig voor lampjes en weet ik veel meer wat ik nog tegen kom.
Onder de baan liggen 3 ringleidingen, 6 aders 2,5 mm2, Rood, bruin, wit, zwart, oranje en blauw.
Wit en zwart worden gebruikt voor de voedingen 12 VDC van de 8 stuks DR4024 decoders (ik heb nog niet alle wissels aangesloten op een decoder). De voedinkjes naar de decoder vanaf de ringleiding zijn 0,14 mm2
Rood en bruin zijn de baanvoeding, (worden toekomstig aangesloten op 3 boosters van TAMS)
De oranje en blauwe draad ga ik straks gebruiken voor de signaalaansluiting van de wisseldecoders en die dan op onze Redbox centrale (Redbox Booster R) aansluiten: dan zal het signaal voor de wisseldecoders van de redbox centrale komen, de 3 boosters verzorgen dan de rijspanning). Volledig gescheiden dus.
MAAR: momenteel gebruik ik voor de signalen naar de wisseldecoders nog een Mobile station 3 met Gleisbox, dus dezelfde signaalaansturing als voor de lokomotiefdecoders
en op deze manier werken de servo-aandrijvingen en de decoders totaal probleemloos met het rijden met de Gleisbox en Mobile station 3 (met 4 treinen gelijktijdig). Toegegeven: we schakelen wissels niet met 2 of meer gelijktijdig om, daarvoor is het plan met de Redbox in de toekomst.
De meeste problemen had ik voorheen met de kruiswissels, dat ging telkens fout: niet volledig omleggen. Maar met die aandrijvingen van Martin zijn die problemen hier voorgoed voorbij: omleggen gaat precies, betrouwbaar en vrijwel geruisloos.
Afzekeren van die led voeding moet ik nog doen, het zal wel een 3 Amp zekering worden in elke ringleiding.
Afstellen van de servo-aandrijving is een fluitje van een cent, ik gebruik een multimuis maar er zijn talloze voorbeelden in het internet te vinden (die van Albert vond ik het meeste duidelijk te volgen)
Het ontwerp van Martin Lutz kent echter ook een nadeel; je moet wel een flink ovaal gat boren in de tafel onder de wissel, waar die aandrijving in past. Ik gebruik een "gatenzaag" van 22 mm en maak twee gaten naast elkaar. De wissel dekt die volledig af.
Ergo: dit zijn mijn ervaringen met servo aandrijvingen, veel beter dan spoelen die heen en weer knallen.