Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert

Gestart door NitroMan donderdag 12 januari 2023, 22:09:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Goedenavond,

Vanmiddag mijn Köf mogen ontvangen ujt Duitsland, echter heb ik het volgende probleem. Tijdens het rijden verliest hij steeds contact waardoor hij soms helmaal stil valt, wanneer ik hem dan een klein duwtje gaat die weer. Echter dan nog soms stotterende over de baan. Wat kan ik doen? Gr. Max
Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Het zijn lichte lokjes met maar 4 wielen. Het zou kunnen dat de rails niet schoon genoeg zijn...?
Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Als je köf invoert als zoekwoord op dit forum dan vind je zo'n 80 draaadjes
over dat model locje;

Op alleen Märklin catalogusnummer zijn dat minimaal 8 draadjes, specifiek over deze Märklin loc...

Waarom zou je dat opzoeken? Wat een werk!

Nou o.a. omdat sommige locs digitale telex hebben, en die werkt niet overal naar verwachting even goed.
En b.v. omdat deze loc al sinds 2012 of eerder op de markt is, en er dus al eerder gebruikers hebben gereageerd.

Stoppen en haperen komt in die draadjes niet voor, en heeft dus een andere oorzaak,
b.v. versleten koolborstels, sleper, gebrekkige massa, of decoder beperkingen.

Maar ook die kennis helpt je dus verder met het inperken van oorzaken.
Door je in te lezen, kun je ons veel gerichter bevragen dan je nu doet.
Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Een best vaak voorkomend probleem is de stroomvoorziening bij dit soort kleine locjes, zowel de korte sleper als de kleine wieltjes maken het ingewikkeld.
Het helpt als de rails goed schoon zijn inclusief de puko's.
Ook helpt het, de köf een beetje meters te laten maken. Niet idioot veel rondjes gaan scheuren, maar een beetje inrijden kan schelen.
Ruimte voor een powerpack zit niet in het machientje dus hopelijk lukt het zo en anders kun je nog proberen extra aansluitingen te solderen op een stroomvoerende koppeling en het locje koppelen aan een wagon met extra massa aansluiting op de assen en eventueel een extra sleepcontact, en uiteraard ook een stroomvoerende koppeling aanbrengen op de wagon.

Groet,

Peter

Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Citaat van: marc-lin op donderdag 12 januari 2023, 22:12:09Het zijn lichte lokjes met maar 4 wielen. Het zou kunnen dat de rails niet schoon genoeg zijn...?

De Köf heeft onderaan 2 magneetjes die het locomotiefje naar "beneden drukken op de spoorstaven" om het lage gewicht van het locomotiefje te compenseren.
Ze hebben geen antislip bandjes.

Eerst alles schoonmaken, vooral beginnen met de spoorstaven...


Willy
Re: Märklin Köf 26340 Stopt/Hapert
Dit probleem komt vaker voor. Ik heb ook een Köf, maar dan een akkuKöf (Märklin 36810), hapert ook.
Moet je eens kijken naar deze link:
hoe het hier opgelost wordt.